הסוגיה שהעלה מורינו הרב שמואל אליהו לגבי החובה המוסרית להשיב מלחמה לאויב. היא סוגיה שמבחינה רגשית הציבור מבין אותה אך גם צריך לבאר אותה מוסרית שלולא כן נגיע לתגובות כמו של הרב ד"ר עידו פכטר שלהבנתי שגה הן בתפיסת המוסר והן בהבנת דברי הנביאים.
ראשית הדבר מפורש בתורה ונשנה בנביאים ומשולש בכתובים.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
מלבד הלימוד ממלחמתו של אברהם בארבעת המלכים ניתן ללמוד מהשיח של אברהם עם ריבונו של עולם ביחס לסדום ולעובדה שטענתו של אברהם בסופה לא מתקבלת. ועניין זה הופך למצווה בספר דברים של 'עיר הנדחת' ומצוות דומות של 'גירוש שבעת העממים' ופירוט ענייניהם הכוללת הדרכת 'ואתה על במותימו תדרוך'.
נשנה בנביאים; בהשפלתו של אדוני בזק מלך שלם, בעונש שנענשים לאחר מות יהושע על כך שלא סיימו את הכיבוש או בעונש שמקבל שאול על הרחמים שהוא גילה על אגג. כמו כן דוד המלך מעניש את מואב על הרג משפחתו, ואחאב נענש על כך שהוא גילה רחמים על בן הדד מלך ארם.
ומשולש בכתובים; 'ארדוף אויבי ואשיגים ולא אשוב עד כלותם' 'לעשות נקמה בגויים ותוכחות בלאומים' וכן 'ונוח מאויביהם והרוג בשונאים'.
כאשר הבסיס הרעיוני שעומד מאחרי התפיסה היהודית היא שהרע לא מתכלה מעצמו, אלא אנחנו מצווים להלחם ברע ולכלותו, אנחנו צריכים להעמיד עמדה מוסרית מול מעשה עוולה לא רק בצד הרעיוני אלא גם בצד המעשי, וזהו חלק מהבניה המוסרית שלנו שאינה מן השפה ולחוץ. (דומה קצת ל'יד העדים תהיה בו בראשונה').
היהדות לא מציעה תפיסה מיסטית של הופעת הקודש בחיים ואינה מסתפקת ב'בלבבי משכן אבנה' אלא חותרת ל'עד אמצא מקום לה' משכנות לאביר יעקב'. לדעתי הטעות נובעת מאמות מוסר שקיבלנו מהתרבות המערבית המרחמת על האויבים ולוקחת מהם את האחריות, המאפשרת להם לירות על האזרחים שלנו ולהתחבא מאחרי האזרחים שלהם. מאפשרת לנו להזרים חשמל ודלקים ולהעצים את המלחמה הא-סימטרית. בשם תפיסה זהה אובמה המליך במצרים את האחים המוסלמים וכמעט פתח לנו חזית כמו בסוריה רק מדרום.
הרב עידו הביא סימוכין לדבריו את הציווי של 'אל תתגר בם מלחמה' מול אדום עמון ומואב. או איסור לתעב מצרי. והוא תולה מצוות אלו במידת הרחמים שאנו צריכים לטפח כלפיהם. אך טעה בפסוק מפורש. האיסורים שם נובעים מחובת הכרת הטוב, או שזה אינו שטח ירושתינו.
עוד טען הרב עידו שהנקמה היא רק של ה', אם כן מהו הסבר הפסוק 'נקום נקמת בני ישראל במדיינים' או 'לעשות נקמה בגויים' ועוד עניינים שפרטנו לעיל?
ככלל, הניסיון לדחוק את היהדות לפינות הוליסטיות שקיימות בהן שתי מצוות בלבד (ואהבת לרעך כמוך, ואהבתם את הגר) כשהן לבדן הן תפיסה נוצרית. תפיסה המיואשת מתיקון העולם ושהאלוהים שבה מת.
ברור שדרך המלך ביהדות היא חסד ורחמים ובזה עם ישראל עסוק ברוב זמנו, אבל אסור לנו להירתע ובעת צורך להשתמש גם בדין. לשלב בין 'קול יעקב לידי עשו', 'אדמוני עם יפה עיניים', 'עדינו העצני'. ובוודאי שהמוסר היהודי אינו שם את חייו כאשר הוא מגן על חיי אויביו. ואינו מקבל מציאות של עורף מאוים תמידית בגלל אמות מוסר מעוותות שנמנעות מלפגוע ברוצחים המשתמשים בבני עמם כמגן חי.
באופן הכי אמיתי ברגע שנסיר את מנגנוני המוסר המזוייפים האלה, נביא במהירות לסיום הלחימה, ולהפסקת החזקת העזתיים כבני ערובה בידי מליציות הטרור של עזה. ודווקא ההכלה היא זו שמעצימה את ארסנל הטילים ומגדילה את הטווח.
=======
הרב אריאל אליהו הוא מנהל ב'איגוד רבני קהילות'
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
6 דיונים
יהודה אולמן
אני נמנה עם הזרם החרדל"י ימני קיצוני, ובכל זאת אני מרגיש רע מאוד עם התגובות המכנות את הרב עידו 'כומר' ו'רפורמי', זה לא שיח יהודי, ר' שמואל ואנשיו מורידים את...
אני נמנה עם הזרם החרדל"י ימני קיצוני, ובכל זאת אני מרגיש רע מאוד עם התגובות המכנות את הרב עידו 'כומר' ו'רפורמי', זה לא שיח יהודי, ר' שמואל ואנשיו מורידים את הציבור החרדל"י חיים שאולה.
המשך 08:21 21.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארי
שכל כך צדיקים ששוללים פה רב של קהילה, בכלל מבלי להכיר אותו בשל עמדה שביטא לפי התפיסה שלו. אתם יכולים לא להסכים, גם אני לא מסכים, אבל מפה ועד לשלול...
שכל כך צדיקים ששוללים פה רב של קהילה, בכלל מבלי להכיר אותו בשל עמדה שביטא לפי התפיסה שלו. אתם יכולים לא להסכים, גם אני לא מסכים, אבל מפה ועד לשלול את היותו רב, או לקרוא לו כומר?! נשיכתן כנשיכת נחש, מדובר על כל תלמידי החכמים, לא רק על אלה שאתם מסכימים איתם.
המשך 21:28 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתנאל טאוב
לאויבינו יש מצווה להרוג בנו ולנשלנו מארצנו , אין מקום לרחם עליהם . לא תחי'ה כל נשמה .
16:57 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פ
ברחמנות יתרה ואז להתקרבן על אכזריותה כלפי היהודים והכופרים לאורך ההיסטוריה . מסתבר שהרב כנראה לא מבין כל כך באתיקה, בנצרות, במערב, ובכלל. ומי שפיקח דיו ילך וילמד במקום להאמין לרבנים...
ברחמנות יתרה ואז להתקרבן על אכזריותה כלפי היהודים והכופרים לאורך ההיסטוריה . מסתבר שהרב כנראה לא מבין כל כך באתיקה, בנצרות, במערב, ובכלל. ומי שפיקח דיו ילך וילמד במקום להאמין לרבנים בורים ועצלנים שלא רצו ללמוד על המורכבות של המציאות כל עוד היא אינה משרתת את אמונותיהם.
המשך 16:17 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סבגאן ירון
מה רצית שהם גם יקימו את הצביעות שלהם.
20:27 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לוי
מיהו הרב פכטר ומדוע מכל הוגי התורה ורבני ישראל דווקא הוא מככב באתר סרוגים?
13:56 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן יוסף
ענה היטב כהוגן ומכובד!!
15:21 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בצלאל
יישר כוח לרב אריאל אליהו!
13:54 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
זה ההוא שהגיע במיוחד מחו"ל לתת כסף למתנגדי הציונות....לא הבנתי...הוא בגוש הימין? כמו ליצמן? הוא יותר טוב או יותר גרוע מהערבים אזרחי המדינה שחלקם גם עושים צבא או שלא יעזור...
זה ההוא שהגיע במיוחד מחו"ל לתת כסף למתנגדי הציונות....לא הבנתי...הוא בגוש הימין? כמו ליצמן? הוא יותר טוב או יותר גרוע מהערבים אזרחי המדינה שחלקם גם עושים צבא או שלא יעזור יהודי תמיד יהיה יותר טוב מערבי....מה נסגר...אנחנו עדת המאמינים צריכים תשובות
המשך 12:35 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמתי לב
וכמובן עבודת יחצנות טובה
12:04 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חן
דבר אחד . שקראת לו הרב עדו . הוא לא רב. ולא ראוי להיקרא רב
11:35 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אזרח
בעיה רצינית!
11:32 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
ובכל זאת הוא לא תלמיד חכם, יעידו על כך גדולי הדור, הרב עידו עם תואר ד"ר ובכל זאת תלמיד חכם, מה שמלמד שלתואר ד"ר אין משמעות גדולה
12:04 19.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
נמאס מהתגובות האוטומטיות שלכם בכל פער שמוזכר שמו של הרב אליהו. חיזרו למערתכם
00:43 20.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
דוקא טענתך ששמואל אליהו ללא תואר דוקטור ואינו תלמיד חכם והרב עידו עם תואר דוקטור והוא תלמיד חכם, מוכיחה שלתואר דוקטור יש משמעות, ולא כמסקנתך השגויה, קצת שכל לא מזיק לעצם העניין אני סבור שדברי הרב עידו טעות הם, הוא מתעלם מסיפורי התנ"ך ובעיקר ממצוות התורה המפורשות, אולם אני מוחה בשעט נפש במי שמכנים אותו כופר ורפורמי וכו' זו דרך חסרי הדעת גם דברי אריאל אליהו חסרי טעם ויותר משהם מוכיחים שהרב עידו שוגה (והוא אכן שוגה) הם מוכיחים את בורותו של אריאל הלז
08:26 21.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר