חג הסיגד והחיזור מהליכוד: ח"כ יברקן באולפן סרוגים - סרוגים

חג הסיגד והחיזור מהליכוד: ח"כ יברקן באולפן סרוגים

לרגל חג הסיגד, ח"כ גדי יברקן הגיע לאולפן סרוגים וקרא לרבנות לקחת חלק פעיל בחג: "שכל הרבנים יישבו ויהפכו את היום הזה ליום תפילה המוני". עוד התייחס לחיזורים מהליכוד והאלימות כלפי נשים

חג הסיגד והחיזור מהליכוד: ח"כ יברקן באולפן סרוגים
  (צילום: אריאל ליבא)

לרגל חג הסיגד שצוין היום (רביעי), ח"כ גדי יברקן (כחול לבן) התייחס בראיון לאולפן סרוגים למצב של הקהילה האתיופית במדינה כיום, וכן למשבר הפוליטי – שכמעט הותיר אותו מחוץ לכנסת ה-22 בעקבות הבחירות החוזרות.

"השאלה היא למה מתייחסים לעדה האתיופית רק בחג הסיגד. זה לא שאנחנו מאשימים, אלא מתארים עובדה. יוצא לי לעסוק בנושאים רבים אחרים, אבל ביום הזה אנחנו מנהיגי הקהילה הזו" אמר. "היום הזה הוא יום חשוב שנועד לציין את שיבת עם ישראל לתשובה, שהתחילו עזרא ונחמיה בימי החזרה מגלות בבל – ולכן ביתא ישראל שימרו את היום הזה במהלך 2,700 שנה בגלות באתיופיה. היהודים שימרו את הדת ואת יום הסיגד, ובתור ילד אני זוכר שהיינו עולים להר ומתפללים, ובסוף היום אומרים 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'".

"הרבנות צריכה לקחת חלק בחג הסיגד"

כשנשאל האם חג הסיגד הוא יום רק של הקהילה האתיופית, יברקן אמר שלא. "יום הסיגד עבר בכנסת בחוק כאחד מחגי ישראל. בשנת 2008 ח"כ יעקב מרגי והשר לשעבר אורי אריאל חוקקו אותו, והיום יש גם טקס ממלכתי בהר הרצל במעמד שרת התרבות שמתקיים מדי שנה. היום הזה אמור ללכד, ואני מזמין את כל עם ישראל וכל הרבנים להפוך את יום הסיגד ליום צום ותפילה המוני, כפי שעשו עזרא ונחמיה, כדי שהעם יתלכד והאחדות תתממש".

"באותה תקופה היה קל מאד ללכד כי כולם היו אותו דבר, ועכשיו חזרנו מגלות כשלכל אחד יש צבע אחר ומנהגים אחרים – אז הרבה יותר קשה. זה מראה שביתא ישראל ועם ישראל תלויים בעיקר באחדות הרוחנית והדתית של עמנו. שכל הרבנים המשפיעים יישבו ויהפכו את היום הזה ליום תפילה המוני, שכל עם ישראל יוצא לתפילה ביחד – זה מה שצריך לקרות. מה שאנחנו רואים כיום בישראל – השסע החברתי, השיח האלים – מראה שחולקנו. אנחנו בנויים מ-12 שבטים, אבל אנחנו עם אחד. יום הסיגד יכול להיות צומת משמעותית לעם ישראל".

"הליכוד ניסה להשתמש בי כעלה תאנה"

בהמשך יברקן התייחס לשריון שלו ושל פנינה תמנו-שטה בכחול לבן, שנועדה לפנות לקהילת יוצאי אתיופיה. "יוצאי אתיופיה בישראל הצביעו בהמוניהם ו-3 מנדטים עברו אלינו ישירות מהליכוד – וצריך להזכיר שאני איש ימין שבא מהליכוד. ידעתי שיש ציבור מאחוריי שעד היום היה בליכוד, ואני שמח שהציבור נתן בי תקווה. המנהיגות הרוחנית שיחקה תפקיד ליוצאי אתיופיה. זו פעם ראשונה שיוצאי אתיופיה הצביעו כגוש אחד למפלגה שלא הליכוד, ותוצאות הבחירות השתנו בזכות יוצאי אתיופיה".

"הליכוד הסתכל על הקהילה כמובן מאליו, וניסו להשתמש בי כעלה תאנה. אבל אני לא עלה תאנה של אף אחד. הלכתי והקמתי את תל"ם עם בוגי יעלון, שמהווה כיום את האגף הימני בתוך כחול לבן" סיפר. "אני גאה על כך שהקמנו תנועה מאפס והתחברנו למפלגה אחת גדולה שרוב הציבור בישראל מצאו בה בית – כולל יוצאי אתיופיה שהטו את הכף. אם ה-3 מנדטים הללו היו הולכים לליכוד, כנראה שהסיפור היה אחר".

כשנשאל האם תל"ם תמשיך באיחוד עם כחול לבן, יברקן הבהיר כי "כחול לבן תמשיך להיות מפלגה אחת וסיעה אחת. אנחנו הולכים ביחד, וחבל על הנסיונות לפרק אותנו. אני בכחול לבן כעת, אני מייצג ציבור – לא רק את יוצאי אתיופיה אלא גם נושאים חברתיים משמעותיים, ואני רוצה להמשיך לקדם אותם. אחת הדברים שחסרים בפוליטיקה הישראלית זה דוגמה אישית – שאנשי ציבור ונבחרי הציבור שלו הם אנשים עם ערכים ויושרה ציבורית. אני יכלתי להיות שר ולא היינו הולכים לבחירות, אבל לא באתי בשביל תפקיד, אלא בשביל לייצג ערכים בסיסיים שעליהם גדלתי – הערכים של עם ישראל".

"גם הגברים צריכים להתנגד לאלימות נגד נשים"

בסיכום דבריו יברקן התייחס לסיפורו האישי על רקע יום המאבק באלימות נגד נשים. "לצערי הרב, אחותי נרצחה על ידי בעלה – אבל אני פועל בעניין הזה לא רק בגלל זה. אני חושב שכל אדם בר דעת יסכים שלא יכול להיות שיתייחסו לנשים כחפץ שאפשר להמשיך להרביץ להם ולהתעלל בהם, ובטח שלא לקפח את חייהם. דבר כזה הוא מעשה לא יהודי ולא אנושי. בעניין הזה לא רק ארגוני הנשים צריכים לעמוד ולהגיד די – גם הגברים צריכים להתנגד".

לדבריו, "מי שרוצח ומתעלל בנשים זה לא מישהו שהגיע מהחלל החיצון, אלא אנשים שתקופה קצרה לפני כן אמרו שהם אוהבים אותם. זה יכול להיות האח, הבעל, או כל אחד אחר. לא יכול להיות מצב שנשים ירצחו פה, ויכול להיות שהמאבק מוקצן – אבל צריך להסתכל איך פותרים את הבעיה הזאת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
למה כל החכי''ם האתיופים שונאי דת?
יהודי אמיתי | 27-11-2019 20:10
באו עולים מרוסיה והתאקלמו מיד. באו עולים מאירופה והתאקלמו מיד. ועוד עשרות עליות רק האתיופים לא מסוגלים להתאקלם. ותוקפים את הממשלה למה?
2
למה כל החכי''ם האתיופים שונאי דת?
יהודי אמיתי | 27-11-2019 20:10
באו עולים מרוסיה והתאקלמו מיד. באו עולים מאירופה והתאקלמו מיד. ועוד עשרות עליות רק האתיופים לא מסוגלים להתאקלם. ותוקפים את הממשלה
3
נישק את הרגלים של אמא שלו לא אשכח כל הכבוד
חנוך | 27-11-2019 20:54
רק חבל שהלך עם שונאי דת
4
אין לכנסת כוח לקבוע חג לאף עדה
גלגל | 28-11-2019 17:07
זה תפקיד הסנהדרין.
5
יצירת מיתוס
eli | 28-11-2019 17:09
בהכשר הרבנות.