שנה לבחירות בארה"ב: כל השלבים בדרך לבית הלבן - סרוגים

שנה לבחירות בארה"ב: כל השלבים בדרך לבית הלבן

בדיוק בעוד שנה מהיום אזרחי ארה"ב יצביעו בבחירות לנשיאות, שצפויות להיות סוערות ודרמטיות במיוחד. מה צפוי להתרחש בשנה הקרובה ומי יתחרה מול דונלד טראמפ על הבית הלבן? כל התשובות מובאות במדריך הבוחר

שנה לבחירות בארה"ב: כל השלבים בדרך לבית הלבן
  (צילום: שאטרסטוק)

בדיוק בעוד שנה מהיום, ביום שלישי של השבוע הראשון בנובמבר 2020, אזרחי ארה"ב יצאו לקלפיות ויבחרו האם הנשיא דונלד טראמפ יזכה לכהונה נוספת – או שמא מישהו אחר ייקח את מקומו. ואם חשבנו שבחירות 2016 היו סוערות במיוחד – נראה שהפעם יהיה דרמטי אף יותר. כשארה"ב מפולגת יותר מאי פעם, הבחירות נתפסות בעיני רבים כמשאל עם על עתידה של המדינה הגדולה בעולם, שתשפיע על זהותה של ארה"ב באופן משמעותי.

בעוד שאצל הרפובליקנים לא נראה שיש מועמד רציני שיתחרה נגד טראמפ על המועמדות לנשיאות, במפלגה הדמוקרטית התחרות צפופה וקשה מאי פעם. לא פחות מ-27 מועמדים הכריזו כי יתמודדו בפריימריז – מספר המועמדים הגבוה ביותר אי פעם. למרות שחלק מהמתמודדים כבר הודיעו על פרישה, לאחר שהבינו שלא יזכו לתמיכה משמעותית, עדיין מדובר במספר חסר תקדים של מתמודדים למפלגה – דבר שמוביל לעניין רב במירוץ למועמדות הנכספת.

עוד באותו נושא

בית הנבחרים אישר את קידום ההדחה של טראמפ

לוח הזמנים לבחירות: כל השלבים בדרך לבית הלבן

בניגוד לאירועי הפריימריז בישראל, המתנהלות ברובן במתכונת זהה לזו של הבחירות לכנסת, בארה"ב מדובר בהליך מורכב וארוך. במהלך השנה הקרובה ייערכו הצבעות בכל אחת מ-50 המדינות, במסגרתן המתפקדים יצביעו ויבחרו "צירים" שייצגו את המועמד שלהם בוועידת המפלגה – שם נבחר המועמד הסופי של המפלגה לנשיאות. במפלגה הרפובליקנית כל הצירים מתחייבים להצביע עבור המועמד שזכה במירב הקולות במדינה, בעוד שבמפלגה הדמוקרטית הצירים מתחלקים באופן ייצוגי לפי מספר הקולות של כל מועמד.

ההצבעה הראשונה תיערך במדינה איווה ב-3 בפברואר, כשעד אז המועמדים יערכו שני עימותים במטרה לזכות בהכרה ואהדה ציבורית. השיא יגיע ב-"Super Tuesday" ("יום שלישי הגדול") שיתקיים ב-3 במרץ, ובו תיערך הצבעה ב-14 מדינות שונות – ביניהן קליפורניה וטקסס, שתי המדינות שמקבלות את מספר הצירים הגבוה ביותר. בדרך כלל זהו גם היום שבו המועמדים מקבלים תמונת מצב ברורה לגבי סיכוייהם בהתמודדות – ומחליטים האם לפרוש או להמשיך במירוץ.

בסך הכל ייבחרו 3,769 צירים במפלגה הדמוקרטית ו-2,550 צירים במפלגה הרפובליקנית, שייתכנסו בוועידה הארצית של כל מפלגה. הוועידה הדמוקרטית תתכנס במילווקי ב-13 ביולי, והוועידה הרפובליקנית תיערך בשארלוט ב-24 באוגוסט.

בתום הוועידה יוכרזו שני המועמדים שיתחרו בבחירות לנשיאות – ואז יתחיל מסע הקמפיין האמיתי, שיכלול שלושה עימותים טלוויזיונים ועשרות עצרות בכל רחבי הארץ. ב-3 בנובמבר האזרחים ייגשו לקלפיות

כיצד עובדת שיטת ה"אלקטורים"?

עם סגירת הקלפיות, הקולות ייספרו כדי להכריע למי ילכו ה"אלקטורים" של המדינות השונות. בסך הכל יש 538 אלקטורים, כשלכל מדינה מוקצה מספר מוגדר מהם השווה למספר נציגי המדינה בסנאט ובבית הנבחרים ומחולק באופן ייצוגי על פי גודל האוכלוסייה. כך למשל לקליפורניה, המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר, יש 55 אלקטורים, בעוד שלמדינת דלווייר הקטנה יש רק שלושה.

בכל מדינה, המועמד שמקבל את מירב הקולות זוכה בכל האלקטורים למדינה, ללא קשר לפער באחוז ההצבעה- וכתוצאה ייתכן שמועמד יזכה בבחירות למרות שלא זכה במירב הקולות. כך היה עם טראמפ ב-2016, שרשם רק 46 אחוזי הצבעה בסך הכל, אך זכה ב-304 אלקטורים לעומת 227 להילרי קלינטון וכתוצאה נכנס לבית הלבן.

מהן מדינות המפתח?

לכאורה ניתן לחשוב שהמדינות הגדולות ביותר, שמביאות לזוכים יותר אלקטורים, הן החשובות ביותר עבור המועמדים- אך בפועל, זה לא המצב. רוב המדינות הגדולות נחשבות כמעוזות רפובליקנים או דמוקרטים, שבהן זהות הזוכה בדרך כלל ידועה מראש. כך למשל קליפורניה (המדינה הגדולה ביותר עם 55 אלקטורים) וניו יורק (השלישית בגודלה עם 29 אלקטורים) מצביעות בקביעות למועמד הדמוקרטי, בעוד שטקסס (38 אלקטורים) תומכת באופן מסורתי במועמד הרפובליקני. מסיבה זו הקמפיין מתמקד במדינות המתוארות כ"מתנדנדות" – אלו שבהן המירוץ צמוד וכל קול יכול להכריע מי יזכה באלקטורים של אותה מדינה.

בשנים האחרונות פלורידה נוטה להיות מדינת המפתח הגדולה ביותר עם 29 אלקטורים, לצד פנסילבניה, אוהיו (20 אלקטורים כל אחת), מישיגן (16 אלקטורים), וויסקונסין ומינסוטה (10 אלקטורים כל אחת). בכל המדינות הללו ההצבעה הייתה צמודה במיוחד ב-2016 והסתיימה בהפרש של פחות מ-2 אחוז למועמד שניצח. כמו כן, ב-4 מתוך 6 המדינות הללו ההצבעה הסתיימה בניצחון לטראמפ – בניגוד לשתי מערכות הבחירות הקודמות שם אובמה זכה בהן. האם גם הפעם יהיו "מהפכים"? נדע בקרוב – אך הקרבות במדינות הללו, ובארה"ב כולה, צפויה להיות מרתקת במיוחד. הישארו עמנו לסיקור המלא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו