מורה לבנות

ש: מותר למורה להסתכל על תלמידותיו מתפללות?

ת: בעיה כבדה. יש לשאול את רב בית-הספר.

מכנסים לאשה

ש: אשה רשאית ללבוש מכנס רחב למסלול הליכה?

ת: תחת החצאית.

שירת אשה

ש: האם אסור לגבר לשמוע כמה נשים שרות יחד?

ת: כן. הרי שומעים קול נשים.

אשה בטכס

ש: מותר לאשה להקריא כמה מילים בטכס?

ת: לא. כי כל הציבור מסתכל עליה. עיין קצור שו"ע קנב ח.

אשה ואופניים

ש: האם אני יכולה להשתתף בטיול אופניים של משפחת בעלי עם בגדים צנועים?

ת: מותר לאשה לרכב על אופניים בבגדים צנועים, אך לא בערבוביה עם גברים.

צניעות עם גיס

ש: האם כלפי גיס יש הלכות צניעות רגילות?

ת: כן. רגילות.

חיבוק אח ואחות

ש: האם מותר לאח ואחות חיבוק ונישוק באירועים?

ת: ודאי לא. רמב"ם איסורי ביאה כא. קצור שו"ע קנב י.

רווק מלמד בנות

ש: מותר לרווק ללמד בנות בגיל בת מצוה?

ת: לא. אסור גם יותר קטנות.

מאורסים

ש: האם מותר למאורסים להעביר חפץ מיד ליד?

ת: כן. מותר.

חברות

ש: יש לי חברה ואנו שומרים נגיעה. היא חזרה מסמינריון והחליטה להחמיר בכל, כבר לא מדבר עם בנים, כולל איתי. איך אני אמור לקבל זאת בתור חבר שלה?

ת: זו לא חומרה אלא דין גמור, עיין בקצור שו"ע קנב ח או כל ספר הלכה. וכן עצם החברות היא אסורה, כי יש עוד איסורים רבים מלבד נגיעה, עיין שם.

ריקוד זומבה

ש: האם להשתתף בחוג ריקודי זומבה, סוג של ריקודים לטיניים, כאשר יש שם רק נשים?

ת: לא. זו שפת גוף לא צנועה.

יום הולדת לא צנוע

ש: לחברה שלי יש יום הולדת עם בנים על שפת הים ומאד לא נוח לי להגיע לשם. אבל אולי זה לא טוב שאני חושבת רק על עצמי?

ת: אין עושים מצוה על ידי עבירה.

שירות לאומי

ש: מותר ללכת לשירות לאומי?

ת: מותר וחסד גדול, אך רק במקום בו יש רב או רבנית שנותנים אישור שזה כשר.

ריקודגלים

ש: האם חייבים להיות מסלולים נפרדים לבנים ולבנות או מותר אותו מסלול כאשר הבנים קדימה והבנות אחורה?

ת: מותר אלה קדימה ואלה אחורה, אך אסור לנשים לרקוד לעיני גברים שמסתכלים עליהן.

צניעות או נימוסים

ש: מה עדיף חצאית ארוכה או נימוסים והליכות?

ת: שניהם חשובים. כאילו נשאל: מה עדיף, לב או ריאות? אלא כל אשר אמר ד' – נעשה ונשמע.

עניינים שונים

מזוזה עם דבק

ש: מותר לקבוע מזוזה עם דבק במקום מסמרים?

ת: כן. בתנאי שזה מחזיק חזק ולא מתנדנד. שו"ת יחוה דעת (א נח – רשם מ"צ).

אמן בסלולרי

ש: האם לענות אמן לברכה ששומעים בסלולרי?

ת: לא חייבים. אבל אפשר כבסוף גמרא סוכה על בית הכנסת הגדול באלכסנדיה (סוכה נב א – רשם מ"צ).

סנפלינג

ש: מותר לעשות סנפלינג בנג'י?

ת: לא. יש בזה סיכון מסויים. וסיכון זעיר מותר רק לצורך מצוה או פרנסה (ע' פתחי תשובה יו"ד קנז – רשם מ"צ).

ממזר

ש: מי נחשב ממזר?

ת: נולד מכריתות ומיתות בית דין.

כיפה לבנות

ש: למה בנות אינן חובשות כיפה? האם אינן צריכות קבלת עול מלכות שמים?

ת: באופן טבעי יש להן יותר ואינן זקוקות למצות רבות. דרוש על התורה למהר"ל, שכל הנוטה אל הדבר, בקל ישיגהו.

סוף העולם

ש: האם בשנת 6000 יהיה סוף העולם?

ת: לא.

נחת רוח לד'

ש: אנו עובדים את ד' כדי לעשות לו נחת רוח – הרי אין באפשרותינו להוסיף לד'?

ת: קודם כל, לא אנחנו אלא רק מי שהגיע למדרגה הגבוהה של חסידות, מסילת ישרים יא. שנית, דברה תורה כלשון בני אדם, ביחס לכל תוארי ד', והכוונה לגילויו בעולם.

גיהנם

ש: קשה לי להבין איך יש עונש קשה של גיהנם. הרי ד' הוא טוב לכל?

ת: זה זיכוך וטיהור לאדם כדי שיזכה לגן עדן.

חולצה עם פסוק

ש: מותר להכנס לשירותים עם חצי פסוק?

ת: לא. צריך כיסוי (פסקי תשובות מד אות ג – רשם מ"צ).

חפץ גנוב

ש: מותר לקנות טלפון סלולרי ממי שקונה מגנבים?

ת: לא. לפני עור. חז"ל אמרו: לא העכבר גונב, אלא החור גונב (גיטין מה א – רשם מ"צ).

בר מצוה

ש: מה המקור לכך שבר מצוה זה 13 ובת מצוה של 12?

ת: הלכה למשה מסיני (שו"ת הרא"ש טז א).

תמונה בבית כנסת

ש: מותר שיהיו תמונות רבנים בבית כנסת?

ת: לא. כי זה מקום עבודת ד'. בבית המדרש, כן, והיו עיניך רואות מוריך. אך לא מול המתפללים. לנתיבות ישראל ב צה.

טוב ד'

ש: מאיפה אפשר לדעת שד' הוא טוב?

ת: מהתבוננות בהוויה.

ש: ואם איני רואה?

ת: אז תקן מידת כפיות טובה.

מעשר כספים

ש: האם אפשר לשלם ממעשר כספים נסיעה לקברי צדיקים?

ת: לא. מעשר זה לעניים. גם צדקה לעניים מועילה הרבה יותר מאשר נסיעה לקברי צדיקים.

יום זכר לנס

ש: לפני שנה ניצלתי בנס ממות בתאונה מסוכנת. כיצד ראוי שאציין יום זה מדי שנה בשנה?

ת: חשבון נפש.

חציה באור אדום

ש: למה זו עבירה לחצות באור אדום?

ת: א. תקנות הקהל. ב. דינא דמלכותא דינא. ג. דין מלך. ד. ונשמרתם (שו"ע ח"מ שעט ו. ע' שו"ת חתם סופר ח"ה חו"מ מד – רשם מ"צ).

==

שו"ת עם הרב שלמה אבינר ברשת מורשת של קול ישראל בכל יום ה' מ22.30 ועד 24.00