הרב שרלו: מדינת ישראל צריכה לשקול הכרה ברפורמים - סרוגים

הרב שרלו: מדינת ישראל צריכה לשקול הכרה ברפורמים

ראש ישיבת ההסדר פתח תקווה, הרב יובל שרלו חזר מביקור בארה"ב ובמכתב לתלמידיו הוא מתלבט האם יש לבחון מחדש פסיקות הלכה מחמירות ביחס לרפורמים נוכח מצבה העגום של יהדות התפוצות.

הרב שרלו: מדינת ישראל צריכה לשקול הכרה ברפורמים
  הרב יובל שרלו (פלאש90)

ראש ישיבת ההסדר 'אורות שאול', הרב יובל שרלו חזר משליחות קצרה בארצות הברית וכמנהגו משתף את תלמידי הישיבה ממחשבותיו ולבטיו בעקבות שליחות זו.

במכתב שכתב לתלמידיו ומופיע באתר הישיבה, הוא מספר על המציאות העגומה שפגש בארה"ב.

"יהדות העולם, ובראשה ארצות הברית, הולכת ומתבוללת, ונעלמת מהעם היהודי. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שמגבשי הזהות היהודית, שפעלו בעבר, אינם קיימים עוד." כותב הרב, כשהוא מתכוון לתנועה הציונית שאיפשרה ליהודים להיות חלק מהעם היהודי גם אם אינם שומרי תורה ומצוות.

את הסיבות לנתק בין יהודי ארה"ב לישראל הוא תולה בעובדה שישראל "מצטיירת בעיני יהדות ארצות הברית  (לא האורתודוכסית) כמשהו שהם לא רוצים להזדהות איתו, בשל הכיבוש, הגזענות, השליטה בעם אחר בעזרת כוח, וכל שאר תמונת המציאות בצורה שהם קוראים אותה."

"הסיבה שניה היא העובדה שהם לא רצויים כאן: לא מכירים בזרמים הדתיים שהם משתייכים אליהם; גם אלה שלא משתייכים לאף זרם – לא רוצים להזדהות עם מדינה שיש בה מונופול לדתיים; לא מכירים בגיור שלהם, בתפילות שלהם, (נשות הכותל) וכדו'."

על פי הרב, אחוזי ההתבוללות בארה"ב מגיעים עד לכדי 50%, כש-5% מהניו-יורקים המזהים עצמם כיהודים, אינם יהודים לפי כל הגדרה, אפילו זאת של הרפורמים, ולא עברו כלל שום תהליך גיור אפילו רפורמי, אבל הם רואים עצמם כיהודים.

מה עושים?

בשלב המעשי, לא נותן הרב תשובה ממשית, אך מכוון לשני מהלכים עיקריים: "המצומצם שבהם (אם כי כמובן המהותי יותר) הוא הגדרה הלכתית של השעה כ"עת לעשות לד'" (על אף ההסתייגות הגדולה שלי משימוש בכך, ולמעשה למיטב זכרוני לא השתמשתי בשיקול זה ולו פעם אחת בכתיבתי ההלכתית) כשיקול הלכתי בקשת רחבה של נושאים: נסיעה לבית כנסת קונסרבטיבי בשבת; שיקולים בגיור; דברים שעשה ר' שלמה קרליבך זצ"ל; צירוף רפורמים למניין ובכלל שיתוף פעולה עם הזרמים השונים וכדו'."

"המהלך השני, הוא ההפרדה בין העמדה ההלכתית ובין המדיניות של מדינת ישראל: נכונות להכרה של המדינה (לא ההלכה!) בזרמים השונים, בגיור שלהם וכדו' (אני מכיר היטב את הטיעונים בדבר אחדות האומה ואני מעלה כאן את השיקולים לצד השני), או לפחות בתקציבים פרופורציונאליים לגודלם, וניהול המאבק נגדם באווירה של  Free market".

"הפרדה הולכת וגוברת בין דת ופוליטיקה, מתוך אמונה פנימית שלנו שהאמת תנצח, והיא אינה זקוקה לכוח של המדינה לחרוץ את המעמד האישי של בני אדם וכדו'."

כהסמכה לאפשרות זו, נותן הרב דוגמה מהמאבק על ארץ ישראל בו "אנו מקבלים כל פוליטיקאי ימני, גם אם רחוק מאוד מההלכה ומתפישותיה ומדוע הפרדה זו אינה תקפה ביחס למאבק על עם ישראל?"

את החשיבות שבחיבור עם יהודי ארה"ב רואה הרב במישור הכללי של "חובת 'לבלתי ידח ממנו נדח' מאבק על כל שעל בארץ ישראל – כן, ועל כל יהודי – לא ?" ובמישור המעשי, יהודי ארה"ב מהווים את הסיבה העיקרית לסיוע האמריקאי למדינת ישראל וניתוק מהם מהווה סכנה קיומית על מדינת ישראל.

את דבריו מסכם הרב: אני לא יודע מה התשובות הנכונות. אולם אני כן יודע כי העובדה שאנחנו מפטירין כדאשתקד, והנושא הזה אינו על סדר יומנו, ונדמה לנו כי אותן תשובות שהביאו את רבנות ארצות הברית לפני שבעים שנה להחליט את שהחליטו רלוונטיות גם היום ללא לפחות בחינה מחודשת, מעמידה אותנו בפני שוקת שבורה, ובה אנו מאבדים את עצמנו לדעת, מסכנים את קיומה של מדינת ישראל, והולכים ומתרחקים מעצם התפקיד שלנו בעולם "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

תגובת ארגון רבני צהר: "'צהר' מתנגדת להכרה רשמית של מדינת ישראל בזרם הרפורמי,בגיוריו או בדרכו. יצוין כי הנושא במאמר של הרב שרלו הועלה במסגרת דיון פנימי בישיבה וכנושא לדיון ולא כעמדתו או פסיקתו ההלכתית – עקרונית."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
46 תגובות - 46 דיונים מיין לפי
1
ועכשיו יבוא הצעיר והזוטר שמחפש במה ויחרים אותו
| 11-12-2012 14:24
2
זאת חדוות אחים.!!!!!!!
דוד | 11-12-2012 14:32
3
ההתבוללות תיכנס לתוך הבית פנימה
יוסל'ה | 11-12-2012 14:51
יהודי הוא מי שנולד לאם יהודי'ה או שנתגייר כהלכה בקבלת עול תורה ומצוות. הרב שרלו קרוב בדעתו לטהר את השרץ ויש לו ק"נ טעמים לכך. אין רפורמה בתורה, מדובר בדת אחרת שאינה יהדות, כמו הקראים, בייתוסים ונוצרים. כך גם לגבי הקונסרבטיבים האנלוגים והקונסטרקשנס'. כל שינוי של אות אחת בתורה שבכתב או שבעל פה גומר רחוק מאד מעם ישראל.
4
הרפורמים זה דת אחרת
ידידיה | 11-12-2012 14:53
סוג של נוצרים
5
הרפורמים בחז"ל היו הכותים למיניהם - הם נחשבו ליהודים
יוני | 11-12-2012 14:54
לכל דבר עד שמצאו שהם עובדי ע"ז. כל זמן שלא עבדו ע"ז נחשבו כיהודים לכל דבר!
6
כבוד הרב ילמד תורה ותנ"ך בישיבה וימסור את ההכרעות בעניי
ההמום | 11-12-2012 15:02
לגדולי הדור... ר' אברום מתהפך בקברו..וגם הרב קוק וגם הרב צבי יהודה....
7
איזה מכתב נהדר!
| 11-12-2012 15:05
הוא מראה לנו בצורה כל כך מדהימה את צורת המחשבה ופסיקת ההלכות של הרב שרלו! חושב, מרגיש, בלי שום תשובה מעשית... מדהים! מה הבדל בינו לבין כל אדם פשוט אחר? אני תוהה...
8
תגובה ל-5
בועז | 11-12-2012 15:11
אם עריכת בר מצווה לכלב ,זה לא עבודה זרה, אז מה כן?
9
למגיב שהגיב - שהוא הזוי - הוא לא הזוי, הוא צריך פרסום
דביר | 11-12-2012 15:32
וזו הדרך שלו לקבל את זה. חבל מאוד. פעם רבנים היו אנשים שהיו דוחפים להקפדה במצוות, לחיזוק ביראת שמיים, באהבה, בעבודת ה' וכו'. היום יש יהודים עם זקן (שאין להם אפילו 3 תלמידים) ומנסים להכניס עגל זהב לתוך בית המדרש. גלות בתוך הגאולה.
10
שימו לב שהוא לא מדבר על הכרעה הלכתית
| 11-12-2012 15:35
חוץ מצירוף של רפורמים למניין כמעט כל מה שהרב כותב זה בתחום החברתי. הוא מדגיש שהלכתית אין להכיר בגיור הרפורמי. יש מקום לדון בדברים מבחינה טקטית האם זה נכון, כדאי וכו' אבל ממש אין פה "פסיקה מהפכנית" ולא שינוי בהלכה
11
תגובה ל-8 אתה טוען שהרפורמים עורכים בר מצוה לכלב
יוני | 11-12-2012 15:37
ולכן הם עובדי ע"ז. נראה לי שטענה זו שלך מראה בדיוק מי אתה. ודאי שאינך שייך לקב"ה שחותמו אמת!
12
כאלו הבלים לא קראתי הרבה זמן.
מיכל | 11-12-2012 15:38
התנועה הרפורמית היא הגורם מספר אחת להתבוללות בארה"ב. אדם צריך להיות מונע משיקולים מאוד לא טהורים בכדי לראות את המציאות בצורה כלכך הפוכה לאיך שהיא באמת. אני כבר לא מאוכזבת, כי התרגלתי ממנו לרמה כזאת. אבל אני מופתעת לרעה מהקיצוניות של השקר.
13
ביחס למגיב 5 - כדאי שתתעדכן
מוייש29 | 11-12-2012 15:39
הרפורמים נותנים לכומר (שהוא לא רק עובד עבודה זרה, אלא גם מסית לעבודה זרה) לנהל להם את החתונות. הרפורמים (באשמתם או שלא) הינם כת נוצרית מסיונרית שמבזה את כל הקדוש לעם היהודי. יש להילחם בהם מלחמת חורמה, כבר ראינו שרבים חללים הפילה = ההתבוללות בארה"ב. בן אדם מחפש אמת. הרפורמים מציעים שקר, וזה מה שגורם ליהודים להתבולל. תתעוררו.
14
מעניין שעד עכשיו דברים כאלה היו הקמפיין של רודפי דת
שרית | 11-12-2012 15:57
במחילה אבל אדוני הרב לא מבין מה שמבינה כל אישה פשוטה
15
הרב שרלו צודק.
אביחי | 11-12-2012 16:07
איני מתפלא כלל על דבריו. זה מתאים מאוד עם כל המבט של הציונות הדתית. לקצץ פה ושם מהתורה המחמירה מדי. לא להראות שחורים כאלו שמשניאים את הדת. לנטוש את דרכי אבותינו כי השתנו הדורות. להתאים את התורה לצרכי הדור. לשנות לבוש חיצוני כדי לקרב חילונים. (אגב, מעניו העובדה שהחרדים מחזירים בתשובה פי כמה מהצד"ל...) לא להתעכב על קוצו של יוד מזערי... אז מה הפלא על הרב שרלו!!!!
16
ל8 זה לא ע"ז אלא הבל וריק.
| 11-12-2012 16:09
17
מה לא עושים בשביל קצת כותרות
מה לא | 11-12-2012 16:32
מסכן , יאיר לא לקח אותו למפלגה רק את שי פירון , לא נורא פעם אחרת
18
אוי ואבוי...
SPiRiT | 11-12-2012 16:34
יהודי אמיתי, אפילו חילוני גמור, כשיגיע לארץ ישראל יבכה מרוב התרגשות וישמח שמחה גדולה לחבור לבני עמו. הרפורמים שמוזכרים כאן - לא רק שאינם כאלה, הם בעזות מצח העזו לגנות את ישראל על ההחלטה לבנות בשטח E1. אינם רואים עצמם מתאימים או נוחים להיות עם היהודים בארץ. בערב רב עסקינן ולא ביהודים כשרים. הכרה בהם רק תמגנט אותם לבוא לכאו, מה שיגרום לעוד כוח להשמדת היהדות. הנוצרים שבארץ עושים עבודתם מספיק טוב וכבר גנבו הרבה נפשות. אוי לנו אם נביא לכאן עוד סוסים טרויאנים.
19
s r
| 11-12-2012 16:42
הרב הזה מאוד תמים, אם אפשר בבקשה להעביר לו שבכל תנועות של הרפורמים מינימום חצי מהקהל גויים, משנה לשנה יותר ויותר גויים. הקהילות היחידות שיש בכל מקום ששומרים על הגחלת וכולי זה רק חב"ד. אולי הרב הזה לא אוהב את חב"ד, אך אין מה לעשות זה המצב, הם היחידים שאכפת להם הכל יהודי והם מגיעים לכל יהודי. רפורמים תוך כמה שנים זה יהי'ה כמו הנצרות, רק גויים הרב הזה לא קולט שבאמירות אלו הוא נותן מקום לאנשים דתיים לחשוב שרפורמים לא כזה גרוע, כבוד הרב תזכור מה שכתוב חכמים היזהרו בדבריכם. בהצלחה
20
לאברהם אבינו היו מליונים בעלי תשובה אבל נשאר רק אברהם
יעקב הכהן | 11-12-2012 16:51
במצריים מתו מיליוני יהודים שלא האמינו במשה רבינו אז נעלמו איך אפשר לתת לגיטמצייה לשינוי התורה רק בשביל שיהיה עוד יהודים מצב עגום ??? מה הוא נורמלי הרב הזה אלוקים אמר במדבר הרף ממני ואכלה את העם הזה . ואעשה אותך לגוי גדול בשביל אלוקים אחד אמיתי ושלם שווה מיליונים לא שלמים
21
האמת פעם ראשונה
שי | 11-12-2012 16:52
שאני מצליח להבין את הצד של הרב שרלו. אני משוכנע שהוא טועה לחלוטין, אבל אני מבין מאיפה הוא בא. בדרך כלל הרב שרלו תמוה פי מיליון. הוא מתיר איסורים בגלל שיקולים חברתיים כמו צוות בידור של בני עקיבא. יחסית למה שהוא רגיל זה פסק דוס.
22
ל--- 11
| 11-12-2012 17:04
אכן בר מצווה לכלב!!! http://www.youtube.com/watch?v=L4jVheq9KXk
23
יצא המרצע מן השק-רבאי שרלו הוא נציג הרפורמים בישראל
יוני | 11-12-2012 17:29
תמיד ידענו שהרב שרלו הוא עוף מוזר בציבור הדתי בישראל, אולם כעת הוא בעצם מרמז על נטיותיו הלא רשמיות שהוא רפורמי, צריך להוקיע אותו מתוכנו בצורה ברורה,למרות שהציבור הדת"ל הוא פתוח לדעות שונות אבל אך ורק במסגרת ההלכה היהודית ולכן רב שאינו מתחייב ללכת בדרך ההלכה היהודית אינו יכול להיות חלק ממהנהגה של הציבור הדתי האורטודוקסי בישראל, לארה"ב אולי הוא באמת מתאים..
24
הרב, Free Market זה מסוכן
מקשיב | 11-12-2012 18:01
25
יש שני סוגי רפורמים
| 11-12-2012 18:07
סוג א. מזלזלים במצוות שבין אדם למקום ומקיימים מצוות שבין אדם לחברו. סוג ב. מזלזלים במצוות שבין אדם לחברו ומקיימים מצוות שבין אדם למקום. אילו היו החרדים (רפורמים סוג ב.) מקפידים על מצוות שבין אדם לחברו ולא ממציאים חומרות יתרות בלי סוף, לא הייתה לנו הבעיה של רפורמים סוג א. בביכ"נ של סבא שלי בפולניה קרא הגבאי לעלות לתורה צעיר שומר תורה ומצוות שלמד באוניברסיטה. התעוררה מהומה ומנעו ממנו לעלות לתורה בטענה שהוא חוטא. הצעיר נעלב, עזב את ביהכ"נ, ואמר שאינו מוכן להיות חלק מהצבור הזה. הוריד את הכפה מהראש, גילח את הזקן והפאות, ונהיה "משכיל" רפורמי. מי גרם לו לרדת מהדרך? במקום להאשים את הרפורמים, כדאי שהאורטודוקסים הקנאים יסתכלו בראי.
26
ל-25
חיים קורן | 11-12-2012 18:31
מבלי להתייחס לסיפור ההזוי, מי שמוריד כיפה זה לא בעקבות הגבאי אלא בעייתו היא עם האלוהים , גם כתרוץ זה עלוב כשיצמחו במגדרים אחרים יהודים כמו החפץ חיים רבי משה פיינשטיין רבי שלמה זלמן אוירבעך ועוד ועוד כאלו רבים וטובים צלצל אלינו חוצפן!
27
עכשיו ברצינות: רבני הר המור הם סכנה הרבה יותר גדולה
| 11-12-2012 18:50
ליהדות במדינת ישראל מאשר הרפורמים. אף אחד לא לוקח ברצינות את הרפורמים ומשום מה כן לוקחים ברצינות כל הגיג של כל בוגר של הר המור, וכך מרחיקים אלפי יהודים מהתורה
28
ל 25 החמוד
אביחי | 11-12-2012 19:27
1. רפורמה - זה שינוי. הרפורמים משנים את התורה כפי עניות דעתם. לעומת האורתודוקסיה - שגם היא זקוקה לשיפור התנהגותי - שאינה טוענת לשינוי בתורת ישראל! אלא ההיפך! נלחמת בכל הכח לבל ישנו את המסורת. רק חסר הבנה מינמלית (גם אם הוא שונא מאוד חרדים...) יכול לטעון שטויות כמו שכתבת. 2. אתה ושרלו מאוד מתאימים בהלך המחשבה. סיפורים וריגושים ולא היגיון למהותם של דברים. המשיכו את המתיונים.
29
לא ברור ולא מובן
יאהוד | 11-12-2012 19:35
הרי הרפורמים הם לא מגבשי זהות יהודית. הסטטיסטיקות מראות על שיעורי התבוללות אסטרונומיים אצלם (לדעתי זה יותר מ50%). הם מכשירים כחברי קהילה בני זוג לא יהודיים. הזדהות עם ישראל היא לא שיקול הלכתי. אם אתה מכיר בהם למה שלא תצרף אותם למועצת הרבנות? או תאפשר להם שותפות בתקציבי דת בארץ? הרי ברור שזה הצעד הבא.
30
הגיע הזמן להכיר בכל עם ישראל ובזכות לבחירה חופשית .
עקובא | 11-12-2012 19:38
31
כהן
יוסף | 11-12-2012 20:21
צריך לקרב אותם אל התורה ולא התורה אליהם אין צורך להרבות גרים שלא מעונינים בשמירת כל התורה על זה נאמר קשים גרים לישראל כספחת באופן שלילי
32
ל - 26
| 11-12-2012 21:35
אצל רפורמים סוג ב, כל מי שחושף אמת כואבת נקרא באופן אוטומטי - חוצפן.
33
העצה שאני נותן, שיצביעו אמסלם! כולל שירלו
מנ | 11-12-2012 21:39
34
אם הרב שרלו היה בזמן החשמונאים
יו | 11-12-2012 22:36
היה יוצא נגד הקיצוניות של מתתיהו ומחפש דרכים להשתלבות המתיוונים בעם חכמי ישראל האמיתיים הם בעלי ראיה לטווח רחוק, איך זה שדווקא הרב שרלו מגלה מה שגדולי ישראל לא תופסים?
35
הרב שרלו, לך תלמד היסטוריה
שאול | 11-12-2012 22:44
התנועה הרפורמית הטיפה להתבוללות ולשנאת הציונות הרבה לפני שקמה מדינת ישראל. בימינו אחד מכותבי הטורים במגזין הרפורמי "תיקון" היה עזמי בשארה בכבודו ובעצמו. אתה מצפה מהאנשים האלה לדאוג למצב הדמוגרפי של היהדות? ברצינות?
36
חידון התנ"ך ה"ארצי".
חרדי. | 11-12-2012 22:56
מי אמר למי,"אחי,יש לי "רב"? לדעת ב"ארץ" דרכיך?
37
בהחלט צודק.בהחלט צריך להתחבר עם הרפורמים.
| 11-12-2012 23:27
הם יהנו מפסיקות שמתירות מישוש נשים לעיוורים כדי שלא לעבור על- "אסור לקדש את האשה עד שיראנה".לייק.
38
ל-22 לא מדברים על מוזרים כאלו. רפורמים רגילים לא עושים
יוני | 12-12-2012 0:03
דברים כאלו. אגב כתות השאלים וכדו' עושים דברים יותר גרועים מבר מצוה לכלב, אבל אותם אתה מקבל ליהדות בשמחה - ניחוש אחד מדוע!
39
הציונות הדתית זה סוג של רפורמה מה שבטח זה לא יהדות
אור | 12-12-2012 0:15
40
לאן עוד נגיע!
| 12-12-2012 0:15
41
32 אמור לי איזו אמת בדיוק נאמרה בתגובת החוצפן מתגובה 25
| 12-12-2012 0:32
42
זה לא התחיל עכשיו................
יוסי לוי | 12-12-2012 12:58
למי שלא יודע הרב שרלו התיר בהתחלה ביקורת המקרא ותנ"ך בגובה העיניים ואח"כ לחיצת יד לאשה ואח"כ שירת נשים אז מה הפלא שהוא מתיר את זה ועוד מה אומרים לאדם תחטא כדי שיזכה חברך ועל כל זה נאמר היצר הרע לא אומר לאדם לך תעבוד ע"ז אלא היום תעשה כך ומחר כך והוא מעצמו עובד עבודה זרה
43
בושה וחרפה
שלמה | 12-12-2012 14:20
הרפורמים הם גורמי ההתבוללות הכי גדולים , ושונאי מדינת ישראל מחתנים נוצרים עם יהודים בכנסייה שרים נשים וגברים עם עוגב בטמפל באלה אתה תומך
44
הם נעלמים בגלל שעשו כמוך!!!
מאבד רלוונטיות | 12-12-2012 18:20
45
עשה לך ר' והסתלק מן הספק.
אליעזר | 12-12-2012 22:27
מותר לר' להתלבט, ופעמים רבות בש"ס חכמינו הסיקו בבירור עניינים שונים על שאלה שלא הייתה להם תשובה ב"תיקו". וכן בראשונים פעמים רבות אחרי שהעלו צדדי הספק נשארו בצריך עיון. מכל מקום תפקיד מרכזי של הר' בקהילתו היה ונשאר לברר את הספקות, ולהורות את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשו. כב' הר' היה בארה"ב התרשם קצת, יפה, שב תרגע, בדוק היטב את הנתונים אשר שמעת, אחרי שיקול אחראי של בדיקה וחקירה, תנסה להכריע מה הכי טוב לעם ישראל בשלב הזה. חבל שהספקות שלך הינך מעלה בפני עם ועדה, לדעתי זה לא מראה על חכמה רבה, אלא על פזיזות מסויימת, להיות במרכז השיח הציבורי שלום שלום.
46
LhiltAmTGCGbxuVe
qrpdqxjcww | 03-07-2016 16:23
pE1WYS xuunxdbujnaq, [url=http://udrierdvjlnz.com/]udrierdvjlnz[/url], [link=http://zfcrjgqsumlq.com/]zfcrjgqsumlq[/link], http://qvdecxeuhutp.com/