עו"ד על הפרשה • "לא אוכל עוד" – על רוטציה בהיבט היהודי

אחת המילים השכיחות בימים אלו, שלאחר הבחירות לכנסת ה-22, היא ללא ספק המילה 'רוטציה'. דווקא מפרשת וילך ניתן ללמוד כי האפשרות לקיום הנהגה משותפת תחת אותה כהונה אחת אינה בהכרח המודל האידאלי למנהיגות

עו"ד על הפרשה • וילך - על רוטציה בהיבט היהודי
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אחת המילים השכיחות בימים אלו, שלאחר הבחירות לכנסת ה-22, היא ללא ספק המילה 'רוטציה', ובעברית סֶבֶב. ה'רוטציה' היא הסכם פוליטי, הנחתם בין שני יריבים פוליטיים, והעוסק בהחלפת תפקידים בין בעלי משרות ציבוריות, במהלך תקופת כהונה ציבורית אחת.

עוד באותו נושא

לפיד: בשביל ממשלת אחדות אני מוותר על הרוטציה


15

הסכם הרוטציה העומד בליבת השיח הפוליטי נסוב על תפקיד הדמות הבכירה בממשלה, ראש הממשלה. לרוב הסכמים אלו מלווים בחשדנות רבה. יתרון משמעותי קיים למי שמתחיל את הרוטציה ראשון, שכן כהונתו מובטחת, מנגד הצד השני להסכם מצוי בחשש מתמיד האם בהגיע תורו אכן הוא ימלא את ימי כהונתו, שהרי המועמד הראשון שסיים את תפקידו יכול לחזור בו מקיום חלקו, יתר על כן, יכול והמועמד שסיים את חלקו לא יהיה מוכן להיות שותף לכל מהלך שהשני ברוטציה מעוניין לבצע, בכך נמצא שהשני בתור, אינו באמת יכול להביא לידי ביטוי את משנתו וחזונו הפוליטי, מדיני וחברתי, במיוחד כאשר מדובר בשני יריבים בעלי תפיסות עולם שונות. בנסיבות אלו קיים צדק רב בקביעה שממשלת אחדות היא 'ממשלת שיתוק'.

מהו לא אוכל? איני רשאי

השאלה היא האם אכן רוטציה ממשמעה 'שיתוק'? ובכלל כיצד רואה היהדות את חלוקת המנהיגות בין שני מנהיגים? כתמיד נתחיל מפרשת השבוע שלנו, פרשת וילך, שם קוראים את דבריו של משה רבינו רגע לפני שהוא מסיים את תפקידו כמנהיגה הראשון של העם היהודי "ויאמר [=משה] אליהם בן מאה ועשרים שנה אנכי היום, לא אוכל עוד לצאת ולבוא, וה' אמר אלי לא תעבור את הירדן" [דברים לא;ב].

ר' שלמה יצחקי, רש"י, עומד בפירושו על פסוק זה ומסביר את פשר דבריו של משה, וכך הוא מסביר "יכול שתשש כוחו, תלמוד לומר לא כהתה עינו ולא נס לחה [דברים לד;ז], אלא מהו לא אוכל, איני רשאי, שנטלה ממני הרשות ונתנה ליהושע". מסביר רש"י שהסיבה בעטיה נאמרו הדברים היא סיום ימי כהונתו של משה, המנדט שקיבל משה להנהיג, הסתיים ומרגע זה ההנהגה עוברת ליהושע, המנהיג השני שמילא את מקומו של משה.

התפיסה היהודית דחתה את שיטת המנהיגות הכפולה, וזאת על פי התפיסה 'שדבר אחד לדור, ואין שני דברים לדור" [בבלי סנהדרין ח,א] 'דבר אחד' מסביר רש"י במקום הכוונה "למנהיג אחד". בלשון אחר "מגיד שאין שני פרנסים לדור" [רמב"ן במדבר כז;יט; בשם הספרי], המאירי, מגדולי מפרשי התלמוד וחכמי פורבנס, ש להמאה ה-13 עומד על הרציונאל מדוע אי אפשר לשני פרנסים להנהיג במקביל "ולעולם יהא אחד ממונה על כולם שיהיו כולם נשמעים לו כדי שלא ירבו מחלוקות בהתמדה" [המאירי, סנהדרין ח;א], כלומר מנהיגות כפולה גורמת בהכרח לריבוי מחלוקות, וכשם שפרצופיהם של בני האדם שונים כך גם דעותיהם שונות, ומנהיגים יריבים פוליטיים שכל אחד נושא עמו דגל אחר לא יצליחו להנהיג.

אין הנהגה כפולה בישראל

שאלה מעניינת הופנתה לר' משה בן יוסף טראני, המבי"ט, בן המאה ה-16, אשר נשאל האם ניתן לצרף להנהגת הקהילה דמות נוספת ראויה יותר מזו המכהנת. בתשובתו הוא עומד על העקרון שלא ניתן למנות שני מנהיגים, וכך הוא משיב "אינם יכולים לשתף אחר במקומו כמו מלך שכתוב שום תשים עליך מלך 'מלך' ולא שנים. וממנו אנחנו לומדים לשאר שררות שדבר אחד לדור ולא שניים" כלומר אין מקום לכהונה של שני מנהיגים במקביל.

ומה אם יש משהו ראוי יותר ומדובר בשני מנהיגים שמשלימים אחד את השני ממשיך המבי"ט ומבהיר "ואפילו יש ראוי אחר יותר ממנו שבכל הדורות שעברו היו מלכי ישראל וכהנים גדולים בקצתם היו כמה אנשים ראויים למלכות מן השבט הנבחר ולא היו רשאים להעביר מי שהיה כבר מלך וכן כהן גדול שהיה אחד ראוי יותר מכהן גדול [שו"ת מבי"ט חלק ג סימן ר]. כלומר גם אם נמצא משהו טוב יותר מהמנהיג המכהן או הנבחר אין בכך די כדי להתיר הנהגה כפולה.

ויש לשאול, מה הבעיה הרי כל אחד יש לו זמן קצוב, ואיך הדברים יכולים להפריע, כדי להשיב על שאלה זו יש לפנות לאחד המדרשים שמסבירים את פשר מותם המוקדם של שני בני אהרון נדב ואביהוא, וכך מתואר, "שהיו משה ואהרן מהלכין תחילה, ונדב ואביהוא הולכין אחריהם, והיו אומרים עוד ימותו שני זקנים אלו, ואנו נוהגים בשררה על הצבור תחתיהם" [מדרש תנחומא אחרי מות], נדב ואביהו שידעו שמנהיגותם תלויה במותם של משה ואהרן, וכניסתם לתפקיד תחל בסיום תפקידם של המנהיגים הקיימים, ייחלו למותם, ואולי אף ביקשו לטרפד את המשך מנהיגותם היות ולא יכלו להמתין לתורם.

אין מלכות נוגעת בחברתה

התלמוד הבבלי מביא דיון מרתק שמתנהל בין דוד המלך לבין האל, כאשר דוד מבין שנגזר עליו למות ביום שבת, הוא מבקש מהאל שמיתתו תדחה ליום ראשון, האל מתנגד לבקשה וההתנגדות מושתת על העקרון לפיו "אין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלוא הנימה [בבלי יומא לח;ב], ולכן דחיית מותו של דוד המלך אפילו ביום אחד תפגע במלכותו של שלמה והרי כבר הגיע המועד לתחילת כהונתו מלכותו של שלמה [בבלי שבת ל;א].

הנה כי כן האפשרות לקיום הנהגה משותפת תחת אותה כהונה אחת אינה בהכרח המודל האידאלי למנהיגות, אין בה כדי למקסם את יכולותיו של המנהיג להביא את תפיסותיו הפוליטיות לכלל ביטוי, וככזה אין הוא רצוי ואין נכון לקיימו כאשר מדברים בשני יריבים פוליטיים שמבקשים לחלק ביניהם את כתר ההנהגה בעם ישראל.

==

אלישי בן-יצחק, עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט' ובעל משרד לעריכת דין.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
מאמר יפה ובכל זאת...
משה אהרון עו"ד | 04-10-2019 7:11
בעידן של גאולה, הצורך בקירוב לבבות ואחדות, יכול שיברא בריות חדשות. לפחות בשלבי הביניים
לפני וילך ניצבים.מה רומז העו"ד?!
פובליצסט | 04-10-2019 9:42
הבחירות היו בין: כי-תצא ל/כי-תבוא. 8 התחלפו. 1 מהיוצאים היה מקום 8 וניכנס/ה שמינית ברביעייה (4/8) של מפלגת/ה. חברי ה8 היוצא לא עושים חן נפש, כי המניע שלהם הוא פחד מבשר ודם. נמתין , נקווה שלא נגיע לטרום נ(ו)ח. לתימה טובה.
2
פערי-שכר,הם עוול בצהרי יום.מזל שיש רק דיבורים
ויור כספ:גוואלד עצמי | 04-10-2019 9:50
עד מתיי יימשך האתנן הפוליטי עח התורמים , העמלים שגם מקיימים מצוות יותר ממקבלי האתנן, בחותמת -בדצ-. אלא שפשוט הם אינם מאורגנים פוליטית. וגם ההסתדרות היא בלוף. מסתובב לו בריון שכונתי שמעליל וכולם נבהלים . ולא ייאומן מי הנבהלים. שבת שובה שלום.
3
עד שאתם מדברים פולטיקה אני חוזר לתורה
משה אהרון עו"ד | 04-10-2019 11:28
וילך משה... הלך אל כל דורות ישראל שבעתיד - לגלות להם הנבואה על השואה והתקומה וילך משה... הלך אל כל דורות ישראל שבעתיד - לגלות להם הנבואה על שואה ותקומה 03/10/2019 11:19:05 בסד. וַיֵּלֶךְ, מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל וכי לאן הלך ? לדבר בדבריו האחרונים בבחינת נבואה וצוואה. אלא שתחילה הלך אל כל איש ואיש בישראל להיפרד ממנו אישית והלשיח עימו בדברי עידוד. וכן החל לילך במסעו הארוך אל כל דורות ישראל שבעתיד להחוויר להם את עיקר נבואתו כאבי הנביאים וכגולת הכותרת לכל שליחותו . לגלות להם את העתיד של אחרית הימים : בבחינת : שואה ותקומה. שואה [וקראת אתכם הרעה באחרית הימים] שנאמר : כח הַקְהִילוּ אֵלַי אֶת-כָּל-זִקְנֵי שִׁבְטֵיכֶם, וְשֹׁטְרֵיכֶם; וַאֲדַבְּרָה בְאָזְנֵיהֶם, אֵת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְאָעִידָה בָּם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ. כט כִּי יָדַעְתִּי, אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי-הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן, וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם; וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה, בְּאַחֲרִית הַיָּמִיםכִּי-תַעֲשׂוּ אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה, לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם. ל וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, בְּאָזְנֵי כָּל-קְהַל יִשְׂרָאֵל, אֶת-דִּבְרֵי הַשִּׁירָה, הַזֹּאתעַד, תֻּמָּם. השירה הזאת - שירת האזינו [עד תומם - שבתומם מצויה הנחמה - התקומה שבסוף שירת האזינו] שירת האזינו : שרובה נסובה על השואה ורק בסופה כמצוטט להלן מתייחסת לתקומה ותקומה שנאמר [כאמור בסוף שירת האזינו] : רְאוּ עַתָּה, כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא, {ר} וְאֵין אֱלֹהִים, עִמָּדִי: {ס} אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, {ר} מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא, {ס} וְאֵין מִיָּדִי, מַצִּיל. {ר} מ כִּי-אֶשָּׂא אֶל-שָׁמַיִם, יָדִי; {ס} וְאָמַרְתִּי, חַי אָנֹכִי לְעֹלָם. {ר} מא אִם-שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי, {ס} וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי; {ר} אשיב נקם לצרי ולמשנאי אשלם אשכיר חצי מדם וחרבי תאכל בשר מדם חלל ושביה מראש פרעות אויב. הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו הנה כי כן, עתה כמדומה ברור מדוע מכונה משה גם אבי הנביאים. משום שגולת הכותרת של כל שליחותו הייתה : גם הנבואה טרם הסתלקותו נבואה על קרות השואה באחרית הימים וכן על התקומה שתבוא בעקבותיה נכתב על ידי Moshe.Aharo , 3/10/2019 10:32
4
עוד על השואה והתקומה שבשירת האזינו
משה אהרון עו"ד | 04-10-2019 11:30
עוד על השואה והתקומה - בשירת האזינו השירה עד תומה - ואין תומה אלא גאולה . ששירת האזינו : גלות וגאולה - שואה ותקומה (משה אהרון עוד) . .וכי מדוע היה לו לקבה להיזקק לעדות נוספת בדמות שירה. שהעדים הקבועים שמים וארץ כל כך רחוקים זה מזה שנזקקים הם למן חיבור באותה השפה האלוקית של השירה. זהו שגם רמז [בהלכות עדים] שניים או שלושה עדים . שהשירה היא העדות השלישית המשלימה ואשר תחבר ביניהם. ואין עדות = שירה שלמה - בלוא ראשית ואחרית. ולכן הדגש עד תומה. שאם ראשית גלות ושואה הרי האחרית השלמות הינה התקומה והגאולה . הנה כי כן גלות וגאולה יסודם בתורה. שואה ותקומה נכרכו יחדיו כמודל של אחרית הימים. לא מעט יסודות נבואיים שהתגשמו כמו למשל : הרנינו גויים עמו -= הצהרת האומות המיוחדות וכך הלאה. למעשה אנו שרויים בתווך שבין האתחלתא - לגאולה השלמה . המאופיינת בחבלי גאולה של המילים האחרונות שבשירת האזינו : וכיפר אדמתו עמו גם הנאצים מהתורה ? בסד. וַיַּרְא יְהוָה, וַיִּנְאָץ, {ר} מִכַּעַס בָּנָיו, וּבְנֹתָיו. {ס} כ וַיֹּאמֶר, אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם {ר} אֶרְאֶה, מָה אַחֲרִיתָם: {ס} כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה, {ר} בָּנִים לֹא-אֵמֻן בָּם. {ס} כא הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא-אֵל, {ר} כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם; {ס} וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא-עָם, {ר} בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם. {ס} תמיד כשאני קורא : וינאץ בשרי חידודין חידודין מזכיר הנאצים נכתב על ידי Moshe.Aharo , 4/10/2019 05:04
5
מדינה שווה
נועם | 04-10-2019 17:51
מדינה שווה לכל הדתות והמדינות
6
פלסטינים
נועם | 05-10-2019 7:55
פלסטינים מוסלמים
7
כורדים
נועם | 05-10-2019 7:56
מוות לכורדים
8
מוות לילדים
נועם | 05-10-2019 7:56
מוות לילדים ולבני נוער
9
טור חשוב
חיים | 06-10-2019 10:15
שאלה מעניינת, יש ביטוי נוסף בחזל - אין שני מלכים יכולים למלוך תחת כתר אחד. ישר כח לכותב
10
ממולץ
סטודנט | 06-10-2019 17:05
יקראו הפוליטיקאים