בתחילת דרכו היה אברהם בודד באמונתו, "אברהם העברי – כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד" (ב"ר מב). אברהם מגבש לאיטו את דרכו בחיים, אך אל המסקנה הנכונה אין הוא מגיע בפעם אחת.
הנחת היסוד של אברהם כבר בראשית דרכו היתה, שאי אפשר להביא את העולם לתיקונו כל עוד היחיד יתרכז בהשלמתו האישית בלבד, כמו שעשה נח בשעתו. מפני שההשתלמות האישית כמה שהיא חשובה ואפילו היא קודמת לכל שאר ההשתלמויות, אי אפשר להסתפק בה מבלי לשלב עמה גם את האכפתיות מהזולת והשפעה עליו, לקרב רחוקים ולסייע לנכשלים ותועים.
גם לאחר שהגיע לתובנה זו, עדיין התלבט אברהם איך משפיעים על הזולת, האם אפשר לעשותה בעקיפין מבחוץ על ידי דוגמא אישית, או עדיף לעשותה מבפנים בהשפעה ישירה. וכשעושים אותה מבפנים האם יש לעשותה באינטגרציה מלאה עם האחר והשונה או שגם אז יש לסייג אותה בהגבלות?
בשאלות הללו התלבט אברהם בראשית דרכו.
ההסתגרות
אברהם החליט שהדרך הנכונה שיש ללכת בה היא ההשלמה האישית עם שילוב של קירוב רחוקים, אלא שבתחילה חשב שיש לעשות זאת דווקא בהתכנסות והתבצרות בתוך מעגל סגור ומשם להקרין על הסביבה.
וכך מפרש החת"ם סופר (תורת משה, לך לך) את ניסיון "לך לך מארצך" של אברהם אבינו: שלא הודיעו לו מלכתחילה לאן עליו ללכת אלא אמר לו באופן סתמי: "אל הארץ אשר אראך" – מה היה נסיונו של אברהם במקרה הזה?
מסביר החת"ם סופר: "אף על פי שהיה ניסיון גדול ללכת מארצו וממולדתו ולא הודיעו הקב"ה אנא ילך, סבור היה אברהם שיוליכהו [הקב"ה] אל אחת המדינות [שאינן מיושבות] שהן הפקר שעדיין אין בהן איש, כי זה היה סמוך לדור ההפלגה, כי בן מ"ח שנה היה אברהם בפלגה ועכשיו הוא בן ע"ה, ובזמן של כ"ז שנים עדיין לא נתיישבו כל המדינות. וחשב אברהם שבאחד הגלילות הללו [הריקות מאדם] ידור ויתגדל."
וכאשר נאמר לאברהם ללכת היתה מחשבתו שהוא עם הרבבות שנצטרפו אליו יקים מדינת מופת, שהיא תשמש דגם לחברה מאמינה, שהחברה האנושית שמסביב תראה אותה ותרצה לחקות אותה.
בל לא זו היתה כוונתו של הקב"ה, ולכן כשהגיע אברהם לשכם נראה אליו הקב"ה והודיעו שכאן עליו לחנות ולבנות את חייו, ומסיים החת"ס: "והכנעני אז בארץ, עם גדול ורם בני ענקים, ואברהם יתגורר שם כגר עד יפרה ויוריש הכנעני, מה שיארך זמן רב, ואעפ"כ לא הרהר אלא 'ויבן שם מזבח לא־ל הנראה אליו', לומר שנתן תודה לה' ולא הרהר ח"ו".
להשפיע בתוך החברה
מה חשב לכתחילה אברהם לפי הפירוש הזה, ומה לימדו אותו מן השמים? מחשבתו הראשונה של אברהם היתה שהדרך הנכונה להביא את העולם לתיקונו, היא בהקמת חברת־מופת, המתבדלת ומסתגרת כדי להישמר מהסביבה החברתית המקולקלת, כדי שתוכל לשמור על ייחודה בצורה בטוחה יותר, וחברת המופת הזו בהיותה דגם לחברה מושלמת תשפיע לטובה בעקיפין על החברה הסובבת בהיותה משמשת לה דוגמא לחיקוי.
אבל מן השמים הודיעו לאברהם שלא זו דרך התיקון הנכונה, לא בהתנתקות מן החברה ועמידה מן הצד נצליח להשפיע עליה, אלא דווקא בהיותנו בתוך החברה, חיים בקרבה, ומתוכה לפעול ולנסות לתקנה ולשכללה. ואת זה אומר לו הקב"ה כשמסמן לו את ארץ כנען כארץ שעליו לחיות בה למרות שהייתה ארץ מושחתת.
והנה אברהם, למרות שעליו לשנות את כל תפיסת עולמו, מקבל עליו אברהם את הדין, הוא נוטע את אוהלו במרכז הישוב הכנעני, בין בית-אל לעי, מתקין לאהל ארבעה פתחים לארבעה רוחות העולם כדי לקבל כל אדם: "מלמד שהיה אברהם אבינו מכניס בני אדם לביתו, מאכילן ומשקן ומאהיבן ומקרבן ומכניסן תחת כנפי השכינה" (שיהש"ר פ"א).
בהכניסו לאוהלו את העוברים ושבים אין אברהם בודק את טיבם, כמו המלאכים שבאו אליו בדמות בני אדם, והם נראו לו כישמעאלים המשתחוים לאבק רגליהם, ולמרות חולשתו הגופנית והתשישות מחום היום אין אברהם נמנע מלהכניסם כאורחים לביתו.
אך יחד עם זאת אין הוא מוותר על עקרונותיו, ולכן הוא מבקש מהם לרחוץ את רגליהם, מפני שהקפיד שלא להכניס עבודה זרה לביתו (עיין רש"י בראשית יח ד). אבל ההקפדה הזו לא מנעה ממנו להכניסם כאורחים לביתו כמו שהם.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
מנחם
הרעיון כאן הוא של החתם סופר ולא של הרב פילבר - עיין בספרו "תורת משה".
11:05 14.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפהיבנאל
הוא הקפיד על האבק שעל רגלי האנשים ק"ו שלא עבד מצבות.
17:29 13.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צבועים
00:38 13.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עובדות עובדות
23:36 12.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
23:33 12.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מי שמך?!
23:32 12.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה יש לכם למכור?
23:32 12.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איזה רב תלוש!
23:31 12.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמי
קודם כל, אם לא הבנת אז איך אתה קורא לזה שטויות? זה מראה משהו על העמדה שלך מלכתחילה, לשלול. הכוונה שלי הייתה שיש אנשים רחוקים מתורה ויהדות, ויש אנשים ורבנים שחושבים...
קודם כל, אם לא הבנת אז איך אתה קורא לזה שטויות? זה מראה משהו על העמדה שלך מלכתחילה, לשלול. הכוונה שלי הייתה שיש אנשים רחוקים מתורה ויהדות, ויש אנשים ורבנים שחושבים שצריך להשתלב איתם ולעגל קצת את ההלכה ולהקל עליהם כדי שיתקרבו. וזו הטעות שאליה התכוונתי. צריך להביא את האנשים אל התורה ולא את התורה אל האנשים..
המשך 19:47 12.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
מה ההבדל בין לקרב את האנשים אל האמת או לקרב את האמת אל האנשים בשני המקרים האנשים מתחברים עם האמת
16:28 11.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר