הרב שרלו: הרגע בו המחלוקת הופכת להסתה - סרוגים

הרב שרלו: הרגע בו המחלוקת הופכת להסתה

כשאנו טוענים טענות לגופו של עניין- זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו פוסלים את עצם הלגיטימיות של העומד מולנו לטעון טענות כלשהן- זו הסתה

הרב שרלו: הרגע בו המחלוקת הופכת להסתה
  (צילום: אריה כץ)

כשאנו מתווכחים וויכוח נוקב מאוד- זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו משתמשים בשורש "בגד" כלפי השני – זו הסתה.

כשאנו טוענים טענות לגופו של עניין- זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו פוסלים את עצם הלגיטימיות של העומד מולנו לטעון טענות כלשהן- זו הסתה.

כשאנו מתייחסים לטענות של הצד השני, חולקים עליהן בחריפות, מתנגדים להן ולמשמעויות שלהן- זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו מדביקים לצד השני טיעונים מזעזעים שלא אמר, יוצרים את דמותו כדמון, ומייחסים לו מעשים שכלל לא עשה- זו הסתה.

כשאנו מזהים תופעות חמורות, קצה קרחון שמעיד על הקרחון, וטוענים לקשר מבוסס בין הדברים- זו לא הסתה. זו מחלוקת שיש גם ברכה; כשאנו נאחזים בקוריוזים, מתבוננים רק על שולי השוליים והופכים אותם לדרמה המרכזית- זו הסתה.

כשאנו מעטרים את הנימוקים ברטוריקה אסתטית, בהיגיון שיש בו מן היופי, במבנה מסודר שמושך את הלב- זו מחלוקת שיש בה גם ברכה; כשאנו פונים אל האמוציות, אל הרגשות השליליים, נוקטים כלים דמגוגיים כגון חזרה פעם אחר פעם על ביטוי מבזה- זו הסתה.

וכן על זה הדרך. ואף על פי כן, טוב שגם כאשר אנו מתווכחים וויכוח נוקב, טוענים לגופו של עניין, מתייחסים לטענות של הצד השני, מתייחסים לתופעות חריגות שונות- שנעשה זאת בשפה רכה יותר ו'עגולה' יותר. זה יאפשר גם להקשיב לדברינו.

=======

המאמר פורסם בקבוצות 'זיקים' בוואטסאפ ובפייסבוק בהן מפרסם הרב שרלו מאמר קצר מדי ערב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
כשאנו קוראים לאדם אחר לבצע פשע זו הסתה
כל השאר לא | 03-12-2019 19:30
.
המושג ''הסתה'' שייכת לשמאל ומקורה בשמאל
עידו 2 | 04-12-2019 14:23
הימין - המושתת בעיקר על שומרי מצוות. לא יודע מה זה הסתה. השמאל מושתת על חצאי יהודים רבעי יהודים חולי מין. ושאר מרעין בישין
השמאל ימ''ש יפרש תמיד, כי הכל מהימין זו הסתה
'כִּפָּה סְרוּגָה' | 03-12-2019 22:40
'כִּפָּה סְרוּגָה הַמְטַהֵרת אֶת הַנֶּפֶשׁ'
2
היוהרה של הרב שרלו להבין בכל דבר
עמי | 03-12-2019 19:38
וענין מאד מוגזמת .תכבדו את עצמכם ותצמצמו באופן ניכר את הבמה שניתנת לו כי זה הופך למגוחך.
3
הרב שרלו
התמים | 03-12-2019 20:02
צודק. אבל, ספר זאת לביביסטים. כל מי שחושב אחרת מביבי מיד מותקף כעמלק, בוגד, אנטישמי, עוכר ישראל. האיחולים לחולקים על ביבי הם איחולי מיתות משונות והישמדות לדורי דורות. אז מה המכנה המשותף בין השפויים ובין שטופי המוח הללו ?
4
איזה שטויות
מישהו | 03-12-2019 23:59
אפשר לפסול את הליגיטמיות של דברים של מישהו וזה לא הסתה. הסתה זה שבגלל דברים שהוא אמר אתה קורא לפגוע בו. למשל אני יכול ממש לשלול את היותו של הרב שרלו רב או לטעון שלדבריו אין שום מקום והם לא לגיטימים ועדיין לא אמרתי שום דבר נגדו ולא הסתתי נגדו. אני בטוח שגם הרב שרלו חושב כך על כמה אנשים ובכל זאת הוא לא מסית. קיצר קשקוש
תקרא את המאמר שוב
פ | 04-12-2019 10:59
כנראה שלא הבנת את דברי הרב או לא טרחת לקרוא
5
אני מבין שהרב מגנה את ההסתה משמאל?
חנניה | 04-12-2019 8:21
האבחנה מעולה, אז למה כשהימין מדבר עניינית נגד הדלפות מגמתיות, החרמת טלפונים ועוד, והשמאל מגיב בשלילת לגיטימיות, הרב מצדד בשמאל?
הימין גם צועק ששי ניצן בוגד ושאת
התמים | 04-12-2019 12:31
מנדלבליט צריך להכניס לכלא ושכל מערכות החוק מושחתות ויש לשפוט את הפרקליטים כבוגדים. זו הסתה. זו לא ביקורת עניינית. כשמנהיג ציבור ימני אומר שעל בית המשפט העליון יש לעלות עם D 9, זו הסתה. בנוסף יש אנשי ימין ( הכל מוקלט ומצולם ) שמאחלים לאנשי תקשורת שיישרפו ( כן, איחלו גם לאמנון אברמוביץ,נכה צהל שנשרף כדי להציל אחרים, שיישרף בשנית). זו הסתה . כל מי שיוצא נגד נתניהו, כולל אנשי ימין כמו סער או דגן - מותקף בקללות, חרפות וגידופים. מאחלים לו כל מיני מיתות משונות. זו הסתה. כשראש ממשלה שנאשם בפלילים טוען שמערכת החוק, שבראשה עומד איש ימין, תפרה לו תיק וכי נעשית מהפכה שילטונית וגונבים לימין את השלטון - זו הסתה. זו לא התמודדות לגיטימית עם כתב אישום, התמודדות שיש לעשות בבית המשפט כחוק. זו הסתה נטו. זו האשמה חמורה כלפי עובדי ציבור - והאוהדים מקבלים אותה כהתרת דם של עובדי המערכת. זו הסתה. אז בלי היתממות ובלי גלגול עיניים. חלק מהימין הוא ימין מוסת ומסית. נקווה שנבואתו הקודרת של יאיר גולן לא תתגשם. כי אנחנו ממש בדרך לשם, במידרון מאוד חלקלק.
6
נו, באמת,
איש יהודי | 04-12-2019 13:14
בקיצור כבוד הרב, לא צריך ללמד אותנו מהי הסתה ומהי בקורת חריפה ככל שתהיה. ככלל, זה השמאל שהכניס את המונח הסטה לכל ויכוח. זה פוטר אותו מלהתמודד עם הצד השני. כי הוא לא יכול להתמודד בתוך תוכו הוא יודע שהימין צושדק. ובמבחן הזמן הוא תמיד צדק.
השמאל הכניס את המושג הסתה
התמים | 04-12-2019 13:31
כי הימין כל הזמן מסית, גם נגד השמאל וגם בתוך מחנה הימין. ראה את ההשתלחויות כלפי גדעון סער וכלפי כל מי שתומך בו או בכלל בקיום פריימריז בלכוד. כינויים כמו בוגד, אנטישמי, עמלק, גרמני, נאצי ושכמותם - הם נפוצים והם הסתה. איחולים וייחולים לכך שמתנגד פוליטי ימות, יישרף, יושמד, ייכנס לכלא - משמעותם הסתה ולא ויכוח לגיטימי. זה קורה, לרוב, בימין. בדרך כלל זה לא קורה בשמאל. דוגמאות לתוצאת ההסתה ראינו כשנרצח אמיל גרינצווייג וכשנרצח רבין. היום אנו קרובים לרצח פוליטי נוסף - ואחר כך אל תגלגלו עיניים : לא התכוונו, לא ידענו, לא שמענו ולא ראינו. הכל גלוי וידוע - אל תיתממו.
7
קל מאד לדבר באופן כללי
זעמוני | 04-12-2019 19:34
לא התרשמתי