לאחר ברכת המשכיות הזרע ונצחיותו עובר ה' לברך את אברהם בברכה השנייה – ברכת הארץ. בניגוד לברכת הזרע אותה מקבל אברהם בתמימות ופשטות, בברכת הארץ שואל אברהם את ה': "בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה?".
אברהם אבינו מבקש מאת ה' אות וסימן שיוכיחו את הבטחה זו. בקשתו של אברהם נענית בציווי להקריב קורבנות ובתיאור העתיד ההולך להתרחש עם זרעו של אברהם אבינו דרך הגלויות עד ההגעה לארץ ישראל.
בקשתו של אברהם לסימן הולידה ביקורת קשה אצל חז"ל על אברהם אבינו, ורבים תלו בשאלתו את חובת גלות מצרים. כך עולה מדברי הגמרא במסכת נדרים (לב ע"א):
"אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים?…שמואל אמר מפני שהפריז על מדותיו של הקב"ה שנאמר (בראשית טו -ח) במה אדע כי אירשנה".
דיו רב נשפך אודות סוגיה זו וקולמוסים רבים נשברו על מנת לבאר את דבריו של אברהם אבינו; מה הייתה כוונת אברהם בשאלה זו? מדוע חטא אברהם בבקשה זו? ומה הקשר בין הבעייתיות שבשאלתו לבין העונש בו נענשו בני ישראל בעקבותיה?
שתי דרכים להכרת ה'
פרשנים רבים ביארו את שאלת אברהם כלגיטימית ופשוטה, וממילא לא ראו בדבריו חטא (כך נראה מרש"י, רמב"ן, אבן עזרא ועוד). עם זאת, דבריו של האמורא שמואל מהדהדים עדיין באוזננו – גלות מצרים, לדבריו, הינה תוצאה של שאלת אברהם. מה עומד ביסוד שיטתו של שמואל?
ב'מאורות הראי"ה' (א, ע"ב) מבאר הרב קוק שישנן שתי דרכים להכרת ה': הדרך הנמוכה עוברת במסלול הניסים וההוכחות, היא תרה אחר הראיות החותכות ומאורעות החיים הבלתי שגרתיים. אדם העובר במסלול אמונה זה, יחפש תמיד אחר התופעות הבלתי רגילות על מנת שאמונתו תיווכח כנכונה. הדרך הגבוהה להכרת ה' היא במפגש בלתי אמצעי עם האלוקות. לא ניסים ושינויי טבע בלתי שגרתיים הביאו את האדם לאמונה, אלא חיבור פשוט ואמיתי, מציאת המימד העמוק והבלתי מוגבל שקיים באדם ובהוויה כולה.
חטאו של אברהם אבינו, על פי הרב קוק, היה בצורך הנפשי לבקש אות וסימן חיצוני לירושת הארץ. העמדה הנפשית ששואלת "במה אדע" – היא נדרשת לתיקון. הסבר זה מקבל את שאלת אברהם כפשוטה, לאמור – אברהם אכן מבקש מהקב"ה סימן שיוכיח את ירושת הארץ, ובכך טמון חטאו הגורלי.
גלות מצרים – תיקון הצורך בסימן
האמורא שמואל, אשר סבור שבשאלתו של אברהם גנוזות מאות שנות העבדות למצרים, רואה במעשה אברהם סימן לבנים. הצורך של אברהם לבקש סימן חיצוני יצר בתודעה ובקולקטיב הישראלי צורך לבקש "אות חושי", לא להסתפק בידיעת האמת עצמה אלא לרצות לראות את האמת בעיניים. ואכן המציאות הוכיחה שכאשר נשלח משה לבשר לבני ישראל שהוא בא לגאול אותם, טוען משה בפני הקב"ה "וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'". הקב"ה מקבל את טענתו ומיד נותן למשה מספר אותות ומופתים שעל ידם "יַאֲמִינוּ כִּי נִרְאָה אֵלֶיךָ ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתָם".
לפי זה, הירידה לארץ מצרים הינה תוצאה של צורך נפשי זה. העולם ה'ניסי' תופס ממד רחב מאוד מגאולת ישראל ממצרים. עשר המכות שודדו את מערכות הטבע והובילו את עם ישראל ואף את המצריים להכיר כי "אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִוא". מהלך גאולה זה נועד לתקן צד חסר בנפש הישראלית, מקום בנפש הזקוק לראיות חיצוניות. אט אט, האמונה מתעלה לעילא ולעילא, מגמת האמונה מתחזקת והצורך בראיות ובסימנים המוכיחים את גדלות האל מוחלפים באמונה עמוקה בהנהגת ה' את ההיסטוריה.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
0 דיונים
משה אהרון עו"ד
בס"ד. נחמיה שמתייחס לגאולת מצרים שאירעה למרות חדלונו הערכי והנפסד של עם ישראל ולמרות שעם ישראל לא עמד בתנאי הברית חותם בשבח לקב"ה לאמור "ואתה צדיק". הנה כי...
בס"ד. נחמיה שמתייחס לגאולת מצרים שאירעה למרות חדלונו הערכי והנפסד של עם ישראל ולמרות שעם ישראל לא עמד בתנאי הברית חותם בשבח לקב"ה לאמור "ואתה צדיק". הנה כי כן הרעיון בנחמיה של "אתה צדיק" עומד למעשה ביסוד השאלה של אברהם במה אדע כי אירשנה לבסוף שהרי רצה אברהם לבחון אם הירושה מוחלטת ואינה תלויה בעמידת בניו בכל תנאי הברית אם לאו ואזיי הראהו הקב"ה את כל עונשם בגלות ותוך רמז להבטחה כי למרות הכל ייגאלו וירשו את הארץ למרות אי עמידתם בתנאי הברית שכמאר נחמיה לבסוף הקב"ה צדיק.
המשך 15:13 11.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
בס"ד. נחמיה שמתייחס לגאולת מצרים שאירעה למרות חדלונו הערכי והנפסד של עם ישראל ולמרות שעם ישראל לא עמד בתנאי הברית חותם בשבח לקב"ה לאמור "ואתה צדיק". הנה כי...
בס"ד. נחמיה שמתייחס לגאולת מצרים שאירעה למרות חדלונו הערכי והנפסד של עם ישראל ולמרות שעם ישראל לא עמד בתנאי הברית חותם בשבח לקב"ה לאמור "ואתה צדיק". הנה כי כן הרעיון בנחמיה של "אתה צדיק" עומד למעשה ביסוד השאלה של אברהם במה אדע כי אירשנה לבסוף שהרי רצה אברהם לבחון אם הירושה מוחלטת ואינה תלויה בעמידת בניו בכל תנאי הברית אם לאו ואזיי הראהו הקב"ה את כל עונשם בגלות ותוך רמז להבטחה כי למרות הכל ייגאלו וירשו את הארץ למרות אי עמידתם בתנאי הברית שכמאר נחמיה לבסוף הקב"ה צדיק.
המשך 15:13 11.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
ראו נחמיה כי צדיק אתה........
10:22 11.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
הכי מוצלחת השאלה "במה אידע כי אירשינה" אין לה דבר וחצי שדבר עם האמונה . שהרי עניים האמונה נסגר לעיל במילים "והאמין בה' ויחשביה לו צדקה . אם כן...
הכי מוצלחת השאלה "במה אידע כי אירשינה" אין לה דבר וחצי שדבר עם האמונה . שהרי עניים האמונה נסגר לעיל במילים "והאמין בה' ויחשביה לו צדקה . אם כן שאלתו של אברהם היא כעין שאלתו של משה : "הראני את דרכיך". אברהם ביקש לדעת את תהליכי הירושה לכל אורך ההיסטוריה עד הירושה המוחלטת . ובעיקר באיזה מחירים שישלמו בניו. פשר זה עולה מתשובת ה' שבהמשך. הקב"ה משיבו בפירוט הן לגבי ההיסטוריה המידית שבפתח והן לגבי ההיסטוריה הארוכה שעד אחרית הימים. תחילה פירט בפניו מוראות ההיסטוריה של אחרית ימים שבהם יהיו שלוש גלויות וכי בגלות אחרונה תהא שואה [תנו עשן ולפיד אש] [ לגבי ההיסטוריה המידית פירט בפניו שבניו לא יהיו ראויים לירושה מידית אלא קודם לגלות על חטאי יעקב ובניו ורק אחר כך יגאלו ממצרים . ההוכחה לדברים היא העובדה כי קודם בפרשה פעמיים הבטיח הקב"ה את ירושת הארץ ואברהם לרגע לא עלה על דעתו לפקפק. והנותן.... והאומר...
המשך 19:29 10.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפיקורס
לאדון הנכבד גיא מדוע רב אחד אומר שהשעבוד היה 210 שנה .התורה אומרת גר יהייה זרעך ...ארבע מאות שנה כולם סוגדים לרב .הוא מתקן את תורתו של בורא עולם בלי בושה...
לאדון הנכבד גיא מדוע רב אחד אומר שהשעבוד היה 210 שנה .התורה אומרת גר יהייה זרעך ...ארבע מאות שנה כולם סוגדים לרב .הוא מתקן את תורתו של בורא עולם בלי בושה .וכולם אומרים אמן
המשך 18:16 09.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חקי חיון
חקי חיון , אלוקים נשגב מבינת בני האדם , והאדם יכול לתפוש את האלוקים אך ורק באמצעות סימנים גשמיים המעידים כי הם נעשו על ידי כל עליון. בן אדם אינו...
חקי חיון , אלוקים נשגב מבינת בני האדם , והאדם יכול לתפוש את האלוקים אך ורק באמצעות סימנים גשמיים המעידים כי הם נעשו על ידי כל עליון. בן אדם אינו יכול לראות את אלוקים וגם אינו יכול לשוחח עם אלוקים וכל אשר נותר על מנת להשיג את האלוקים אלו הם מאורעות גשמיים אלוקיים.
המשך 16:42 08.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
פרשנות מעניינת , תמיד תענוג לקרוא
14:17 08.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיר
יפה מאוד חזק וברוך מרתק ומעניין אשריך שבת שלום
14:01 08.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
הצגת הקושי שבפרשה בצורה בהירה ומעוררת סקרנות לקריאת המשך הדיון והמסקנות.יישר כח.
13:47 08.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד"ר פרוכטר
אשריך גיא שלום אני נהנה בכל מאמר שלך להסיק תובנות חדשות ומרתקות
13:06 08.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר