אולי נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום\ תגובה לרב פכטר - סרוגים

אולי נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום\ תגובה לרב פכטר

הרב חננאל זייני מגיב לדבריו של הרב עידו פכטר שחלק על דבריו של הרב שמואל אליהו לגבי תפקידו של עם ישראל בנקמה בגויים: "נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום"

אולי נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום\ תגובה לרב פכטר
  (צילום: ללא קרדיט)

אחרי המאמר של הרב שמואל אליהו בסרוגים, שקרא לראשי הצבא והמדינה לנהוג בעזה בשיטה של "עין תחת עין" ועל כל טיל שנורה לעבר מדינת ישראל לירות טיל לעזה, כתב הרב עידו פכטר כי תפקיד הנקמה אינו מוטל על בני האדם וכי עלינו לנהוג ברחמים כלפי אויבינו. כעת הרב חננאל זייני, מגיב לרב פכטר במאמר משלו.

המאמר של הרב חננאל זייני:

אומרים שאברהם אבינו התפלל על אנשי סדום, כי אולי יש בהם כמה עשרות צדיקים שלא פשעו ולא חטאו. כך טוען הרב פכטר, ומתוך כך רוצה לגזור משמעויות פוליטיות ובטחוניות מרחיקות לכת. לא אכפת לו שאברהם אבינו לא התפלל על הבן שלו, והיה מוכן לשחוט אותו, למרות שיצחק לא חטא ולא פשע. לא אכפת לו על אלפי האנשים שהרג אברהם אבינו כדי להציל את לוט ואת רכושו (למרות שאולי יש כמה עשרות צדיקים שלא חטאו ולא פשעו). היכן הרחמים של אברהם אבינו?

הרב פכטר כתב שבתורה יש איסור לתעב אדומי "כי אחיך הוא", ובגלל זה אין לפגוע באוייבים שלנו. בהתאם לשיטתו אני מציע להחזיר את הדין הכתוב בתורה "עין תחת עין". בואו נוציא את העין לכל מי שהוציא את העין למישהו אחר. הרי אם כבר אנחנו מתעלמים ממה שאמרו חז"ל ש"לא תתעב מצרי" ו"לא תתעב אדומי" מתייחס לגרי צדק ממוצא אדומי וממוצא מצרי, נתעלם מפרשנות חז"ל בכל מקום. תחי הקראות.

עוד באותו נושא

הרב שמואל אליהו: "מישהו בלבל אותנו"


20

הרב פכטר כתב שבתורה הנקמה היא נקמת ה', כי הוא היחיד שיודע לנקום. ייתכן. אם כי עדיין לא ברור לפי זה למה במקומות היחידים שמוזכרת הנקמה בתורה, מצווה הקב"ה דווקא שעם ישראל בהוראת הסנהדרין ימלא את המשימה? למה כשהקב"ה מצווה אותנו לנקום במדין הוא לא אומר לנו לנקום את נקמתו, ולא את נקמת בני ישראל?

הרב פכטר כתב שאנו צריכים להדבק בי"ג מידותיו. מעבר לכך שחז"ל מעולם לא אמרו להדבק בי"ג מידותיו של הקב"ה אלא במידותיו (גם המאתגרות שבהן: "אל נקמות", "איש מלחמה" וכדומה). חשוב לציין שאם כבר רוצים להדבק בי"ג מידותיו, חשוב לזכור את מה שנאמר בתורה, והודגש ע"י חז"ל ששלוש עשרה מידות הם לעם ישראל בלבד. בהקשר הזה אני בהחלט מוכן להדבק בי"ג מידות של רחמים.

עוד באותו נושא

הרב עידו פכטר לרב אליהו: "עולם הפוך ראיתי"


122

"המלחמה בעיניה (של התורה) היא דבר נורא … . נעדיף להשקיע במיגון, אבל לא נרד לרמתם של אוייבנו". כך טוען הרב פכטר ומתיימר להיות צדיק וחסיד יותר מכל הלוחמים בתולדות עמנו: יהושע, שאול, יהונתן, דוד ועוד ועוד. יהושע שנתן פקודה להלחם בכל אדם (מחוץ למשת"פים שלנו – רחב ומשפחתה). שאול שאומר לצאצאי יתרו להתרחק מעמלק, בכדי לא להיפגע מהמלחמה בעמלק. אגב, שאול הלך עם טיעון פחות רדיקלי מהרב פכטר, ואבד את המלוכה בעקבות כך! ע"פ חז"ל, שאול לא רצה לפגוע ב"חפים מפשע". ייתכן, שהרב פכטר מסכים עם שאול המלך, וחולק על הקב"ה.

המלחמה אינה דבר נורא. המלחמה – "עזרת ישראל מיד צר" – היא מצווה מהתורה. בדיוק כמו שבת, כשרות ותפילין. האמת שיותר מהם. כי לצורך מלחמה לפעמים מבטלים את כל המצוות האלו.נכון. למלחמה יש מחירים. אבל בעולם שלנו לכל דבר בעל ערך ישנם מחירים. גם ל"מוסריות" האירופית הצבועה שמציע הרב פכטר יש מחיר. מחיר גבוה מאד. כלכלית ובטחונית (אגב, מי ישלם על כיפת ברזל? ועל המיגוניות של כל המדינה? הלחימה ביומיים עלתה למשק 1.5 מליארד ₪).

"הנביאים וגם החכמים הפרושים היו לרוב הקול המתון… בהיסטוריה היהודית". האם רבי עקיבא וכל חכמי דורו שתמכו במרד בר כוכבא היו מתונים? האם שמואל הנביא שפקד על שאול להשמיד את עמלק "מעולל ועד יונק, משור ועד שה, מגמל ועד חמור", היה מתון?

עוד באותו נושא

הרב עידו פכטר שוגה בתפיסת המוסר/ תגובה


23

"הרבנים… במקום לדבר על קדושת כל אדם שנברא בצלם אלוהים, מפגינים אכזריות במקום מידת הרחמים". אני חושב בהחלט שגם היטלר, סטאלין, חמילניצקי ועוד, (לפי "הגיונו" של הרב פכטר) בעלי צלם אלוהים. אין שום סיבה להפגין כלפיהם שום אכזריות. אגב, לפי זה אני שולל כל חיסול ממוקד. הרי כך טען המשומד עופר כסיף – "זה רצח"!

ואם הרב פכטר בביקורתו היה לפחות אומר מילה אחת לעניין מבחינה תורנית, מילא, אבל לצאת בביקורת כנגד ת"ח זקן, כשכל הטיעונים ההלכתיים שגויים לחלוטין – זה לעבור על דברי המשנה באבות שאחד מהמידות שהתורה נקנית בהם היא "המכיר את מקומו"!

לסיום, חז"ל אומרים ש"האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו". ואחד ההסברים בתלמוד לכך הוא "לפי שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים ואינן אלא גזירות". אי לכך, כיוון שבכל דבריו טען הרב פכטר שבשורתה של התורה היא הרחמים, חייבים להשתיק אותו! (הוא יכול להמשיך לדבר בשם עצמו אך לא בשם התורה). בשורת הרחמים של הרב פכטר אינה אלא הבשורה על פי מתי, מרקוס לוקאס ויוחנן. לא על פי תורת ה'.

=======

הרב חננאל זייני הוא ראש בית המדרש בישיבת 'אור וישועה' בחיפה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
מי זה פכטר..
המום | 21-11-2019 10:28
עם כל הכבוד, מי זה פכטר שיפצה פיו מול רבנים גדולים בתורתם, בגילם, בנסיונם, בתפקידם? יש לו שאלת רב, או שאלת השקפה או בירור, יואיל לפנות לרבו/לרב שמואל אליהו, שלא באמצעות התקשורת. מחולאי הציונות הדתית-טפשות, רדיפת פרסום וגאווה יתירה.
2
חבל על הזמן
שלמה | 21-11-2019 10:35
עוד קשקשן מהרמה הנמוכה. האם כל רברבן בישיבה מצוקמקת נידחת חייב לצרוח - אני קיים ? איפה זייני ואיפה פכטר- עולמות רוחניים משני קצוות שלעולם לא יפגשו כמו אליהו מול נביאי הבעל- אחד חי בטרום ימי הביניים והשני במודרנה המחשבתית מתאים לטהרן - אבל גם שם כבר יותר מתקדמים
אני מבין שאנחנו באשמורת הראשונה
מגיב | 21-11-2019 16:18
בבקשה, אם אין לך משהו ענייני בנוגע לדיון, הימנע מלהעיר דברים חסרי טעם, זה מקשה על הקוראים למצוא את התגובות הטובות. בנתיים אתה יכול לקרוא את שני המאמרים טובות להבין על מה מדברים כל טוב נשמה
3
שיקול דעת עלה על כולם
תמר | 21-11-2019 10:44
לפי עניות דעתי ראש הממשלה פועל השיקול דעת והקדוש ברוך הוא נותן לנו את שכרנו האם זה לא נס שאף אחד לא נפגע מכל הטילים שולחים עלינו זה רק בגלל שראש הממשלה חכם מכל אדם נוא חס על כל נשמה והשם נותן לנו שכר כדי להמחיש לעולם כי שיקול הדעת של ראש הממשלה מעביר מסר ברור ראשית אם הם זורקים טילים חופשי כדי לגרום לתגובה כמו שעבוד הרב אומר הרי שהם יידעו מתיי לכוון לתגובה והם ישלטו בנו ראש הממשלה פועל כנגד ראש הדג כפי שעשה עם המחבל עד למיטה בלי לפגוע באיש זה גם משמיים ואחד לא נפגע ללמדך שעם ישראל לא בחר בטרור אלא כל הזמן מנסה למנוע אותו והשם עוזר כנאמר אתם תחרישון ואני אלחם לכם
4
הכומר פכטר הוא רשע מרושע !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יהודי | 21-11-2019 11:26
כמה יהודים נהרגו בגלל דעות כמו של פכטר !!!! כל המרחם על אכזריםסופו להתאכזר על רחמנים - כך אומרים חזל !!!! כל מי שירא לנפשו - אני מציע להתרחק מהכומר פכטר !!!!!!!
לא יודע למה
עידן | 21-11-2019 12:08
לא יודע למה אבל לא נראה לי שאתה מסוג הקרביים הראשונים בחזית, יותר כמו גנרל מקלדת היורה סימני קריאה לכל עבר ובטוח שבזה הוא הכניע את כל הרשעים. תתבגר
5
די כבר
שלומי | 21-11-2019 11:28
מה שיותר מדאיג היא ההקצנה בכל פינה. מה כ״כ חשוב לך לתקוף אותו? אפילו אם לשיטתך הוא טועה מה אכפת לך שישמיע את דעתו? אוי ואבוי אם נגיע למצב של סתימת פיות מסוג שכתבה כזו חותרת אליה (׳כל הטיעונים של השני מוטעים׳...).
למה חשוב לתקוף במקרה כזה? זה פשוט -
אלעד | 21-11-2019 11:58
משל לדבר - מוסמך להנדסה אזרחית בעל תפקיד מעשי מפרסם מאמר בו הוא טוען שניתן להשתמש בתיקרות פל קל והן בטוחות לחלוטין. האם צריך להתייחס בעדינות למאמר כזה? הרי יש כאן סכנת נפשות, לכן כל מבין בדבר היה ממהר לכתוב מאמר שיסתור את כל טענותיו של אותו מוסמך כדי למנוע טעות ופגיע בנפש. דבר דומה - מישהו עם תואר רפואי מפרסם ששתיית אקונומיקה מרפאת את כל המחלות, האם יש להשיב לזה בעדינות? הרי התשובה ברורה לך- כאשר מתפרסמות דעות שגויות באופן מזיק לכלל הציבור, יש להגיב בחריפות כדי למנוע כל נזק, אחרת אם התגובה לא חריפה, אולי יחשבו כי יש איזה שביב אמת בדעה הבעייתית וילכו בעקבותיה. התורה חשובה לעם ישראל, גם במקרה הנוכחי שנוגע לחיי נפשות המונים מעמנו. דעה שגויה עלולה להתגלגל ולקבל תוקף לאחר מכן. כך שנדרשים מאמרים שמפרקים את הדעה מכל הכיוונים, שלא יישאר שום מקום לטעות בנידון. (מכיוון שמדובר בלב חיינו ולא סתם ב'הגות יפה' מנותקת מהחיים) בכלל, שפת תח היא ישירה וחריפה לעיתים, נא נסה להעמיק בתוכן ולא רק בסגנון.
6
באמת תהיתי אם הרב פכטר בעד סקילת מחללי שבת
לא חשוב בכלל | 21-11-2019 12:09
סקילת מנאפים, הוצאה להורג של בן סורר ומורה וכו' מגוחך להסתמך על התורה ונביאים (וגם משם כידוע יש דוגמאות הפוכות ברוב המקרים) ולתקוף את הרבנים (אגב, הרבנים של היום הם צאצאי אסכולת הפרושים שאותה הלל ושיבח הרב פכטר.
7
שאלה לרב זייני
דוד מעלי | 21-11-2019 15:29
מבין דבריך ניכר שכל כוונתך למחות על ביקורת שהשמיע הרב פכטער נגד ר' שמואל שאותו אתה מכנה 'תלמיד חכם זקן', למה שתקת כשאותו שמואל אליהו הגמד יצא נגד מרן הרב עובדיה זצל שאבק רגליו יקר מאותו האיש? ועוד דאג לפרסם זאת בתקשורת כמכריז ראו כמה גדול אני שאני מוציא את ספרי מרן מביתי? למה אז שתקת?
תשובה ל'מגיב'
יוסף | 22-11-2019 10:28
שמואל אליהו לא חלק על מרן זצל במאומה הוא גם לא בר הכי, אלא יצא כנגדו באופן כללי והכריז 'בתקשורת' שהוא הוציא את ספרי מרן זצל מביתו, ואין לך בזיון תלמיד חכם יותר מזה. לכן כל מי שתובע את עלבונו של שמואל אליהו בטענה שזה 'בזיון תלמיד חכם' עושה עוול למושג ההלכתי 'בזיון תלמיד חכם'. מה עוד שאני מכירו כמו הרבה תלמידי חכמים שמכירים אותו, שמואל אליהו אינו תלמיד חכם ואינו יציר בתי המדרש, אלא יציר התקשורת, ואילולא תעלולי יחצנותו איש לא היה מכירו
תשובה ליוסף
מגיב | 22-11-2019 3:53
תודה רבה. מצד שני מופיע שם שהרב אליהו חזר בו, ההסבר להוצאת הספרים לפי דברי הרב אליהו עצמו הוא רגשי ולא הלכתי, כך שאין כאן השוואה אמיתית למצב הנוכחי. הרב חננאל זייני כותב מילא אם היה בסיס תורני לדברי הרב פכטר, אבל לצאת נגד תח בלי בסיס תורני... זא שבמקרה של בסיס תורני ייתכן והדבר היה יותר מתקבל על הדעת, אבל כאן זה לא המקרה. כל טוב
תשובה ל'מגיב'
יוסף | 22-11-2019 0:36
ראה בויקיפדיה ערך שמואל אליהו, הדברים היו בחדשות
אתה מחדש עבורי
מגיב | 21-11-2019 19:40
לא שמעתי התבטאות של הרב שמואל אליהו שליטא נגד הרב עובדיה יוסף זצל. תוכל להביא מקור לכך?
8
פסק הלכה
נפתלי | 21-11-2019 17:47
מובא מסכת סופרים טוב שבעכום בשעת מלחמה הרוג והובא להלכה בבית יוסף בח סמע ביורה דעה סי' קנח. ולפלא שכבוד הרבנים לא הביאו מקור הלכתי (לא מדרשי) ברור בנדון. (ולגבי עצם ההשוואה לתפילת אברהם על סדום, לא הבנתי הקשר האם שמה מדובר על מלחמה נגד עם ישראל שאז הדין הקם להרגך השכם ( עוד לפני האויב) להורגו)