אחרי חודשיים: שיבושי קליטת ה-GPS בנתב"ג פסקו

לאחר חודשיים של שיבושים בקליטת ה-GPS בנתב"ג ובשטח האווירי של ישראל, רשות שדות התעופה הודיעה כי התקלות פסקו בימים האחרונים. בשלב הזה לא ברור מה הוביל להפסקת השיבושים, והאם התערבות גורמי הביטחון השפיעה על כך

אחרי חודשיים: שיבושי קליטת ה-GPS בנתב"ג פסקו
  מגדל הפיקוח בנתב"ג (צילום: רשות שדות התעופה)

הסוף למטרד? רשות שדות התעופה אמרה היום (שני) כי שיבושי קליטת ה-GPS שהורגשו בחודשיים האחרונים בשטח האווירי של ישראל פסקו בימים האחרונים.

בשלב הזה עדיין לא ברור מדוע ההפרעות נפסקו, אך ייתכן כי הפסקת השיבושים מגיעה בעקבות התערבות של גורמי ביטחון ישראליים ומטה הסייבר הלאומי, שקיבל אחריות על הטיפול בנושא. בחברת התעופה אל על עדכנו את טייסיה שניתן לחזור לבצע נחיתות כרגיל- זאת לאחר שהנחו את כל טייסי החברה לפני כחודש לנתק את כל רכיבי ה-GPS במטוס לפני נחיתה בנתב"ג.

עוד באותו נושא

לא רק בישראל: שיבושי ה-GPS מתרחבים לחו"ל

כזכור, בתחילת חודש יוני איגוד הטייסים הבינלאומי הזהיר את הטייסים מפני איבוד קליטת GPS בקרבת נמל התעופה בן גוריון. לפי האיגוד, בשבועות שקדמו לאזהרה טייסים רבים התלוננו על קשיים בקליטה רציפה הפוגעת בבטיחות הטיסה ובמערכות הטייס האוטומטי. "אובדן אותות GPS משפיע על גישות כניסה ויציאה ועלול ליצור התראות רבות למערכות שעוברות להתבסס על מיקום פנימי" נכתב. "צוותי הטיסה צריכים להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי, להימנע מהסחות דעת ולתכנן חלופה בהתאם לנהלים ולפי הצורך".

בגלי צה"ל דיווחו כי על פי ההערכות, השיבושים נגרמים בגלל מערכות שיבוש וחסימה שמפעיל הצבא הרוסי בבסיס חמיימים בסוריה במטרה להקשות על תקיפות באזור. הערכות אלו לא אומתו והבדיקה לגבי מקור שיבוש ה-GPS עדיין נמשכת, אך ברוסיה הכחישו את הטענות ואמרו כי "מדובר בפייק ניוז. איננו יכולים להתייחס לזה ברצינות". בהמשך דווח כי התקלות התרחבו גם למדינות נוספות באזור- ביניהן קפריסין, טורקיה, וחלק מיוון- כאשר טייסים דיווחו על ניתוקים בטיסות מעל האזורים הללו, שהשפיעו על התפקוד הראוי של המטוס.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו