מעגינות ישחרר רק המוות. ומי ירים את הכפפה? - סרוגים

מעגינות ישחרר רק המוות. ומי ירים את הכפפה?

הקריאה לחיזוק הנישואין כדת משה וישראל בציבור, צריכה לבוא יחד עם דאגה לבעיית העגינות, כי כרגע אין פתרון לבעיית העגונות בישראל, ובהלכה, דווקא יש מוצא לבעיה הכאובה הזו. דרושה רק מנהיגות

author-image
מעגינות ישחרר רק המוות. ומי ירים את הכפפה?
  צילום: שאטרסטוק

לפני כחודש נפטר בעלה של אלה (שם בדוי) אישה עגונה, אותה ייצגתי במהלך שלוש השנים האחרונות*. השנה בתענית אסתר (יום העגונה) בחרתי לכתוב עליה ועל הטרגדיה שליוותה את חייה בהיותה נשואה במשך שש שנים לגבר במצב של שיתוק מוחין, כתוצאה מתאונה קשה.

במאמר ההוא, תיארתי את אוזלת ידם של דייני ההרכב, שלפני כשנה וחצי הפסיקו באמצע את טקס עריכת הגט, בגלל ספק שהתעורר ביחס לרמת הבנתו של הבעל את משמעות מתן הגט והשלכותיו. לא היה ברור שהבעל מבין שלתת גט לאשתו מהווה פרדה סופית.

בחודשים האחרונים, טרם פטירתו של בעלה, הדיינים (שאגב מדובר בטובים והמסורים שביניהם) נוסף לניסיונותיהם הממושכים לקבוע את רמת הבנתו של הבעל, היו עסוקים גם במציאת פתרונות עוקפי גט, כמו הפקעת נישואים, מקח טעות, זיהוי מחלה או מום שלא היה ידוע לאישה, בחינת כשרות עדי הקידושין ועוד ועוד. תילי תילים של פיתוליי פיתוליים תלויים על בלימה, ושבצירוף הגט (שכאמור לא ברור היה אם הוא היה בר ביצוע) היו עשויים להתיר את האישה מעגינותה.

אני מודה, שכאשר הדיינים הפסיקו את עריכת הגט באמצע התהליך, כעסתי מאוד, נדהמתי מחוסר האנושיות בעצירת הגט מול מבטה המשתוקק של אלה, וחשבתי בליבי שגם אם ברור לכל הנוכחים כי בעלה של אלה אינו באמת מבין את משמעות נתינת הגט, היה על הדיינים לנהוג כאילו הוא מבין, לערוך את הטקס ולשחרר את אלה מהמצב הקשה בו היא נתונה כבר שש שנים.

במבט לאחור אני יכולה לראות גם את המצוקה של מי שנשלחו לפעול בהתאם להלכה, עם ידיים חשופות ומבלי סמכות אמיתית, אומנם מצוידים בכלים מוגבלים שיכולים לסייע במקרים ספציפיים, אבל רק לאחר עיסוק הלכתי טכני וחטטני, בהבאת ראיות שאינם תמיד בנמצא, בתוך מרחב הלכתי צר ומוגבל בשיקולי פוליטיקה ומדיניות.

אין באמת פתרון  לעגונות בישראל

המקרה של אלה רק ממחיש את העובדה המרה, כי אין באמת פתרון  לעגונות בישראל. אין הסדרה לטווח ארוך, אין מדניות של מניעת עגינות, ואין פסקי הדין העשויים להוות תקדים לכל המצבים בהם יש צורך להתיר את הנישואים כשהבעל מחוץ לתמונה. מאידך, ההתקדמות הרפואית, ואפשרות הארכת חיים, מותירה יותר ויותר נשים במצבים כמו של אלה, נשואות לבעלים שאינם יכולים לתת גט, ושכל הסנקציות על הבעל והכפיות שבעולם, לא יועלו להן ולא יצילו.

מה שמחדד את האמת הפשוטה שראוי לה שתאמר ובקול, נישואים כדת משה וישראל, מבלי האפשרות לפירוקם באופן בלתי תלוי בגבר, משמעותם שיעבוד נצחי של האישה לבעלה, או בקיצור, סיפורה של שיפחה.

אלא שבהלכה דווקא יש מוצא קוראים לו "תנאי בקידושין", אומנם שנוי במחלוקת, ועדיין לא כל כך מקובל, אך ללא ספק אם היה מיושם דבר שבשגרה, היה יכול להביא להצלתן של אלפי נשים עגונות. ועתה שימו את המצוקה הגדולה אל מול האפשרות למניעתה, ותשקלו בדעתכם מה ראוי להיעשות.

אין לי ספק שבעוד דור אחד או שניים הצורך הקריטי להמשיך את מסורת הנישואים כדת משה וישראל יגבר על החששות ההלכתיים והשמרנות המובנת, ויביא ליישום המנגנון הזה,  ואוו אז הרבנים הראשיים, הרבנות, וכל נושאי המשרות הנכבדות והמינויים היוקרתיים, יצטרכו ליתן דין וחשבון  כיצד שלחו צעירות וצעירים שמאמינים בהלכה וביהדות, אל הטרגדיה של חייהם בנפש חפצה ובדעה צלולה, מבלי להגן עליהם ומבלי לתת מענה והגנה.

תנאי בקידושין במשפט אחד, הינו הסדר שבין בני הזוג טרם הקידושין, באמצעות חתימתם על שטר בנוכחות עדים (ויש הגורסים גם בית דין) ואשר משמעותו, שאם יתמלאו תנאים מסוימים כגון העלמות הבעל, סירוב גט, או מחלה המונעת מהבעל לתת גט, קידושי בני הזוג יהפכו לחסרי תוקף הלכתי, והזוג ייחשב לזוג פנויים שחיו ביחד, והם לא יזדקק לגט.

לבסוף מאכזב להיווכח שגם ארגון רבני צהר, אשר מעלה על נס את חיזוק הנישואים כדת משה וישראל לנוכח מגמת הירידה, ואשר כבר הוכיח עצמו בהובלת מאבקים במקום בו הרבנות כשלה,  ושדווקא מהם היה מצופה להוות אלטרנטיבה לדרך הנישואים, ולא רק בשירות האדיב ובמאור הפנים, אלה גם בהגנה על נשים מפני סכנת העגינות, מפנה עורף לפתרון  זה.

אין כיום גוף דומה לרבני צוהר בעל השפעה המשיא זוגות באופן נרחב כל כך שהיה יכול להוביל נישואים עם הסכמי קדם נישואים ועם תנאי בקידושין, ובהמשך אף לפעול להקמתם של הרכבי בית דין שיהיה בידיהם הסמכות לקיים את התנאי כאשר ידרשו לכך, מכאן נובעת  אף חובתם של רבני צוהר (לא פחות משל הרבנות) כאשר הם מזמינים את כלל הציבור הישראלי, להינשא באמצעותם.

אבל עד שכל זה יקרה, אני (הקטנה) שראיתי בחיי לא מעט נשים שאיבדו את שנותיהן היפות רק בגלל דרך הנישואים הישראלית – הלכתית, מפצירה בכם ומבקשת בכל לשון, בנות ובני ישראל היקרים, באשר אתם, קחו אחריות על חייכם, ואם חפצים אתם להינשא כדת משה וישראל, אנא עשו זאת רק עם תנאי בקידושין – פתרון הלכתי אשר עשוי להעניק לכם את הבטחון בזוגיות ובחיים, מוכנה אישית  לסייע ולענות לכל פניה.

*אלה, הייתה מיוצגת על ידי, מטעם ארגון "מבוי סתום" למען נשים עגונות

 

עו"ד בתיה כהנא דרור – מייצגת נשים עגונות, ופעילה חברתית.

.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
או רק ראיתי את השם בתיה כהנא דרור
ש | 25-09-2019 10:39
כבר ידעתי שאני הולך לקרוא ערימה של ליצנות מגוחכת עטופה היטב בפרצוף ציני ורציני שרק מסביר בנקיון כפיים מדוע לא צריך להאמין בתורה שבע"פ שניתנה בהר סיני מה שמגביר מבחינתה את הקושי להבין מדוע כולם משוגעים הנוסעים בכיוון ההפוך... אוי מי יגלה עפר מעיניך בתיה כדאי לסגור את הפה ולהתחיל לפתוח אח הראש זעקות וצעקות של שטויות לא יועילו אם כל הרצון המגונה לשנות את היהדות הדיינים והאורטודוכסיה חשבי מסלול מחדש משם תצמח אולי הישועה
חושך ואפלה
אילה | 26-09-2019 15:26
מה לגבי לפתוח את הראש? נתקעת היכנשהו בחשכת ימי הביניים? זקוק לעזרה?
2
הקרן החדשה
אריה | 25-09-2019 10:41
נדמה לי שארגון חותם פירסם את המימון של הארגון של הגברת
3
בתיה המעגנת
חיים | 25-09-2019 11:14
לא רק שהיא עיגנה נשים כשנלחמה על גבן נגד בתי הדין, היא גם רוצה לכפות את עמדותיה ההלכתיות על העולם הרבני, וכידוע היא בכלל רוצה לפרק את מערכת בתי הדין. חבל שבכלל נותנים במה לדבריה ההזויים
4
למי שלא מתאים להיות יהודיה תתנצרי
תתנצרי! | 25-09-2019 12:05
נמאס מהפמיניזם המגעיל
5
מי שנאחזים בהלכה כפי שלא התפתחה אלף שנה נאחזי
משה אהרון עו"ד | 25-09-2019 15:43
בסד. משה טעה פעם אחת. . דוד טעה יותר מפעם אחת . ורק פוסקי ההלכות אף פעם לא טועים . ההלכה פגומה בלוא מעט נושאים היא חדלה להתפתח כיצור חי של וחי בהם. נפלו בה לא מעט סיגים ואחד הקטסטורפליים ביותר הינו נושא זה . אים מאמר הגבורה בעניין זה : כגרש כלה יגרש אתכם גילו דעת אלוקי שכשגירושי כלה לא משהים . שגירושי כלה תמיד הם בדחיפות עליונה ומידית איך מאמר ההשגחה הזה מתבטלונשח כנגד פסיקות ארכאיות הגורמות לחיים של פריצות וערווה
6
והלוא התורה נדרשת גם מקל וחומר...
משה אהרון עו"ד | 25-09-2019 15:47
בסד. אם הטילה התורה על החתן לשמח הכלה כל השנה הראשונה . קל וחומר שאותו חתן בשעה שהנישואים מתרסקים אסור לו לענותה יותר מתהליך של שנה אחת [נסיונות לשלום בית וכו']
7
משה בפרספקטיבה של 40 שנה בלבד שינה ....
משה אהרון עו"ד | 25-09-2019 15:54
לא סתם חומש דברים הוא בבחינת נאום סיכום אחד של המנהיג בשלהי שליחותו לקיים באר היטב והנה הספיקו 40 שנה למשה לשנות עשרות עניינים כולל בעשרת הדברות . לעזאזל אלפיים שנה ואין בעלי אומץ לגייס פרספקטיבה של תיקון עולם לשנות בנושא זה דברים יסודיים למנוע חילול שם שמים וחיים של פריצות וערווה
8
תנאי בקידושין=זנות
שלום | 25-09-2019 18:14
איך הכותבת מעזה לזרות חול בעיני הקוראות התמימות שמאמינות ביהדות ורוצות לעשות את רצון ה', כאילו נישואין על תנאי זה נחשב? זה זנות לכל דבר. כאילו חיים בלי חופה, אוי לבושה
אידיוט
אילה | 26-09-2019 15:27
אידיוט
9
מאמר נורא
שמעון | 26-09-2019 9:22
א. אין אלפי עגונות. זה פייק עובדות של הכותבת וארגוני נשים. [אגב, בפועל יש הרבה יותר גברים 'עגונים', אך מפני שבציבור החילוני הם פשוט 'ממשיכים הלאה' אז זה פחות מפורסם, וגם אין להם את ארגוני הנשים שמפרסמים אותם] ב. 'הפתרון הגאוני' של הכותבת, משום מה לא יושם מעולם על ידי אף גדול בישראל, בשום מקום, בשום עדה, בשום תקופה, למרות שברור שהיו תקופות שהסכנות לעגינות והיכולת לעזור למצוא את הבעל היו פחותות בהרבה, [מלחמות עם אלפי הרוגים, והרבה גופות שכלל לא נמצאות, מרחקים גדולים בין הארצות וכו']. מה שמעלה שתי אפשרויות: 1. הכותבת היא החכמה והגדולה ביותר מכל גדולי ישראל באלפי השנים האחרונות. 2. הכותבת לא מודעת או לא רוצה להיות מודעת להרבה דברים, והיא בעלת גאווה שהיא יודעת הכל יותר טוב מכולם...
10
יאאלה
גדי | 26-09-2019 10:56
שימו פס על הרבנות עגונות תעשו מה שאתן רוצות ותתחתנו אזרחית
והצפנה את המדינה באלפי "ממזרים" חדשים בכל שנה
ממזר | 25-10-2021 15:33
כן ירבו ממזרים בישראל!!!
11
מדהים איך גברים שומרים על זכותם לשלוט בנשים
אסתי | 27-09-2019 8:40
הם לא חושבים על בנותיהם אחיותיהם ונשים אחרות. כל עוד לא ישתנה המצב ונשים ימצאו עצמן בסכנת עגינות או מאיומות בעגינות אם לא יוותרו זכויותיהן, תמשך מגמת ירידת הנישואים דרך הרבנות.
12
אין דבר כזה "עגונה"!
ממזר | 28-07-2021 16:12
רק חרדיות ודתיות שטופות מוח מסכימות לעצור את חייהן בגלל האיום במושג הדתי הפרימיטיבי והדמיוני ממזר! כל מסורבות הגט החילוניות צריכות ויכולות להמשיך בחייהן עם בני זוג חדשים מבלי לחכות לגט בכלל-וגם ללדת ילדים-ולהתעלם לחלוטין מהמושג הדתי ההזוי ממזר! כן ירבו ממזרים בישראל!
13
יש פתרון לסרבנות הגט ול"עגינות"!
ממזר | 25-10-2021 15:30
הפתרון קל ופשוט-פשוט להתעלם מהדיינים,ולהמשיך את החיים כפנויות עם בני זוג חדשים-וכמובן ללדת ילדים-ולהתעלם לחלוטין מהמושג הדתי הפרימיטיבי והדמיוני לחלוטין ממזר! כן ירבו ממזרים בישראל!!!