מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו? סוגיה בוערת זו מבלבלת לא מעט יהודים טובים ויראי ה'. אלו קוראים בלהבת קודש לעלות אל ההר כדי לחזק את אחיזתנו בו ובכך לזרז את בניין אריאל, ואלו זועקים מתוך חרדת קודש מפגימה בקודש, פן יהרסו לעלות אל ההר ונפל ממנו רב…

המצדדים בעד העלייה, מצטטים מקורות הלכתיים המתירים זאת, וגם מעוררים רגשות לאומיים בריאים שמקורם גם בקודש. והם זועקים בהתמרמרות: "איך אפשר לראות ששועלים מהלכים בו ולשתוק, וזאת כשאנו ריבוניים על ארצנו? איך אנחנו מרשים לעצמנו להפקיר את המקום המקודש ביותר לעם ישראל בידי ישמעאלים?

במקום מקורות הלכתיים – מקורות אמוניים

המצדדים נגד העלייה לא מרבים לצטט מקורת הלכתיים, אלא שוטחים בעיקר טעונים אמוניים, מטה-פיזיים ומטה-היסטוריים:

הר הבית אינו כמו כל ארץ ישראל, שיש לפעול בדרך הטבע לכובשה, אלא הוא מהווה מעין שגרירות של עולם שמימי בתחתיות ארץ, והעובדה היא שעשרה ניסים התרחשו בו באופן תמידי. כך שזכייתנו בו תהיה אך ורק בדבקותנו בחוקי שמים.

כשהאומה תטהר, תתקדש, ותתרומם בשאיפותיה האציליות, אזי מסובב הסיבות יגרום שנמצא את עצמנו בסיטואציה שתביא אותנו לבניין המקדש. אבל וכל ניסיון לזכות בו בדרך הטבע, לא רק שאינה מועילה, אלא היא גם מזיקה, ככל ניסיון להשתייך למעמד מסוים בטרם עת. למשל, התשוקה להתחתן היא נעלה ורצויה ומתאימה לבוגר, ולכן גם נדרש ממנו להוציאה לפועל בטהרה.

אבל בגיל הילדות, היא בוסרית והרסנית ויש לפעול בכל תוקף לבל תצא את הפועל כלל, כי היא גם לא תקום ותתקיים במקום קודשו. ומשכך, מי שינסה להוכיח בעזרת נימוקים הלכתיים שאין בעיה להתחתן בגיל הילדות, לא יוכל לכוון שום דבר לאמיתתה של תורת אמת, שכן הכלים ההלכתיים, כלל לא רלוונטיים לסוגיה זו…. והא הדין בדיוק לגבי עליה להר הבית.

שמא יטענו המצדדים בעד העלייה: "ומי אמר שאיננו בשלים לכך?"

האם עם ישראל נמצא במצב לבית מקדש?

לפני שנעריך את מצב טהרתו וקדושתו של הציבור בישראל, הבא ונבדוק מה מצבו ביחס לאחד היעודים האלמנטריים של בית המקדש. נאמר לגביו: "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים". האם רוב רבני ישראל וכל שכן כלל הישראלים נמצאים כבר במצב הזה של אהבת כל העמים וכל בני האדם עד כדי שאיפה לצרפם לעבודת ה' במקדשנו בבירת מדינת ישראל?

האם ברור לכל שאהבת ישראל מחייבת אהבת כל האדם, וכשהיא מטביעה שנאה לאיזה חלק מן האדם הוא סימן שלא נטהרה עדיין הנשמה מזוהמתה?

הרי אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם ביחוד, ואהבת כל העמים כולם, חפץ עילוים ותקומתם הרוחנית והחומרית.. . ועלינו לדעת ש אי-אפשר כלל לבא לידי רום-הרוח של "הודו לד' קראו בשמו הודיעו בעמים עלילותיו בלא אהבה פנימית, מעמקי לב ונפש, להיטיב לעמים כולם, לשפר את קנייניהם, לאשר את חייהם. ורק תכונה זו היא שמסגלת את רוחא דמלכא משיחא לחול על ישראל.

וכי נקודת חיים, אור וקודש, תמיד לא זזה מהצלם האלהי שנחנן בו האדם בכללו, וחוננו בו כל עם ולשון, כל אחד לפי ערכו, וגרעין קודש זה ירומם את הכל. ומתוך נקודת-חיים זו אנו חפצים את העילוי הגמור שיחול בעולם, והשלמת היצור כולו, והאדם וכל אגפיו בתחילה. ושזאת הנשמה הפנימית המונחת בעומק הדעת של כנסת ישראל, שברוח ד' עלינו הננו הולכים ומעוררים אותה לחיים מעשיים ורוחניים.

וכן עלינו לדעת שאהבת הבריות צריכה טיפול מרובה, להרחיבה ברוחב הראוי לה, נגד השטחיות הנראה בסקירה הראשונה ע"י שימוש שאינו כל צרכו, מצד התורה ומצד המוסר המנהגי, כאילו יש נגודים ולפחות שויון-נפש לאהבה זו, שהיא צריכה להתמלא תמיד בכל חדרי הנפש. ושאהבה צריכה להתפשט על כל האדם כולו, למרות כל שינויי דעות דתות ואמונות, ולמרות כל החילוקים של הגזעים והאקלימים, ושנכון הדבר לרדת לסוף דעתם של העמים והקיבוצים השונים, כמה שאפשר ללמוד את אופיים ואת תכונותיהם, למען דעת איך לבסס את האהבה האנושית על יסודות המתקרבים למעשה.

כי רק על נפש עשירה באהבת הבריות ואהבת אדם תוכל אהבת האומה להתנשא בגאון אצילותה וגדולתה הרוחנית והמעשית. וצרות-העין הגורמת לראות בכל מה שחוץ לגבול ישראל, רק כיעור וטומאה, היא מהמחשכים הנוראים שגורמים הריסה כללית לכל בניין הטוב הרוחני, שכל נפש עדינה מצפה לאורו.

נישואין בוסריים שיסתיימו בגירושים מהירים

לענ"ד, נראה לי שעוד ארוכה הדרך לפנינו עד שרוב תלמידי החכמים שבדור יתרוממו למדרגה הזו וכל שכן שכלל האומה תגיע לכך…

אז אם חפצים אנחנו באמת ובתמים לעלות להר ה' וגם לקום ולהתקיים במקום קודשו, ולא רק בקיום מסיבת נישואין בוסריים שיסתיימו בגירושים מהירים, עלינו קודם כל להפיץ את תורת אמת זו בכלל האומה, בכדי להביאה לידי בשלות מינימאלית להיותה ראויה לבניין עדי עד.

==

הרב יוסף בן שושן בוגר ישיבת "מרכז הרב" ויו"ר תנועת "עוז לישראל".