אחרי מלצר: הממשלה מקדמת חוק לתיעוד בקלפי - סרוגים

אחרי מלצר: הממשלה מקדמת חוק לתיעוד בקלפי

לאחר שיו"ר ועדת הבחירות אסר להציב מצלמות בקלפי, בליכוד מקדמים הצעת חוק שתקבע את המקרים שבהם מותר לצלם את הליך ההצבעה כדי למנוע זיופים. ההצעה תובא לאישור הממשלה בשבוע הבא, במטרה להיכנס לתוקף לפני הבחירות

author-image
אחרי מלצר: הממשלה מקדמת חוק לתיעוד בקלפי
  (צילום: יונתן זינדל\פלאש 90)

"חוק המצלמות" יוצא לדרך משרדי הפנים והמשפטים השלימו היום (רביעי) את ההכנות להצעת חוק שתקבע את המקרים שבהם ניתן להשתמש במצלמות בקלפיות בבחירות לכנסת כדי לתעד את הליך ההצבעה ולמנוע זיופים בבחירות.

מי שמקדם את הצעת החוק הוא הליכוד, זאת אחרי שהציבו בבחירות הקודמות אלפי פעילים לתיעוד וצילום ההצבעה בקלפיות המגזר הערבי. במשרדים מתכננים להביא את ההצעה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב, ואם יגיעו להסכמות היא תקודם תוך שבוע במטרה להכניס את החוק לתוקף עוד לפני הבחירות ב-17 בספטמבר. עם זאת, קידום החוק ידרוש גם את אישור היועץ המשפטי לממשלה, שצפוי למסור את חוות דעתו כדי שניתן יהיה להבין אם הוא סבור שההצעה חוקתית ואם ניתן להגן עליה בבג"צ.

לפי ההצעה חברי ועדת הקלפי, או כל ממלא מקום של אחד מחברי הוועדה, יוכלו לתעד חזותית או קולית את תהליך הכנת הקלפיות להצבעה, הליך ההצבעה עצמו (כולל תיעוד של המצביעים ומלוויהם), רישום הקולות וספירתם, ואריזת חומרי הקלפי בתום הבחירות. עם זאת, עדיין יאסר לתעד את ההצבעה עצמה מאחורי הפרגוד. בדברי ההסבר לטיוטת ההצעה נכתב כי "הבחירות לכנסת ה-21 ותוצאותיהן הוכיחו פעם נוספת את החשיבות העליונה של הבטחת טוהר הבחירות כדרך להגביר את אמון הציבור בתוצאות הבחירות, ובפעילות ועדת הבחירות המרכזית לשם הבטחת ייצוג הולם לבוחרים".

עוד באותו נושא

בעד מנדלבליט: השופט מלצר אסר הצבת מצלמות


10

הצעת החוק מועלית כתגובה להחלטה של יו"ר וועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, שהורה לליכוד כי יאסור לצלם את הליך ההצבעה בקלפי, גם על ידי חברי הוועדה-  אלא רק באירועים חריגים לצורך תיעודם. בהחלטתו, קבע השופט מלצר כי אסור למפלגות ולרשימות המועמדים להציב מצלמות במקומות הקלפי, וכי הצבת מצלמות באופן שיטתי בקלפיות טעונה חקיקה ראשית. כמו כן הורה להכין תכנית פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף, ויפעלו רק במקרים חריגים.

"לטעמי, אין כל הפרזה בחשיבות השמירה על טוהר הבחירות. טוהר הבחירות הוא המעניק לדמוקרטיה את חיותה, את אמון הציבור במוסדות השלטון הנבחרים, ונותן למוסדות השלטון הדמוקרטי את היכולת לפעול למען העם בשם העם שבחר אותם" הבהיר היו"ר. "משכך, ועדת הבחירות המרכזית תפעל ככל שלאל ידה לעשות כדי לשמור על טוהר הבחירות – ולהגשים את רצון הבוחרים, ובכלל זה למנוע ולהרתיע את מי שמבקשים להטות את התוצאות לטובתם, מחוץ לכללי המשחק הדמוקרטי".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
מצלמות בקלפי
שני מן | 28-08-2019 17:51
חובה להתיר לצלם כשבאים לקלפי עם תעודה מזהה וזיהוי שהמצביע לפי התעודה הוא המצביע עצמו. זאת על מנת למנוע מצביעים עם תעודת זיהוי של מי מהחמולה ערבים ולא ערבים. לא מבינה למה לא.
יותר חשוב.לסגור רשימות עד תום דיון בפסילתם.
הגון והגיוני. | 28-08-2019 22:02
.