שליש מתושבי הפריפריה חיים ללא מקלט ליד ביתם - סרוגים

שליש מתושבי הפריפריה חיים ללא מקלט ליד ביתם

סקר חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מציג נתונים מדאיגים על תחושת הביטחון של תושבי הפריפריה: 40% מהם אינם חשים בטוחים, ולאחד מכל 7 תושבים אין ממ"ד או מקלט סמוך לביתם

author-image
שליש מתושבי הפריפריה חיים ללא מקלט ליד ביתם
  מקלט ציבורי. אילוסטרציה (צילום: רועי אלימא\פלאש 90)

סקר חדש ומקיף של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שמתפרסם לרגל כנס "הפריפריה במרכז" שמתקיים היום (שלישי) בכנסת מגלה נתונים חדשים ומדאיגים על תחושת הביטחון של תושבי הפריפריה. מהנתונים עולה כי 40% מתושבי הפריפריה אינם חשים בטוחים ו-31% מתוכם שוקלים לעזוב, וכן כי ל-42% מתושבי הדרום אין ממ"ד בבית.

הנתונים מבוססים על סקר בו השתתפו כ-1,400 תושבי הדרום והצפון, בני 25 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה (כולל היחס בין יהודים לערבים באזורים הללו). הנשאלים הם תושבי אזור אשדוד ודרומה עד אילת, ובצפון – מעכו, עפולה ובית שאן עד לאזור מטולה.

בתשובה לשאלה "באיזו מידה אתה ובני ביתך חשים בטוחים באזור מגורך?", התברר כי 40% מתושבי הפריפריה אינם חשים בטוחים. כמחצית מתושבי הדרום אינם חשים ביטחון במקום מגוריהם, כשהחשש העיקרי בדרום- גם בקרב יהודים וגם בקרב ערבים- הוא ירי הטילים והרקטות. כמו כן, כ-30% מתושבי הצפון אינם חשים ביטחון באזור מגוריהם, אולם כאן שיעור היהודים בצפון שאינם חשים ביטחון (17%) נמוך בהרבה משיעור הערבים בצפון (41%%). מבין אלו שציינו שאינם חשים בטוחים, 31% אמרו כי הם שוקלים לעזוב, כשמחשבות העזיבה היו בולטות יותר בצפון (36%) מאשר בדרום (31%).

 הסקר בחן גם מה הן הסיבות של התושבים להישאר בפריפריה, למרות שאינם חשים בטוחים. הסיבה העיקרית של תושבים יהודיים הינה שיקולים כלכליים (49% בדרום , 44% בצפון), בעוד שהסיבה העיקרית של התושבים הערבים הינה משיקולי משפחה (51% בדרום, 63% בצפון).

שליש מתושבי הפריפריה חיים ללא מקלט סמוך לביתם

אחד מהנושאים החשובים של סקר הביטחון הוא נושא המיגון, בדגש על ממ"דים ומקלטים. מהסקר עולה כי ל-33% מתושבי הדרום אין מקלט סמוך לביתם, ול-42% מתושבי הדרום אין ממ"ד בבית. בצפון, ל-35% מהתושבים אין מקלט סמוך לביתם, ול-36% מהם אין ממ"ד בבית. מהממצאים הללו עולה כי לאחד מתוך שבעה תושבי פריפריה חסר פתרון מיגוני – ממ"ד בית או מקלט ציבורי קרוב.

בשאלת הנגישות למקלטים, נשאלו המשיבים האם יצא להם להשתמש במקלטים ציבוריים, בין אם באזור המגורים, בעבודה, בקניות, או בדרכים. מטבע הדברים, אחוז השימוש במקלטים ציבוריים בדרום גבוה מאחוז השימוש באזור הצפון: כמחצית מתושבי הפריפריה (49%) דיווחו על חוסר נגישות, כאשר יותר ממחצית מתושבי הצפון דיווחו על חוסר נגישות וקצת פחות ממחצית מתושבי הדרום.

גם התחושות לגבי מערכי חירום של פיקוד העורף נבדקו, ומהתוצאות ניתן לראות כי רוב התושבים בפריפריה מרוצים מתפקוד פיקוד העורף בשעת חירום, כאשר אילו שאינם מרוצים מתגוררים בעיקר במועצות מקומיות. אחוז שביעות הרצון הגבוה ביותר נרשם בשאלה על מתן הנחיות ומידע ברור בזמן אמת, עם 82% בדרום ו-70% בצפון. מבחינת זמינות התושבים, 76% מתושבי הדרום ו-62% מתושבי הצפון היו מרוצים, ו-79% מתושבי הדרום ו-65% מתושבי הצפון היו מרוצים ממערך מתן סיוע וערכות לנפגעים בשעת חירום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לא מעניין
שמואל | 03-12-2019 8:54
את ביבי
רק ביבי
המים | 03-12-2019 9:08
רק ביבי יכול להתעלם כך מתושבי הפריפריה. רק ביבי יכול להרוס כך את מערכת הבריאות, את התחבורה הציבורית, את החינוך. רק ביבי יכול להביא את מחירי הדיור לגבהים כאלה. רק ביבי.
2
הרבי
נועם | 05-10-2021 19:08
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף