הרב אלי בן דהן באולפן: "לא הולכים ל'צוק איתן' חדש"

הרב אלי בן דהן באולפן: "לא הולכים ל'צוק איתן' חדש"

סגן שר הבטחון לשעבר מעריך באולפן סרוגים: "המערכה לא תסלים, לא אכחיש שהייתי שמח להיות בקרייה", על שקד: יכולה לחזור רק לאורך שנים" והעתיד? "אם יהיה פריימריז, אשוב ואתמודד"

הרב בן דהן באולפן: המצב הבטחוני, הפרישה והפלונטר הפוליטי
  (צילום ועריכה: יוחנן בלייך)

עד לפני חודש, זה היה הרב אלי בן דהן שישב במשרד הבטחון בתפקידו כסגן השר ולקח חלק בניהול אירועי ההסלמה בעזה. אחרי פרישתו מהחיים הפוליטיים, הוא מעריך באולפן סרוגים כי "המערכה הנוכחית לא תסלים, לא אכחיש שהייתי שמח להיות שם".

בשורת כותרות בן דהן עונה: איך יקבלו את נפתלי בנט כשר בטחון? ההמלצה שלו לאיילת שקד, ההצעה שיביא לאיחוד בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי והכוונה להתמודד שוב בפריימריז: "אם תהיה סיטואציה בא אני אוכל לחזור להיות חלק מהנהגת המפלגה הציונית המאוחדת או הבית היהודי- אני בוודאי אשמח לחזור".

במהלך הלילה חוסל בכיר מפקדי הג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה, בהאא' אבו-אלעטא. על הימים שמצפים לנו מעריך בן דהן: "צריך לדעת שבמזרח התיכון אסור להתנבא, אבל אני מניח שהיא לא תסלים. אנחנו לא הולכים למבצע כמו 'צוק איתן' חדש. הוא מסביר כי "החמאס, ששולט בעזה, מורתע ואינו מעוניין בהסלמה. הוא מבין שבסופו של דבר אם יהיה סבב נוסף, מי שיפסיד הכי הרבה זה החמאס".

"לג'יהאד האיסלאמי אין מה להפסיד, הוא לא בשלטון, הוא רק אוהב ליצור מציאות משלו. וודאי שיש לו משמעות, אבל הג'יהאד האיסלאמי הוא לא השליט בעזה, ולכן הוא מנסה לבצע פיגועים נגד ישראל מדי פעם כשיש לו הזדמנות. לחמאס, בתור השליט, אין אינטרס להסלים, ואולי אפילו קצת שמח שישראל פוגעת בו. סך הכל אבו-אלעטא עשה צרות גם לחמאס עצמו, ואפילו החמאס לא ידע להשתלט עליו".

תקופה מדהימה בארבע וחצי שנים

על תפקידו במשרד הביטחון: "עברתי תקופה מדהימה בארבע וחצי השנים הללו, למדתי המון. לא אכחיש שהייתי שמח להיות, אבל אני גם אדם מאד ריאלי ויודע שהפרק הזה כרגע הסתיים ופני לעתיד". לדבריו, "כסגן שר הייתי אחראי על כל נושא המילואים במשרד הביטחון, וסביר להניח שכרגע יש דיונים – אם יש הסלמה, האם מגייסים מילואים או לא, באיזה היקף, וכו'. צריך להכין את כל המשק לשעת מלחמה, ויש הרבה נהלים ופק"לים שהכנו לביצוע במצבים כאלה. אני מקווה שלא נגיע לכך, אבל באופן טבעי אתה מקבל דברים כאלה".

על כניסתו של בנט למשרד הביטחון: "אין ספק שלהיכנס למשרד הביטחון זה לא תפקיד קל, אבל לנפתלי יש נסיון. הוא היה חבר קבינט ב-6 השנים האחרונות, הוא מכיר את עבודת הקבינט ומתוכה את עבודת הצבא. היו לו כמובן ביקורות על הצבא, אבל אנחנו לא משנים את עמדותינו. אנחנו כן מבינים שכשאתה שר ביטחון, יש לכוונות ולרצונות שלך גם השלכות נוספות ואתה רואה את המכלול השלם. אני בטוח שנפתלי יקיים דיונים מעמיקים עם הרמטכ"ל וראשי הביטחון האחרות, ויביא לקבינט הצעות ברורות עם חלופות איך מונעים".

"השאלה המרכזית זה כמה זמן הוא יהיה. משרד הביטחון הוא משרד ענק. אני מעריך שתכניות לטווח הרחוק הוא לא יכנס אליהם, בטח לא בחודש הקרוב, אבל בטווח הקרוב – הביטחון בצפון ובדרום, מה שראינו היום בעזה".

אתה מצפה שבנט ימנה אנשים מהמגזר הדתי? אולי לראשונה יהיה אלוף חובש כיפה במטכ"ל

"לא. בסופו של דבר השיקול הוא מיהו המתאים ביותר לתפקיד המסויים. יכול להיות שיש אנשים שמתאימים לתפקידים מסויימים, אבל זה לא התפקיד שמתפנה כרגע. אני בטוח שנפתלי ימנה את האנשים הראויים והנכונים ביותר, בלי קשר אם הם מהמגזר הציוני דתי או לא. דבר אחד ברור לי – לא יימנע למנות מישהו מהציבור הדתי לאומי אם הוא מתאים וראוי".

"בכל הנוגע ליו"ש- כשאני היית סגן השר הייתה חלוקה ברורה מאד ביני לבין ליברמן בנושאים הללו. אני לא יודע מה נפתלי ירצה, אם ירצה לתת לסגנו שצריך למנות מחדש, אבל הייתי ממליץ לו להשקיע מאמצים בסוגיות של יהודה ושומרון. יש לו פרטנר מצויין כמו השר סמוטריץ' בכל הנוגע לתשתיות וכבישים, תכניות בניה זה באחריות שלו. הוא צריך להיות זה שמביא לאישור תכניות בניה חדשות בהתיישבות היהודית".

כתבת בפוסט סיכום בשבוע שעבר "לא קלה הייתה דרכי. עוף מוזר עם זקן לבן בתוך הליבה הביטחונית שלקח לה זמן לעכל אותי ולעבוד יד ביד" – למה התכוונת?

"כשהגעתי בימים הראשונים למשרד הביטחון, שאלו מה בעל הזקן הדתי חרד"לי הזה עושה כאן, מה לו ולמשרד?! אין מציאות כזו שהייתה לפני, חשבו שלא אמצא את דרכי. אבל אני יכול לומר שאחרי 4.5 שנים היחס השתנה לגמרי. רכשתי הערכה רבה מבעלי התפקידים, שהבינו שהם יכולים להשתמש בי ולעזור לי. אני ממש לא הרגשתי בתפקיד לקישוט, קידמתי הרבה מאד נושאים שלא קודמו שנים רבות".

שקד תחזור לבית היהודי רק אם זה לאורך שנים

על האפשרות לחזרת שקד לבית היהודי: "זאת שאלה שתלויה בעיקר בשקד. אני באמת לא יודע מה היא רוצה. אם היא מתכוננת לבוא לבית היהודי, או למפלגה המאוחדת שצריך להגיע אליה, רק כדרך אגב ולחזור לליכוד עוד כמה שנים, אני לא הייתי מציע לה לחזור. אבל אם היא מבינה שזה מקומה וזה ביתה, והיא רוצה לבוא למפלגת הציונות הדתית לאורך שנים, שתבוא".

הצעה לאיחוד בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי

"אני חושב שצריך לפעול לאחד עכשיו בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי. לפני שבוע נפגשתי עם הרב רפי פרץ והוא הבין שצריך להתקדם לכיוון הזה. גם סמוטריץ' אמר שהוא מוכן שאכנס לעובי הקורה ואביא הצעה מאורגנת לאיחוד בין שתי המפלגות. הוא אמר שהוא סומך עלי למרות שאני לא באיחוד הלאומי, וגם הרב רפי סומך עלי. אין ברירה, היום ברסיסי מפלגות לא נוכל לעבור את אחוז החסימה".

הרב אלי מחכה לתפקיד ציבורי אליו יתמנה: "בהיעדר ממשלה, תפקיד ציבורי קשה להתמנות, אבל זה הכיוון. אם תהיה סיטואציה או מצב שבוא אני אוכל לחזור להיות חלק מהנהגת המפלגה הציונית המאוחדת או הבית היהודי- אני בוודאי אשמח לחזור. אם יהיה פריימריז אני אשוב ואתמודד בעזרת השם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
בחור כארז
ס.תחמן | 12-11-2019 17:45
מביא כבוד לציונות הדתית נוח לבריות. מתון. ימצא דרך.ל המשיך ולתרום
2
עבר זמנו
רק נגע בזקן | 12-11-2019 22:26
כבר לא רלוונטי, לא ברור מדוע עושים כתבה איתו. מה הוא כבר מבין בביטחון??
3
מי זה אלי בן דהן?! אין לכם את מי לראיין....
מה?! מי?! | 12-11-2019 22:56
אולי תביאו גם את שולי מועלם???