גדולי ישראל נגד התכלת של ימינו/ הרב שלמה אבינר

גדולי ישראל נגד התכלת של ימינו/ הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינר- ששולל הטלת פתיל תכלת- מבהיר כי אינו היחיד שמתנגד לכך ומביא את רשימת הרבנים המתנגדים גם הם: "צריך מסורת רציפה של מי שראה במו עיניו"

גדולי ישראל נגד התכלת של ימינו • רשימת הרבנים
  ציצית תכלת (צילום: ויקימדיה; תמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90;)

יש רק שני גדולי ישראל ששוללים את התכלת של ימינו, הרב והג"ר אשר ווייס. למה הרב לא הולך אחר הרוב?

אני לא מגדולי ישראל.

טוב, אז רק אחד מתנגד.

לא נכון. רוב בניין ורוב מניין של גדולי ישראל שוללים את התכלת. אפשר לעשות רשימה ארוכה, אבל נסתפק בעשרה גדולים: הגרי"ש אלישיב, הג"ר אשר ווייס, הג"ר יצחק זילברשטיין, הג"ר עובדיה יוסף, ובעקבותיו בנו הראשון לציון הג"ר יצחק יוסףהג"ר אביגדור נבנצאל (בתשובות אביגדר הלוי עמ' נח-נט), הג"ר שלמה עמאר, הגר"ח קנייבסקי (עי' הליכות חיים ח"ב עמ' כו-כז ושאלת רב ח"ב עמ' קעד-קעה), הג"ר ניסים קרליץ, הגראי"ל שטיינמן, הג"ר משה שטרנבוך (עי' שו"ת תשובות והנהגות א, כו. ד, ה).

יש שמתנגדים דווקא לתכלת זו או לחידוש התכלת בכלל?

הגאון רבי יוסף דוב הלוי מבריסק, בעל בית הלוי, הסביר שאי אפשר לשחזר  מסורת שאבדה. כך הסביר נינו, הגרי"ד סולוביצ'יק: "מאחר שנפסקה המסורת בדבר זיהוי החילזון, שהרי זה כמה דורות שאין אנו יודעים הי ניהו דג חילזון, אפילו הצלחנו לשחזר ידיעה זו על ידי הוכחות טכניות מדעיות ומופתים ברורים, מכל מקום לא תוכל ידיעה זו להיכנס עוד בכלל המסורת, ואי אפשר לנו לפסוק בזה לדינא על פי ידיעה זו בלי מסורת הלכתית" (נפש הרב עמ' נב-נג.  ועיין עוד עובדות והנהגות לבית בריסק ח"א עמ' רסז.  נתיבות רבותינו לבית הלוי בריסק ח"ב, במדבר טו, לח).

כלומר, אי אפשר לשחזר מסורת שאבדה, ביחס לחפץ של מצווה או של עברה, בעזרת הוכחות, אלא צריך מסורת רציפה של מי שראה במו עיניו. זה דומה קצת לעניינים שנפסקים על פי עדי ידיעה, כגון דיני ממונות, לעומת עניינים שצריכים עדי ראיה, כגון דיני נפשות או קידושין.

[ושמעתי פעם מהרב יעקב נויברגר, מראשי ישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק, שלפי רבו הגרי"ד סולוביצ'יק יש ארבעה תחומים בהלכה שצריכים מסורת רציפה, כי חייבים לדעת בדיוק איך זה נראה: א. צרעת (עי' שו"ת שאילת יעבץ א, קלו. קלח ב). ב. מראות דמים. ג. אותיות הסת"ם (עד המשנה ברורה סי' לב לא היו תמונות ברורות). ד. תכלת (כדברי בית הלוי) – מ"צ].

והג"ר אברהם שפירא (בסוף ספר ליל הסדר לרב משה הררי אגרת א') כתב כדברי בית הלוי על היעדר מסורת. והוסיף שעצם הדבר שהחילזון היה ידוע ולא נהגו בו, זו הוכחה שאין זה החילזון של התורה, כי בשום אופן לא יתכן שיש חילזון וישראל לא ימסרו נפשם לחפש ולבדוק כדי לא לבטל מצוות תכלת מן התורה. ורק אם לא היה תכלת במציאות, יש מקום לברר ולחפש את הזיהוי. וסיים, שהיסוד הזה הוא מה שאמרו חז"ל: ישראל, אם אינם נביאים, בני נביאים הם, ולא יימלט ולא יימנע שקדושת התורה לא תאיר נפשם לקיים המצווה כפי שנצטוו.

והג"ר יוסף שלום אלישיב, גם הביא דברי בית הלוי וגם ציין שהזיהוי של האדמו"ר מראדזין לא התקבל, וכן הזיהוי של הג"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג, ומניין לנו שהזיהוי העכשווי לא יתבטל כמו קודמיו (קובץ תשובות א, ב).

והגרי"ש אלישיב אמר: אין לחוש לזה [מציאת התכלת בימינו], ואדרבה יש בזה משום לעז על גדולי ישראל, דהיינו על כל אלו שלא לבשו התכלת (וישמע משה ב, יד).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
ספור התכלת
נחמיה סקרול | 16-10-2019 11:34
תפקיד הרבנים לתקן את התורה הם צעירים רעננים בעלי מרץ בורא עולם עשה הרבה טעויות בתורתו והם עוזרים לתקן את הטעון תיקון אפילו משה רבנו לא נקרא גאון בתורה .והם כל אחד גאון שליטא .
חצוץ
חן | 16-10-2019 22:52
מחוצף כלפי שמיא אתה אומר שה' עשה טעיות בתורתו
2
רבנים
חוני המעגל | 16-10-2019 11:39
הרב צודק היוצא מהטמא טמא התכלת הוא מהחילזון בורא עולם טעה ותפקיד הרבנים לתקן אשרי העם שהשם אלוהיו .אוי לעם שאלה הם רבניו
אין קשר
אמונימי | 17-10-2019 12:37
אתה לא אוכל את מה שיוצא מהחילזון, אלא מכין בגד, אז אין קשר להיוצא מטמא טמא שנאמר על חלב וכו'
3
האם יש לנו מסורת איך מקריבים קרבנות?
שיודע לשאול | 16-10-2019 12:30
אז איך נוכל לחדש זאת ללא מסורת?
תגובה
אמציה | 16-10-2019 13:09
מסורת אין .מסור יש בבית
אל תדאג
המיואש | 16-10-2019 13:00
הם גם לא יקריבו קרבנות מהסיבה הזו הם מעדיפים להנציח את הגלות עע העלייה להר הבית
4
מי שמתלבט
מתלבט | 16-10-2019 12:50
יש רבנים שסוברים שצריך ויש שלא, אבל לכוע אין איסור אז אני קושר תכלת, בניגוד להר הבית ששם יש שאוסרים ויש מתירים אבל החשש הוא גדול אז אני לא עולה.
אתה טועה! יש בעיה בלשים סתם תכלת!!!
אריה | 16-10-2019 14:56
אז תלמד...
תגובה
תקווה | 16-10-2019 13:07
חשוב מה משמעות הצבע ולא חשוב המקור .נוסעים לטמבור חנות צבעים יש תכלת .רמת גדולי הדור .רמת רמת גן לצערי
5
לכאורה יש לדון מצד אומדנא דמוכח
רם פז | 16-10-2019 13:25
לכאורה יש לחייב תכלת מכך שהראיות הארכאולוגיות הן ׳אומדנא דמוכח׳ וכמו שחזל סמכו על אומדנא למעשה בדיני: טריפות – ארי שנכנס לבין השוורים ונמצא צפורן בגבו של אחר מהם, חוששים שמא ארי דרסו ולא אומרים שמא בכותל נתחכך וכן שועל שנכנס לבין העופות והוא שותק והם מקרקרים חוששים שמא דרס, ואם הוא רק נוהם והם מקרקרים מניחים שהם רק מבוהלים ממנו אבל הוא לא דרס. וכשקטע ראש של אחד מהם אנו טוענים שנח מרוגזו ולא דרס עוד (חולין נג. ורמבם שחיטה ה, יא-יב). לווה – כלל הוא בדיני ממונות (בב ה:) שמתבססים על החזקה שאין אדם פורע בתוך הזמן שהוקצב לו להשבת ההלואה. חזקת אב – מתבססים על חזקה שרוב בעילות אחר הבעל (סוטה כז.). דם שנמצא בפרוזדור - אישה שמוצאת דם בפרוזדור לא יודעת מה מקורו של הדם. חזקה שבא מהמקור. (וזה נוגע לכרת של נידה, קדשים, טומאה וטהרה וכו'). אדם שיצא עליו קול שחטא – פסק הרמבם (סנהדרין כד, ה עפ מוק יח:): וכן יש לבית דין בכל מקום ובכל זמן להלקות אדם ששמועתו רעה והעם מרננים עליו שהוא עובר על העריות והוא שיהיה קול שאינו פוסק כמו שביארנו ולא יהיו אלו אויבים ידועים שמוציאין עליו שמועה רעה, וכן מבזין את זה ששמועתו רעה ומחרפין את יולדתו בפניו. לכאורה יש להסתכל כך גם על הראיות הארכאולוגיות שלפנינו ולדון מזה על חידוש התכלת
6
הרב שטרנבוך חזר בו
י.א.ש | 16-10-2019 18:06
הרב שטרנבוך לובש כבר תקופה ארוכה מאד. מגוכך מאד לדבר על הבית הלוי בתור מקור שצריך מסורת כשרשימה ארוכה של אחרונים אומרים מפורש שמספיק סימנים. הרב אלישיב וגם הרב קנייבסקי ואפילו הרב אשר וייס אומרים שאין איסור בדר ונותנים היתר למי שברור לו הרב יצחק יוסף כותב מפורש שיש מקום להדר וללבוש בצנעה בטלית קטן והרב עמאר כתב דברים מפורשים בעד ואפילו יש עדויות שלבש. בקיצור ממש לא ברורים דברי הרב. מה פתאום להתעלם מעובדות ולא להגיד שיש רשימה גדולה של רבנים ופוסקים שלטבשים ואומרים ללבוש הרב מאזוז, הרב זלמן נחמיה גולדברג הרב בעלסקי זצל מאמריקה הרב חיים פינחס שיינברג הטיל באחד מציציותיו. והרב ראצבי לובש בטלית קטן וכן גם הרב יעקב יוסף עליו השלום.
תגובה
גד הנביא | 19-10-2019 20:46
רבנים הפכו את דבר התורה לצחוק .הם הפכו עצמם לאלוהים .איך אני יודע כשיגיע חג החנוכה כמעט כל אחד אומר ברוך אתה השם מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של חנוכה. זה השם לא ציווהחיפשתי בחומש לא מצאתי אם משהוא ציוה זה אתם .סליחה אתם לא אלוהים .תגידו במצוות רבנן שציוונו בינו להדליק נר של חנוכה מי בכלל שומע לאלה שנאמר עליהם בינו בוערים בעם וכסילים תשכילו מתי תשכילו
7
ליושבים בסוכה
פסח | 16-10-2019 19:00
איך נקבעים גדולי ישראל
8
כל גדולי ישראל התנגדו לציונות.
אני | 16-10-2019 19:51
רוב בניין ורוב מניין של גדולי ישראל שוללים את הציונות. אפשר לעשות רשימה ארוכה, אבל נסתפק בעשרה גדולים: הגריש אלישיב, הגר אשר ווייס, הגר יצחק זילברשטיין, הגר עובדיה יוסף, ובעקבותיו בנו הראשון לציון הגר יצחק יוסף, הגר אביגדור נבנצאל, הגר שלמה עמאר, הגרח קנייבסקי, הגר ניסים קרליץ, הגראיל שטיינמן, הגר משה שטרנבוך.
שטויות! הגרי"ז מבריסק אמר שהרוב היו בעד!
שונא שקרים | 21-07-2021 18:29
הגריש אלישיב אמר שהמדינה היא אתחלתא דגאולה (מופיע בהתקופה הגדולה לגרממ כשר) מסתבר שחתנו ותלמידו הגרי זילברשטיין הןלך בדרכו, הגרע יוסף הורה לומר הלל ביום העצמאות ואמר שכמעט כל גדולי סברו שהמדינה היא אתחלתא דגאולה. הגרי יוסף לא חולק על אביו, כידוע. בספרו של הגרשא עמאר תומת ישרים על המועדים הוא מדבר גם על יום העצמאות (בעד כמובן, אני קראתי). הגרא וייס לא מדבר עז, אך שמעתי מתלמידו הרב חיים זקש שהוא שמע את הגרא וייס מדבר באריכות על תולדות אחד מהחיילות בצהל, והיה שם אלמ ששאלו איפה הוא שירת בצבא... . יש תמונה של הגרא נבנצל עם מדי צהל (התורה המשמחת עמ' 170) הגרשז אוירבך הורה לא לומר תחנון בקול תורה (אורו של עולם עמ' 154,אגב הגרא נבנצל נתן הסכמה לספר... (זה כרך ב' של התורה המשמחת שלו נתן הסכמה) והגרא נבנצל רואה בגרשזא את רבו המובהק. השלשה הנותרים אכן מתנגדים. אגב, הגרמ שטרנבוך כתב בשם הגריז שרב גדולי היו באסיפה של אגוי וכתב: והסכימו על עצם המדינה (תשובות והנהגות חב ס' קמ, בסופו.)
גדול, זה התשובה! הם מפחדים מגאולת עמינו עכ גם מתנגדים לתכלת
שי | 19-10-2019 21:00
תגובה
קלימי | 18-10-2019 11:36
לכן הם קרואים גדולים. התנגדו מי סופר אותם במציאות .אם אני אדיוט זה שעומד מולי גאון זו המציאות . שנאמר לפני שבר גאון
9
אם אינם נביאים- בני נביאים הם...
אפקי | 16-10-2019 23:54
כפי שהרב כתב אם אינם נביאים בני נביאים הם. ולכן אם כיום ציבור רחב כל כך הולך עם תכלת - בני נביאים הם והצדק איתם!
תגובה
אליהו הנביא | 17-10-2019 9:49
אתה צודק מאה אחוז -אם וכאשר יבנה בית המקדש .הרבנים יהיו אנשים חסרי ערך לא תהייה להם דריכה בעשיה בבית מקדש .התורה מכירה את הכהנים עוזריהם הלויים רב אין דבר כזה יש ערב -רב כשאתה רואה מהי תורה שכל אלוהי .ומהי יהדות סכל רבני .אתהמבין שלא לחינם הם לובשים גלימה הויכוח על ההחלטה האם פתיל תכלת מעיד על רמת גן של הרבנים כולם גאונים ומעניין שמשה רבנו לא הוכתר גאון בתורה .הרבנים כן .לא מקרה גאון בגימטריה נבוב
10
בין איסור לרשות
תכלת | 16-10-2019 23:58
גם אם אין זה בודאות התכלת המקורי, יש להבדיל בין אמירה שזה לא חובה לבין אמירה שזה אסור.
11
יהדות
משה החוליגן | 17-10-2019 14:42
יום אחד ביקרתי בספרד היה שם מרוץ שוורים תמיד הבד אדום.כל פעם בד אחר .מה גרם לו להיות אדום מה זה משנה. זה מראה על חוכמת הגאונים
12
לכל מי שדאג
פותר דאגות | 18-10-2019 11:20
אמנם אין מסורת ואין אפשרות לוודא את האמת בימינו, אך לעתיד לבוא יהיו נביאים ובהחלט יהיה בכוחם ליידע אותנו בדברים הללו. הה הדין להר הבית ומיקום המקדש, והה להקרבת קרבנות, ושאר בעיות שיש מאבדן מסורת
13
אין איסור
יהוידע | 20-10-2019 2:22
מה הבעיה אם התכלת של היום אינה האמיתית ? הרי אפשר להגיד שלובשים אותה בתור כמיהה לבניין המקדש. שמעתי - שבזמן שיצא האדמור מראדזין לגבי מציאת החילזון שלטענתו הוא הוא התכל האמיתית, האדמור הרשב של חבד כתב - שגם אם אכן זהו החילזון , הרי שהתכלת שילבשו בזמן הזה לא תמשיך את אותן ה'המשכות' שהיו בזמן הבית , והלובשה יקיים רק את מצות הציצית ולא את מצות התכלת. לפי זה הלובש היום 'תכלת' כזו במילא לא מעלה ולא מוריד - (אולי אפשר ללבוש בשביל להזכיר לעצמו על התכלת שתהיה לעתיד לבוא ) .
14
תכלת
חקרן | 24-12-2019 16:00
נוח להתלות באיזה ספק קלוש ותלוש מדעת תורה ומראיות מחזל, ולהשאר בצד שמא יצחקו עליו, מאד מעניין שמצוות לא תגורו שנאמר דווקא לרבנים לא מקיימים ולצאן הקדשים אומרים כן לקיים את התורה