מראשוני המודיעין הצבאי: אברהם דר הלך לעולמו - סרוגים

מראשוני המודיעין הצבאי: אברהם דר הלך לעולמו

קצין מודיעין מתוחכם, בעל עוז רוח ותושיה יוצאת דופן, הצטיין בפעולות סודיות בלב מדינות עוינות: אברהם דר החל לעולמו בגיל 94 ויקבר ביום רביעי זה קיבוץ שדות ים.

author-image
מראשוני המודיעין הצבאי: אברהם דר הלך לעולמו
  צילום באדיבות המשפחה

בגיל 94 אברהם דר, מחלוצי המודיעין הצבאי הלך היום (שני) לעולמו וייטמן ביום רביעי הקרוב בקיבוץ שדות ים אותו הקימו חבריו ליחידת הפלי"ם.

דר נולד בירושלים וגדל בחיפה. את דרכו הצבאית החל בפלמ"ח, שם שירת בפלוגה ד'. בתחילת שנת 1943 נשלח דר לקורס הימי הראשון בקיסריה.

לאחר מות אביו, דר נאלץ להשתחרר מהפלמ"ח בכדי לעבוד למען כלכלת משפחתו. לאחר מספר שנים, דר פגש ביוון את חבריו לפלוגה הימית ששירתו במוסד לעלייה ב' והחליט להצטרף אליהם ולעסוק בעליית יהודים לארץ על ידי אוניות מעפילים.

עוד באותו נושא

ברוך דיין האמת: בגיל 90 נפטרה מרסל ניניו


12

כשחזר לארץ, דר מונה למפקד מחלקת הרכש של הפלמ"ח בחיפה ונשאר בתפקיד זה עד הקמתו של חיל הים. לאחר הקמתו, דר מונה לסגן ראש מחלקת המודיעין של החיל. לאחר כשנה עבר דר לשרת במודיעין של המוסד לעליה ב', שם נדד במספר מדינות ערב ולאחר כשנה נוספת, עבר אל חיל המודיעין.

אילוסטרציה: חיל הים (צילום: הדס פורוש/ פלאש 90)

עסק הביש

בשנת 1951 דר שירת כקצין מודיעין ביחידת 131 בחיל-מודיעין. בתפקיד זה, הקים רשת ריגול במצרים והיה למפקדה הראשון. לאחר כשלוש שנים במהלכן הופל משטרו של פארוק, מלך מצרים, חזר דר לארץ. בשנת 1954 הסתבכה החוליה בפרשת "עסק הביש" כשהייתה תחת פיקודו של אברי אלעד ובמשפט שהיה נידון דר למאסר עולם שלא בפניו.

דר היה אחד ממארגני מבצע תושייה שבו הוברחו לישראל בספינות דיג 67 מיהודי פורט סעיד. לאחר המבצע, דר פרש מצה"ל אך המשיך לשרת בחיל המודיעין במסגרת המילואים ולאחר מכן ב"מוסד".

אילוסטרציה: אוניית מעפילים (צילום: PINN HANS הנס פין HANS PIN)

דר היה חבר במושב כפר יהושע ועסק בחקלאות. בין השנים 1960–1968 היה חבר בהנהלת חברת "דלק" וניהל בה את מחלקת הפיתוח. בין השנים 1971-1975 כיהן דר כמנכ"ל מכון היצוא הישראלי שמטרתו לתמוך ולסייע ליצואנים ישראלים. משנת 1975 דר היה עצמאי ועסקיו נפרסו על עסקי יצוא, פיתוח וחקלאות.

אברהם דר נפטר היום (שני) הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים, בהם הבמאי גידי דר. הלוויתו תתקיים ביום רביעי בקיבוץ שדות ים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אחד המובחרים
אריה קרישק | 02-12-2019 16:01
כמה סמלי שימים לאחר מותה של מרסל ניניו הגיבורה 'מצטרף' אליה מפקדה - דר, ג'ון דארלינג, האיש שידע. במסגרת מחקרי, על ,עסק הביש הארור, נפגשתי עם אברהם מספר פעמים והוא תמיד הרשים בזכרונו החד ובאי-עשיית-החשבון שלו. דיין וגיבלי מכרו אותם והפקירו אותם , קבע בעצב. אחר-כך ניסה ללחום למען שחרורם,שנסתייע רק בדרישת מאיר עמית. שנים רבות מאוחר מדי. נוח על משכבך בשלום, איש יקר.
2
מה זה אומר? מביך עבור המדינה...
א. | 04-12-2019 20:48
למרות הודעת המשפחה, ללוויה לא הגיע אף נציג מהמודיעין, מהמוסד, מהממשלה. מה זה אומר עלינו כמדינה????