הרב יובל שרלו: "תנ"ך לומדים בגובה התנ"ך" - סרוגים

הרב יובל שרלו: "תנ"ך לומדים בגובה התנ"ך"

מותר בכלל ללמוד את ימי גדולי ישראל בתורה – האבות, האמהות, משה רבינו, אהרון הכהן – כאילו היו אנשים רגילים. ומנגד, האמנם מותר בכלל להתעלם מעשרות (!) מאמרי חז״ל אשר נפגשים עם נפילות הגדולים ביותר, ומלמדים את מה שאנו חייבים ללמוד מדבר ה'?

הרב יובל שרלו: "תנ"ך לומדים בגובה התנ"ך"
  הרב יובל שרלו (צילום: צהר)

האם מותר ללמוד בתנ״ך בדרך הפוכה ממה שכתבי הקודש כתובים? האם מותר לסלף את מה שכתוב במפורש במקרא? האמנם מותר בכלל לסטות מדברי הכתוב המפורשים, המלמדים אותנו את דבר ד׳, את המוסר האלוהי, את העובדה שהקב״ה אינו נושא פנים לאיש? האמנם מותר בכלל ללמוד את ימי גדולי ישראל בתורה – האבות, האמהות, משה רבינו, אהרון הכהן – כאילו היו אנשים רגילים, ולהתעלם מהעובדה שהקב״ה דיבר עימם, בחר בהם, שלח אותם בשליחות להקים את האומה הקדושה?

ומנגד, האמנם מותר בכלל להתעלם מעשרות מאמרי חז"ל אשר נפגשים עם נפילות הגדולים ביותר, ומלמדים את מה שאנו חייבים ללמוד מדבר ה׳? האמנם 'כל האומר… חטא' הוא התעלמות מדברים מפורשים של הנביא?

הכניסה לתבניות של 'בגובה העיניים' או 'בגובה העננים' היא האסון הגדול של לימוד דבר ה׳. תנ"ך לומדים בגובה התנ"ך – מסולם המוצב ארצה ועד ראשו המגיע השמימה.

גדולתו של דוד המלך, אליבא דנביא, הייתה כפולה: ראשית, העובדה שהקב״ה בחר בו והבטיח לו הבטחות נצח, מתכנן המקדש, מייסד ספר תהילים, ועוד אין ספור מעלות. שנית, העובדה שייסד את דרך התשובה מהנפילה היותר נוראה שיכולה להיות למנהיג – מעשה אוריה החתי.

דוד המלך מתואר בעשרות מאמרים בחז"ל כמי שתיקן את התנועה הגדולה של תשובה, תיקון, וחזרה. זה לא בגובה העיניים. זה מה שנאמר, וכך למדו תנ״ך כמעט כל הפרשנים שהורו לנו את הדרך. וכך – גם אנחנו מהפכים את הלב שלנו להתקדשות בדרכי ה׳, בלימוד תורה מכוון, ובתיקון עצמנו בשעות משפט, אהבת חסד, נקיות כפיים וברות לבב.

ונענים למה שריבונו של עולם מלמד אותנו בכתבי הקודש.

=======

המאמר הקצר התפרסם בקבוצות 'זיקים' בהן מפרסם הרב יובל שרלו מאמרים קצרים מדי ערב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
אסור בשום אופן ללמוד את אבותינו כאילו היו..
רם | 19-08-2019 21:35
אנשים רגילים, כי הם לא! כמו של בבא סאלי אנחנו לא מתייחסים כאל אדם רגיל, כמו שלבן איש חי איננו מתייחסים כאדם רגיל, כמו שלרשבי איננו מתייחסים כאדם רגיל אז בטח לאלף אלפי הבדלות אין לנו להתייחס לאבותינו ואמותינו כאנשים רגילים. זאת דרך לימוד של הגויים והנוצרים.
דברי [ר'] שרלו קרובים לאפיקורסו
אנטי אהוד ברק | 23-08-2019 14:43
זה מה שצריך ללמד את הנוער הקדוש? בישיבות הליטאיות והחסידיות היו מעלים על מוקד דף מסרים כזה.
באמת אסור להתייחס לאבותינו כאילו היו אנשים
דוד המלך קדוש עליון | 22-08-2019 10:02
מדובר בקדושי עליון. הפסגה של הפסגה של הפסגה. שבכל מעשה ומעשה שלהם הם ייסדו את הזכות לעם שלם ולכל הדורות לקבל רחמים ולקבל זכויות ועוגן ואחיזה להתקבלות תפילות ולאינסוף ארך אפיים. עקפו בקדושה את כל המלאכים כמו גם בחיבור לה'. הגיעו לתכלית הבריאה ברמה הגבוהה ביותר שהמוח האנושי לא מסוגל לעכל. יצרו את הטריגר לרצון ה' להוריד תורה לעולם. הנצרות לקחה איש אחד ועשתה ממנו אלוה ואת כל היתר השאירה כאנשים פשוטים. ביהדות אין האלהה אנושית, אבל יש עליה רוחנית ברמה כל כך גבוהה שהיא מעבר למלאכים ואת זה כל האבות הקדושים הצליחו לרכוש. אין שום משמעות לתורה שבכתב ללא התורה שבעפ. הכל תלוי בתורה שבעפ. וגם מי היו האבות הקדושים לא יוצא מן הכלל ורק התורה שבעפ יכולה לגלות לנו טפח על קצה קצהו של המזלג מיהם היו. ואידך זיל גמור למרות שבכלל לא בטוח שאנחנו מסוגלים לכך. דוד המלך לא שונה מהאבות הקדושים והחטא היחידי שהיה לו זה חטא חילול ה' שגם אותו הוא לא היה אמור לחטוא אלא לצורך הראיית דרך תשובה לכל באי העולם שיבואו אחריו עד סוף כל הדורות. לא סתם דוד המלך קיבל מינוי של קבע לשושלת המלוכה בניגוד לשאול המלך קודמו. לכאורה החטא של שאול המלך אם הולכים לפי הפשט(העקום) של הפסוקים הרבה יותר קל מכביכול החטא של דוד המלך ובכל זאת שאול המלך הפסיד את המלוכה ודוד לא. והמעשה הכי חזק שמדגים את התלות הבלעדית שלנו בתורה שבעפ בעניין של דוד המלך הוא העובדה שאותו נביא שהוכיחו כביכול נתן הנביא הוא זה שהופך את העולם על מנת ששושלת דוד המלך תמשיך והוא מקים את דוד המלך מחוליו על מנת להבטיח את המשך שושלתו. הקבה היה חייב להודיע לנתן הנביא ולשמואל הנביא על בחירת מלך חדש משושלת חדשה. אבל לא! דוד המלך הוא אבי שושלת המשיחים! ואפשר גם להוסיף את ספר תהלים העצום והנפלא. לא היתה ניתנת סיעתא דשמיא לדוד המלך לכתוב ספר תפילות כל כך עצום(שבסדר מסוים של קריאת הפסוקים(סדר שלא ידוע לנו)ניתן גם להחיות מתים). מגלגלים זכות עי זכאי. ומי לנו זכאי וענק מעבר למה ששכלנו מסוגל להבין וקדוש עליון כדוד המלך. ועדיין לא אמרתי כלום עליו ועל מעלותיו.
אדם רגיל
אבי | 20-08-2019 21:55
כל גיבורי התנך היו אנשים רגילים וחוטאים כמונו המיוחד בהם זה פועל ה' כמו שגם קרה עם הרצון של בלעם ה' יכול השתמש ברצונו בכל אחד אבל הכבוד שייך רק לו כי את כבודו לא יתן לאחר אפילו לא לבבה סאלי
דווקא הנוצרים מתייחסים לישו כאל אלוהים בעצמו!
הפוך גוטה | 20-08-2019 0:54
דווקא הנוצרים הם אלה שמעלים בני אדם לדרגת קדושה כי האלוהים מבחינתם הוא נשגב מידי כדי להיות נגיש לבני אדם. אין זו דרכה של היהדות. בן אדם הוא בן אדם גם אם הוא ניחן ביכולות מיוחדות וגם אם הקדוש ברוך הוא התגלה אליו.
2
תגובה
אפרים | 19-08-2019 21:50
כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה
תמשיך את הגמרא שם.
יוסי | 20-08-2019 8:22
לא חטא באשת איש אך כן חטא בלקיחת כבשת הרש.. החא היא גרושתו הזמנית של אוריה החתי.. אל תסלפו פשט גמרא.
גם
התמים | 19-08-2019 22:03
נתן הנביא ?
3
אם ראשונים מלאכים
אור החיים | 19-08-2019 23:04
אנו בני אדם ואם הם בני אדם אז אנחנו חמורים ולא כמו חמורו של פינחס בן יאיר. על מאמר זה אומר אור החיים הקדוש שאם אנו חושבים שראשונים הם מלאכים אזי אנו בני אדם אך אם חושבים שהם בני אדם כמונו אז כנראה שאנו חמורים... השיפוטיות של הרב שרלו ודומיו שרובם ככולם אשכנזים... באה לנפח את האגו של עצמם. שהרי אם דוד חטא באשת איש אני שלא אלא רק פזלתי מידי פעם ללא מעשה כמו ההיתרים המוזרים שלו ללהטבים. הרי אני צדיק לעומת הראשונים... מוזמן הרב שרלו לקרוא את פירוש הגאונים על המימרא מנעו בנכם מין ההיגיון....
4
התשובה לחארטות הנ"ל - נעם!!!
יצחק | 20-08-2019 0:47
מצביעים נעם!!
5
התשובה לשטויות הנ"ל - נעם!!!
יצחק | 20-08-2019 0:48
מצביעים נעם!!!!
6
כל העדה כולם קדושים?
נעם ממן | 20-08-2019 0:52
תפארת ישראל (מהרל)/פרק יג לקרוא בשפה אחרת . במדרש הנעלם (זוהר בהעלותך קנב א), אמר רבי שמעון, ווי לההוא בר נש דאמר דהא אורייתא אתא לאחזאה ספורין בעלמא ומלין דהדיוטי. דאי הכי, אפילו בזמנא דא אנן יכלין למעבד באורייתא, מלין דהדיוטי ובשבחא יתיר מכלהו. אי לאחזאה מלה דעלמא, אפילו אינון קפסירי דעלמא, אית בינייהו מלין עלאין יתירה. אי הכי נזיל אבתרייהו, ונעביד מנייהו אורייתא כהאי גוונא. אלא כל מלין דאורייתא מלין עלאין ורזין עילאין. תא חזי, עלמא עלאה ועלמא תתאה בחד מתקלא אתקלו. ישראל לתתא, מלאכי עלאי לעילא. מלאכי עלאי כתיב בהו (תהלים קד, ד) עושה מלאכיו רוחות, האי באתר עלאה. בשעתא דנחתין לתתא, מתלבשי בלבושא דהאי עלמא. ואי לא מתלבשי בלבושא כגוונא דהאי עלמא, לא יכלין למיקם בהאי עלמא, ולא סביל לון עלמא. ואי במלאכי כך, אורייתא דברא להו וברא עלמין כלהו, וקיימין בגינה, על אחת כמה וכמה, כיון דנחתת להאי עלמא, אי לאו דמתלבשא בבלבושא דהאי עלמא, לא יכיל למסבל. ועל דא האי ספורא דאורייתא, לבושא דאורייתא איהו. מאן דחשיב דהאי לבושא איהו אורייתא ממש, ולא מילי אחריתי, תיפח רוחיה, ולא יהא ליה חולקא בעלמא דאתי. בגין כך אמר דוד (תהלים קיט, יח) גל עיני נפלאות מתורתך פרטיותתצוגת מחשבים
?????
חן | 20-08-2019 2:21
מחופף לגמרי
7
האתר הזה נגוע ברבנים משיחיים מחופפים
מנדי | 20-08-2019 2:27
בלהבלהבלה, רוח קדש, מינוי ישיר מאלהים. סיסמאות נבובות מפי רבנים מטורללים.
8
כול הרבנים האלה צוער תורה ועבודה אלו כפייה חילונית להצביע למפלגות החרדים כדי לשמור הערכים שלנו
אלכס | 20-08-2019 6:39
9
הרב יובל הצדיק והישר
אביחי | 20-08-2019 8:45
למדתי אצל הרב ורצונו טוב וגם מעשהו רצוי, בצניעות וענווה, אבל בעניין הזה, הוא טועה ומטעה, אנחנו באבדן דרך, הציבור הדתי לאומי נהפך להיות חילוני, תנך נלמד כמו ספרות והחקר בו בהתאם, חלק מפולקלור שלא בו אפשר לחקור את הגודל הרוחני של האוצר הישראלי הגדול ביותר שלנו, צריך אנשים שעושים מהתנך צינור נשימה, חיבור להמונים עם האור הגדול שלנו,מאורות שגדולים מהם לא קמו, את חטאיהם נבחן בעין מושפלת לקרקע, כי הם לא עוונותינו, מי שברוחו מסוגל להתגבר על הזרם והעבודה הזרה, לא להיות חלק מהעדר, ולנתץ מזבחות ורוח רעה פגאנית ומשחיתה, ממנו נינק, לא ברוח הספרות החוקרת שרואה בכתב העתיק פרמיבטיביות.. יישר כח לרב על כל פועלו בצהר ובכל שאר הבמות , אבל בזה לצערי הרב טועה ומטעה.. אשמח שיבהיר דבריו..לאור הטענות.
10
למה שבנו
מי אנחנו | 20-08-2019 9:18
התנך הוא ספר נבואה . הופעת התנך זה הופעת הנבואה. סיום התנך וכניסתנו לגלות זה העלמות הנבואה. התנך קשור לחגורת התנך . לאבזם המואר- הלו היא ארץ ישראל . על כן סוגה של אדמה זו בנבואה. הכהונה קשורה כולה בגלות. אז אם אנחנו העם חיים באדמה תנכית זה מחייב אותנו לכבד אותה. לראות אותה באספקלרייה נכונה דרך פריזמת עולם הנבואה. אז נבין מי האל באמת. מי אנחנו מה משמעות שיבתנו ומה עם העתיד. ישראל כולה מלאה גלות. והמשך האחזות בה- שזה טעות אחת גדולה. חייבים לפנות להתחלה חדשה לשוב הבייתה להיתחבר לאדמה זו שלנו שסיכומה בנבואה. אז באמת נבין המון דברים נואר ונינפש.
11
לפני שבלבלים את המוח, שנצליח לעודד אנשים
יצחק | 20-08-2019 9:28
ללמוד תנך. הלוואי וילמדו תנך, לא משנה באיזה גובה, אפילו בגובה הרגליים.
12
דוד המלך זה סיפור עם מגמה.
דני צור | 20-08-2019 9:33
סיפור שמנסה להסביר את הצד השלילי במלוכה. אם אכן היה אדם כזה הרי הוא ביצע פשעים בלתי נסלחים.
13
הרב הראשי לישראל לאו, נהג כמאפיונר
יוסף | 20-08-2019 19:55
שערורייה. הרב הראשי לישראל הרב לאו, נהג בהעדר סמכות חוקית, ובניגוד להלכה. ההלכה מזהירה מפני פגיעה בכבוד המת, ומצווה, לא תלין מתך עד בוקר. בנוסף ההלכה היהודית מציינת מפורשות, את האחריות האישית, איש. בחטאו יישא. וכן, אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה. פעולת הרב לאו, הינה עבריינית, פירטית ונהוגה בעולם התחתון, שם אין חוקים והכל מותר. עניין העגונות הוא פשוט לחלוטין. שהדתיים ינהגו לפיו, אבל למ. לחייב גם את החילונים. רק בגלל זה, להחרים הדת והדתיים והביביסטים. מעניקים כוח לדתיים המושחתים
14
ביזוי ת"ח
רועי | 21-08-2019 0:23
אסור לבזות כל אדם מישראל קו תלמיד חכם. נחמתנו שאחד מסימני הגאולה שנערים פני זקנים ילבינו
15
שימו לב הכותרת מטעה. זה הפוך ממה שכתוב.
אביתר יעקב מיכלשוילי | 21-08-2019 10:03
.
16
פשוט
ישראלית | 21-08-2019 15:39
בן גוריון היה אומר שמי שסבור שהציונות היא דבר ריאלי, הוא בלתי ריאלי. באותו אופן ברור שמי שסבור שאבותינו היו אנשים רגילים ומשורש כזה צמחה אומה שאין אח בתולדות האנושות לקיומה הפלאי, הוא בלתי ריאלי.
17
חכמינו ידעו לייפות את גיבורי התנך
שי | 23-08-2019 11:57
ולהגיד על כל פסק שלא ניתן להבין אותו כפשוטו. האם משה חטא כאשר היכה את הסלע? לא, חס וחלילה, שבן אדם ברמה שלו יחטא? האם דוד המלך חטא? הקדוש ברוך הוא סבור שכן, החכמים עושים שמיניות באוויר כדי להוכיח את ההיפך. אז כן, זאת המגמה בכל דת ודת, להפוך חייו של בן אדם לסיפורי צדיקים בלתי נגמרים.