אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מה מתרחש בליבו של מורה? ובליבם של התלמידים?

כתב העת 'עתר' משמש במה ליוצרים צעירים ויוצא לאור על ידי החוג לספרות במכללה האקדמית הרצוג. בין השירים וקטעי הפרוזה השונים ניתן למצוא הקדשות אישיות לתלמידים ולמורים

מה מתרחש בליבו של מורה? ובליבם של התלמידים?
  צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

גיליון ט"ו של כתב העת הספרותי 'עתר' שיצא לאור בימים האחרונים הוקדש לזכרו של עזרא לוי, יליד חלב שבסוריה, שבגיל 17 עלה ועסק בחינוך בארץ ישראל. 

כתב העת משמש במה ליוצרים צעירים ויוצא לאור על ידי החוג לספרות במכללה האקדמית הרצוג, ובעריכת מרצת החוג – המשוררת ד"ר סיון הר-שפי ובעלה אבישר.

הגיליון הנוכחי מתמקד ביצירות ספרות המשקפות את הווי חיי בית הספר – מורים צעירים הנדרשים להיות קשובים לנפשם הסוערת של תלמידים מאתגרים, קשיי הריכוז וההתמדה של תלמידים שנפשם שואפת אל המרחב, בדידותם של מורים המבקשים להיות מסורים לשליחותם ולמשפחותיהם, ומשאלתם לחוש נאהבים ולממש גם הם את חלומותיהם.

בין השירים וקטעי הפרוזה השונים ניתן למצוא הקדשות אישיות לתלמידים ולמורים, ובעיקר, הרבה אהבה למקצוע ולתלמידים.

בין הכותבים משוררים בראשית דרכם, חלקם מורים פעילים במערכת החינוך, בצד יוצרים ותיקים וידועי שם בארץ ובעולם.

לצד יציאת הגיליון, מציינים במכללה את זכייתה של המרצה ועורכת כתב העת 'עתר', המשוררת ד"ר סיון הר שפי, בפרס ע"ש נחמה ריבלין לשירה עברית שהוענק ע"י בית הנשיא, על ספרה 'זרקא' (הוצאת הקיבוץ המאוחד).

זוהי הפעם השנייה שבה מוענק הפרס, שיזמו נחמה ריבלין ז"ל והאפוטרופוסה הכללית, סיגל יעקובי, במטרה לממש את עזבונו של ד"ר גרדנר סימון לקידום ולעידוד הכתיבה בעברית. לאחר פטירתה של נחמה ריבלין בשנה שחלפה, הוחלט לקרוא לפרס על שמה.חברי ועדת השיפוט השנה היו הסופר חיים באר, שעמד בראשה, החוקרת והמרצה לספרות בלהה בן אליהו, המשורר והעורך יקיר בן משה והעיתונאיות והמבקרות ציפי גון גרוס ומיה סלע.

שני שירים מתוך 'עתר' גיליון ט"ו

סמדר פייל

אֲנִי רוֹצָה תָּמִיד עֵינַיִם

בַּגַּב

בְּשָׁעָה שֶׁאֲנִי חוֹרֶטֶת עַל

הַלּוּחַ

לִרְאוֹת

שְׁלוֹשִׁים וַחֲמִשָּׁה זוּגוֹת עֵינַיִם

נוֹשְׂאוֹת תְּפִלָּה לַהַפְסָקָה

וְזוּג עֵינַיִם אֶחָד מִתְפַּלֵּל

רַק שֶׁלֹּא תִּהְיֶה

רַק

שֶׁלֹּא תֵּחָשֵׂף הַבְּדִידוּת.

וַאֲנִי אוֹרֶזֶת תִּיק לְבַד

מְבָרֶכֶת עַל הַקָּפֶאִין

הַטּוֹב וְהַמֵּיטִיב.

 

סיון הר־שפי

חינוך ביתי

*

אֲנַחְנוּ תַּרְגִּיל בְּחֶשְׁבּוֹן

שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שֶׁבַע שֶׁהֵם

שְׁנַיִם שֶׁהֵם

אֶחָד

שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חִבּוּר

וְחִסּוּר וּשְׁבָרִים

וְנֶעֱלָם

*

אִם תְּחַלֵּק אוֹתִי

בְּכָל יְלָדַי

תְּקַבֵּל אֶת פַּאי

הָאִמָּהוּת

הַמֻּגְבֶּלֶת מִצַּד אֶחָד

וְאֵינְסוֹפִית מִצִּדּוֹ הַשֵּׁנִי

שֶׁל הַלֵּב הַמְּתַפְקֵד

 

בֵּין יְכֹלֶת

לְרָצוֹן

*

הַאִם אֲנַחְנוּ מַצְלִיחִים לִפְתֹּר

אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת

שֶׁאֵין לוֹ שִׁעוּר

בְּעֶזְרַת יְלָדֵינוּ לִשְׁאֹל

שְׁאֵלוֹת קָשׁוֹת וְטוֹבוֹת

לִמְחֹק וּלְתַקֵּן

כָּל יוֹם הַמִּבְחָן

לֹא הִסְפַּקְנוּ לְהִתְכּוֹנֵן

בְּגַב רָכוּן עַל בְּעָיוֹת מַטְרִידוֹת

שֶׁהַתְּשׁוּבָה הַנְּכוֹנָה לְכֻלָּן

חִבּוּק

הַאִם אֲנַחְנוּ מַצְלִיחִים לִזְכֹּר?

הַאִם אֲנַחְנוּ תַּלְמִידִים רְאוּיִים 

לִילָדֵינוּ?

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
חינוך הוראה
שמעון | 19-11-2019 17:32
מעניין. האמת בבתי הספר היום המטרה כף לתלמיד .מסגרת נעימה .כמה שפחות לעמיס לדרוש מהתלמיד . רוצים שקט תעשייתי ההנהלה .המשרד .הורים לעיתים לא מעורבים אלא מכתיבים.לא. לנענע את הסירה . ומי. בחזית בודד המורה המורה המקצועי