הצבא רוצה להעסיק את 'צהר'? שיחזיר את הרב יגאל - סרוגים

הצבא רוצה להעסיק את 'צהר'? שיחזיר את הרב יגאל

מדוע אין מרצה כהניסט שמעביר הרצאות לחיילי צה"ל בפיקוח חיל החינוך? האם גלעד קריב מהמרכז הרפורמי יכול להעביר הרצאות בפיקוח הרבנות הצבאית? האם גם אז נטען שבהעסקתו והכפפתו אין לגיטימציה?

הצבא רוצה להעסיק את 'צהר'? שיחזיר את הרב יגאל
  הרבצ"ר בדיון עם מועצת הרבנות הראשית (צילום: ללא קרדיט)

מידי כמה חודשים עולה סערה חדשה בצה"ל שקשורה לצביונו- תלונות על הדתה, החלנה, הרצאות של מרצים שמאלנים ועוד. בגלל שצה"ל נמצא בקונצנזוס של החברה הישראלית, כל שינוי בתרבות שלו חושף עצבים רגישים בחברה הישראלית וכל ניצוץ מדליק אדי דלק.

בעקבות הסערה הציבורית סביב כניסתו של 'ארגון צהר' לכפרי הנופש בצה"ל, עוזר הרבצ"ר, הרב אודי שוורץ, שלח תגובה לרבנים הצבאיים, לראשי ישיבות ההסדר ולתקשורת. בסיום דבריו הוא כותב "מיותר לציין שבזכייתו של הארגון הנ"ל במכרז אין כל נקיטת עמדה אודות התנהלותו של הארגון בעולם הכשרות האזרחי, משום שכאמור הארגון מעסיק כוח אדם ותו לא".

אחר בקשת המחילה, הדברים אינם מדויקים. מדוע אין מרצה כהניסט שמעביר הרצאות לחיילי צה"ל בפיקוח חיל החינוך? האם גלעד קריב מהמרכז הרפורמי יכול להעביר הרצאות בפיקוח הרבנות הצבאית? האם גם אז נטען שבהעסקתו והכפפתו אין לגיטימציה?

ברור לכל בר דעת, שמי שצה"ל מעסיק, זה משום שאין בעיה עם התנהלותו האזרחית. בנוסף לכך, צה"ל הדיח את הרב צבי קוסטינר מתפקידו מקורס רבנים צבאיים בגלל התבטאויותיו במסגרת אזרחית וגם מנע מהרב אליעזר מלמד, הרב יגאל לוינשטיין ועוד, להיכנס בשערי צה"ל למרות שכאשר הרצו בצה"ל הם לא עסקו בסוגיות שנויות במחלוקת או בקידום האג'נדה שלהם. והנה כאשר מדובר בארגון השנוי במחלוקת "כשרות צהר", מסבירים שאין בכך נקיטת עמדה. אם כך, יואיל בטובו צה"ל להחזיר להרצאות את כל רשימת הרבנים המודחים בטענה שהם עסקו באזרחות בהתבטאויות שנויות במחלוקת ואילו כאשר הם בצה"ל, הם יהיו ספקי שירות וכפופים אליו.

טענת החיילים בדבר פגיעת החיילים ברבנות הראשית היא מוצדקת. הרב הראשי לצה"ל יושב במועצת הרבנות הראשית והוא אינו יכול להעסיק ארגון שעסוק בחתירה נגד גוף שהוא חלק ממנו, כמו שמשרד הביטחון לא יכול להביא את הארגון 'בצלם' כספק חיצוני בפלפול בריסקאי שמדובר רק ב"ספק כוח אדם".

כמו כן הטענה שעלתה כנגד החיילים אודות שחיתויות ברבנות הראשית בעבר ובהווה גם הן אינן רלוונטיות, שכן היה גם ראש ממשלה בכלא וגם נשיא בכלא, ולא בגלל זה נזלזל ונבוז לכל מוסדות המדינה שהיו בהן תקלות, כי אז נגיע למצב שאיש הישר בעיניו יעשה.

כשם שצה"ל הוקיע מתוכו את המרצה גיל קופטש בהעברת סיורים לחיילי צה"ל בגלל שביזה בפוסטים שלו את ראש הממשלה ואת בית המקדש, כך צה"ל צריך להוקיע מתוכו ארגון שנוי במחלוקת שפועל נגד הרבנות הראשית לישראל. כזכור, ארגון 'כשרות צהר' בקשר הדוק עם ארגון 'השגחה פרטית', בראשות הרב אהרון ליבוביץ', שהוציא את הסרטונים המזעזעים של 'ארגון חופות', שניסו לפגוע ברבנות הראשית לישראל ולבזות רבני ישראל שמוסרים נפשם על עריכת חופות כדת משה וישראל. כשמיזם 'פיקוח מזון צהר' הוקם, הוא ספג גינוי מגדולי ישראל. וגם אם נאמר שיש להם על מי לסמוך, עדיין במדובר בארגון ששנוי במחלוקת (אינני מדבר על כלל פעילות ארגון 'צהר' אלא על המיזם הספציפי הזה).

אם כן, למה כאן זה לא ברור לכולם שארגון שמבזה את מוסד הרבנות הראשית לא יכול להיות ספק של הרבנות הצבאית?

הדבר חושף סוגיה עמוקה יותר, והיא- חוסר כפיפותה של הרבנות הצבאית לרבנות הראשית לישראל. למרות שהרב הראשי לצה"ל חלק ממועצת הרבנות, הוא אינו כפוף לה מקצועית. לצורך ההשוואה, הפרקליטות הצבאית היא ענף בתוך צה"ל ופיקודית הם כפופים לרמטכ"ל אך הפצ"ר כפוף מקצועית לחוק ולבית המשפט, שממנו הוא יונק את סמכותו.

הרבנות הצבאית עברה הרבה סערות ציבורית: פקודת הזקנים, חתימה על פקודת השירות המשותף, הכנסת משגיחות כשרות ועכשיו הכנסת הארגון השנוי במחלוקת 'צהר פיקוח מזון' כספק כשרות. הפתרון לכל הסערות שהיו ושיהיו, הוא הכפפת הרב הראשי לצה"ל לרבנות הראשית לישראל, על ידי חוק הרבצ"ר שאנחנו בארגון תורת לחימה עסוקים בקידומו, הדבר יחזק את הרבנות הצבאית שנתונה כל העת ללחצים פנימיים, וגם עצמאות פסיקה רוחנית על פי מסורת ישראל ולא על פי בקשה מטעם הרמטכ"ל או לחצים משפטיים.

=======

איתי אסמן הוא חבר בארגון 'תורת לחימה' שפועל לצבא יהודי מנצח

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
אני בהלם ? כשרות צהר נכנסה לצה"ל?העולם השתגע.
מרדכי יהודאי | 02-11-2019 19:14
יודח הרבצר מיד.
2
עוד ארגון מיותר מבית הר המור
gsh | 02-11-2019 19:14
אתם אלופים בלפלג ולריב.
3
הרבנות הראשית - גוף סופר מושחת
יאיר | 02-11-2019 19:18
קצרה היריעה לפרט עד כמה הגוף הנקרא הבנות הראשית נגוע בנפוטיזם ושחיתות. מאיפה להתחיל? ברב מצגר שישב בכלא? במשגיחי הכשרות שחולבים כסף מעשרות אלפי בתי עסק (בלי קשר לכשרות שלהם)? הגוף היחיד המשמר רב האשכזי ורב ספרדי - פשוט פרימיטיבי.
4
ישר כח. לא נאכל צוהר
חייל, אלון מורה | 02-11-2019 20:20
מנסים בכפייה להכשיר את השרץ שאסרו גדולי התורה
5
האמת
שוקי | 02-11-2019 20:47
בסדר, אז תעלו את המשכורת ותשמרו שבת
6
ערימת שקרים
טרונצ׳ו | 02-11-2019 22:06
האם עבדתם הרבה על המצאת הכזב שצוהר מבזים את הרבנות הראשית וחותר תחתיה או שהשקר הזה יצא לכם טבעי? זהו, עבר יום הכיפורים אז מותר להלבין ברבים את פניהם של רבני צוהר?
7
מעולה, סוף סוף כשרות שאפשר לסמוך עליה
א. זיסקינד | 02-11-2019 22:08
במקום חבורת לוקחי השוחד של הרבנות יפקחו על הכשרות אנשים הגונים וישרים - רבני צוהר
8
צוהר זה הארגון שהוציא את הסרטון המבחיל?
נתן | 02-11-2019 23:10
הסרטון האנטישמי
הרב אהרון ליבוביץ'
י | 03-11-2019 23:07
ארגון 'כשרות צהר' בקשר הדוק עם ארגון 'השגחה פרטית', בראשות הרב אהרון ליבוביץ', שהוציא את הסרטונים המזעזעים
9
אלוף
גיא | 03-11-2019 1:33
תותח
10
צהר פתח לכל אסון כשרותי
פיני | 03-11-2019 2:25
לדעתי ברגע שהם יקבלו פתח חזק יקומו הרבה ארגונים והכל יהיה מסחרה
11
לצה"ל לא איכפת מהכשרות זה לא ביזנס פרטי
נאור | 03-11-2019 2:26
פשוט
12
פורסם גם שצהר לא עמדו בתנאי המכרז
אבי | 03-11-2019 8:26
המהלך מעורר תהיות רבות, יישר כח לכותב
13
השוואות טיפשיות שאינן ממין העניין
א | 03-11-2019 10:52
דמגוגיה זולה
14
צהר צריכים לחזור בתשובה
נתן | 03-11-2019 12:02
הם מזכירים לי ראש עירית רמת גן הכל צודק אבל זה פתח לצרות
15
עד כה החרמתי"בדץ"מעכשיו גם"כשרות"ו"רבנות"
נשות הליכוד | 03-11-2019 20:07
יש להחרים כל כשרויות והשגחות של רבנים.יש המוני מומחים שעזבו את הדת והקימו נדים מומחיות לביקורת עבריתשל חילונים מומחיות לפי כל כללי היהדות. את כל הייתר צריך להחרים.
16
ריכוזיות יתר היא המתכון המוצלח ביותר לדיקטטור
חגית | 04-11-2019 15:20
בבקשה, תנו לנו גם חופש דת וגם חופש מדת. בבקשה, הפרידו דת ומדינה. אין לי בעיה עם זה שתשעים אחוזים מהאזרחים יהיו דתיים. יש לי בעיה רק עם זה שהמדינה דתיה. מפחידדדדד
17
ואם יכניסו את הרב יגאל אז צהר זה בסדר?
יוסי | 09-04-2020 20:36
הכותרת מטעה. נשמע כאילו הבעיה היא במידתיות של צהל, ואם יאזנו ויכניסו גם גורמים חרדליים, אז לכולם יש מקום שווה בצבא. אני מניח שדעת הכותב היא שכשרות צהר צריכה להעלם מהצבא, בלי קשר לשאלה איזה מרצים הצבא מכניס. לכן כדאי להתמקד בתוכן - בבעיות הגדולות שכשרות צהר יוצרת, ולמה אסור לצבא להכניס אותה. מה יהיה אם נתלה את הדברים אחד בשני? אז יחזירו את הרב יגאל ולא יהיה לנו יותר מה לטעון. בקיצור - בלי דמגוגיה. טענות ענייניות בלבד נשמעות.