הרשות הפלסטינית מנסה להשתלט על מזבח יהושע בן נון

הרשות הפלסטינית מנסה להשתלט על מזבח יהושע בן נון

בהתיישבות ובעולם הארכיאולוגי חוששים כי הרשות הפלסטינית מנסה להשתלט על מזבח יהושע בן נון שבשומרון ולהכריז עליו כעל 'אתר מורשת פלסטיני'. דגן: "קורא לממשלה לפעול"

הרשות מנסה להשתלט על מזבח יהושע בן נון
  (צילום: רועי חדי)

בהתיישבות ובעולם הארכיאולוגי חוששים כי הרשות הפלסטינית מנסה להשתלט על מזבח יהושע בן נון שבשומרון ולהכריז עליו כעל 'אתר מורשת פלסטיני'. ככל הידוע מתכננים ברשות לגדר את האתר ולהציב שער כניסה שיהיה תחת אחריותם.

על פי מקורות צבאיים ופלסטינים, לפני כ- 3 שבועות, התקיים במזבח סיור של כ- 30 חברי הוועדה לענייני אתרים היסטורים של הרשות הפלסטינית. זאת כככל הנראה לצורך קידום הבניה סביב האתר.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון המוביל את המאבק לשמירה על האתר היושב בשטח המועצה, כינס השבוע ישיבת חירום בעקבות הדברים, בנוכחות ארכיאולוגים ופעילים ציבוריים העוסקים בנושא, במטרה לנסות להציל את המקום

לדבריו: "אין ספק בכלל שמדובר באתר מורשת והיסטוריה של העם היהודי מן המעלה הראשונה. ההתפתחות הזו, היא תוצאה של הזנחה פושעת לאורך שנים של כל הרשויות הרלוונטיות, וכמובן ההחלטה ההזויה מתקופת אוסלו לשים אתר מורשת היסטורי כל כך חשוב לעם היהודי- בשטח שנמצא בשליטה אזרחית ערבית. אני קורא לממשלת ישראל לתקן את העוול ולהתייחס למזבח יהשע בן נון כשטח c, להקצות את המשאבים הנדרשים לפיתוח המקום ולהגנה עליו מפני פולשים, ולהכריז עליו אתר מורשת יהודי".

על פי מידע שאספה סוכנות הידיעות Tps, עיריית 'עצירה- א- שמלייה', העיירה הפלסטינית הסמוכה, פרסמה לאחרונה מסמך הקורא לתושבי המקום להתגייס, לרישום של השטחים הארכיאולוגים שבתחום העיירה- כלומר אתר המזבח. המסמך חתום על ידי וועדת העתיקות הלאומיות והשמירה עליהן, ונכתב בו בין השאר כי במסגרת השמירה השיטור העירוני על קביעת ההיסטוריה של עצירה- א- שמאליה, קוראת וועדה מטעם מועצת הכפר, וועדת העתיקות הלאומיות, והשמירה עליהם לכל אחד ואחד להצטרף לביצוע רישום וארכיון של כל מה שקשור לשימור עתיקות וכן שטחי חקלאות בתים וכו'".

כזכור, מזבח יהשע בן נון נחשף ע"י פרופסור אדם זרטל בחפירות ב 1983, והוא זיהה אותו עם המזבח המתואר בספר דברים, פרק כ"ז, פסוקים א'-י', ובספר יהושע, פרק ח' כחלק מרכזי ממעמד הברכה והקללה, הוא מתוארך למה ה- 13 לפני הספירה לתקופה המשוערת בה התרחשה יציאת מצרים. מדובר באחד הממצאים הארכיאולוגים החשובים בארץ ובוודאי ביהודה ושומרון והוא אף נחשב לאתר ההתיישבותי החשוב ביותר בארץ של המורשת וההיסטוריה היהודית.

הרשות הפלסטינית כבר הצליחה להשתלט על מספר אתרי מורשת ברחבי הארץ ובין השאר בשומרון. ממלכת ישראל- שומרון העתיקה- אשר נבנתה ע"י מלכי ישראל הראשונים- והיא שריד יחיד בעולם למלכות ישראל הקדומה, נוכסה ע"י הרשות הפלסטינית , היא מביאה למקום קבוצות ומציגה את המקום כאתר מורשת פלסטיני בפני מבקרים ובתקשורת הבינלאומית. לאחרונה היא החלה בבנייה בלתי חוקית במקום, ובמקום מתבצע שוד עתיקות לאור היום.

לדברי גורמים המעורים בנושא, האתר יושב על שטח B וזוהי הסיבה העיקרית לקושי של מדינת ישראל לתחזק את המקום להציב כביש גישה מסודר למקום ולהגן עליו.

אולם לטענת אלוף במילואים ח"כ עוזי דיין שהיה אלוף הפיקוד בתקופת אוסלו, המקום מתנהג כשטח C מכיוון שמטיילים נכנסים פעם אחר פעם וכי הוא התייחס אליו ככשהיה אלוף הפיקוד כשטח C,

יצויין רק כי לאחרונה הודיעה הרשות הפלסטינית כי היא אינה מתכוונת להתייחס יותר לשטחי A, B ו – C, והורתה לבנות בכל האיזור כולל בשטחי c.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
פלטינה הדמיונית
סתם איש | 13-09-2019 16:05
שוב הטפילים הקוראים לעצמם פלסטינים מנסים לחבל בהיסטוריה. צריך לגרש אותם לעזאזל. הם גוזלים אדמה עיברית בת אלפי שנים. נחותים הם ואלימים. תתעוררו כולכם וצאו מאיזור הנוחות. יש להעיף מפה את הפלסטינים כולם. זאת ארץ ישראל. הם לא מפה. אנחנו כן מפה זה שלנו ורק שלנו!
2
להחיל ריבונות מדינית ישראל על מזבל "יהושע בן-
דורון | 13-09-2019 18:41
צריך לזרוק את כל הערבים מארץ ישראל; גונבים לנו רכבי B.M.W, רוצחים לנו (ליהודים) מערכות יחסים עם יהודיות טהורות וכשרות. להחיל ריבונות ישראל על מזבחיהושע בן-נון