חמשת היעדים לטיול מרתק אחר המסורת היהודית - סרוגים

חמשת היעדים לטיול מרתק אחר המסורת היהודית

חלק מרכזי בהיסטוריה של העם היהודי, מאז ומעולם, היתה שייכותו לחיי קהילה דתיים וחברתיים. התא הקהילתי סיפק תמיכה ליהודי העיר וסייע להם לחיות חיים יהודיים בגולה, כשהם מוקפים גויים. על אף שחלק עצום ממבני הקהילה ומהחיים בה נגדע עם תקופת השואה,  זכר למסורת היהודית הענפה שהתקיימה בגולה, בעיקר בארצות אירופה, ניתן לראות עד היום

חמשת היעדים לטיול מרתק אחר המסורת היהודית
  מתוך: pexels.com

הנה הצצה לחמישה יעדים מרתקים בהם תוכלו לבקר וליהנות מבילוי אירופאי נפלא, לצד התחקות אחר המסורת היהודית.

1. ורשה

בשנים האחרונות משנה בירת פולין את פניה. מעיר מנומנמת ואפרורית היא הפכה לאחת מהבירות המובילות לטיול, היא נמצאת בתהליך מתמיד של התחדשות ומציעה למטיילים שילוב בין ישן וחדש, תרבות אירופאית והיסטוריה מרתקת הנוגעת לעם היהודי במיוחד. טיסות לורשה אורכות ארבע שעות בלבד, בסופן תגיעו אל אחד היעדים המעניינים ביותר שיש. ורשה נחרבה כמעט כליל במלחמת העולם השנייה. לאחר המלחמה נערכו עבודות שחזור מסיביות ומקיפות בעיר, כך שרוב המבנים שתראו בעיר העתיקה נבנו בשישים השנים האחרונות  באופן מדויק ובהתאמה מושלמת למקור.

הקהילה היהודית בוורשה של לפני מלחמת העולם השנייה הייתה אחת הקהילות המפותחות והעשירות שהיו בעולם, ממנה לא נותר זכר. היא נמחקה כליל מעל פני האדמה, אך ההיסטוריה הכואבת מפעמת עדיין במבנים העתיקים, ברחובות ובשרידים שנותרו מתקופת השואה.

חובה לבקר

• בית הקברות היהודי העתיק – זהו אחד מבתי הקברות העתיקים באירופה. הוא נבנה בשנת 1780 לטובת תושביה היהודים של רובע "פראגה" בעיר, אך נחרב על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה, שהשתמשו במצבות כחומרי בניין. את המלחמה שרדו כ-300 מצבות יחידות שנאספו במרכז בית הקברות.

• מסלול הגבורה – מסלול המתחיל בכיכר המשלוחים, ממנה נשלחו יהודי ורשה אל מותם ועד לכיכר הגטו. לכל אורך הדרך תוכלו לראות אבני זיכרון להנצחתם של יהודים שחירפו את נפשם והפגינו גבורה מיוחדת בגטו ורשה, כמו מרדכי אנילביץ', פאבל פרנקל ועוד

2. בודפשט

הקהילה היהודית של בודפשט, בירת הונגריה, מונה כיום 80,000 איש, אך בעבר היא הייתה גדולה הרבה יותר. לפני מלחמת העולם השנייה הייתה זו אחת הקהילות הגדולות באירופה והתקיימו בה חיים יהודיים עשירים. במהלך הסיור ברובע היהודי של העיר תוכלו עדיין להציץ אל עברה המפואר של הקהילה היהודית בעיר דרך בתי כנסת, רחובות מיוחדים ומסעדות כשרות. לצד זאת, הפך אזור הרובע היהודי בבודפשט לאחד האזורים הטרנדיים בעיר ומתקיימת בו כיום גם סצנה סטודנטיאלית מובילה.

חובה לבקר

• בית הכנסת הגדול של בודפשט – אחד מבתי הכנסת הגדולים באירופה ואחת מפנינות התיירות המובילות בעיר, בה מבקרים גם תיירים לא יהודים. בית הכנסת המרשים פועל משנת 1859 והוא מכיל מעל ל-3,000 מתפללים.

• מוזיאון ההיסטוריה היהודית – מוזיאון מרשים המציג חפצי קודש עתיקים מהמאה ה-18 וה-19, כמו גם תצלומים של הקהילה היהודית בבודפשט.

3. פראג

בירת צ'כיה היא אחד היעדים הנוחים ביותר למטייל שומר המסורות. גם בתקופות קדומות, כבר במאה ה-13 התקיימה בפראג קהילה יהודית ענפה ועשירה. להבדיל מערים אירופאיות אחרות שנחרבו במהלך מלחמת העולם השנייה, בפראג השתמרו בתי הכנסת והמבנים היהודיים החשובים להפליא.

חובה לבקר

• בית הכנסת אלטנוישול – זהו בית הכנסת העתיק ביותר באירופה. הוא הוקם בשנת 1270 וזכה עם הזמן לכינוי "ישן-חדש". כשהיה בית הכנסת היחיד בעיר, כונה "החדש" אך כשנבנו בתי כנסת נוספים מלבדו הוצמד לו הכינוי "ישן-חדש". בסמוך לבית הכנסת נמצא מבנה הקהילה היהודית של פראג, בחזיתו יש שעון עם אותיות עבריות במקום ספרות.

• בית הקברות היהודי – אחד מבתי הקברות העתיקים והמפורסמים בעולם, בו יש מעל ל-12,000 מצבות. בין השאר, קבור כאן המהר"ל מפראג.

4. פריז

הקהילה היהודית בפריז היא אחת העתיקות והמפוארות בעולם. עד למלחמת העולם השנייה, התגוררו בפריז כ-300,000 יהודים, שקיימו בעיר חיים יהודים עשירים. כיום מתגוררים מרבית היהודים באזור ה"מארה" בפריז, בו יש שפע של בתי כנסת, אתרי הנצחה וזיכרון, בתי ספר יהודיים ומגוון מסעדות כשרות.

חובה לבקר

• בית הכנסת דה לה ויקטואר – בבית הכנסת הגדול והמרשים הזה, שנחנך בשנת 1874 נהגה משפחת רוטשילד המפורסמת להתפלל. בית הכנסת מיועד להכיל עד 1,800 מתפללים ובכניסה אליו נבנו אנדרטאות, עליהן חקוקים שמותיהם של מחנות ההשמדה אליהם נשלחו יהודי פריז בתקופת השואה.

• המוזיאון לאמנות והיסטוריה של היהדות – מוזיאון המציג אוספי אמנות, ציור ותצלומים מגוונים, הסוקרים את ההיסטוריה של יהדות צרפת לאורך השנים.

5. ברלין

אזכורם של יהודים בברלין קיים כבר משנת 1295, הקהילה היהודית אשר התגוררה בעברה בברלין הייתה גדולה וענפה ומנתה כ- 160,000 יהודים טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה. כיום מספר היהודים בברלין אינו רב, אך בברלין עצמה תוכלו למצוא אזכורים רבים לזכר יהודי השואה.

חובה לבקר

• אנדרטת השואה – האנדרטה ליהודי אירופה שנרצחו" – זהו שמה הנוסף, בשנת 2005 נחנכה לראשונה. יד הזיכרון גדולת הממדים פרושה על שטח של 19,000 מ"ר, אשר בהם כמות של 2,771 קוביות בטון בגבהים שונים, הרעיון היה ליצור תחושה של "בית קברות ענקי" בכדי שכל המבקרים במקום יוכלו לחוש ולפרש את עוצמת המקום וההיסטוריה מאחוריו.

• בית הכנסת החדש – בית הכנסת החדש היפהפה, הממוקם ברובע מיטה הוקם בשנים 1859-1866. לבית הכנסת יש כיפת זהב יפהפייה הוא נחשב למבנה מפואר הנישא לגובה רב. בחזיתו העשירה מתנוסס המשפט: "פתחו שערים ויבוא גוי-צדיק שומר אמונים" -ישעיהו כ"ו. בית הכנסת שרד את ליל הבדולח אך נפגע בהפצצות על ברלין במלחמת העולם השנייה. הוא שוחזר בתפארת רבה וכיום יש בו כ- 3,200 מושבים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
מערכת גזענית. פשוט גזענית!!
פשוט אין מילים | 01-09-2019 14:57
לעשות רשימה כזאת ולכלל בה רק את אשכנז?! יהדות ספרד הייתה מפוארת ומשפיעה הרבה יותר ובכל זאת מהרשימה הזאת נפקדו ספרד, פורטוגל, תורכיה, גילברטר וכו'. לאן הם נעלמו? לאן?
2
הייאה היי סבבא לאלוהי צבאות ישראל העיברי
אני | 01-09-2019 18:49
בקשר ל1 באמת אולי בהיזדמנות תביאו את הקבר של שבזי של חכמי ערב. אנחנו הרי במיזרח בקדם. שיחברו אותנו קצת לגן עדן. חכמי ערב היו נביאים שם שבזי ממש נביא. לא שכחו שם את הנבואה. איזה אבסורד היגענו לארץ הרגרסיה היתפתחה. צאצאי ערב כבר לא המשך לניפלאים אלה גם בוודאי לא הדוקטרינה ששולטת. הנבואה היא העתיד תשלוט בעתיד. היא תביא את האם אמא של כל הפנטזיות בעולם חזרה הבייתה לגן עדן תחיית המתים ביעור הרע שלווה לנשמה ועוד מלא פלאות פנטזיות. הרמוניה לנפש וליקום.
3
אני
נועם | 02-12-2020 6:05
אני רוצה לגור בפראג
4
הרבי
נועם | 29-12-2020 10:23
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
5
הראפר
נועם | 29-12-2020 10:24
הראפר העבריין היהודי
6
גלגלצ
נועם | 29-12-2020 10:24
גלגלצ אקו 99 FM
7
הראפר
נועם | 29-12-2020 10:25
הראפר Gangsta Jewish MC Kool G
8
אני
נועם | 10-04-2021 15:55
אני רוצה לגור בירושלים