שו"ת שירת נשים/ הרב שלמה אבינר

מאיזה גיל אסור לשמוע קול ילדה? האם האיסור הוא על האיש לשמוע או גם על האישה לשיר? ומה הדין בשמיעה ברדיו או בטייפ? הרב שלמה אבינר בשו"ת שירת נשים

שו"ת שירת נשים: כל התשובות לכל השאלות
  (צילום: שלומי כהן/ פלאש90; תמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90)

מאיזה גיל אסור לשמוע קול ילדה?

מגיל שרגילה כאורח הנשים. משנה ברורה (עה ס"ק יז), כלומר גיל 11. שו"ת אגרות משה (או"ח א, כו). ומי שנמנע מגיל שנהנה מקולה, מה טוב. שם.  אך תחת לגיל שש- שבע, אין ענין להחמיר (פס"ת שם 118).

מה הדין אם הרבה נשים שרות יחד?

גם אסור וחטא מוכפל כמספרם. שו"ת שבט הלוי (ב, קצז).

מה דין אם אינו מכירה?

יש שהתירו. הגר"ע יוסף. שו"ת ציץ אליעזר. ועיין שו"ת משנה הלכות (שו"ת יביע אומר א או"ח ו. ט קח. שו"ת ציץ אליעזר ה, ב. שו"ת משנה הלכות ד, פו. ז, יג). אבל זה חידוש גדול. כי הסיבה היא בגמרא "כי קולך ערב" (ברכות כד, א), והרמב"ם והשו"ע לא חילקו אם מכירה או לא, אלא רק לגבי בגדים. שו"ת הלוי (שם). ואם מהרהר, אסור לכל הדעות (פס"ת שם 120). ואין הבדל אם כבר נפטרה (פס"ת שם).

מה דין שמיעה ברדיו או בטייפ?

גם אסור כנ"ל.

ואם מנגנת על כלי?

מותר. ערוה"ש (עה, ח.  שו"ת משנה הלכות יא, יב), אבל אסור להסתכל עליה.

בשו"ת שרידי אש א ח להגרי"י ויינברג, מתיר שירה מעורבת בתנועת נוער?

זה רק משום פיקוח נפש שלא יתבוללו, וכתב לי הג"ר אהרן וייסטהיים שהגרי"י ויינברג הביע צער שהוציאו דבריו מהקשרם.

הוא מביא משדי חמד (כללים מע' ק כלל מב) שאם זה מתוך רוממות קודש, מותר?

זה חידוש, ומכל מקום אין זה שייך לנו הקטנים, ונאמר על דבורה הנביאה, וגם השדי חמד עצמו אומר להתרחק מזה.

האם האיסור הוא על האיש לשמוע או גם על האישה לשיר?

גם. כי היא מכשילה אחרים. כף החיים (עה ס"ק כג.  א"ר שם סק"ה).

ובשביל תינוק שיירדם?

גם אסור. משנה ברורה (תרס שעה"צ ס"ק כה).תשיר בשקט.

לשיר זמירות במשפחה והשכנים שומעים?

תשיר בשקט. שו"ת שבט הלוי (שם.  שו"ת שלמת חיים עד).

אשה שרה שמקליטה באולפן קלטת בשביל נשים?

מותר בתנאי שכל המפעילים והנוכחים הם נשים.

ואשה במופעים והאחראי על ההגברה הוא גבר? האם בעבידתיה טריד?

אסור. צריך לקחת אשה או שתעשה בעצמה. שו"ת קנין תורה (א, כ). זה לא נקרא טרוד בעבודתו אלא להיפך. רופא טרוד בעבודתו לרפא, לכן לא שם לב ליופי. פה אדרבה עבודתו היא היופי של השירה ובה הוא טרוד.

קול דיבור מותר?

בתנאי שזה קול דיבור רגיל, ולא אם נואמת בנעימה ודומה לזה. שו"ת שבט הלוי (ג, יד), האדר"ת (עובר אורח קי) ועוד (שו"ת אז נדברו ג, עא. ט, נט. י, נ).

אמירת שלום אסורה.  קידושין ע', א'?

זה אם אומרת בנעימה. עיין רשב"א ברכות כד, א. אבל אם אומרת בטון רגיל של נימוס, מותר.

ובסיכום?

רק שפתיה נעות וקולה לא יישמע.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
הנשים למיטווח!
בום! | 05-09-2019 18:22
יכולות לירות, אבל בשקט, לא בשכיבה, ובוודאי לא בכריעה.
2
צא מהבועה
ירוחם לוין | 05-09-2019 22:22
אי אי הרב אבינר צא מהבועה ומהסרט שאתה חיי בו
משהו
מישהו | 05-09-2019 23:43
היהדות שלך נפלה תרים אותה
3
כל האיסור של קול באשה ערוה מבוסס על הוצאת דבר
חניאל קורן | 06-09-2019 7:56
כל האיסור של קול באשה ערוה מבוסס על הוצאת דברי התנך מהקשרם. בשיר השירים כתוב: השמיעיני את קולך כי קולך ערב. בא אחד האמוראים ואמר: אל תקראו ערב אלא ערוה - ומכאן שקול באשה ערוה. זאת הוצאת דברים מהקשרם וסלוף הטקסט באופן מדהים! ההפך הגמור ממה שכתוב בתנך! אם בתנך כתוב ערב אז כך יש לקרוא. ולא אחרת. ועד היום אף אחד לא שם לב לביזיון הזה! בושה!
התורה שלנו מורכבת מ-2 חלקים של תורות
חניאל אתה טועה | 09-09-2019 10:45
חלק אחד של תורה שבעפ שהיא כל התורה כולה כל הדינים וההלכות ובעצם כל הוראות היצרן. וחלק אחד של תורה שבכתב שהיא בסך הכל החלק הנוסחאתי שמהווה כנוסחת קיצור שתפקידה להזכיר את התורה האמיתית המובאת בתורה שבעפ. אין שום משמעות לתורה שבכתב ללא התורה שבעפ. התורה שבכתב הוא ספר חתום שאי אפשר ללמוד ממנו שום דין ושום הלכה. המפתח לתורה שבכתב נמצא בתורה שבעפ. יש גם פסוקים שמגלים לנו שהתורה ניתנה ב-2 חלקים בעפ ובכתב כגון שמות כד יב וויקרא כו מו.
גאון!
הראל אליה | 08-09-2019 13:37
איך כל הקודמים לך לא עלו על הטיעון הגאוני הזה?! כנראה שהייתה להם סיבה מספיק טובה... אחרת הם היו טוענים אותה.. יישר כוח לכבוד הרב שלא חושש לומר את דברי התורה מול כל אלו שרוצים לחדש אותה..
תגובה ל3
מירי | 07-09-2019 19:47
למדנו היום שהיה רב חכם שלא ידע לקרא ובמקום ערב קרא ערווה ומאז אנחנו ובעיקר הנשים סובלות
תגובה ל3
גבי מכפר עציון | 06-09-2019 15:00
חכמי הרבנות טוענים גם לעתיד החזיר יחזור ויהיה כשר . למה כשמו חזיר אבל מה לעשות אין בתורה לחזור יש לשוב .כל גולם לבש גלימה להתהדר בה והפך שליטא
אף אחד לא שם לב עד שבאת..
י | 06-09-2019 10:04
ממש פורץ דרך.. מה אתה חי בסרט? קצת ענווה!
תגובה למבזה מספר 3-טועה בליבו ותולה ברבו
דויד | 06-09-2019 8:23
קצת ענוה כלפי חז''ל . זה שלצערי אינך מפעיל טיפ טיפה את שכלך בהבנה פשוטה בטקסט פשוט של חז'ל זו הבעיה שלך. בודאי שהפשט הוא כי קולך ערב ואדרבה בגלל שהוא ערב הוא גורם למשיכה מצד שומעה ומעורר הרהורים רעים בלב השומעים ולכן גזרו בזה חז''ל דין קול באשה ערוה.
4
הרב אבינר מומחה!
להקשיב לרב! | 06-09-2019 8:58
הוא אישית בחן מספר לא מבוטל של ערוות, ועל סמך נסיונו הוא פוסק! לא לזלזל בתלמיד חכם!
5
פסיקות אבינר
משה כליפא | 06-09-2019 12:32
רב שלמה אבינר עדיף שלא תפתח את הפה .פיך לא נוטף מרגליות .במשלי כתוב גם אויל מחריש חכם יחשב אוטם שפתיו נבון .כדאי שתלמד מכל עוטי הגלימה . שותק לא עונה למייל. ונחשב לחכם .(ראה משכורת) איך זה שמרים שרה .ומשה לא מיחא בידה .נכון שהיה פחות חכם ממך ולא בדרגתך אבל עדין איש האלוהים גם דבורה שרה יחד עם ברק בן אבינועם .השם ישמור. בינו בוערים בעם .וכסילים (ורבנים ) מתי תשכילו .הפכתם את הדת לבדיחה אנשים טובים עם שכל שהיה להם בעבר והפך לסכל .המון אנשים נוטשים את הדת בגלל פסקי הלכה - או ליתר דיוק פסקי האיוולת שלכם .ידוע שיבנה בית המקדש הרבנים יהיו חסרי מעש .לויים וכהנים ישמשו בקודש ולא חבורת רמת גן
6
תודה למורנו הרב אבינר שליטא. האם מותר לשיר במ
ליאת פרידמן | 06-09-2019 13:50
האם מותר לאיש לשיר במקהלה של גברים לנשים. או בשירה במקום העבודה, של גברים ונשים??
7
יהדות התורה
נועם | 07-09-2019 10:44
יהדות התורה
8
מפלגת אמצע ישראל
נועם | 07-09-2019 10:44
מפלגת אמצע ישראל עם הרב יואל קרויס
9
שירת נערים זה לא צנוע
כ | 08-09-2019 10:27
שירת נערים שטרם התחלף קולם זה לא צנוע, צריך להתחשב בפדופילים. צריך להתחשב גם בנשים, שירת גברים גם עלולה לעורר אצלן מחשבות לא טהורות. אני חושב שיש לאסור על שירה.
10
מצחיק לראות את החילונים האפיקורסים..
רם | 11-09-2019 8:04
מעזים ללמדנו תורה. אשרי מי שלא פוחד ואומר את ההלכה כפי שהיא ומקור ההלכה של קול באשה ערווה הוא מהפסוק לא יראה בך ערוות דבר! וידוע שכל גופה של אשה ערווה(ערווה זה מלשון מעורר) וכל תפקיד יופייה של האשה זה לגרום לבעלה לרצות לקיים מצוות פרייה ורבייה ולעזור לו לעלות במדרגות הקדושה. היופי של האשה נועד לקדושה ולא להתבהמות.
11
להצביע רק למפלגת נעם - הנקיה מפריצות נשית
איש ישראלי | 12-09-2019 20:05
כי אשה אסור שקולה יישמע - רק שפתיה נעות וקולה לא יישמע - ולכן אסור להצביע לעוצמה יהודית שיש בה אשה - דבר חמור ביותר שהוא כנגד הוראת נשיא הדור.