שו"ת: האם השבוע מותר לאכול צ'ולנט ב'ליל שישי'? - סרוגים

שו"ת: האם השבוע מותר לאכול צ'ולנט ב'ליל שישי'?

האם השבוע מותר להשתתף ב'ליל שישי' ולאכול צלחת צ'ולנט מהבילה? הרב שבתי יגל משיב כי לספרדים ותימנים מותר, לאשכנזים עדיף להימנע

שו"ת: האם השבוע מותר לאכול צ'ולנט ב'ליל שישי'?
  (צילום: קובי גדעון/פלאש90)

שאלה

בשנים האחרונות ישנה תופעה, לפיה בריכוזים חרדיים, מקיימים 'ליל שישי' בה מתכנסים אנשים, אוכלים  צ'ולנט, קוגל, וסוגים שונים של "אוכל יהודי". השבוע, חל ראש חודש אב ביום שישי ויש מקילים בדיני האבלות. האם מותר לקיים את 'ליל שישי' השבוע, ובאיזה אופן?

יש הבדל בן אשכנזים וספרדים

ראשית, אנו מקווים ומצפים כי עד ליל שישי הקרוב נתבשר בבשורת הגאולה וממילא לא יהיה צורך להידרש כלל לשאלה זו.

אולם, אם לא נזכה, אזי שיש להבחין בזה בין בני ספרד לבני אשכנז ואבאר:

הנה יש כמה מנהגים בעניין אי אכילת בשר ושתיית יין בתשעת הימים, אולם המנהג הרווח אצל בני אשכנז הוא להמנע החל מראש חודש אב, כלומר כבר מיום חמישי בלילה שהוא ליל ראש חודש מנחם אב בשנה זו תשע"ט.

אולם לבני ספרד יש שכתבו שעל אף שמנהג זו נוהג בכל תשעת הימים (ולא רק מ'שבוע שחל בו') מכל מקום בראש חודש אב מותר (והשנה שראש חודש אב חל ביום שישי המנהג להמנע מאכילת בשר נכנס לתוקף רק ממוצאי שבת, שהרי בשבת כידוע מותר ושמא אף מצווה לאכול בשר ובוודאי לשתות יין, ואף במוצאי שבת יש מפוסקי ספרד שהקלו לאכול שאריות בשריות מסעודות השבת ואין כאן מקום להאריך בזה).

ואם כן, בני אשכנז לא יוכלו לאכול בשר ולשתות יין ביום חמישי בלילה, אולם בני ספרד רשאים (ויש מבני תימן שלא נוהגים כלל מנהג זה אלא רק בסעודה המפסקת שכך הוא דינא דגמרא, ובשנה כגון זו שתעשה באב חל בשבת גם זה אין).

עוד באותו נושא

סורגים שבת: מתכון לצ'ולנט מנצח

הצ'ולנט של ליל שישי הקרוב יהיה פרווה

ועל פי האמור, אנו נוהגים כאן בעירנו רעננה בבית המדרש של הכולל הקהילתי ברעננה רחוב אחוזה 198, שבכל 'ליל שישי' יש לימוד ושיעור תורה ומגישים לציבור 'צ'ולנט חם וקוקה קולה קר' שבשנה כגון זו, הטשולנט של ליל שישי הקרוב יהיה פרווה (אם לא נזכה…) וזאת כדי שגם בני אשכנז יוכלו לאכול ממנו.

והנה בוודאי יהיו כאלו שירצו להציע לארגן 'סיום מסכת' כדי להפוך את האכילה ל'סעודת מצווה' וממילא יהיה מותר לאכול בשר ולשתות יין, והנה אם אכן הזדמן סיום מסכת ללילה זה, אזי אכן יהיה אפשר לעשות זאת (ומאחר והוא אינו 'שבוע שחל בו' אין הגבלה על כמות הסועדים) אך 'לתזמן' מראש סיום מסכת לערב זה כדי שיהיה אפשר לאפשר לציבור אכילת בשר ושתיית יין – אין לעשות כן.

והנה יודע אני כי במקומות אחרים מקלים בזה ומתירים 'לתזמן' סיומי מסכת בתשעת הימים לצורך כך, מכל מקום אין אנו נוהגים להורות כך, ולא כך קיבלתי מרבותיי, והדברים מבוארים להדיא בפסקי המשנה ברורה שמפיהם אנו חיים.

ומעשה היה אצלנו בכולל ברעננה, שמסעדת בשרים מהרצליה הציעה למנהל הכולל 'שותפות' – הכולל יארגן אברך שיגיע כל ערב מתשעת הימים למסעדה כדי לערוך סיום מסכת ולהתיר על ידי כך לאורחי המסעדה את אכילת הבשר, והמסעדה תתרום סך מסוים מהפידיון של אותם ערבים – לכולל, ולפי האמור לעיל, לא שיתפנו פעולה עם 'שותפות' זאת.

וכדאי הוא בית אלוקינו להתאבל עליו כראוי, גם אם בגלל זה 'נצטרך לוותר' על המאכלים הבשריים ב'ליל שישי' ונסתפק רק ב'קוגל' לסוגיו השונים וכדומה…

==

הרב שבתי יגל הוא רב קהילת 'בני הישיבות' ברעננה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
כיפה סרוגה מטמאים את עם ישראל בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 28-07-2019 14:49
ממליכים שוחד מרמה והפרת אמונים בחסות מתנחלים על בני ישראל עם קרובו.
לא נמאס לך?
אדם | 28-07-2019 21:19
.
2
תנוח דעתך...לא תבוא גאולה עד יום חמישי בלילה
יעקב | 29-07-2019 18:50
היא כבר באה לפני 71 שנה....ויא שלפני 102 שנה בהצהרת בלפור. ויא דלפני 152 שנה..ונפקמ דהאם משיח בן יוסף היה הרצל, בלפור או בן גוריון זכר צדיקים לברכה. ועל כן התענית של שלשת השבועות רק רק מדין אבלות על טימטומם של אחבי 'אינם בונים את המקדש ומתעסקים בזוטות משכב מבית מדרשם של מפלגת נעם עפל ייסכר פי דוברי שקר.
3
עדיף להמנע!
לא ולא | 03-08-2019 20:20
מעורר פעילות מעיים חריגה וריחות לא נעימים. גם ככה מבלים את סוף השבוע ברביצה במקום ולא בספורט וטיולים בארץ. צ'ולנט לא בריא ומשמין. די להביט בבנצי גופשטיין או איתמר בן גביר ולראות איזה כרס גדלה שאוכלים במקום לעשות ספורט.