זכר למציל היהודים: עקיבא נוביק הוסיף לעצמו שם - סרוגים

זכר למציל היהודים: עקיבא נוביק הוסיף לעצמו שם

כתב הכנסת של חדשות 13 עקיבא נוביק פרסם בטורו בעיתון 'שביעי' כי החליט להוסיף לעצמו את השם ראול, לזכרו של ראול ולנברג ז"ל, חסיד אומות עולם שהציל עשרות אלפי יהודים בהונגריה, ונעלם בכלא הרוסי בלי שהותיר משפחה

זכר למציל היהודים: עקיבא נוביק הוסיף לעצמו שם
  (צילום: יח"צ חדשות 13)

כתב הכנסת של חדשות 13 עקיבא נוביק פרסם בטורו בעיתון 'שביעי' כי החליט להוסיף לעצמו את השם ראול, לזכרו של ראול ולנברג ז"ל, חסיד אומות עולם שהציל עשרות אלפי יהודים בהונגריה, ונעלם בכלא הרוסי בלי שהותיר משפחה.

נוביק, שביקר השבוע בהונגריה, מתאר בטורו השבועי, כיצד עמד מול האנדרטה לזכר ראול ולנברג בבודפשט, וקיבל את ההחלטה.

עוד באותו נושא

ניצולי ראול ולנברג: שגרירות שוודיה מחפשת אתכם

"בלילה של סוף נובמבר 2013 כתבתי ידיעה קטנה לעיתון בו עבדתי. קהילה מארגנטינה ביקשה מהרב הראשי לאו היתר לקרוא לבית הכנסת שלהם על שם גוי. ׳היכל ראול ולנברג׳ היה השם המיועד, והרב לאו השיב שמותר ואף מצווה גדולה לעשות זאת."

נוביק ממשיך ומתאר: "בניסיון לעבות את הידיעה, חיפשתי בגוגל את השם ולנברג ומפה לשם קראתי אלפי מילים אודותיו, ותועפות של ציניות עיתונאית נשרו ממני. יש בישראל אינפלציה קשה בשימוש במילים כמו מרגש ומדהים, אבל הן המדויקות ביותר לתאר את גדול חסידי אומות העולם. באותו לילה למדתי שכשאייכמן ימ"ש פתח בחיסול יהדות הונגריה, בסוף 1944 , הסתובב בבודפשט הדיפלומט השבדי בן ה 32- ראול ולנברג, וניהל מולו מלחמת מוחות. ביצירתיות בלתי נתפסת הצליח להפוך אלפים ועשרות אלפים לאזרחי שבדיה או לבני חסות שלה."

חסיד אומות העולם ראול ולנברג ז"ל

ולנברג חילק עשרות אלפי דרכונים, תעודות מעבר ואשרות שהייה מטעם הקונסוליה השוודית, שהייתה ניטרלית במלחמה. הוא קנה ושכר דירות ברחבי בודפשט, שהפכו – מתוקף היותו קונסול – להיות טריטוריה שוודית ומתוך כך לשטח שמחוץ להונגריה ומחוץ להישג ידם של הנאצים. לעיתים הספיק אפילו דף עם חותמת שוודית כדי להציל יהודים.

"ולנברג ניהל  מערכת ענק לזיוף והנפקת תעודות עם חותמת שוודית. הוא נהג להגיע לרציפי הרכבת ולמשוך יהודים מתוך המשלוח בטענה שהם אזרחיו. ע"פ עדויות, לא פעם טיפס על רכבות שכבר החלו לנסוע כדי לזרוק לתוכן עוד מסמכים. ולנברג רדף אחרי צעדות המוות ושלף מתוכן יהודים עם תעודות ׳שוודיות'. הוא ירק שוב ושוב בפנים של הנאצים, עמד מול אקדחים מכוונים אליו, ויש אומרים שמנע את חיסול הגטו כשאיים אישית על נאצי בכיר שיבוא אתו חשבון אחרי שחרור הונגריה."

בסך הכל הציל ולנברג בין 20 אלף לפי ההערכה המינימלית ל-100 אלף יהודים, לפי הערכות המירביות. הוא הוכר כחסיד אומות עולם ועל שמו קרויים בישראל רחובות, כיכרות ואתרי הנצחה.

לאחר ניצחון בעלות הברית, נכבשה הונגריה על ידי הרוסים. ולנברג נחשד כמרגל, נאסר ועקבותיו נעלמו. עד היום לא ידוע מה עלה בגורלו, אך ככל הנראה הוא הוצא להורג או מת בכלא הרוסי.

נוביק מסכם את טורו במילים: "במכתב מ 2013- כתבו אנשי הקהילה ההיא לרב לאו, ששמעו שיש היתר רבני  לקרוא לילדים על שם ולנברג ובעולם מסתובבים ילדים רבים כאלה. כשכתבתי אז לעיתון, תהיתי אם יום אחד גם הילד שלי ייקרא כך. השבוע, מול האנדרטה הדהויה בבודפשט, החלטתי לא לחכות, ואתמול הגעתי אל משרד הפנים בירושלים. מעתה קיראו לי: עקיבא ראול נוביק."

לסרוגים נודע כי נוביק הגיע לרשות האוכלוסין כדי להסב את שמו בתעודת הזהות, והתעודה החדשה תונפק בשבוע הבא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד
א.ס | 21-11-2019 12:31
ראוי להערכה עקיבא
חייב להגיד לעקיבא משהוא שיא החשוב -
ר | 21-11-2019 18:56
תדע לך שלהוסיף או להחליף שמות (בעיקר להחליף אבל גם להוסיף!!), זה משחק מאוד מאוד מסוכן, אל תשחק בנשמה שלך!!, כל שינוי שם זה דבר אוד דרסטי על האדם, ואסור לשנות שם, רק אם האדם מגיע למצבים מאוד קשים בחייו, שאז שינוי השם הוא בתור תקווה לשינוי שיעשה רק טוב לאדם..... אני חושב שאתה לא במצב הזה, ועל כן עם כל האהבה לאותו חסיד אומות העולם, לא נכון לעשות זאת (אאכ רב גדול יגיד לך שכן. אני אומר לפי מה שמקובל בספרות הרבנית), אתה יכול לקרוא לבן שלך את השם הזה.
2
כל הכבוד, מרגש.
ישראלי יהודי פשוט | 21-11-2019 12:44
יפה מאוד. גרמת לי להזיל דמעה של התרגשות.
3
הרחוב הראשי ברמת החייל קרוי על שמו
המוציא לאור | 21-11-2019 12:49
רחוב מאוד מכובד עמק הסיליקון של תל אביב
4
לי סיפרת שזה כי אתה אוהד ריאל
שימי | 21-11-2019 15:12
ל
5
למדתי עליו לבגרות בהיסטוריה כדוגמא
... | 21-11-2019 15:55
לחסיד אומות עולם
6
האמת
שוקי | 22-11-2019 0:45
נו עוד חנון טיפש שנדחף, דוחף את עצמו לפירסום כאילו מי הוא? מה הוא רוצה? מצלמה? יאללה תעוף מפה
7
מדליה לזיכרו של ראול וולנברג
יוסי יוגב | 22-11-2019 19:49
החברה הממשלתית למדליות הנפיקה ,מדליות לזכרו של וולנברג וכן לשותפו בהצלת יהודי בודפשט קרל לוץ, וכן לזיכרו של סוג'הרה שהציל אלפי יהודים בליטא. אגב, את היער לזכרו של סוג'הרה שנתרם עי בני עקר קבלן חרדי כדי להקים שכונה בבית שמש...
8
נו, אז יש...
נו מילא | 23-06-2020 13:04
נו, אז יש לו לב לנוביק הזה אחרי הכל. חבל שהוא לא משתמש בו גם בעבודתו העיתונאית.
9
האתר הפך לבלוג...
ראול המלך | 27-06-2020 21:59
האתר הפך לבלוג של עקיבא??