אחרי עשור: בוליביה מחדשת את היחסים עם ישראל - סרוגים

אחרי עשור: בוליביה מחדשת את היחסים עם ישראל

אחרי יותר מעשור של ניתוק, ממשלת בוליביה הודיעה על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. ההחלטה התקבלה בעקבות התפטרותו של הנשיא אבו מוראלס, אשר ניתק את היחסים ב-2008 כמחאה על תקיפות ישראל במבצע עופרת יצוקה

אחרי עשור: בוליביה מחדשת את היחסים עם ישראל
  התנגד ליחסים עם ישראל. נשיא בוליביה לשעבר אבו מורלס (צילום: הארולד אסקלונה\שאטרסטוק)

אחרי 11 שנים של ניתוק, שרת החוץ של בוליביה ג'אנין אנז הודיעה הערב (חמישי) כי ארצה תחדש את היחסים עם ישראל וכן עם ארה"ב. לדבריה, ההחלטה על חידוש היחסים נועדה לסייע לתיירות המקומית בשתי המדינות. עם זאת, אנז לא ציינה תאריך ספציפי לחידוש היחסים בשלב הזה.

ההודעה מגיעה על רקע התפטרותו של נשיא המדינה אבו מורלס בחודש שעבר, זאת לאחר מחאות נרחבות במדינה בעקבות הבחירות האחרונות. כזכור, מורלס התמודד בבחירות בפעם השלישית – זאת בניגוד לחוקת המדינה המגבילה את כהונת הנשיא לשתי קדנציות. לפי התוצאות הרשמיות שפורסמו, מורלס זכה בכהונה נוספת – אך טענות רבות נשמעו על זיופים בהצבעה.

שר החוץ ישראל כץ הודה לבוליביה על המהלך. "אני מברך על הודעת ממשלת בוליביה על כוונתה לחדש את היחסים עם מדינת ישראל, דבר שיתרום לחיזוק יחסי החוץ של מדינת ישראל ומעמדה בעולם" אמר. "משרד החוץ פעל במשך תקופה ארוכה כדי לקדם את חידוש היחסים באופן ישיר וגם באמצעות נשיא ברזיל ושר החוץ הברזילאי עימו שוחחתי לאחרונה בנושא בועידת האו״ם בניו יורק. הסתלקותו של הנשיא העויין לישראל מורלס, והחלפתו בממשל ידידותי לישראל, מאפשרת את הבשלת המהלך״.

מאז שנת 2008 לא נרשמו יחסים דיפלומטים רשמיים בין ישראל לבוליביה, זאת לאחר שהנשיא מורלס הודיע על החזרת השגריר וניתוק היחסים בעקבות מבצע עופרת יצוקה. בהודעתו על הניתוק מורלס גם קרא לשלול את פרס הנובל של הנשיא דאז שמעון פרס, זאת בעקבות "תמיכתו בפשעי המלחמה שהישראלים ביצעו ברצועת עזה". שנה לאחר מכן מורלס הודיעה על הכרה ברשות הפלסטינית כמדינה עצמאית, ובשנת 2014 אף קרא לישראל "מדינת טרור" בעקבות מבצע עופרת יצוקה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו