החזרת המנדט לנשיא, מה השתנה? ואיפה עומדים? - סרוגים

החזרת המנדט לנשיא, מה השתנה? ואיפה עומדים?

נשיא המדינה צפוי להעניק ליו"ר כחול לבן את המנדט להרכיב ממשלה, הוא מצידו נערך לבאות אך מה המוקשים ומה הסיכוי בתהליך שכזה?

החזרת המנדט לנשיא, מה השתנה? ואיפה עומדים?
  צילום: הדס פורוש/ פלאש 90

עם החזרת המנדט להקמת הממשלה של נתניהו, עורכים שוב את לוח השחמט למשחק מחודש, אך התנאים כמעט ללא שינוי. בלוק ה- 55 של הימין מכאן וגנץ, לפיד ליברמן מכאן- עם יכולת תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת.

כל צד מנסה ללחוץ על החוליות החלשות. נתניהו ממטיר על ליברמן אש וגופרית שיתחייב שלא ימנע במצב של תמיכה על ידי המשותפת, ליברמן מצידו מבהיר בכל פעם שהוא לא רוקד לפי החליל של נתניהו.

עוד באותו נושא

אחרי 20 שנה: הרשימה המשותפת תוזמן למו"מ קואליציוני


12

עוד תקווה מפעמת בלב נתניהו, הדיווח של אמנון אברמוביץ' לפיו גנץ קרוב יותר לעמדתו הראשונה לקבל את מתווה הנשיא. על פי הדיווח הוא מבין שלפיד ואשכנזי לא רוצים אחדות שכזו, לא רק בגלל שהם כמהים למפלתו של נתניהו ופוסלים מכל וכל שותפות איתו, אלה שהם גם לא רואים מול עיניהם את טובתו של גנץ עצמו.

נתניהו איחד סביבו שוב את בלוק הימין בחוזה מחודש מלבד בנט ושקד, אך הפוסט של בנט דיבר בעד עצמו גם האמירה היום (שלישי) של שקד. לבנט אין מוצא אחר כרגע, מאשר לדבוק בליכוד ובנתניהו להשאיר פתח להיכנס לשם ולהכין עצמו לבאות.

אצל כחול לבן העניין הוא אחר, לראשונה נתניהו לאחר עשור שומט את המנדט להרכיב ממשלה. זו סנסציה יותר סמלית ופחות פרקטית, אך גם סמלים חשובים מאוד- על אף התקיעות הפוליטית. אם אכן ילכו על ממשלת מיעוט עם תמיכת ערבים, הם ינצחו בכך שנתניהו ירד תודעתית ולא יהיה ראש ממשלה, ובעיקר כשמדובר במערכה המשפטית שהוא מנהל. הדבר אולי אף יפתח נתיבים לחילוף בליכוד, כשגדעון סער, ניר ברקת ואחרים מתחממים על הקווים, אך גם יירשם לדיראון לכחול לבן, וממשלה כזו לא צפויה לשרוד זמן רב.

צבי האוזר ויועז הנדל בזמנו החרימו עצרת בהשתתפות איימן עודה. הרבה בימין הרך שמאסו מנתניהו, עלולים להימלט מבשורת כחול לבן לאחר צעד שכזה. לא סתם צייץ אתמול (שני) יועז הנדל: "למען מדינת ישראל: ממשלת אחדות ציונית" וזכה להדהוד בידי חברו לתל"ם צבי האזור.

עוד יכולים בכחול לבן להיתלות באמירתו של חכם שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה, שלפיד וליברמן יכולים להיכנס לעולם הבא אם יסירו את החרם על החרדים, הוא פתח פתח כפתחו של אולם. והחרדים יוסיפו להיאחז בנתניהו ובגוש, אלא אם יריחו ויגלו סדר שמאפשר להם לצאת משם.

מה אם ליברמן וההבטחות? הכל שיקולים של עלות תועלת, אך זה בהחלט תרחיש פחות סביר. אולי גם בשורת הפיצול בגור (מבחינת כחול לבן, כמובן), החסידות הדומיננטית והגדולה עד כה- יכולים להועיל. האדמו"ר באמצעות שליחו ליצמן, הוא זה שגרר את הסיעות החרדיות אחריו בהתעקשות על קוצו של יו"ד, הן בחוק הגיוס והן בשאר נושאי הדת והמדינה בהם התגדר והתבצר ליברמן.

אך שני עניינים חשובים מאין כמוהם, תוצאות השימוע לנתניהו והאם בכתב האישום יהיה הסעיף שוחד, או לא, זה יכול לטרוף את הקלפים, וההבנה שהציבור חרד מבחירות חוזרות ולכן יהיה משחק אגרסיבי לנסות להטיל באופן ציבורי את האשמה על יציאה בשלישית לבחירות אחד על השני.

אז לאן אנחנו מתקדמים עם העברת המנדט? לעוד סבב התשה, כשהשחקנים משחקים פוקר קשוח, או שחמט מחוכם, תבחרו אתם.

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
לשמאל אין מה להציע לעם ישראל חוץ משנאה
אלי | 23-10-2019 7:19
השמאל הנבער נחשף לאט לאט במערומיו. וזה ממש ככה. לשמאל אין מה להציע לעם ישראל. כולם בוגדים רשעים ואנטי יהודים... להערכתי אפילו אנטישמים. תיפח רוחם ונשמתם תישרף חייתם. יעלו בתוהו ויאבדו תָּמֹת בַּנֹּעַר נַפְשָׁם וְחַיָּתָם בַּקְּדֵשִׁים.