אסטריקס היה יהודי? ראיון עם שי צ'רקה לרגל 60 שנה - סרוגים

אסטריקס היה יהודי? ראיון עם שי צ'רקה לרגל 60 שנה

היום לפני 60 שנה יצא לאור לראשונה, בצרפת, אחת מסדרות הקומיקס הפופולריות והנמכרות ביותר בעולם כולו "אסטריקס". שי צ'רקה מספר בסרוגים על הדמות, היצירה, הקשר ליהדות וההשפעה עליו

author-image
אסטריקס היה יהודי? ראיון עם שי צ'רקה לרגל 60 שנה
  שאטרסטוק

היום לפני 60 שנה פורסם לראשונה הקומיקס אסטריקס. ספר קומיקס צרפתי המגולל את קורותיו של אותו גאלי קטן ונמרץ, שנאבק יחד עם ידידו אובליקס, בעזרת שיקוי הפלא, ברומאים שצרים על הכפר. הקומיקסאי והקריקטוריסט שי צ'רקה שגם ערך את התרגומים של שלושת ספרי אסטריקס האחרונים שיצאו בעברית, מספר לסרוגים, על הקומיקס שהשפיע על עולמנו.

צ'רקה עצמו, שקיבל השנה את אות יקיר  פסטיבל "אנימיקס", מעיד שאסטריקס השפיע עליו לצייר קומיקס. "ציירתי ואהבתי מאוד קריקטורות וציורים, דרך דיסני וכל העולם המצויר, דוש וזאב וכאלה, וגם נורא אהבתי היסטוריה. אבל בתור ילד ממש, לא אהבתי קומיקס. הקומיקסים שנחשפתי אליהם היו כל מיני טרזן ואחרים. החיבור שלי לקומיקס הוא דרך אסטריקס, ממנו גם למדתי את השפה".

ציור שפרסם היום צ'רקה לכבוד יום ההולדת לאסטריקס

הכפר הגאלי מזכיר יותר שטייטל

את אסטריקס כתב היהודי הצרפתי רנה גוסיני שהלך לעולמו בשנת 77 ואייר אותו אלבר אודרזו. לדברי צ'רקה "הוא לא היה יהודי מודע, עד כמה שאני יודע. את הצד היהודי הוא די החביא ולא התעסק ביהדות של עצמו".  לדבריו מי שכן מתעסקת בזהות היהודית שלה היום, היא הבת שלו אן גוסיני, שמנסה לחזור לשורשים.

ובכל זאת טוען צ'רקה ש"המעניין הוא שאיכשהו הכפר הגאלי שם הרבה יותר בנוי כמו שטייטל יהודי, מאשר כמו כפר גאלי באמת". לדבריו דמותו של כהן העץ אשפקיס, מזכירה הרבה יותר רבי בקהילה יהודית מאשר דרואיד גאלי, וכך גם דמויות אחרות. "בגאליה לא היה דרואיד לכפר, אלא הם היו מסתובבים והדרואיד שם מתפקד הרבה יותר כרב'ה, וכך יש שם גם את הפרנס, שהוא ראש השבט. כל ההתעסקות שם היא מאוד שטייטלית. אני חושב שזה בהשפעת היהודיות של גוסיני שבא ממשפחה מזרח אירופאית".

ההבדל בין אסטריקס לטינטין

אחד הדברים המיוחדים אותם מאפיין צ'רקה אצל אסטריקס, זה הכנסת הקו הקריקטוריסטי לקומיקס. "אני חושב שאסטריקס לא הראשון שהכניס לקומיקס את הקו הקריקטוריסטי, אבל הוא מאוד בולט בכך, והוא יצר חיבור של המון אנשים לתוך עולם הקומיקס. גם קוראים וגם יוצרים- כמו שקרה לי".

"עוד לפניו", אומר צ'רקה, "טינטין, שהיה אבי הקומיקס הפרנקופוני, יצר צורה מסוימת של 'איך מספרים סיפור בקומיקס', אסטריקס בנוי כבר על זה. אבל אצל טינטין אין את הקו הקריקטוריסטי שכל כך מאפיין באופן גרוטסקי את הדמויות, וזה כן נכנס כבר בתוך אסטריקס". לדברי צ'רקה העובדה הזו יצרה חיבור  של אנשים שאוהבים צורה כזו של ציור אל תוך עולם הקומיקס.

יצר תבנית דרכה מספרים סיפור (בול של טינטין: שאטרסטוק)

משפיע עד היום

ההשפעה של אסטריקס נמצאת עד היום בעולם הקומיקס והאיור, "הרבה מאוד מהיוצרים בעולם גדלו על אסטריקס וזה נמצא אצל רבים מהם בשכבות הבסיסיות ביותר של יצירת הקומיקס. גם בצורת ההומור, וגם העניין של הוצאת הדברים מתוך ההקשר ההיסטורי שלהם- זאת אומרת, לקחת דברים מודרניים ולהלביש אותם בצורות היסטוריות" כדוגמה לזה, מביא צ'רקה ציטוטים מעולם האמנות והקולנוע ששזורים בתוך הספר. "אלו דברים שכקורא אסטריקס אתה חווה אותם מאוד חזק".

לשאלה איך הצליח גוסיני ליצור את אחד הקומיקסים המשפיעים בעולם, כשהוא היה בכלל הכותב והוא נעזר במישהו אחר לציורים (אודרזו) עונה צ'רקה, "גוסיני כן התחיל כמצייר, עוד בארה"ב כצרפתי- שנסע לשם לעבוד בתחום, אבל מאוחר יותר הוא התמקד יותר בתסריטאות- קומיקס, ואודרזו התחבר אליו לצורך אסטריקס וצייר אחר- מוריס, ללאקי לוק (הקאבוי המפורסם, שגם הוא נכתב כתוצאה משיתוף פעולה א.י)".

לדברי צ'רקה העובדה שגוסיני היה צייר והגיע מהעולם הזה, עזרה לו לדמיין בצורה כזו, את העולם שיצר. ועל אף שהחל כצייר, עם השנים הוא התמקד דווקא בצד הכתיבה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו