הרב עידו פכטר לרב אליהו: "עולם הפוך ראיתי"
הרב עידו פכטר מגיב למאמרו של הרב שמואל אליהו בו הוא קרא לממשלה לנהוג בחמאס באופן של "עין תחת עין" ולשגר טיל לעזה על כל טיל שמשוגר לישראל: "הרבנים, שמייצגים את תורת ישראל, מרוממים את רוח הקנאות במקום את רוח המתינות והשלום"

אכן, משהו מבלבל אותנו. בתורה שאני מכיר אברהם מתפלל על אנשי סדום, הגם שהוא יודע שהם אנשים רעים וחטאים לה' מאד, שכן אולי יש בהם כמה עשרות צדיקים שלא פשעו ולא חטאו. בתורה שאני מכיר יש איסור לתעב אדומי 'כי אחיך הוא', וזאת למרות שהוא לא נתן לישראל לעבור בגבולו. בתורה שאני מכיר יש גם איסור לתעב מצרי, 'כי גר היית בארצו', וזאת למרות שהמצרים שיעבדו את ישראל בפרך. ובתורה שאני מכיר, הנקמה היא נקמת ה', כי הוא היחיד שיודע לנקום, ואילו אנו מצווים להידבק בי"ג מידותיו, הנעצרות ב'נקה' ולא ממשיכות במידות הפורענות, השייכות רק לו.
כי זו בשורתה של תורת ישראל – להתנהג במידת הרחמים ולא במידת הדין. המלחמה בעיניה היא דבר נורא, שכן מרגע שניתנה הרשות למשחית הוא אינו מבחין בין צדיק ורשע, ואבוי אם דמם של חפים מפשע יהיה על ידינו. אז נכון, הקם להרגך השכם להרגו, ובל נגיש את הלחי השנייה כלפי אויבינו, ונלחם בחירוף נפש על חיינו וחירותנו, אבל לעולם לא נתמכר ליצר הנקמה והזלזול בחיי אדם. נעדיף להשקיע במיגון וכיפת ברזל, בחיסול ממוקד, אבל לא נרד לרמתם של אויבינו השפלים שמתחבאים מאחורי אזרחים. אנחנו, בניגוד אליהם, חסים על חיי אדם, ולא נפתור את הבעיה באמצעות שפיכות דמים חסרת הבחנה בין צדיק ורשע.
והנה הנקודה שהכי כואבת לי בסיפור הזה: הנביאים וגם החכמים הפרושים היו לרוב הקול המתון, השפוי והמוסרי, בהיסטוריה היהודית. הם רוממו את הרוח בשעה שכולם צחצחו חרבות, והזכירו לנו את חובותינו המוסריות כשכולם היו באמוק המלחמה. והנה כיום, עולם הפוך ראיתי. הרבנים, שמייצגים את תורת ישראל, מרוממים את רוח הקנאות במקום את רוח המתינות והשלום, מזלזלים בחיי לא-יהודים במקום לדבר על קדושת כל אדם שנברא בצלם אלוהים, מפגינים אכזריות במקום מידת הרחמים. וזכויות אדם, שהינן ערך כה מקודש בתורת ישראל והמסורת היהודית, נמסרו בידי המשפט החילוני והוגי הדעות שפקרו.
היכן כיום קולו של הרב סולובייצ'יק שאיים להתפטר מנשיאות המזרחי אם המפד"ל לא תתמוך בוועדת חקירה לאירועי סברה ושתילה? היכן קולו המוסרי והמתון של הרב אהרן ליכטנשטיין, שהכיר במורכבותן של סוגיות ודחה את המבט השטחי והקנאי עליהן?
אכן, משהו מנסה לבלבל אותנו. ואנו נענה לו- לא זו דרכנו.
=======
הרב ד"ר עידו פכטר, הוא רב קהילת 'ישראל הצעיר' ברמת פולג בנתניה ועורך עלון 'מסביב לשולחן'
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו