מה היה "חטאו" של אברהם אבינו? - סרוגים

מה היה "חטאו" של אברהם אבינו?

אברהם אבינו מבקש מאת ה' אות וסימן שיוכיחו את הבטחת ה'. בקשתו של אברהם לסימן הולידה ביקורת קשה אצל חז"ל על אברהם אבינו ורבים תלו בשאלתו את חובת גלות מצרים

מה היה "חטאו" של אברהם אבינו?
  (איור: אלחנן בן אורי; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

לאחר ברכת המשכיות הזרע ונצחיותו עובר ה' לברך את אברהם בברכה השנייה – ברכת הארץ. בניגוד לברכת הזרע אותה מקבל אברהם בתמימות ופשטות, בברכת הארץ שואל אברהם את ה': "בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה?".

אברהם אבינו מבקש מאת ה' אות וסימן שיוכיחו את הבטחה זו. בקשתו של אברהם נענית בציווי להקריב קורבנות ובתיאור העתיד ההולך להתרחש עם זרעו של אברהם אבינו דרך הגלויות עד ההגעה לארץ ישראל.

בקשתו של אברהם לסימן הולידה ביקורת קשה אצל חז"ל על אברהם אבינו, ורבים תלו בשאלתו את חובת גלות מצרים. כך עולה מדברי הגמרא במסכת נדרים (לב ע"א):

"אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים?…שמואל אמר מפני שהפריז על מדותיו של הקב"ה שנאמר (בראשית טו -ח) במה אדע כי אירשנה".

דיו רב נשפך אודות סוגיה זו וקולמוסים רבים נשברו על מנת לבאר את דבריו של אברהם אבינו; מה הייתה כוונת אברהם בשאלה זו? מדוע חטא אברהם בבקשה זו? ומה הקשר בין הבעייתיות שבשאלתו לבין העונש בו נענשו בני ישראל בעקבותיה?

שתי דרכים להכרת ה'

פרשנים רבים ביארו את שאלת אברהם כלגיטימית ופשוטה, וממילא לא ראו בדבריו חטא (כך נראה מרש"י, רמב"ן, אבן עזרא ועוד). עם זאת, דבריו של האמורא שמואל מהדהדים עדיין באוזננו – גלות מצרים, לדבריו, הינה תוצאה של שאלת אברהם. מה עומד ביסוד שיטתו של שמואל?

ב'מאורות הראי"ה' (א, ע"ב) מבאר הרב קוק שישנן שתי דרכים להכרת ה': הדרך הנמוכה עוברת במסלול הניסים וההוכחות, היא תרה אחר הראיות החותכות ומאורעות החיים הבלתי שגרתיים. אדם העובר במסלול אמונה זה, יחפש תמיד אחר התופעות הבלתי רגילות על מנת שאמונתו תיווכח כנכונה. הדרך הגבוהה להכרת ה' היא במפגש בלתי אמצעי עם האלוקות. לא ניסים ושינויי טבע בלתי שגרתיים הביאו את האדם לאמונה, אלא חיבור פשוט ואמיתי, מציאת המימד העמוק והבלתי מוגבל שקיים באדם ובהוויה כולה.

חטאו של אברהם אבינו, על פי הרב קוק, היה בצורך הנפשי לבקש אות וסימן חיצוני לירושת הארץ. העמדה הנפשית ששואלת "במה אדע" – היא נדרשת לתיקון. הסבר זה מקבל את שאלת אברהם כפשוטה, לאמור – אברהם אכן מבקש מהקב"ה סימן שיוכיח את ירושת הארץ, ובכך טמון חטאו הגורלי.

גלות מצרים – תיקון הצורך בסימן

האמורא שמואל, אשר סבור שבשאלתו של אברהם גנוזות מאות שנות העבדות למצרים, רואה במעשה אברהם סימן לבנים. הצורך של אברהם לבקש סימן חיצוני יצר בתודעה ובקולקטיב הישראלי צורך לבקש "אות חושי", לא להסתפק בידיעת האמת עצמה אלא לרצות לראות את האמת בעיניים. ואכן המציאות הוכיחה שכאשר נשלח משה לבשר לבני ישראל שהוא בא לגאול אותם, טוען משה בפני הקב"ה "וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'". הקב"ה מקבל את טענתו ומיד נותן למשה מספר אותות ומופתים שעל ידם "יַאֲמִינוּ כִּי נִרְאָה אֵלֶיךָ ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתָם".

לפי זה, הירידה לארץ מצרים הינה תוצאה של צורך נפשי זה. העולם ה'ניסי' תופס ממד רחב מאוד מגאולת ישראל ממצרים. עשר המכות שודדו את מערכות הטבע והובילו את עם ישראל ואף את המצריים להכיר כי "אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִוא". מהלך גאולה זה נועד לתקן צד חסר בנפש הישראלית, מקום בנפש הזקוק לראיות חיצוניות. אט אט, האמונה מתעלה לעילא ולעילא, מגמת האמונה מתחזקת והצורך בראיות ובסימנים המוכיחים את גדלות האל מוחלפים באמונה עמוקה בהנהגת ה' את ההיסטוריה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
מרתק
נועם | 08-11-2019 10:21
מבט עמוק מאוד על הפרשה
2
כיף להכין שבת תוך כדי קריאת רעיון מהפרשה
מירב | 08-11-2019 10:27
תודה
3
פרשנות יפה
מנחם | 08-11-2019 10:30
אכן מאיר באור אחר את מעשי אברהם
4
גן עדן נסיעות בזמן
שבת שלום | 08-11-2019 12:43
אברהם אבינו היה פנטסטי . כל הזמן רואה ומדבר עם אלוהים. חייו כה שונים מעולם הישיבה. כמו מרמז . כמה שונה התנך מאידיאל היום. וסוגתו שונה בהחלט. זה לא ישיבות לא כהונה אלא אחרת זה כמו לעבוד בביניין. להיתאמץ להזיע בליסוף , לראות מרחבי שמים כה עצומים. כדי שיאלצו אותך להבין בלי מישחקים בלי שום מניפולציות. אלוהים לא אוהב היתחכמויות הוא לא בן אדם. המרחבים העצומים, עבודת הביניין הקשה שניקראת רעיית צאן לא מותירים לך ברירה אלא, להיישיר מעלה ולשאול כל הזמן מיהו זה בעל הביית שלי של אדמה זו. כה שונה התנך מיימיינו . משכיל מאמת דורש מחייב. יבשת חגורת התנך שלנו, הינה מכונת זמן אימתית הוליוודית מחכה ורדומה. כולה מפצים אדירים של קפיצות זמן וסופות היוליות בראשיתיות של רוחות נבואה. בבוא היום זה יופיע אולי היתחיל. כי רואים מה שקורה סביבנו זו הרי יד אלוהים. ממש כמו בתנך המפצי הניצחי. מחכים שיחזור הזמן האבוד הפנטסטי וניתעשר בו ומימנו. ונשוב לגן עדנים של אבאלה שבשמים.
5
חטא אברהם
אפרת עמיר | 08-11-2019 12:56
מדהים חשיבה עמוקה שאפשר להקיש לימינו
6
דברי טעם
ד"ר פרוכטר | 08-11-2019 13:06
אשריך גיא שלום אני נהנה בכל מאמר שלך להסיק תובנות חדשות ומרתקות
7
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 08-11-2019 13:47
הצגת הקושי שבפרשה בצורה בהירה ומעוררת סקרנות לקריאת המשך הדיון והמסקנות.יישר כח.
8
מעניין ועמוק מאוד
אמיר | 08-11-2019 14:01
יפה מאוד חזק וברוך מרתק ומעניין אשריך שבת שלום
9
משוב לפרשה
אורלי | 08-11-2019 14:17
פרשנות מעניינת , תמיד תענוג לקרוא
10
אלוקים כן צריך לעשות אותות ומופתים .
חקי חיון | 08-11-2019 16:42
חקי חיון , אלוקים נשגב מבינת בני האדם , והאדם יכול לתפוש את האלוקים אך ורק באמצעות סימנים גשמיים המעידים כי הם נעשו על ידי כל עליון. בן אדם אינו יכול לראות את אלוקים וגם אינו יכול לשוחח עם אלוקים וכל אשר נותר על מנת להשיג את האלוקים אלו הם מאורעות גשמיים אלוקיים.
11
210 או 400 שנה שעבוד
אפיקורס | 09-11-2019 18:16
לאדון הנכבד גיא מדוע רב אחד אומר שהשעבוד היה 210 שנה .התורה אומרת גר יהייה זרעך ...ארבע מאות שנה כולם סוגדים לרב .הוא מתקן את תורתו של בורא עולם בלי בושה .וכולם אומרים אמן
12
אברהם לא חטא הוא שאל את שאלת משה בצורה לא ה
משה אהרון עו"ד | 10-11-2019 19:29
הכי מוצלחת השאלה במה אידע כי אירשינה אין לה דבר וחצי שדבר עם האמונה . שהרי עניים האמונה נסגר לעיל במילים והאמין בה' ויחשביה לו צדקה . אם כן שאלתו של אברהם היא כעין שאלתו של משה : הראני את דרכיך. אברהם ביקש לדעת את תהליכי הירושה לכל אורך ההיסטוריה עד הירושה המוחלטת . ובעיקר באיזה מחירים שישלמו בניו. פשר זה עולה מתשובת ה' שבהמשך. הקבה משיבו בפירוט הן לגבי ההיסטוריה המידית שבפתח והן לגבי ההיסטוריה הארוכה שעד אחרית הימים. תחילה פירט בפניו מוראות ההיסטוריה של אחרית ימים שבהם יהיו שלוש גלויות וכי בגלות אחרונה תהא שואה [תנו עשן ולפיד אש] [ לגבי ההיסטוריה המידית פירט בפניו שבניו לא יהיו ראויים לירושה מידית אלא קודם לגלות על חטאי יעקב ובניו ורק אחר כך יגאלו ממצרים . ההוכחה לדברים היא העובדה כי קודם בפרשה פעמיים הבטיח הקבה את ירושת הארץ ואברהם לרגע לא עלה על דעתו לפקפק. והנותן.... והאומר...
13
ביסוס לגישתי בתגובה 12
משה אהרון עו"ד | 11-11-2019 10:22
ראו נחמיה כי צדיק אתה........
14
הדברים מנחמיה.....
משה אהרון עו"ד | 11-11-2019 15:13
בסד. נחמיה שמתייחס לגאולת מצרים שאירעה למרות חדלונו הערכי והנפסד של עם ישראל ולמרות שעם ישראל לא עמד בתנאי הברית חותם בשבח לקבה לאמור ואתה צדיק. הנה כי כן הרעיון בנחמיה של אתה צדיק עומד למעשה ביסוד השאלה של אברהם במה אדע כי אירשנה לבסוף שהרי רצה אברהם לבחון אם הירושה מוחלטת ואינה תלויה בעמידת בניו בכל תנאי הברית אם לאו ואזיי הראהו הקבה את כל עונשם בגלות ותוך רמז להבטחה כי למרות הכל ייגאלו וירשו את הארץ למרות אי עמידתם בתנאי הברית שכמאר נחמיה לבסוף הקבה צדיק.