סערת הרב פירר: לא לכל בעיה יש פתרון - סרוגים

סערת הרב פירר: לא לכל בעיה יש פתרון

הקטע המטופש, והמעצבן, בכל הסיפור על הרב פירר, הוא שאין כאן בעצם שום סיפור. כך שכל הסיפור הוא פשוט הזדמנות, טרמפ מרושע שמישהו החליט לתפוס, כדי להעלות את הנושא למודעות

author-image
סערת הרב פירר: לא לכל בעיה יש פתרון
  (צילום: יוטיוב/ תאגיד השידור הציבורי 'כאן'; צילום תמונה קטנה: ללא קרדיט)

א. הקטע המטופש, והמעצבן, בכל הסיפור על הרב פירר, הוא שאין כאן בעצם שום סיפור.

כל מופע של זמר דתי הוא מופע שמדיר נשים. בכל פעם שאברהם פריד מופיע בדואט עם אמיר דדון, הוא לא יעשה את זה עם עלמה זוהר. וכשישי ריבו שר עם עומר אדם, הוא לא יצרף להופעה את חוה אלברשטיין.

למעשה, גם הופעת- יחיד של זמר חילוני מול קהל דתי היא הופעה שמדירה נשים. כי במקום שבו הוא עומד עכשיו לא יכולה לעמוד שום אישה אחרת, לא איתו ולא במקומו, לא לפניו ולא אחריו. ככה זה. כך שכל הסיפור הוא פשוט הזדמנות, טרמפ שמישהו החליט לתפוס, כדי להעלות את הנושא למודעות. טרמפ קצת מרושע, בהינתן הדמות והארגון שעל גביהם הוא נלקח, אבל הנה – זה הצליח, ואנחנו שוב מדברים על זה.

עוד באותו נושא

הרב רפי פרץ: "מה שעושים לרב פירר זה עוול נוראי"


18

ב. האיסור על הופעה חיה של זמרת בפני גברים הוא די קונצנזוס בציבור המדקדק בהלכה. זה נכון שהוא נפרם לאחרונה בשוליים, בדומה לכיסוי הראש, אבל אצל רוב- ככל הרבנים הוא מוסכם, והמחלוקות הן בעיקר בפרטים (שירת-מקהלה; שירה מוקלטת; שירה בגיל קטן וכדו'). הוא מפורש בגמרא, נפסק ברמב"ם ובשולחן ערוך, ואחרי כל ההקלות והסיוגים לא נשאר הרבה לאן להזיז אותו. והאמת היא, כשחושבים על זה, שהוא גם לא כזה תלוש מהמציאות, בהרבה מאוד מצבים (ולפעמים הוא מרגיש קצת כן תלוש. ככה זה בהלכה, ובכל מערכת חוקים – אי אפשר להושיב בית-דין בכל מצב ולהחליט אם כן או לא). כך שהתביעה לוותר עליו היא בעצם תביעה לוותר על ההלכה כסמכות מחייבת. שזה לא חכם.

ג. לאיסור של 'קול אישה' יש השפעה חברתית הרבה יותר דרמטית מאשר שאר דיני צניעות. השאלה קולו של מי ראוי להישמע במרחב הציבורי משליכה באופן ישיר על השאלה מי הן הדמויות הדומיננטיות במרחב הזה, מי הם אלילי הזמר ששיריהם נישאים בפי כל, מי הם החזנים והמשוררים שמובילים טקסים קהילתיים, מי יכול לקחת חלק בתחרויות-זמר ולהנחות ערבי-שירה, מי ישיר אנעים זמירות בבית הכנסת ומה-נשתנה בליל הסדר, מי יוכל לבטא את מלוא הכישורים שניחן בהם. מי שלא מבין את הבעיה שמציאות כזאת יוצרת, את הקושי והכאב שכרוכים בה, מחמיץ משהו מאד מאד מהותי בסיפור.

ד. לא לכל בעיה יש פתרון. וגם המודעות לבעיה, לא תמיד עוזרת. אבל אם רוצים להישאר נאמנים להלכה, ויחד עם זאת למזער את הקשיים שהיא יוצרת, דומני שאין מנוס משימוש במנגנונים של פיצוי: אם הוזמן גבר לשיר, אישה תוזמן להנחות (כפי שנעשה אגב, בחכמה, באירוע של הרב פירר). אם בערב יום העצמאות חזן מסלסל את התפילה לשלום המדינה, אישה תעלה אחריו לשאת דברי-תורה.

עוד באותו נושא

סערת 'ההדרה' של הרב פירר • לפידות: 'חפשו אותנו'


24

זה לא מנגנון מושלם. הפלייה-מתקנת היא בסופו של דבר הפלייה. ובמה חטאו הגברים שקולם אינו מאפשר להם לשיר ולהתחזן וכעת ינושלו גם מן האפשרות להתמודד על תפקידים אחרים? וזה גם לא תמיד עוזר: את מי יזכרו אחרי הופעה של שלמה ארצי? את הזמר או את האישה שקראה לו לעלות לבמה? אבל נדמה לי שהמנגנון הזה חיוני כדי שגם בציבור שנמנע משירת-אישה, הקול שלה לפחות יישמע.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
או שפשוט יעשו ערב מכובד בלי זמרים
רון | 31-10-2019 17:20
ככה אף אחד לא יעלב
2
התורה היא לא בעיה היא פתרון הבעיה כנראה אצלנו
אחת | 31-10-2019 18:23
...
3
שאלה לכבוד הרב
צביקה | 31-10-2019 18:35
איך הרב שמע על העלמה עלמה זוהר ? תימה עצומה !!
לרר
שני | 03-11-2019 9:40
מה הקשר? הוא לא מכיר ולא שמע. אמרו לו שהיא זמרת.זה הכל ..
4
קול באשה ערוה אינו איסור
משה | 31-10-2019 19:15
הוא הוראה איך להתיחס לזה. הקול מייצג את האשה כמו שהיא בלי מחיצות של בגדים וכו'. לכן צריך לשמור לא לחתגרות. השמירה על הגבר, לא על האשה! לכן זה לא מגביל את האשה בשום דבר!
5
אכן, קשה להיות דתי וקוהרנטי במקביל.
דתלש | 31-10-2019 22:32
הצורך להצדיק תרחים ופסוקים עבשים גורם לאנשים אנטיליגנטיים לדיסוננס עמוק. למאמינים בחבר הדמיוני אין שום בעיה.
6
אתה רציני? פיצוי להלכה? פלא שיש מי שנשאר דתי
פורים הגיע | 31-10-2019 22:57
איזה גישה מטופשת איך אתה יכול להיות רב? בשבילך כללי ההלכה הם כמו חוקי פיזיקה משל היו כח כבידה ואתה צריך להתגבר עליהם בנפנוף חזק. איזה מסכן אני מרחם עליך
כידוע ההלכה דורשת שירת גברים בכל אירוע
רון | 01-11-2019 8:14
או שלא? יכלו לקיים אירוע בלי שירה וההלכה הייתה נשמרת ואף אחד לא נפגע? אבל למי אכפת מרגשות של נשים - בטח לא לדתיים. למה לא לנצל את ההזדמנות ולהראות לנשים שהן נחותות? ואם מישהו יתלונן נגלגל עיניים ונטען שזה לא אנחנו זה אלוהים...
7
מוזר
חנה | 01-11-2019 0:07
אם התורה כל כך קשה לך ולא מיטיבה, והיא רק בעיה שצריך איכשהוא להסתדר איתה אפשר פשוט לא לקיים מצוות. יש בחירה חופשית..
8
די לשובינזם
החכמה | 02-11-2019 19:30
די לשובינזם וההלכה הזאת מי קבע שרק גברים יכולים לשיר?! מעניין לי את התחת אני נכנסת לאירוע ומתחילה לשיר איך אני?
את נשמעת ליכודניקית .ומי השותפים הראשיים ?
עמוס כ | 02-11-2019 21:24
החרדים והדתיים ..ואת מאושרת ...יאללה באלאגן