הריסת חאן אל אחמר: לנתניהו נגמרו התירוצים - סרוגים

הריסת חאן אל אחמר: לנתניהו נגמרו התירוצים

התקדים שבו ממשלת ישראל מתמהמהת זמן כה רב בהריסת בנייה לא חוקית בנקודות אסטרטגיות עלול להותיר חותם הרסני על השאיפות להחיל ריבונות בבקעה, ובשטחי יו"ש נוספים. עו"ד ערן בן ארי מסיר את התירוצים במסמוס הריסת חאן אל אחמר

הריסת חאן אל אחמר: לנתניהו נגמרו התירוצים
  (צילום: גילי יערי/פלאש90)

חצי שנה לפני שאמר ראש הממשלה שחאן אל אחמר "יפונה בקרוב מאויפונה בקרוב מאוד", התחייבה המדינה לבג"צ לפנות את המאחז הבלתי חוקי לפני יולי 2018. ההתחייבות הזו ניתנה כמענה לעתירות שהוגשו על ידי מתיישבים יהודים, אשר עתרו נגד ההפלייה שבהותרת המאחז במקומו – בעוד בתי יהודים נחרבים בעמונה ובנתיב האבות; ומנגד – עתירות של ערבים למניעת הריסת חאן אל-אחמר.

עוד באותו נושא

שנה מאז ההבטחה לפינוי "בקרוב" של חאן אל אחמר


6

ראש הממשלה לא הרבה לתרץ מאז את מחדל אי פינוי המאחז, אבל בתוך המעט שכן נאמר בלט טיעון אחד שעוד מסבר קצת את האוזן: אם תהרוס ממשלת ישראל את המאחז, הדבר צפוי להניע הליך פלילי בבית הדין הבינלאומי בהאג. זכרונות על שרת המשפטים ציפי לבני, שנשארה על המטוס בלונדון מפחד פן תיעצר, מציפים את הזיכרון. אכן, יש לעשות מה שצריך כדי להימנע ממחדל שכזה.

אבל במציאות – החשש הזה חסר בסיס:

מי שרואה ביהודה ושומרון שטח כבוש, מצפה מצה"ל לקיים בו את הוראות אמנות האג וג'נבה. החובה הראשונה של כובש בשטח כבוש היא לשמור על החוק והסדר. אין ספק שהמבנים בחאן אל-אחמר הם לא חוקיים; אין ספק שהפקרת הבטיחות של הילדים החיים במקום כה סמוך לכביש סואן היא פגיעה בסדר. המשמעות היא שמבחינת המשפט הבינלאומי לא רק שאין איסור להרוס את המאחז – צה"ל מחוייב להרוס אותו.

ומי שמאמין שלאחר הריסת המאחז יופקרו התושבים לגורלם – כפי שהופקרו תושבי עמונה במשך שנה וחצי אחרי הריסת בתיהם – טועה. מדינת ישראל כבר השקיעה מיליוני שקלים בהכשרת תשתיות ליישוב קבע חלופי, שבעה קילומטר בלבד מדרום למיקום הנוכחי של המאחז. נרכשו 7 מבנים לבית ספר והוכנו גם תשתיות לבתי קבע. מעבר לנדיבות האנושית – יש כאן גם תשובה טובה מאוד להאשמות אפשריות בבית הדין בהאג.

טיעון משפטי חשוב נוסף הוא הנסיונות הכושלים של הממשלה להידבר עם תושבי המקום ולבחון חלופות יחד איתם. מי שמסרב להצעות מצד הממשלה לקבל פיצוי וחלופות נדיבות, לא יכול להתלונן לבית המשפט שמקבלים החלטות בלעדיו.

בית המשפט נתן את ההכשר להריסה

אבל מעל כל אלה ניצבת בגאון העובדה שמעמדו של חאן אל-אחמר נדון פעם אחר פעם בכובד ראש בבית המשפט בישראל – והוכרע בצורה חד משמעית. עיקרון מרכזי בדין הבינלאומי, הוא שבתי הדין בהאג נכנסים לפעולה רק בנושאים שבהם לא הייתה הכרעה משפטית. עצם ההליך שהתקיים בבג"צ שולל את האפשרות לתקיפת הריסת חאן אל-אחמר בהאג.

בהקשר זה מהדהדים בחוזקה הדברים שאמר רק אמש נתניהו, בתגובה להודעת ארה"ב על השינוי במעמד ההתיישבות ביו"ש מבחינת האמריקאים: "קביעת חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון היא עניין לבתי המשפט בישראל ולא לבתי דין בינלאומיים מוטים", כתב נתניהו והוסיף: "מערכת המשפט הישראלית הוכיחה את עצמה בנושא, ותמשיך להיות המקום הראוי ביותר לפסוק בעניינים אלה".

מבחינת שוחרי ההתיישבות בישראל, פסיקות בג"צ בעניין חאן אל-אחמר היו מים צוננים לנפש עייפה, תקוה  ליחס הוגן מצד מוסד משפטי  שנתפש כזירה שאינה אוהדת את ההתיישבות. השתמטות הממשלה מחובתה להרוס את המאחז שוללת אף את מימוש נקודת האור הזו.

אבל גם שוללי התיישבות חייבים לתמוך בהריסת המאחז: אם יוכלו ערביי יו"ש, בתמיכת האיחוד האירופי, לבנות ללא כל רסן בשטחים בשליטה ישראלית, יאבדו שטחים אלה את ערכם כקלף מיקוח בכל משא ומתן עתידי – באופן שמסכל את האפשרות לפיתרון מדיני מוסכם.

 

יש סיבה טובה מאוד מדוע הפלסטינים והאירופים מטילים את כל משקלם הדיפלומטי נגד הריסת חאן אל-אחמר, והיא מיקומו האסטרטגי. שליטה ערבית ברצועה שבין ירושלים לים המלח תנתק את בקעת הירדן ממרכז ישראל בעורק המרכזי ביותר, ותפגע קשות בסיכויים להחלת ריבונות בעתיד הנראה לעין. הסיבה שהאיחוד האירופי מתעקש כל כך בחאן אל-אחמר היא בדיוק הסיבה שבגללה ממשלת ישראל חייבת להשיב באותה מטבע, להכיר בחשיבות האסטרטגית של הנקודה הזו ולהרוס את חאן אל-אחמר מיד.

התקדים שבו ממשלת ישראל מתמהמהת זמן כה רב בהריסת בנייה לא חוקית בנקודות אסטרטגיות עלול להותיר חותם הרסני על השאיפות להחיל ריבונות בבקעה, ובשטחי יו"ש נוספים. ערב הקמת ממשלה חדשה הוא בדיוק הזמן המתאים לכלול בהסכמים הקואליציוניים את השלמת הטיפול בחאן אל-אחמר, כצעד משלים להחלת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן.

==

ערן בן ארי הוא בעלים של משרד עורכי דין המתמחה בדין ביהודה ושומרון וחבר המועצה הארצית של עורכי הדין. לשעבר בפרקליטות המדינה ובמשרד הביטחון ומזכיר ועדת אדמונד לוי ז"ל וועדת זנדברג.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ומה עם שר הבטחון בנט האם לא הגיע הזמן שהוא
אלחי ורדי | 19-11-2019 15:50
ימלא את התחיבותיו. נראה אותו מאדה את חאן אל אחמר, זה בדיוק הצ'אנס שלו לעשות מה שהוא חושב שנכון לעשות ! ביבי כרגע (וכנראה גם בעתיד) עם המכנסיים למטה.
ומה עם סמוטריץ הוא כבר הרבה זמן בקבינט...???
מוטי | 19-11-2019 18:18
אז מה ? הוא היה גיבור רק שהיה נחוץ לממשלה? בלע את הלשון הקטלנית שלו?
2
כל מילה בסלע!
הגיע הזמן למעשים | 19-11-2019 15:59
מתפלל שהממשלה תפעל עוד הלילה!
לך לסמוטריץ הוא חבר בממשלה ושר בקבינט
עמית | 19-11-2019 18:02
הרי הוא היה גיבור גדול שהוא לא היה שר בממשלה אז בא נראה את האפס הזה עכשיו עושה משהו חוץ מלדבר עם חזה מתוח
3
תפנה לסמוטריץ הוא שר בממשלה וחבר קבינט
יצחק דר | 19-11-2019 17:57
הרי הוא תמיד סיפר לנו שאם הוא יהיה בממשלה הכל ישתנה . אז בבקשה תפנה אליו בא נראה איך הוא מגלגל את הכשלון הזה ממנו ומדביק אותו לאחרים
4
בניה יהודית ליד המיתחם
אברהם פישר | 20-11-2019 20:10
יש לבנות בניה יהודית ליד המיתחם ובכך לגרום לממשלה לפעול נגד המיתחם הערבי