מפתחי הסוללות הנטענות לסמארטפון זכו בפרס נובל - סרוגים

מפתחי הסוללות הנטענות לסמארטפון זכו בפרס נובל

פרס נובל בפיזיקה ניתן לחוקרים ג'ון בניסטר גודינף, מייקל סטנלי וויטינגהאם, ואקירה יושינו, שפתיחו את סוללת הליתיום-יון הנטענת. הסוללה משמשת כיום בעיקר בטלפונים סלולריים ומחשבים ניידים

מפתחי הסוללות הנטענות לסמארטפון זכו בפרס נובל
  המפתחים זכו בנובל. סוללה של מכשיר אייפון 7 (צילום: שאטרסטוק)

החוקרים ג'ון בניסטר גודינף, מייקל סטנלי וויטינגהאם, ואקירה יושינו הוכרזו היום (רביעי) כזוכים בפרס נובל לכימיה לשנת 2019 – זאת על פועלם לפיתוח סוללות הליתיום-יון, המוכרות כיום בתור הסוללות הנטענות שנכללות בטלפונים חכמים ובמחשבים ניידים.

לפי הודעת הועדה האחראית לחלוקת הפרס, התגליות שכל אחד מהם עשה בנפרד איפשרו את פיתוחן של הסוללות המתקדמות, שנכנסו לחיינו לפני כ-30 שנה והפכו במהירות לנקודת ציון במהפכה הטכנולוגית של שנות ה-2000. "סוללות ליתיום-יון שינו את חיינו מהקצה לקצה, ונעשה בהן שימוש בכל מקום – החל מטלפונים ומחשבים ניידים ועד למכוניות חשמליות" נכתב. "באמצעות עבודתם, חתני פרס הנובל לכימיה של השנה הניחו את היסודות ליצירת חברה אלחוטית ונטולת דלקים מאובנים".

עוד ציינו כי בזכייתו גודינף הגרמני שבר שיא בתור האדם המבוגר ביותר שזכה בפרס נובל, כשהוא בן 97. השיא הקודם היה של ארתור אשקין, שזכה בשנה שעברה בפרס הנובל לפיזיקה בגיל 96. שלושת החוקרים יחלקו פרס של תשעה מיליון קרונות שבדיות, המהווים כ-3.2 מיליון שקלים. טקס ההענקה הרשמי של הפרסים יתקיים בשטוקהולם ב-10 בדצמבר- יום מותו של מייסד הפרס אלפרד נובל.

עוד באותו נושא

הוכרזו הזוכים בפרס נובל לרפואה לשנת 2019

אמש הוכרז כי האסטרופיזיקאים השוויצרים מישל מויר ודידייה קוולוז, יחד עם ג'יימס פיבלס האמריקני, הם הזוכים בפרס נובל לפיזיקה על "גילויים תיאורוטיים בקוסמולוגיה פיזיקלית", שכללו בין השאר גילוי של כוכב לכת חדש מחוץ למערכת השמש. ביום שני החוקרים גרג סמנזה, פיטר רדקליף ו-וויליאם קיילין מאוניברסיטת הרווארד זכו בפרס נובל לרפואה על מחקרים בתחום הסתגלות התא, במסגרתם הציגו כיצד תאים חשים ומסתגלים לזמינות של חמצן.

מחר יוכרזו שני זוכים בפרס נובל בספרות, אחד לשנת 2018 ואחד לשנת 2019. זאת לאחר שחלוקת הפרס בוטלה בשנה שעברה בעקבות האשמות שהופנו כלפי חברי הוועדה האחראית להענקת הפרס, שנחשדו בהטרדה מינית ופוטרו מתפקידם בוועדה. ביום שישי יוכרז הזוכה בפרס נובל לשלום, כשעל פי ההערכות המועמדת המובילה לזכייה היא הפעילה השוודית גרטה תונברג, שעלתה לכותרות בעקבות מחאתה הנרחבת לפעולה נגד ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים בעולם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בכותרת כתוב פיזיקה
בן | 15-10-2019 2:14
בכותרת כתוב פיזיקה ובכתבה כימיה