הגדרת סוף היום בקהילות ישראל היא קריטית.
זוהי למעשה נקודת הזמן בה אנו יודעים מתי יום נגמר ומתי יום מתחיל. מכאן נגזרות גם דיני ההלכות לגבי זמן כניסת שבת, יום טוב וימי צום. מאז ומעולם, ובכל קהילות ישראל, נקבע סוף היום בצאת הכוכבים אשר מתאפיין בראיית שלושה כוכבים בשמיים.
הגדרה זו החלה להתערער כאשר כמה מן האחרונים טענו כי לאור דברי רבנו תם יש להחמיר ולאחר את זמן סוף היום בעוד כשלושת רבעי שעה.
הרב אליהו רחמים זייני, ראש הישיבה הגבוהה וההסדר 'אור וישועה' בחיפה, הוציא ספר חדש שמוכיח כי עיון מדוקדק בדבריו של רבנו תם אינו משאיר כל ספק כי העמדה שיוחסה לו להוצאת צאת הכוכבים איננה נכונה, ומדובר למעשה באי הבנה היסטורית.
הספר, "בין השמשות והדלקת נרות", מכיל את כל הפסיקה לאורך הדורות ועד לרבנו תם. תחילת הסוגיה היא במסכת שבת בה דנו בהגדרת פרק הזמן של המעבר בין היום ללילה, המהווה ספק אם הוא נחשב מהיום או מהלילה.
פרק זמן זה קרוי בפי חז"ל 'בין השמשות'. פרק הזמן הוגדר על ידי רבי יהודה כפרק הזמן שבין שקיעת החמה ובין הופעת שלושה כוכבים בינוניים. זמן זה אורך כשלוש עשרה דקות וחצי. על קביעת זמן זו עורר רבנו תם שאלה קשה, שהרי במסכת פסחים קובע רבי יהודה כי מרגע שקיעת החמה ועד צאת הכוכבים חולף לא פחות משבעים ושתיים דקות.
שתי שקיעות חמה
כדי ליישב סתירה קשה זו, קבע רבנו תם ששני פרקי זמן שונים קרויים בשם 'שקיעת החמה'. מרגע קביעתו זו ועד היום נשפכו נחלי דיו כדי להסביר עמדתו בדייקנות, וגם כדי לקבוע האם הלכה כעמדתו או לא. אולם במסגרת המאמצים הבלתי פוסקים להבהיר עמדתו זו, רבים יצרו בשמו עיתוי נוסף ל'צאת הכוכבים', והוא, כחמשים וארבע דקות לאחר צאת הכוכבים הרגיל (הופעת שלושה כוכבים בינוניים), באופן שיצאה מ'חידוש זה' חומרה עצומה לגבי סוף היום, ובמיוחד לגבי סיום השבתות, הימים הטובים, ויותר מכל, לגבי סיום יום הכיפורים.
בהקדמת הספר כותב הרב זייני: "כיום דברי רבינו תם במקורם נמצאים בידינו. עיון מדוקדק בהם אינו משאיר כל ספק: עמדה אחרונה זו שיוחסה לו, בטעות גמורה וחמורה יסודה. ואם אכן נכון שרבינו תם חשב שיש שתי שקיעות שונות, מעולם לא חשב ולא טען שיש שני סוגי 'צאת הכוכבים'."
"לכן, בין אם נפסוק הלכה כמותו ובין אם לאו, רגע סיום השבתות והימים טובים וכדו' הוא הוא צאת הכוכבים הרגיל, כפי שהיה מקובל כמעט בכל קהילות ישראל מאז ומעולם, קרי, בהופעת שלושה כוכבים בינוניים, ואין שום מקום להמצאת חומרות חסרות כל בסיס המכבידות על כל ירא ה'."
"הספר שלפנינו בא להוכיח זאת מבלי להשאיר כל ספק בדבר, אם אדם אינו מתעקש לעמוד נגד האמת. ואנו תקווה שבזה יושם קץ לויכוחי סרק בנידון, ויחזיר את השלום ואת ההסכמה בנקודה זו בישראל, וה' יאיר עינינו בתורתו."
מה דעתך בנושא?
47 תגובות
2 דיונים
תם תם טרארה
כשמחשבים איפה השמש ביום בינוני בארץ ישראל בזמן שלפי החמרנים יוצאים הכוכבים של רבנו תם ומנסים לחשב מתי היא מגיעה לזוית כזאת מתחת לאופק באמצע הקיץ במקום שישב בו רבנו...
כשמחשבים איפה השמש ביום בינוני בארץ ישראל בזמן שלפי החמרנים יוצאים הכוכבים של רבנו תם ומנסים לחשב מתי היא מגיעה לזוית כזאת מתחת לאופק באמצע הקיץ במקום שישב בו רבנו תם אז מגלים שלפי השיטה הזאת אין באמצע הקיץ לילה, ונמצא שרבנו תם היה צריך לשאול על צפון צרפת כמו שהתפארת ישראל שאל על הקוטב הצפוני, ולא שאלה תיאורטית למטיילים על הקרח הנצחי אלא שאלה מעשית של כמה וכמה שבתות של כל שנה ושנה במקומות שישבו בהם היהודים שהכירם רבנו תם.
המשך 17:24 02.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני שמואל
מספר 30: אני מכיר את הרב הגאון הרב ברדה והולך לשיורים שלו בימי ראשון באשקלון ורוצה להגיד לך אחי שלא ראיתי אדם עניו כמוהו כל ימיו רק בתורה ולמען הציבור...
מספר 30: אני מכיר את הרב הגאון הרב ברדה והולך לשיורים שלו בימי ראשון באשקלון ורוצה להגיד לך אחי שלא ראיתי אדם עניו כמוהו כל ימיו רק בתורה ולמען הציבור ולשם שמיים. כתוב "לא תגורו מפני איש" ומוסבר בגמרה "לא תאגור דברך מפני איש " לכן אחי אני במקומך חוזר בתשובה כבר אתמול
המשך 22:44 08.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרה"ג יצחק ברדא הוא רב גדול ותלמיד חכם גדול! תזהר בלדבר עליו אפילו אבק לשון הרע! ואני מוחא בכל מה שאמרת! הכל זה לשון הרע על כבוד הרב! תזהר - נשיכתם נשיכת...
הרה"ג יצחק ברדא הוא רב גדול ותלמיד חכם גדול! תזהר בלדבר עליו אפילו אבק לשון הרע! ואני מוחא בכל מה שאמרת! הכל זה לשון הרע על כבוד הרב! תזהר - נשיכתם נשיכת עקרב!
המשך 10:03 25.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
של 80% מהמגיבים, שתי נקודות: 1. הרב זייני אינו חולק על רבינו תם או על הבית יוסף, או על אחד מן הראשונים וזו נקודה שרבים (נגיד מגיב 37) לא הבינו הרב...
של 80% מהמגיבים, שתי נקודות: 1. הרב זייני אינו חולק על רבינו תם או על הבית יוסף, או על אחד מן הראשונים וזו נקודה שרבים (נגיד מגיב 37) לא הבינו הרב זייני חולק ספציפית על הבנתו של הרה"ג יוסף ודעימיה מהאחרונים, לגבי מה הכונה צאת הכוכבים דרבינו תם, ומסקנתו הסופית היא שההבנה של האחרונים (כמו הרה"ג יוסף) שמדובר בצאת הכוכבים 72 דקות אחרי צאתם של 3 כוכבים בינונים, אינה נכונה לפי פשט דברי ר"ת עצמו, ודעת ר"ת וההולכים לשיטתו מן הראשונים סוברים כי יש ש-ק-י-ע-ה נוספת, ולא צאת כוכבים נוסף כדברי הרה"ג יוסף. לענין הלכה הרב זייני אינו פוסק כר"ת, בלי שום קשר לספר עצמו, אלא כהרמב"ם, אבל אין לזה קשר לספר עצמו שבא לברר את דעת ר"ת, ולא לחלוק עליה (ולכן כל פלפולי הסרק על הרב זייני שחולק על הראשונים הם מילים בעלמא בלי ביסוס, שכן הרב זייני חולק על אחרוני האחרונים בלבד, וזאת על סמך דברי ר"ת עצמו המפורשים בספרו). 2. ישנם אנשים מוגבלים אינטלקטואלית חסרי ישרות ותום לבב, שסוברים בגבהות לבב עזות פנים, ורשעות שדברי הרה"ג יוסף הם הלכה למשה מסיני וכל החולק עליו אינו רב ואין לכבדו, ועל אפיקרוסים כעין אלו אין אלא לרחם ולקוות שיחזרו בתשובה על רשעותם שמבזים ת"ח ומכניסים ראשיהם הנלוזים במקום שאין להם לעשות זאת, ומורידים דברי תורה ודברי חכמים, לדברי הוואי, ועושים חוכא ואטלולא מן התורה, חילול ה' וקודשי ישראל, איך איש אשר לא מלאו ליבו להבין פסקי הלכה, מעז לצאת כנגד ת"ח שעוסקים בתורה ימים כלילות ומקריבים נפשם על מזבח ה', עפרא לפומייהו.
המשך 22:16 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אין לי מושג מיזה הרב זיני ואם הוא אמר את הדברים מה שכן גם אם הוא בר הכי הוא חיב להכחיש אמירות כאלה שמבזים את כל גדולי הדורות שכאילו...
אין לי מושג מיזה הרב זיני ואם הוא אמר את הדברים מה שכן גם אם הוא בר הכי הוא חיב להכחיש אמירות כאלה שמבזים את כל גדולי הדורות שכאילו לא מבינים את מה שהרב זיני הבין יש אסכולה אפיקורסית בעיקר במזרחי שחושבת שירידת הדורות אינה נכונה ורבנים בני זמנינו שקראו קצת שלחן ערוך יכולים לרדת לעמקם של דברים והם בעצם יודעים מדע והלכה טוב יותר מדורות קודמים עפרא לפומיה כל תלמיד מתחיל יודע אחרת ויודע שלענין פסק הלכה יש רשות לרב להכריע כשיטה למרות שאנחנו לא ממש מבינים את ר"ת או רשי רק שכך ההלכה יפתח בדורו כשמואל בדורו ומותר להכריע הנהגה אם הרב עמל כפי כוחו ויש לו רשות להורות הכותרת של הכתבה מרמזת כאילו מישהו בדורינו מבין טוב יותר מהדורות הקודמים וזה בורות ואפיקורסות
המשך 20:21 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אתה חולה נפש?
10:50 21.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
חייבים לנדותו ה ירחם
22:14 19.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנשה
כבר העלה זאת הרב יצחק ברדה, בספרו "יצחק ירנן" שצאת הכוכבים של הגאונים ור:ת היינו הך.
11:47 19.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד לוי
לפני שאתייחס לתוכן דבריך חשוב לומר כמה דברים: ראשית, נראה שאתה לא ממש מגיע מכוון ה"מזרחי" כלומר מהצד השחור שעל המפה. ואתה מעיז להכתים ציבור שלם. אענה לך בשפתך שאם אתה...
לפני שאתייחס לתוכן דבריך חשוב לומר כמה דברים: ראשית, נראה שאתה לא ממש מגיע מכוון ה"מזרחי" כלומר מהצד השחור שעל המפה. ואתה מעיז להכתים ציבור שלם. אענה לך בשפתך שאם אתה טוען שבר בי רב אתה בוודאי קראת את הפטרת השבוע וכאשר יהושע הכהן הגדול אומר "ובתוך עם טמא שפתיים אנוכי יושב" מענישים אותו על כך. עאכו"כ אתה כדאי לך להזהר בלשונך , יכולתי להשיב באותה מטבע אך לא אתנהג בצורה עם ארצית כמו שהתנהגת. שנית, מאיפה אתה ממציא שאפשר לפסוק הלכה למרות שלא בדיוק מבינים את דברי חכם זה או אחר. מי שפוסק בצורה כזאת הוא פושע במקרה הטוב. ואיני יודע על מה קביעותיך נשענות. ת"ח שאינו בטוח בפסיקתו אסור לו לפסוק. ועוד להביא את מאמרם ז"ל על יפתח ושמואל רק מראה על חוסר הבנתך בתורה. שתי תשובות בדבר: 1. רש"י מסביר שיפתח בדורו כשמואל בדורו לעניין של כבוד המנהיג שעליך לכבדו. ללא קשר לפסיקת הלכה שכידוע יפתח לא היה בסנהדרין. 2. גם אם נאמר שמדובר על פסיקת הלכה הרי כתוב "אין ב"ד יכול לחלוק על ב"ד אחר אא"כ גדול ממנו בחכמה ובמנין" כלומר שישנה אפשרות שב"ד יחלוק אחרת לא הייתה ה"א לומר זאת. וכעת לעניין, שיטתו של הרב בדיוק להפך ממה שאתה מתאר. הוא תמיד מביא קדמונים מוקדמים מאוד כדי להגיע לשורשי הדברים. ובעניין של ר"ת הרב מביא את דברי ר"ת עצמו שאין ספק בדבריו, את תלמידיו ועוד כמעט רוב מוחלט של הראשונים שמבין כך את דברי ר"ת. אם אמת רצונך למצא, אני מציע לך מעט ענווה ולעיין בדברי הרב במקורם ולראות שניכרים דברי אמת.
המשך 21:46 18.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תם תם טרארה
כשמחשבים איפה השמש ביום בינוני בארץ ישראל בזמן שלפי החמרנים יוצאים הכוכבים של רבנו תם ומנסים לחשב מתי היא מגיעה לזוית כזאת מתחת לאופק באמצע הקיץ במקום שישב בו רבנו...
כשמחשבים איפה השמש ביום בינוני בארץ ישראל בזמן שלפי החמרנים יוצאים הכוכבים של רבנו תם ומנסים לחשב מתי היא מגיעה לזוית כזאת מתחת לאופק באמצע הקיץ במקום שישב בו רבנו תם אז מגלים שלפי השיטה הזאת אין באמצע הקיץ לילה, ונמצא שרבנו תם היה צריך לשאול על צפון צרפת כמו שהתפארת ישראל שאל על הקוטב הצפוני, ולא שאלה תיאורטית למטיילים על הקרח הנצחי אלא שאלה מעשית של כמה וכמה שבתות של כל שנה ושנה במקומות שישבו בהם היהודים שהכירם רבנו תם.
המשך 17:24 02.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר