פניתי ימינה, מה עכשיו? - סרוגים

פניתי ימינה, מה עכשיו?

מספר המנדטים הנמוך לו זכתה 'ימינה' איננו האסון הגדול ביותר שקרה לנו. איבוד זהותה של המפלגה הדתית לאומית, יחד עם חלקים מהציבור הדתי לאומי, הוא זה שעליו ראוי לבכות

פניתי ימינה, מה עכשיו?
  צילום: פלאש 90

עכשיו, אחרי שבחרנו בצורה ריאלית ומושכלת, מבלי להיגרר להרפתקאות משונות הכוללות חבירה למפלגות חדשות וחסרות כל סיכוי, עכשיו אולי ניתן לדבר על מה שהיה מבלי שהלחץ מ'איבוד שלטון הימין' יטשטש את הכרתנו.

החיבור בין ה'ימין החדש' ו'הבית היהודי' לא נעשה רק מתוך הבנה שלא ניתן אחרת וזו הברירה היחידה.

בימים שקודם סגירת הרשימות היו שבדקו את האפשרות לחבר בין 'הבית היהודי', 'עוצמה יהודית' ומפלגת 'נעם'. רשימה שככל הנראה הייתה עוברת את אחוז החסימה, ואולי אף הייתה זוכה להישג לא פחות 'מרשים' מהרשימה שלבסוף נקבעה. רשימה שהייתה מאחדת תחת קורת גג אחת מפלגות שבאמת דומות זו לזו.

אולי הסיבה בגללה החיבור הזה לא צלח, איננה 'התנהלות עקשנית של בן גביר' וגם לא 'אנינות טעם' של חברי מפלגת נעם, שסירבו לשתף פעולה עם כל מי שלא למד לפחות חמש עשרה שנה בישיבת הר המור. אולי הסיבה בגללה בחרו ב'בית היהודי' ללכת עם בנט ושקד, הייתה שיקולים של רצון להיות יותר במיינסטרים, התייפייפות ובחירה ללכת עם מי ש'עובר מסך' יותר טוב גם בציבור החילוני.

מספר המנדטים הנמוך לו זכתה 'ימינה' איננו האסון הגדול ביותר שקרה לנו. איבוד זהותה של המפלגה הדתית לאומית, יחד עם חלקים מהציבור הדתי לאומי, הוא זה שעליו ראוי לבכות. בתוך טַרֵפת הבחירות והלחץ להשיג עוד מנדטים וכוח, מצאנו את עצמנו מסבירים לעצמנו בשלל תירוצים מדוע זה סביר והגיוני שנמליך עלינו מישהי שאיננה שומרת תורה ומצוות ורחוקה מאוד מסדר חיינו. זה שהבחירה הזו התגלתה כשגויה, והמושיעה מתל אביב לא משכה אפילו קול אחד 'ימינה', זה באמת באסה. זה שלא נשאר כלום מהפנים הרוחניות של הציבור שלנו אחרי בחירה כזו, זה כבר סכנת נשמות וכאב לב של ממש.

האחדות המדומה תולדה של מחשה שטחית

'עוד פעם מפלגים' ו'למה כל הזמן פירודים ומחלוקות', כך היו שתמהו. 'מדוע לא מסוגלים להתאחד', הם תהו. את הפירוד האמיתי אין איש שם על לב. פירוד בין הדבקים. פירוד בין אהבת ה', תורתו ומצוותיו ובין אהבת העם והארץ. האחדות המדוּמַה בין המפלגה הדתית לאומית, למפלגה הימנית ליברלית, היא תולדה של המחשבה השטחית, שהקשר בין עם ישראל לארץ ישראל והיכולת להיאבק על שלמותה של הארץ, תלוי בשאלה עד כמה חזק נכריז ש'לא נוותר יותר על אף גרגר אדמה' ו'ארץ ישראל שייכת לעם ישראל כי כך כתוב בתורה'.

ביחסים שלנו עם ארץ הקודש ישנה הדדיות – ושאלת הצלחתנו במלחמה שאנו נלחמים עליה תמיד תהיה תלויה בשאלה עד כמה אנחנו רחוקים מהמצב של "ותקיא הארץ את יושביה… ולא תקיא הארץ אתכם".

ככל שהנאמנות שלנו לדבר ה', זה שבתורה, בחז"ל, בדברי הראשונים והאחרונים, תגדל, תגדל לעומתה גם היכולת שלנו להיאבק ולנצח בכל מה שעוד תזמן לנו המציאות. באותה מידה, אם היחסים בינינו לבין התורה יישארו רק ברמה הערטילאית המופשטת, אם נדבר על 'ערכי התורה' אבל נהיה חסרים כל שייכות לכל קוץ ויוד שכתובים בספר שולחן ערוך, אם ביד אחת ננופף בתנ"ך כשנבוא לדבר בדבר זכותנו על הארץ, וביד השנייה נשפיל אותו ולא נהיה נאמנים לכל מה שכתוב בו, לא רק שלא נגייס מתוכנו כוחות לעמוד במאבק, אלא שהארץ עצמה כבר לא תהיה שותפה איתנו.

אז נכון ש'הכנסת היא לא בית כנסת' ו'פוליטיקה זה לא בית מדרש', אבל היא גם לא המקום בו מוותרים ומוכרים את כל הערכים בהם מאמינים ועבורם חיים. מסתבר גם שיש ציבור לא מבוטל, שהחיבור הזה מנע ממנו את האפשרות לתמוך ברשימה הדתית לאומית.

אביגדור ליברמן, נאהב את זה או לא, יצא למלחמה. עם סכין בין השיניים ומבט של 'קילר' בעיניים, הוא יצא לצוד את הדת במדינה. תחבורה ציבורית בשבת, לימודי ליבה בתלמודי תורה, חוק הגיוס ורפורמה במערך הגיור, הם הינם רק חלק מהמסרים בתעמולת הבחירות של האיש. ומולו, אצל אלו שהיו אמורים להיות אחראים על החיבור בין הדת למדינה… קול דממה דקה.

רבותי המומחים, יועצי התדמית, הקמפיינרים והיח"צנים, אתם פשוט טועים. הבחירה לשבת על הגדר ולא לומר דבר בעניין, איננה נכונה מעשית ועקרונית. קחו לעצמכם משימה ותשקיעו כמה שעות של שיטוט בתוך ים הנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ותגלו איפה נמצא עם ישראל בנוגע לכל מה שקשור ליחסים בין דת ומדינה. עם ישראל אוהב את התורה, אוהב את המסורת שלו, מאמין בן מאמין ומוכן אפילו לשלם על כך מחירים. השבת איננה עול ומועקה, חופה וקידושין ברבנות הם ברכה ועמנו היקר רוצה שמישהו ישמור לו על הנשמה.

מערכת הבחירות הייתה צריכה להיות ההזדמנות לשים את כל זה על השולחן, לקרוא לציבור לומר את דברו בקלפי בכל מה שנוגע להעדפותיו הרוחניות ואמונותיו. במקום זה בחרתם להתעלם מהנושא וכך נותר רק צד אחד בזירה.

 

דודי וכטל. תושב נווה. עוסק בחינוך.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
41 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
צודק. שקד ובנט לא מביאים שום קולות מבחוץ...
ישי | 22-09-2019 11:44
הסטרטאפ של בנט ושקד לא מצליח. הם לא באמת מביאים קולות מבחוץ לא הפעם ולא בפעם הקודמת ולדעתי גם לא ב12 מנדטים....הגיע הזמן להבין שאנשים מצביעים לפי שייכות וזהות ולא לפי יכולות ודעות. שס לא עשו כלום וכן ליברמן וקיבלו כל כך הרבה כי פשוט יש להם זהות מסוימת....וכבר יש ציבור של זהות ימנית ליברלית הליכוד אז למה שיבציעו לבנט?
צלם בהיכל? הפכת מפלגה עם אנשים בשר ודם להיכל
רון | 23-09-2019 12:11
כדאי שתלמד מסכת עבודה זרה ובעצם גם לא יזיק לך ללמוד קצת שמירת הלשון
סמוטריץ ביהירותו ולשונו מטונפת חיסל את הדת"ל
טלמונים | 22-09-2019 18:02
אין יותר דתי לאומי סמוטריץ הפך את המושג הזה למוקצה מחמת מיאוס יהירותו הדוחה שחצנותו הבולטת ולשונו המטונפת חיסלה את המושג שהיה פעם נקודת האור השפוי והמכובד בציבוריות הישראלית ותודה לחסות הדתית שפרש עליו ראש ישיבת בית אל וערוץ 7 שנתנו הכשר והיללו כל פליטת פה וכל טינוף שיצא מכיוונו מעניין מה הם קיבלו בתמורה כמה כספי ציבור זה עולה לנו
אתה סמוטריץ' העמדת 'צלם בהיכל' אשה מחללת שבת
תקע בשופר גדול | 22-09-2019 12:47
ואוכלת נבלות. הלזה חשב מרן הרב קוק זצ''ל?
2
מדויק. כל כך כואב
אביחי | 22-09-2019 12:00
לא מסוגלים להודות בטעות
סמוטריץ איש גס רוח יהיר ושחצן
קדומים | 22-09-2019 16:07
הוא הבריח פי 3 מצביעים מאשר מי שהצביע לו טעות מתמטית אסטרטגית לתת לו מקום ברשימה מבלי שמעולם הוא לא העיז וביקש את אמון הציבור
3
מפלגת נעם לא הצליחה לחבור לעוצמה
ניר | 22-09-2019 12:11
בפועל בגלל אנינות טעם של מפלגת נעם ובגלל עקשנות של בן גביר שתי המפלגות לא הצליחו לחבור לשום דבר (אפילו ביניהם..) ובסוף נשארו בחוץ, אולי אי היכולת להתחבר מבטא את ההבדל המהותי שבין המפלגות, שאולי גדול מההבדל בין הבית היהודי לימין החדש. אין צורך להתחיל למנות מדרשים וחזל בשבח האחדות (תעשו גוגל..)
נעם לא חברה לעצמה כדי לא להתחייב לרוץ עד הסוף
לוי | 22-09-2019 13:32
תבדוק עם בן גביר
4
קריאה סלקטיבית בנתונים
רון | 22-09-2019 12:31
כן רוב העם בעד מסורת וכבוד לדת אבל רוב העם מתכוון לזה אחרת מאשר תושב נווה (ישוב עם רוב לאגודת ישראל ) רוב העם בעד תחבורה ציבורית בשבת רוב העם בעד נישואים אזרחיים רוב העם גם תומך בגיורים על ידי רבני הערים והכי חשוב רוב העם לא רואה סתירה בין תמיכה במסורת לבין לימודי ליבה רוב העם חושב שיגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך רוב העם מתחבר לפסוק האחיכם יצאו למלחמה ואתם לא? אבל לך תסביר לאדם שחי בבועה חרדלית שהעדיפה להצביע ג' מאשר למפלגה דתית לאומית
אין צורך בתורה אין צורך בכלום
דוד | 23-09-2019 0:04
ארץ ישראל הגיעה לנו כי ביקשנו. אין תורה בארץ. אין צורך בשבת. אפשר לשבת רגל על רגל - לעשן קנביס ולבלבל את המוח על כלכלה חופשית. זה רוב העם. לפחות לפי התקשורת.
דיברת אמת
אמרת נכון | 22-09-2019 15:14
אני באפריל הצבעתי לאיחוד מפלגות הימין. אבל ברגע שראיתי אותם מתאמים עמדות עם החרדים שנואי נפשי (לא תורה ולא עבודה) , החלטתי להצביע ליברמן. ולכתב...לא סכין בין השיניים ולא שום דבר שלילי שאתה מנסה לצייר. ליברמן הוא ימין מסורתי. זה מה שהרוב רוצים.
למגיב רון
התמים | 22-09-2019 13:04
דייקת באבחנות שלך. יישר כוח. יש מגיבים המתייחסים רק לרמה הטקטית ( חיבורי מפלגות, איחודים, מיקום ברשימה, יחצנות וכו' ) ולא רואים את התמונה כולה : רוב העם לא רוצה כפייה דתית, לא רוצה התערבות בחיי הפרט, רוצה שיוויון בגיוס ובחלוקת משאבים וממש לא תומך בהפניית משאבים מוגברת למיגזרים צרים. אכן, היושבים בבועה החרדלית לא רואים את העם כולו ולא מבינים שהבעיה אינה בטקטיקה אלא במהות. העובדה שהסיעות מימין לליכוד כשלו ( נעם וזהות נסוגו אחור, עוצמה לא עברה וימינה עשתה מה שעשתה ) והליכוד עצמו ירד בכוחו בצורה משמעותית מעידה כאלף עדים שהעם רוצה משהו אחר ולא שיח של פלגנות, התנשאות ושינאה. לא שיסוי בין מיגזרים, לא חזרה לימי דוד המלך ולא משיחיסטים וכהניסטים. רוצים מדינה מתקדמת, מאוזנת, שפויה.
5
סמוטריץ' הביא עלינו את המצב הזה
דני | 22-09-2019 12:31
בגלל האמירות המטופשות שלו כגון: רוצים מדינת הלכה, הוא חיזק את ליברמן שהסלוגן שלו היה כן למדינה יהודית, לא למדינת הלכה ואת גנץ: ממשלת אחדות חילונית.
6
נקווה שמישהו עושה חישוב מסלול מחדש ומקשיב לך!
יצחק | 22-09-2019 12:46
שכל!!! אנשים!! קצת שכל!!!
7
מפלגת ימינה צריכה דמות רוחנית מבוגר אחראי
יהודי | 22-09-2019 13:33
שיראז את כולם תחתיו או מועצת רבני או נבחרי ציבור אי אפשר ככה שכל אחד מושך לכיוון אחר
8
מה יהיה כל מטומטם יפרוש את ההגיגים שלו??
אריק | 22-09-2019 13:47
חלאס עם הכתבות האלה.
9
תודה לרב זלמן מלמד
בית אל | 22-09-2019 14:00
.
10
כואב מאד, אני הצבעתי לליכוד
מצביעת טב לשעבר | 22-09-2019 14:14
הלוואי שהציונות הדתית תאחד את עוצמה ונעם. אלו בניה. שקד לא שייכת
11
מה רע באורלב?
עמיחי | 22-09-2019 14:19
באורלב בזמנו, תמכתם?
12
ומה בדבר הרבנים שתמכו בשקד
אורי זכאי | 22-09-2019 14:27
לבוא היום ולהתלונן על איילת שקד זה דבר משונה את הביקורת יש להפנות לרבני המחנה הדתי לאומי שבמאותיהם קראו להצביע בעדה היכן היה שקול הדעת אז ?
13
מצוין ומדויק.
מצוין | 22-09-2019 14:38
,,
14
בלי איילת שקד בספק היו עוברים את אחוז החסימה
יוסי | 22-09-2019 15:06
הסיבה היחידה שימינה לא הצליחה להגיע ל10 מנדטים היא הפלגנות של אנשי הר המור ובן גביר
15
יש על מה לבכות??
ג'ו | 22-09-2019 15:15
כן... ולא בגלל שאנו מחולקים להרבה תתי מגזר. כי זה טיבעי.. יש לבכות כי: 1. שפתאום אנו נותנים לגטימציה לכהניסטים. במקום להקיא אותם. 2.בגלל הגל העכור של ההסתה. השפה הפוגענית שאנו מוצאים בכל המגיבים של המגזר. 3. הרבנים.. שלא מעניין אותם הפילוג והשחיתות.והכל כאילו בשם אי ותורת ישראל. 4. החרדלנעקים .. פשוע בושה לאינטלגנציה. 5. על האדרת האדיקות האשכנזית המתחסדת והצתדקנית.. ומאיפה מצאתם את הרב פרץ הזה..
16
אמת לאמיתה. כל מילה - סלע.
משה שמיר | 22-09-2019 15:35
בנוסף לבעיה המרכזית שהוצגה בחן, קיימת עוד בעיה חשובה. כל אחד טוען לכתר. הרב פרץ, סמוטריץ שנשף בעורפו של הרב פרץ לאורך כל הדרך. שקד שנשפו בעורפו של בנט, ולהיפך, וכו'.
17
נרקומן כבוד
להדיח את סמוטריץ | 22-09-2019 15:36
יהיה באופוזיציה,בלי תקציבים ומנעמי כבוד,מקוה שהחרדים יכנסו בלעדיו ויעשו לו בית ספר,כמו שממשלת לפיד בנט עשתה,מושחת נמאסת,מי שהצהיר תורתו אומנותו והלך ללמוד משפטי גויים,שילך הביתה להשלים שעות שהחסיר בישיבה.
18
רוב העם נגד מפלגת העם לא משנה איך תסובב את זה
פשוט יותר | 22-09-2019 15:39
אחד המכנים המשותפים הכי חזקים היום הוא התנגדות לכל מה שקט ונעים, בין מימין ובין משמאל. גם אצל חילונים וגם אצל דתיים. גם הציונות הדתית לא התחברה לנעם בגלל זה, לא כדי להתייפיף בעיני מישהו, פשוט רוב הציבור הדתי לא קיצוני כמו נעם ולא רואה בנעם וברעיונותיה כל קשר למטרותיו בכנסת.
19
התקציבים שחלב,מדינת הלכה,השתין מהמקפצה
סמוטריץ אשם | 22-09-2019 15:40
הוא הביא את כחול לבן לניצחון,סמוטריץ נרקומן כבוד,לא מאמין למילה של בצלאל ,ימכור את אמא שלו לעוד כבוד ומנעמי שלטון. ובגללו תוכנית המאה תנוהל עי גנץ לפיד והערבים.ירה בנגמש כל המערכת בחירות וביזה את ביבי
סמוטריץ חולה שלטון ושחצן מתריס.
טפי עליכ | 22-09-2019 16:15
הוא לא מתאים להנהיג את הציבור הדתי לאומי
20
יוסקה
אמת ויציב! | 22-09-2019 16:11
בפעם הבאה חותרים לאיחוד מפלגות הציונות הדתית האמיתיות! הבית היהודי-האיחוד הלאומי- נעם ועוצמה יהודית!
21
נפלתם על בנט שקד כשהאשם הוא סמוטריץ
טפי עליכ | 22-09-2019 16:18
מלינים על שקד שלא הביאה קהלים חדשים..אז לידיעתכם אילולא שקד בנט ( וללא בן גביר ) הם לא היו עוברים. איך ליברל יצביע להם כשמר סמוטריץ פותח פה קיצוני , מדינת הלכה , וכו הרחיק את כל הפוטנציאלים. איש עלוב חובב שררה וחובב כבוד ולדבר
22
עוצמה לא מפלגת ימין, מספיק להוליך שולל!
מושון | 22-09-2019 16:38
מדובר בקבוצה אנרכיסטית, פוסט ציונית, הם לא חלק מגוש הימין ולעולם לא יהיו. נעם... היו צריכים להחליף את השם לעבם, אז בבקשה...
23
כתבה ילדותית ורדודה
אריאל סלע | 22-09-2019 20:30
בגלל שכמותך חסרים שני מנדטים לימין, להגדלת התורה, לשמירה על הצבא לבניין הארץ ומכינותיה. ייקוב הדין את ההר לך תצביע ל ג לעוצמה לנועם הרבה טוב יצא מהם יש לך טב וטוב במושב לא תמכת.... תמשיך לעשות רוח ברשת
24
תיאוריית קשר
שמעון חוכמת ההמונים | 22-09-2019 23:00
ליברמן לא מקנא בך עשה שוב פליק פלק וחזור לבסיס האם שלך ובאמת אין גורם מבחוץ שמשפיע על הבחירות על פניו סברה הגיונית שלפוטין מפריע ביבי חזק בסוריה עשה חשבון שוב אם זה כך אתה מיסתכן בבגידה בביטחון המדינה או שפשוט תבגוד בפוטין ורגליך לא ידרכו יותר ברוסיה
25
ההנהגה הרוחנית טועה בסמוטריץ
סמוטריץ מסוכן | 23-09-2019 11:19
מכוון שסמוטריץ היה בועדת כספים ודאג למוסדות של מקורבים שהטיבו עם ראשי הישיבות ומנהליהם,תפר תפקידי סרק למקורבים, תמך בעמותות קיקיוניות כמו איגוד רבי קהילות של נכד הרב אליהו זצל, עמותות הרב דרוקמן, מנהלת זהות, רגבים, וקנה ראשי מועצות דרך תקציבים והחטיבה להתיישבות, הוא צבר כח מסוכן וכולם היו בכיס שלו,תסתכלו איך הרב דרוקמן עושה דברו,איך הרב פנדל ו100 רבני השוחד שתמכו בימינה שמחללת שבת בפרהסיא עומדת בראש הציונות הדתית,תומכת בלהטבים,רפורמים,תחבורה ציבורית בשבת,שירות חיילים וחיילות ביחידות מעורבות בצהל,וכו וכו,מה הרבנים עיוורים? הכסף והשוחד מעוור עיני צדיקים וחכמים,ולסמוטריץ עלה השתן לראש והוא הצהיר מדינת הלכה ובעצם השתין על כולם מהמקפצה והרבנים וההנהגה שתקו ותמכו בכל מהלך שלו אוטומטית,ומסתבר שבנט חתם עם סמוטריץ יום לפני הבחירות על גניבת המנדטים למפלגה חילונית והרבנים עדיין שותקים, סמוטריץ הפיל את הימין עם הפה הגדול שלו ועם רמיסת הדמוקרטיה והקומבינות למקורבים,סמוטריץ החלילן הפיל אותנו לנהר וההנהגה שותקת ומפחדת ממנו,תיזכרו שלמרות כל מאות מליוני הכספים שהועברו למקורבים ולישיבות ולרבנים ולעמותות ,אנחנו ממשיכים לשלם 1600 שח לחודש לאולפנות ולישיבות תיכוניות, ולמרות שבנט והרב פרץ במשרד החינוך,והחרדים משלמים 250 שח לחודש לישיבה כולל הכל, צריך מבוגר אחראי להנהגה וצריך לזעוק בלי לפחד הסמוטריץ עירום.
26
במקום להתעסק בעיקר, התעסקו באחוז החסימה..
יהודי | 23-09-2019 11:22
לא היה להם מה להגיד לציבור במה הם יותר טובים מבן גביר, אלא הם התעסקו רק בזה שהם לא עוברים ואין להם סיכוי.. מפלגה שחצנית בלי עמוד שדרה בדיוק ההפך מעוצמה יהודית שיש לה ערכים ברורים ולא דיבורים באוויר..
27
היסתוריה
עמיחי | 23-09-2019 15:15
עוד הרבה לפני בנט אינכם תומכים במפדל ובנגזרותיה השונות. למה לא תמכתם אז?
זה שקר.
יאיר | 23-09-2019 17:18
בנווה הצביעו 90 אחוז לרב רפי בבחירות הקודמות כשהוא היה בלי בנט.
28
וכטל, לך תצביע ג', תרד מהעצים שלך... אתה בדיו
תושב עלי - זוכר? | 23-09-2019 15:37
ק הדוגמא הקלאסית לקווניקים מאוסים. מלאים בעצמם. נפוחים, שחושבים שכל האמת אצלם בכיס. לך תשמש רבך כל צרכך, אחר כך תדבר.
בגלל אנשים כמוך, שלא שולטים על היציאות שלהם
לוי | 23-09-2019 17:54
הוא עזב את עלי....... תתעוררו שם בגבעות
29
כל כך צודק!!
אברהם | 23-09-2019 21:44
מי ייתן ואחינו הצדיקים מבית אל ואלון מורה, ואחינו הצדיקים תושבי ישע - יאזינו לך ויפיקו את הלקחים.
30
חיי עולם נטע בתוכנו
נעם | 24-09-2019 7:19
בתוכנו ולחצי לשליש ולרביע לא שמענו...