האתגר הבא של הציונות הדתית: התמודדות עם דתל"שים - סרוגים

האתגר הבא של הציונות הדתית: התמודדות עם דתל"שים

רוב רבני הציונות הדתית לא מוכנים להתמודד באומץ עם השאלות החברתיות, הדתיות והאמוניות הנוגעות לתופעת החזרה בשאלה. ד"ר חיים שיין חושב שזה הדבר שצריך לעמוד בעדיפות הראשונה של הבית היהודי.

ד
האתגר הבא של הציונות הדתית: התמודדות עם דתל"שים
  חיים שיין (יח"צ)

האופוריה שאחזה במצביעי מפלגת הבית היהודי בעקבות ניצחונו של נפתלי בנט מסתירה מציאות משברית קשה, אולי הקשה ביותר בתולדות הציונות הדתית.

הציבור הדתי-לאומי, אחד השותפים הבכירים בנשיאת משא האומה בהתיישבות, בביטחון ובשירות הלאומי, הולך ומתמעט. צעירים וצעירות שהתחנכו במוסדות חינוך ממלכתיים-דתיים, כולל אולפנות וישיבות תיכוניות, נוטשים את הדת ומזוהים כדתל"שים.

רבים אחרים מאמצים סגנון חיים שיש בו קיום סלקטיבי של מצוות, בהתאמה לרוח החילוניות השלטת בחברה הישראלית. חיבור אקרובטי בין בית כנסת לבין פאב, בין תפילה לבין קריאת עלונים מסחריים בשבת. קבוצה זו מכונה "דתיים לייט". לכן אין זה מפליא שנפתלי בנט מייחל שציבור חילוני יצביע עבור מפלגתו, שכן המאגר המקורי של המצביעים הולך ומידלדל.

לאחרונה הרציתי בבית כנסת גדול באחד היישובים בשומרון והבעתי את התסכול שלי מכך שרובם הגדול של החוזרים בשאלה הם מקרב הציבור הדתי-לאומי, ואילו רוב החוזרים בתשובה פונים אל הקהילות החרדיות. הדברים גררו תרעומת קשה מצד המתפללים, אחד מהם הרים את היד וטען בלהט שהוא חזר בתשובה אל הכיפות הסרוגות. שאלתי אותו כמה חברים כמוהו הוא מכיר. תשובתו היתה "אף אחד".

ההתיישבות בשטחי המולדת וגאולת ארץ ישראל שינו את מפת גבולותיה ודמותה של מדינת ישראל. חזון ציוני שקרס ניעור לחיים חדשים בזכות כוחות רעננים של צעירים דתיים שיצאו להגשים על גבעות טרשים את חזונם של הראי"ה קוק ובנו הרב צבי יהודה זצ"ל, בעוד שרשרת הפיקוד בצה"ל הולכת ומתמלאת כבר שנים בקצינים דתיים.

ההצלחה לא האירה פנים לציונות הדתית בהיבט של שמירת המצוות, הקפדה על אורח חיים דתי וטיפוח הצדק החברתי. קבוצת הדתל"שים הלכה וגדלה ברבות השנים, והיום היא מהווה תת-קבוצה בתוך המרקם של כלל החברה הישראלית.

המצב החמור האיץ את פעילותן של המכינות הקדם-צבאיות שבמידה רבה נועדו לחסן את הצעירים לפני הגיוס לצבא ולקראת המפגש הבלתי אמצעי עם החילון הישראלי. מול הדתל"שים התגבשה קבוצה חרד"לית (חרדית-לאומית) שגם היא הולכת ומתרחקת מעקרונות היסוד של הציונות הדתית.

לצערי הרב, רוב רבני הציונות הדתית לא מוכנים להתמודד באומץ עם השאלות החברתיות, הדתיות והאמוניות הנוגעות לתופעת החזרה בשאלה. הנושא היחיד שסביבו התכנסו כל הגוונים של רבני הציונות הדתית לדיון נוקב ורציני היה בתחום ההטרדות המיניות.

כדי להבטיח את עתידה של היהדות ואת עצמאות המדינה חשוב שחברי הבית היהודי והאיחוד הלאומי, ובעיקר הרבנים והפוליטיקאים, יחזקו את יסודות הבית שלהם לפני שהם מנסים, בסגנון סיירת מטכ"ל, לכבוש בתים של אחרים. אם לא יעשו כן, הם יגלו חיש מהר שהבית שלהם עצמם נכבש.

==

הרב ד"ר חיים שיין הוא מומחה לפילוסופיה של המשפט ולתורת השפיטה במכללת שערי משפט. המאמר פורסם בישראל היום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
הרבנים עסוקים בהתנצחות ופלגנות למנוע אחדות אין להם זמן
עקיבא | 22-11-2012 17:06
להתמודד עם השאלות החברתיות. החר והדל לא יפגשו לא בקלפי ולא במציאות. לחר הרבנים זמניים ולבם יוצא מאכזבה ותיסכול לחרדים. הדל רואה את דלות הרבנים בקטעי מאמריהם ההזויים , בחידודים של התנצחות בדקויות , ובליבו בז להם.
2
רבנים עסוקים ומתחככים בשאלות פולטיות אין להם זמן לקטנות
נפתלי | 22-11-2012 17:15
3
המממ
אלעד כהן | 22-11-2012 17:16
"קבוצה חרד"לית (חרדית-לאומית) שגם היא הולכת ומתרחקת מעקרונות היסוד של הציונות הדתית.". כי עקרונות היסוד של הציונות הדתית כוללים חפיפניקיות???!!
4
האתגר הבא של הדתלשים להצביע על רבנים שהביאו למרידתם
רחלי | 22-11-2012 17:32
5
לוקשים
יצחק | 22-11-2012 17:33
מוכרים לילדים לוקשים ואח״כ לא מבינים מה קרה?
6
כך אמרה רבקה לאליעזר: "גם תבן גם מספוא רב ! עמנו .
יוכי | 22-11-2012 17:58
נמשלו הרבנים לתבן ומספוא וד"ל.
7
בעיה קשה מיסודה!
| 22-11-2012 20:19
החילוניות קורצת יותר לבנים לצערי הרב היות והתקשורת מלאה בפיתויים שליצר קשה להתמודד עמם ובתי הספר והישיבות לא מתמודדים עם הפריצות שהתלמידים רואים בסמארטפונים לעומת זאת לבנות בכל המגזרים יש כעס על אופן הצגתן של נשים בתקשורת ולכן רובן דווקא תורניות יותר אבל לא נשאר להן עם מי להתחתן...
8
גם הדתלש"ים ברובם לא באמת חילוניים-אם כבר יותר מסורתיים
אילון עזרא | 22-11-2012 22:41
לדעתי לא צריך להיבהל מהתופעה, כל עוד היא לא מלווה בסלידה ממצוות או לימוד תורה. להיפך, צריך לחבב את שני אלה על הציבור, ולהפסיק עם ההגדרות המפלגות את הציבור: דתל"ש, לייט, דתי לאומי, חרד"לניק. זה לא באמת מעניין, לא חשוב, והאמת גם לא ממש קיים: סך הכל ציבור הכיפות הסרוגות הוא חלק בלתי נפרד ובלתי ניתן להפרדה מהציבור הישראלי. קיימים גוונים בכל העם וכולם קשורים לכולם. ההגדרות לא חשובות. הדעות כן.
9
שאלת תם
אני רק שאלה | 23-11-2012 0:51
אז למה מספר תלמידי הממ"ד רק גדל והולך? בקיצור - תיאוריות ניתן להפריח בקלות. צריך גם לגבות בעובדות, וזה אין כאן.
10
וברוח קלה
עמוס ארליך | 23-11-2012 13:27
אחרי דרשת-בית-כנסת מאד לא חכמה היה עלי למנוע את נכדי מהמחשבה "אם זאת התורה למה אני צריך להיות אידיוט" והסברתי להם שלפעמים צריך להיות חצוף ולא לקבל את דברי אנשים הנחשבים חשובים. אחותם בת ה-5 אמרה בבהלה "מה? צריך להיות חצוף?" . היא נרגעה כשאמרתי לה שהיא עדין לא.
11
פשוט כי אין יוזמה לחזרה בתשובה לציונות הדתית כאדיאל .
שמואל | 23-11-2012 14:10
מאות מליוני שקלים מתקציב המדינה מופנים למסע המסיונרי לחזרה בתשובה למגזר החרדי. זה נובע מאתנן פוליטי למפלגות החרדיות. תקציבים אלה מנסרים במפעל הציוני מבפנים . חזרה בתשובה לחרדיות כמוה כהמרת דת מהשייכות למפעל הציוני למעבר לחברה העויינת אותו . חברה בה ילדו ונכדו לא ישרתו והוא נכנס כפנאט להוט לאקסטזת הלהט לנסר בציונות.ולהיות שבוי בתורת העדר. הצינות הדתית מתבוסה לא השכילה חוקית לנצל תקציבים אלה לחזרה בתשובה לציונות הדתית , כדרך חיים נבחרת לקיום חיים יהודיים מלאים בארץ ישראל. כשהציונות הדתית במגננה ורבניה לאלפיהם חיים את הקליקה מה הפלא שהנוער בועט. אם יתגיסו רבני הציונות הדתית להציב משנה סדורה להכרה בה כדרך נבחרת לקיום חיים יהודיים נעלים ומלאים, , יוכלו אז להעמיד את אדיאל הגיור והחזרה בתשובה כמפעלים לאומיים מתבקשים, יבוא השינוי.
12
מגירות מגירות עשה אותם?
אריה שורץ | 25-11-2012 8:38
כל זמן שאנשי מחשבה ות"ח כמו הרב שיין ימשיכו להכניס את עם ישראל למגירות לפי התנהגותם בפרהסיה ותו לא, ימשיכו להדביק עליהם תוויות וימשיכו לעשות הפרדה בין אדם לאדם על רקע מספר המצוות שהוא מקיים בפרהסיה, ימשיכו היהדות הדתית והציונית והחילונית והלא ציונית להתפורר. הרב קוק היה חכם מספיק על מנת לבקש ולהתחנן שלא להתייחס לישראל כאל דתיים מול חילוניים. האם הרב שיין לא קרא את המאמר? אינו מסכים? למה לעמוד בקרב קהל משוכנעים ב"בית כנסת גדול בשומרון" ולהרבות הפרדה, ולבכות מרה על מה שהוא עצמו תורם לו כל כך יפה? קבל נא ד"ר שיין כל אחד מישראל כפי שהוא, בלי תיוגים, בלי מגירות, באהבה ובשמחה. עשה זאת באמת, לא מהשפה ולחוץ, לא בהתנשאות של "אני הצודק ואתם הטועים". עה זאת ביראה, בהבנה וקבלה שאולי, רק אולי, הם הצודקים ואתה הטועה. או אז יפסיקו להיות חילוניים ודתיים וכולנו נחזור להיות עם ישראל.
13
הבעייה שגם אצל חרדים ישנם הרבה שנמשכים לצד החילוני גם
דתי לאומי חרדל"י | 26-11-2012 17:05
אם הם שמים כיפה על הראש , על בילוי בבתי מלון מפוקפקים הם רואים כחוויה , וישנם הרבה מקומות שבתור דת"ל אני לא מסכים להיכנס אליהם והם כן נכנסים , הם רואים תוכניות טלויזיה באינטרנט גם כאלה שמציגים או חושבים עצמם כחרדים , ואגב אני גר ביניהם וילדיי לומדים בחינוך שלהם אז אל תגידו לי מה הוא מבין