פקחי סבא"א חוששים: "איראן לא משתפת פעולה" - סרוגים

פקחי סבא"א חוששים: "איראן לא משתפת פעולה"

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן מסרבת לשתף פעולה עם הסוכנות בנוגע לחקר מחסן הגרעין שנחשף בטהרן. בארה"ב הגיבו בדאגה: "הגיע הזמן לדחות את הסחיטה הגרעינית"

פקחי סבא"א חוששים: "איראן לא משתפת פעולה"
  מתקן גרעין באיראן (צילום: שאטרסטוק)

האיום האיראני גובר: המפקח הבכיר של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מאסימו אפארו, אמר אמש בפגישה סגורה כי איראן מסרבת לשתף פעולה עם הסוכנות בנוגע לחקר מחסן הגרעין שנחשף בטהרן – כך פורסם היום (חמישי) ב"בלומברג".

"איראן מתחמקת מהניסיונות לגלות את מקור עקבות האורניום שנמצאו במקום" אמר אפארו בדבריו. "הם לא משתפים פעולה עם הסוכנות בנוגע לחקירה". מוקדם יותר גם דווח כי איראן ביטלה את אשרת השהייה של פקחית סבא"א שעוכבה בשבוע שעבר בכניסה למתקן הגרעין בנתנז.

בארה"ב הגיבו בדאגה לדיווחים, והזהירו מפני התחמשות גרעינית של איראן. "ההסלמות האחרונות צריכות להדאיג ולהניע את כל המדינות להגביר את הלחץ על איראן. הרחבת הפעילויות הרגישות מעוררות חשש שאיראן מכינה את עצמה לקראת אפשרות של פריצת דרך גרעינית מהירה" אמר מזכיר המדינה מייק פומפאו. "הגיע הזמן שכל המדינות ידחו את הסחיטה הגרעינית של המשטר הזה, וינקטו בצעדים רציניים להגברת הלחץ. הפרובוקציות הגרעיניות המתמשכות של איראן דורשות נקיטה בפעולה כזו".

עוד באותו נושא

בעולם דואגים: "הפרת הסכם הגרעין- סכנה גדולה"

כזכור, אמש נשיא איראן אמר כי טהרן תחדש את העשרת האורנים במדינה, כשתזרים גז אורניום ל-1,044 צנטריפוגות במתקן בפורדו. לפי תנאי הסכם הגרעין מ-2015, הצנטריפוגות הללו יכולים לפעול אך רק במידה ולא יוזרם גז לתוכם – כלומר, בלי העשרת אורניום. האיסור על העשרת אורניום בפורדו הייתה אמורה להישאר בתוקף עד שנת 2030.

"אנחנו מודעים לרגישות שלהם בנוגע לפורדו והצנטריפוגות הללו, אך כל הצעדים שביצענו הפיכים" איים רוחאני. "כשהמעצמות יישמו את המחויבויות שלהם, אנחנו נפסיק שוב להזרים את הגז. לא נסכים ליישם את כל המחויבויות שלנו במלואן, בעוד הם לא עומדים בשלהן".

ההודעה הגיעה יום לאחר שאיראן כבר הכריזה על הפרה נוספת של הסכם הגרעין. אמש עלי אכבר סאלחי, ראש סוכנות הגרעין האיראנית, הודיע כי הסוכנות החלה להפעיל מערך חדש של 30 צנטריפוגות מתקדמות – המצטרפות ל-60 הצנטריפוגות שכבר פועלות במדינה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו