אולי נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום\ תגובה לרב פכטר
הרב חננאל זייני מגיב לדבריו של הרב עידו פכטר שחלק על דבריו של הרב שמואל אליהו לגבי תפקידו של עם ישראל בנקמה בגויים: "נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום"
אחרי המאמר של הרב שמואל אליהו בסרוגים, שקרא לראשי הצבא והמדינה לנהוג בעזה בשיטה של "עין תחת עין" ועל כל טיל שנורה לעבר מדינת ישראל לירות טיל לעזה, כתב הרב עידו פכטר כי תפקיד הנקמה אינו מוטל על בני האדם וכי עלינו לנהוג ברחמים כלפי אויבינו. כעת הרב חננאל זייני, מגיב לרב פכטר במאמר משלו.
המאמר של הרב חננאל זייני:
אומרים שאברהם אבינו התפלל על אנשי סדום, כי אולי יש בהם כמה עשרות צדיקים שלא פשעו ולא חטאו. כך טוען הרב פכטר, ומתוך כך רוצה לגזור משמעויות פוליטיות ובטחוניות מרחיקות לכת. לא אכפת לו שאברהם אבינו לא התפלל על הבן שלו, והיה מוכן לשחוט אותו, למרות שיצחק לא חטא ולא פשע. לא אכפת לו על אלפי האנשים שהרג אברהם אבינו כדי להציל את לוט ואת רכושו (למרות שאולי יש כמה עשרות צדיקים שלא חטאו ולא פשעו). היכן הרחמים של אברהם אבינו?
הרב פכטר כתב שבתורה יש איסור לתעב אדומי "כי אחיך הוא", ובגלל זה אין לפגוע באוייבים שלנו. בהתאם לשיטתו אני מציע להחזיר את הדין הכתוב בתורה "עין תחת עין". בואו נוציא את העין לכל מי שהוציא את העין למישהו אחר. הרי אם כבר אנחנו מתעלמים ממה שאמרו חז"ל ש"לא תתעב מצרי" ו"לא תתעב אדומי" מתייחס לגרי צדק ממוצא אדומי וממוצא מצרי, נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום. תחי הקראות.
הרב פכטר כתב שבתורה הנקמה היא נקמת ה', כי הוא היחיד שיודע לנקום. ייתכן. אם כי עדיין לא ברור לפי זה למה במקומות היחידים שמוזכרת הנקמה בתורה, מצווה הקב"ה דווקא שעם ישראל בהוראת הסנהדרין ימלא את המשימה? למה כשהקב"ה מצווה אותנו לנקום במדין הוא לא אומר לנו לנקום את נקמתו, ולא את נקמת בני ישראל?
הרב פכטר כתב שאנו צריכים להדבק בי"ג מידותיו. מעבר לכך שחז"ל מעולם לא אמרו להדבק בי"ג מידותיו של הקב"ה אלא במידותיו (גם המאתגרות שבהן: "אל נקמות", "איש מלחמה" וכדומה). חשוב לציין שאם כבר רוצים להדבק בי"ג מידותיו, חשוב לזכור את מה שנאמר בתורה, והודגש ע"י חז"ל ששלוש עשרה מידות הם לעם ישראל בלבד. בהקשר הזה אני בהחלט מוכן להדבק בי"ג מידות של רחמים.
"המלחמה בעיניה (של התורה) היא דבר נורא … . נעדיף להשקיע במיגון, אבל לא נרד לרמתם של אוייבנו". כך טוען הרב פכטר ומתיימר להיות צדיק וחסיד יותר מכל הלוחמים בתולדות עמנו: יהושע, שאול, יהונתן, דוד ועוד ועוד. יהושע שנתן פקודה להלחם בכל אדם (מחוץ למשת"פים שלנו – רחב ומשפחתה). שאול שאומר לצאצאי יתרו להתרחק מעמלק, בכדי לא להיפגע מהמלחמה בעמלק. אגב, שאול הלך עם טיעון פחות רדיקלי מהרב פכטר, ואבד את המלוכה בעקבות כך! ע"פ חז"ל, שאול לא רצה לפגוע ב"חפים מפשע". ייתכן, שהרב פכטר מסכים עם שאול המלך, וחולק על הקב"ה.
המלחמה אינה דבר נורא. המלחמה – "עזרת ישראל מיד צר" – היא מצווה מהתורה. בדיוק כמו שבת, כשרות ותפילין. האמת שיותר מהם. כי לצורך מלחמה לפעמים מבטלים את כל המצוות האלו.נכון. למלחמה יש מחירים. אבל בעולם שלנו לכל דבר בעל ערך ישנם מחירים. גם ל"מוסריות" האירופית הצבועה שמציע הרב פכטר יש מחיר. מחיר גבוה מאד. כלכלית ובטחונית (אגב, מי ישלם על כיפת ברזל? ועל המיגוניות של כל המדינה? הלחימה ביומיים עלתה למשק 1.5 מליארד ₪).
"הנביאים וגם החכמים הפרושים היו לרוב הקול המתון… בהיסטוריה היהודית". האם רבי עקיבא וכל חכמי דורו שתמכו במרד בר כוכבא היו מתונים? האם שמואל הנביא שפקד על שאול להשמיד את עמלק "מעולל ועד יונק, משור ועד שה, מגמל ועד חמור", היה מתון?
"הרבנים… במקום לדבר על קדושת כל אדם שנברא בצלם אלוהים, מפגינים אכזריות במקום מידת הרחמים". אני חושב בהחלט שגם היטלר, סטאלין, חמילניצקי ועוד, (לפי "הגיונו" של הרב פכטר) בעלי צלם אלוהים. אין שום סיבה להפגין כלפיהם שום אכזריות. אגב, לפי זה אני שולל כל חיסול ממוקד. הרי כך טען המשומד עופר כסיף – "זה רצח"!
ואם הרב פכטר בביקורתו היה לפחות אומר מילה אחת לעניין מבחינה תורנית, מילא, אבל לצאת בביקורת כנגד ת"ח זקן, כשכל הטיעונים ההלכתיים שגויים לחלוטין – זה לעבור על דברי המשנה באבות שאחד מהמידות שהתורה נקנית בהם היא "המכיר את מקומו"!
לסיום, חז"ל אומרים ש"האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו". ואחד ההסברים בתלמוד לכך הוא "לפי שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים ואינן אלא גזירות". אי לכך, כיוון שבכל דבריו טען הרב פכטר שבשורתה של התורה היא הרחמים, חייבים להשתיק אותו! (הוא יכול להמשיך לדבר בשם עצמו אך לא בשם התורה). בשורת הרחמים של הרב פכטר אינה אלא הבשורה על פי מתי, מרקוס לוקאס ויוחנן. לא על פי תורת ה'.
=======
הרב חננאל זייני הוא ראש בית המדרש בישיבת 'אור וישועה' בחיפה
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו