הרב פכטר רוצה לנטרל את ההלכה/ תגובה לתגובה

יש מחלוקות בהלכה, איננו חייבים להסכים עם כל פסק, זה בסדר גמור וזו דרכה של תורה, אבל הרב פכטר רוצה לנטרל את ההלכה מתחומים מסוימים

הרב פכטר רוצה לנטרל את ההלכה/ תגובה לתגובה
  הרב חיים מרקוביץ' (צילום: ללא קרדיט)

הרב פכטר כתב בפייסבוק תשובה לדבריי, אבל אחר בקשת המחילה, במה שהאשים אותי- בו כשל, שכן לא העמיק הוא בדבריי, קרא אותם בקריאה שטחית, ולא השיב על מה שכתבתי.

אענה על שלושת סעיפי תשובתו:

א. החילוק שיוצר הרב פכטר בין מוסר המוכוון לאישיותו של האדם להלכה הנוגעת ל"ריטואל הדתי", הוא חילוק מלאכותי שהומצא על ידו. ההלכה מעולם לא ראתה חילוק בין התחומים הללו, להיפך, היא טענה שכשם שיש נורמות ל"ריטואל", כך יש נורמות גם למה שנוגע למוסר ולאישיותו של האדם, משום שרק כך המוסר והערכים יהיו באמת נוכחים בחיים ולא ערטילאיים.

עוד באותו נושא

עמדתו של הרב עידו פכטר מנוגדת לתורה


29

הדגשתי- במה שסירב כנראה הרב פכטר לקרוא, ודילג על כמה שורות בדבריי- שההלכה באמת נותנת בתחום המוסרי מרחב לאדם להתעלות מעל הנורמות הללו, והן מהוות בסיס שעליו יכול האדם לבנות קומות נוספות, שבהן יבטא את אישיותו, ויוכל למצוא מקום לעידונה, וכן לכוון ל"רצון ה'", שלא יהיה בבחינת נבל ברשות התורה. יחד עם זאת קביעתו כי צניעות היא ערך מוסרי גרידא היא פשוט טעות, משום שמלבד היותה ערך שבא לידי ביטוי בחייו של האדם בתחומים רבים מלבד הלבוש, יש בה מימד שקשור להלכות של עריות ואביזריהן, שאינן תלויות ברוח האדם ובמוסריותו בלבד. לכן אמירתו ש"לצמצם אותה לגדרים הלכתיים הנמדדים בסנטימטרים של לבוש, זה הרס הצניעות" היא טעות בכל מובן שהוא, גם במובן הערכי וגם במובן ההלכתי.

המינימום ההלכתי (ואינני נכנס כלל לשאלה האם צדק הרב אבינר בדבריו או לא.) נועד לתת מענה לדרישות ההלכתיות הקשורות לענייני "אביזרייהו של עריות", מעבר להיותו קו מנחה לצניעות האדם בהתנהלותו באופן כללי, והוא מנחה את התייחסות הראויה בעיני חכמינו לאורך כל הדורות לגוף ול"החפצתו".

ב. הרב פכטר כתב שבמה ששלחתי אותו לרחוב אני מודה לדבריו שאין הלכות לצניעות הלבוש- זהו טיעון מגוחך, שלחתי אותו לרחוב כדי שיראה מה קורה במצב שבו הנורמות ההלכתיות לא באות לידי ביטוי, והמציאות זועקת בקול גדול. הוא מאשים אותי ב"זלזול בוטה ברחוב" – זלזול? אין מילה זו מן העניין כלל, הנקודה היא לא זלזול, אלא ראיית המציאות. ואני לא צריך לתאר כאן במילים איך שהרחוב נראה, כולנו מכירים אותו.

עוד באותו נושא

הרב פכטר מגיב לרב מרקוביץ': האשמות חמורות


38

ג. שמירת הלכה נקייה אצל הרב פכטר פירושה הכפפתה לדמיונו ולרעיונותיו ביחס לאיך שהוא חושב שהיא צריכה להיראות. חכמי ישראל לאורך כל הדורות עסקו בהלכה בצורה מעמיקה, לבנו אותה, הפכו בה והפכו בה, והעמידו אותה כסולת נקיה. יש מחלוקות בהלכה, איננו חייבים להסכים עם כל פסק, זה בסדר גמור וזו דרכה של תורה, אבל הרב פכטר רוצה לנטרל את ההלכה מתחומים מסוימים, שכיום הוא חושב שהם אינם חלק ממנה, ומחר יקום אדם אחר שבהתאם לאותו קו מחשבה יוסיף שחלקים נוספים גם הם אינם ראויים להתייחסות הלכתית, ובצורה שכזאת אפשר להכניס את השולחן ערוך לגניזה בהקדם.

סיכומו של דבר: נניח להלכה עצמה, ולרבבות תלמידי החכמים שעסקו בה לאורך כל הדורות לקבוע בעצמה את גבולות הגזרה שלה, יחד עם ההבנה שהיא מהווה את הבסיס לבנייה של עולם פנימי של ערכים ומוסר ואישיות נאצלת, שאותן "נורמות" בסופו של דבר באים לבטא בחיים.

=======

הרב חיים מרקוביץ' עומד בראשות מחלקת הכשרות של המועצה האזורית גוש עציון, ומכהן כמנהל אגף שדרי"ם ב'איגוד רבני קהילות'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
יפה ולעניין. הרב פכטר באמת נסחף
גוליבר | 28-10-2019 21:11
יישר כח
למה הרבנים הסרוגים מתבוססים ב'צניעות''?
מר חשוון | 29-10-2019 14:52
זה מבאיס כבר !!!
2
הרב פכטר שם בכיס הקטן את חדל האישים מצפת
מזרחי | 28-10-2019 21:31
מה שפכטר שכח ההוא עוד לא למד
3
לרב מרקוביץ
יוני | 28-10-2019 23:44
דבריך נכונים ומדויקים, אך אני תוהה לגבי התועלת בהם. הרי את הכותב עצמו, תשכנע. ולהציל את הקוראים מלטעות אחריו? רבים, ובהם אני, לא היינו נתקלים בדבריו לולא הדיון כאן, לכן חבל להפגיש אותנו איתם. הוא לא הראשון ולא האחרון לחשוב שהוא חכם יותר ממסורת ההלכה, עליה הוא מביט מהצד. מוטב לפרוש מדיון כזה ודומיו. שיאמר הוא את שנראה לו, והאמת תורה דרכה.
השפעה
דודו | 29-10-2019 9:30
דבריו של פכטר פורסמו בעלון שבתון של השבת האחרונה שנפוץ בכל בתי הכנסת, ולכן חשוב להעלות את התגובה. פכטר גם התחיל לכתוב טור פותח במוסף שבת של מקור ראשון...
4
עם רמת השיח הרדודה באינטרנט (ראו דיונים
דורון | 29-10-2019 6:07
קודמים של ויכוח זה) לדעתי זה ממש לא יעיל. אתה מפרסם משהו שבעיניך חשוב, מגיע לעשרות אלפי אנשים- 20% מתחילים להשמיץ אותך על עמדתך בשיח רדוד ו20 % מתחילים להשמיץ את הצד השני. כל אחד עם מקלדת שלא למד ומבין חושב שהוא יכול לבטל את הצד השני ומי הוא בכלל. עוד 30% קוראים ברפרוף ולא נכנסים לעומק. עוד 15% קוראים את התגובות ונמאס להם מויכוח זה. גם כי הם, לטענתם, מרגישים שהוא מוצא וגם מרמת השיח (אני כאן :) ). נשארנו עם 15% שיכלו ללמוד מדיון זה בדרך אחרת. אז זה היה שווה? כמעט בטוח שלא.
5
אולי הגיע הזמן לשנות?
ישעיהו | 29-10-2019 8:10
ההלכה והתורה נכתבו על ידי אנשים שביקשו לתת מענה טוב לבעיות החיים כפי שעלו בתקופתם. האם לא הגיע הזמן להביט בומץ במציאות ולהבין שחלקים גדולים בהלכה אינם רלבנטים לימינו ולעומת זאת קיים מחסור גדול בהתייחסות לבעיות של תקופתינו? כבר עכשיו ההלכה היהודית רלבנטית במקרה הטוב לחצי פרומיל מאוכלוסית העולם. ללא שינוי היא תעלם לחלוטין.
לא הגיע הזמן
ישעיהו השני | 29-10-2019 13:34
כמה טעויות בדבריך: התורה לא נכתבה על ידי אנשים. התורה לא באה לפתור שום בעיות (אם כבר היא יוצרת כאלו, כמו המושג הרווח- בעיה הלכתית..). נסה ללמוד קצת על היחס בין התורה והמציאות, להבין מדוע היא רלוונטית מאוד לחייך, ותמצא מרווה לנפשך. לך בעקבות שאלותיך בכנות, ותמצא תשובות טובות בעה. לפני ההחלטה שיש לשנות את התורה, כדאי להכיר אותה ואת תפקידה.
6
שחרר כבר מהרפורמי הזה
יצחק | 29-10-2019 10:14
אתה לא מבין שכל איזכור של שמו בתקשורת נותן לו מעמד. חייב לקבור מאמרים של רפורמי כמוהו ולא לתת להם שום יחס. הוא לא שייך לשלמי אמוני ישראל והוא לא ראוי לתואר רב.
ל 6 הרב פכטר שליטא בשבילך.
אברהם | 30-10-2019 11:31
חצוף..
7
יישר כח לרב מרקוביץ'
משה | 29-10-2019 10:28
כל מילה בסלע