הסוגיה שהעלה מורינו הרב שמואל אליהו לגבי החובה המוסרית להשיב מלחמה לאויב. היא סוגיה שמבחינה רגשית הציבור מבין אותה אך גם צריך לבאר אותה מוסרית שלולא כן נגיע לתגובות כמו של הרב ד"ר עידו פכטר שלהבנתי שגה הן בתפיסת המוסר והן בהבנת דברי הנביאים.

ראשית הדבר מפורש בתורה ונשנה בנביאים ומשולש בכתובים.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב אליהו

מלבד הלימוד ממלחמתו של אברהם בארבעת המלכים ניתן ללמוד מהשיח של אברהם עם ריבונו של עולם ביחס לסדום ולעובדה שטענתו של אברהם בסופה לא מתקבלת. ועניין זה הופך למצווה בספר דברים של 'עיר הנדחת' ומצוות דומות של 'גירוש שבעת העממים' ופירוט ענייניהם הכוללת הדרכת 'ואתה על במותימו תדרוך'.

נשנה בנביאים; בהשפלתו של אדוני בזק מלך שלם, בעונש שנענשים לאחר מות יהושע על כך שלא סיימו את הכיבוש או בעונש שמקבל שאול על הרחמים שהוא גילה על אגג. כמו כן דוד המלך מעניש את מואב על הרג משפחתו, ואחאב נענש על כך שהוא גילה רחמים על בן הדד מלך ארם.

ומשולש בכתובים; 'ארדוף אויבי ואשיגים ולא אשוב עד כלותם' 'לעשות נקמה בגויים ותוכחות בלאומים' וכן 'ונוח מאויביהם והרוג בשונאים'.

כאשר הבסיס הרעיוני שעומד מאחרי התפיסה היהודית היא שהרע לא מתכלה מעצמו, אלא אנחנו מצווים להלחם ברע ולכלותו, אנחנו צריכים להעמיד עמדה מוסרית מול מעשה עוולה לא רק בצד הרעיוני אלא גם בצד המעשי, וזהו חלק מהבניה המוסרית שלנו שאינה מן השפה ולחוץ. (דומה קצת ל'יד העדים תהיה בו בראשונה').

היהדות לא מציעה תפיסה מיסטית של הופעת הקודש בחיים ואינה מסתפקת ב'בלבבי משכן אבנה' אלא חותרת ל'עד אמצא מקום לה' משכנות לאביר יעקב'. לדעתי הטעות נובעת מאמות מוסר שקיבלנו מהתרבות המערבית המרחמת על האויבים ולוקחת מהם את האחריות, המאפשרת להם לירות על האזרחים שלנו ולהתחבא מאחרי האזרחים שלהם. מאפשרת לנו להזרים חשמל ודלקים ולהעצים את המלחמה הא-סימטרית. בשם תפיסה זהה אובמה המליך במצרים את האחים המוסלמים וכמעט פתח לנו חזית כמו בסוריה רק מדרום.

הרב עידו הביא סימוכין לדבריו את הציווי של 'אל תתגר בם מלחמה' מול אדום עמון ומואב. או איסור לתעב מצרי. והוא תולה מצוות אלו במידת הרחמים שאנו צריכים לטפח כלפיהם. אך טעה בפסוק מפורש. האיסורים שם נובעים מחובת הכרת הטוב, או שזה אינו שטח ירושתינו.

עוד טען הרב עידו שהנקמה היא רק של ה', אם כן מהו הסבר הפסוק 'נקום נקמת בני ישראל במדיינים' או 'לעשות נקמה בגויים' ועוד עניינים שפרטנו לעיל?

ככלל, הניסיון לדחוק את היהדות לפינות הוליסטיות שקיימות בהן שתי מצוות בלבד (ואהבת לרעך כמוך, ואהבתם את הגר) כשהן לבדן הן תפיסה נוצרית. תפיסה המיואשת מתיקון העולם ושהאלוהים שבה מת.

ברור שדרך המלך ביהדות היא חסד ורחמים ובזה עם ישראל עסוק ברוב זמנו, אבל אסור לנו להירתע ובעת צורך להשתמש גם בדין. לשלב בין 'קול יעקב לידי עשו', 'אדמוני עם יפה עיניים', 'עדינו העצני'. ובוודאי שהמוסר היהודי אינו שם את חייו כאשר הוא מגן על חיי אויביו. ואינו מקבל מציאות של עורף מאוים תמידית בגלל אמות מוסר מעוותות שנמנעות מלפגוע ברוצחים המשתמשים בבני עמם כמגן חי.

באופן הכי אמיתי ברגע שנסיר את מנגנוני המוסר המזוייפים האלה, נביא במהירות לסיום הלחימה, ולהפסקת החזקת העזתיים כבני ערובה בידי מליציות הטרור של עזה. ודווקא ההכלה היא זו שמעצימה את ארסנל הטילים ומגדילה את הטווח.

=======

הרב אריאל אליהו הוא מנהל ב'איגוד רבני קהילות'