פרשת מטות נקראת השנה בבתי הכנסת כפרשה נפרדת, בלא חברתה – פרשת מסעי. פרשתנו פותחת את שעריה בעיסוק בדיני נדרים ושבועות ובאפשרות הפרתם. כמו כן, הפטרתה של הפרשה פותחת למעשה את סדרת הפטרות הפורענות, "תלתא דפורענותא" בלשון חז"ל. שלוש הפטרות אלו סובבות את הימים שבין י"ז בתמוז לתשעה באב, ימים בהם העולם היהודי עוסק בחשבון נפש לאומי.
רוב רובן של קהילות ישראל מפטירות השבת בספר ירמיה, בתיאור הקדשתו של ירמיה לנביא. בכל מהלך השנה תוכן ההפטרה נדרש להיות "מעין הפרשה", כלומר נושא ההפטרה קשור באופן ישיר או עקיף לתוכנה של פרשת השבוע. לפי זה, הפטרת הפרשה המייעדת את ירמיה לנביא המלווה את חורבן הבית אינה קשורה לתוכן הפרשה עצמה, אלא רק לאווירת הימים האופפים אותה. אולם נראה שישנו מבט עמוק יותר.
הייעוד שניתן לירמיה הנביא הינו ברור מאוד: "ראֵה הִפְקַדְתִּיךָ הַיּוֹם הַזֶּה עַל הַגּוֹיִם וְעַל הַמַּמְלָכוֹת לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וּלְהַאֲבִיד וְלַהֲרוֹס". ירמיה מצטייר בתיאור זה כנביא של חורבן המנבא הרס ושבר על בני עמו הסרים מדרך הישר. עם זאת, לחורבן הישראלי ניתן מרפא בצדו, כאשר באותה שעה ירמיה מצווה גם "לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ". על אף שהיחס בין תפקידי החורבן לתפקידי התקומה ברור ביותר, הנביא חושף בפנינו שתכלית החורבן היא בכדי להשיב את האומה אל יסודות האמונה והמוסר, "לבנות ולנטוע", ומתוך כך לחדש ממלכת כהנים וגוי קדוש.
מה מקור כוחה של כנסת ישראל? כיצד מצליח עם ישראל לשרוד את כל הגלויות אותן הוא עובר? מהו הרז הטמיר של האומה הישראלית המשיב את האומה אל חיק מולדתה על אף היותה רקב עצמות בארצות הנכר?
לאורך התנ"ך כולו מוזכרת שבועה שנשבע הקב"ה לעם ישראל. שבועה זו סובבת את ההיסטוריה כולה, היא מקיימת את האומה הישראלית בכל מקומות מושבותיה:
"(ז) לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים: (ח) כִּי מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵיכֶם" (דברים ז).
הקב"ה נשבע לאבותינו ובעצם חקק על לוח ליבנו, כי תכונת החיים והצמיחה אינה ברת ניתוק מהנפש הישראלית. שבועה זו אינה שבועה שניתן לחלל והיא בבחינת "לא יחל דברו", כפי שאומר הנביא ישעיה: "כִּי כַאֲשֶׁר הַשָּׁמַיִם הַחֲדָשִׁים וְהָאָרֶץ הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עֹמְדִים לְפָנַי נְאֻם ה' כֵּן יַעֲמֹד זַרְעֲכֶם וְשִׁמְכֶם" (ישעיה סו).
פרשת מטות העוסקת בחלקה הראשון בדיני נדרים ושבועות גונזת בקרבה את סודה של ההפטרה. שבועת האדם נדרשת להיות מעין שבועתו של הקב"ה, אותה שבועה שנשבע לאבותינו שזרעם לא ייפסק לעולם. כשם שהתחייב הקב"ה לא "לחלל" את דברו, כך מתחייב האדם לעמוד בדבריו.
הפטרת הפרשה, הלקוחה מהקדשתו של ירמיה, עוסקת במגמות ובתהליכי עומק בחברה הישראלית, היא מרוממת אותנו למבט עמוק המזהה במעמקי החורבן את הברית, החסד והשבועה שנשבע ה' לאבותינו. רק מתוך ההבנה ששבועה זו היא שמזרימה חיים ללב הישראלי ניתן לעסוק בבירור הגלות והחורבן.
מה דעתך בנושא?
18 תגובות
2 דיונים
נועם
חינוך יותר טוב
19:48 03.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
בס"ד. אתה מנגן את המנגינה הקלאסית אותה שלא מותירה מקום לשבעים פנים לבוא לידי ביטוי. נאחזים בקרנות המזבח של פן אחד "עדרי" ואשר נחרש שוב ושוב משל ומלאה הארץ דעה...
בס"ד. אתה מנגן את המנגינה הקלאסית אותה שלא מותירה מקום לשבעים פנים לבוא לידי ביטוי. נאחזים בקרנות המזבח של פן אחד "עדרי" ואשר נחרש שוב ושוב משל ומלאה הארץ דעה את ה' הוא מצב של שיכפול הקיים...... התורה נזקקה למוסד הנדרים לא מפני חיובו אלא מפני שכך היו שטופים אותם דורות ולא היה ניתן לשרשו אז באבחת ציווי הייתה זו גזירה שהציבור לא היה עומד בה. היה ניתן להאריך בזה אך נסתפק בקוהלת ובמשלי. קוהלת גילה דעתו כי הנודר בעיניו בחזקת "כסיל" מהטעם הפשוט הוא מתיימר להבטיח לפעול במקום שאין בידו להבטיח כאדם. הוא לרגע משחק כעין את האלוהים . הרי אדם יכול לנדור ואחרי שעה למות ולא לקיים מה עוד שדחף הנדרים לפעמים מביא לגוזמאות שהדעת אינה סובלת ראה מקרה יפתח. על כן לטעמי השלים משלי בקביעה "כי טוב אשר לא תדור". כך או כך אני מכבד את דעתך הקלאסית השאלה אם גם אתה מכבד דעתי
המשך 06:39 28.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
בס"ד. נתחיל בכך שלעניות דעתי המשוואה הבאה במאמר בעייתית : "כשם שהתחייב הקב"ה לא "לחלל" את דברו, כך מתחייב האדם לעמוד בדבריו.". ובכלל נראה לי די מלאכותית ומאולצת הכותרת והמבוא...
בס"ד. נתחיל בכך שלעניות דעתי המשוואה הבאה במאמר בעייתית : "כשם שהתחייב הקב"ה לא "לחלל" את דברו, כך מתחייב האדם לעמוד בדבריו.". ובכלל נראה לי די מלאכותית ומאולצת הכותרת והמבוא למאמר - ביחס לתוכן . עולם השבועות האלוקיות אין כל מקום להשוותו גם במבחינת החיוב לעולם השבועות האנושיות. בכלל החיוב לקיים שבועה בגלל הדנאמיקה שנמסרה לאדם לברוא בריות במו פיו אשר מחייבות אותו כתוצאה.
המשך 21:58 27.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
בס"ד. הנדרים גם לה' הן לכתחילה מוסד נפסד . הם אינם רצויים כי יש כאן יומרה מעין אלוקית לשנות מהטבע והבריאה לכן גם הביטוי "יפליא" שנדבק לנדר. עיסוק בתחום הסגור...
בס"ד. הנדרים גם לה' הן לכתחילה מוסד נפסד . הם אינם רצויים כי יש כאן יומרה מעין אלוקית לשנות מהטבע והבריאה לכן גם הביטוי "יפליא" שנדבק לנדר. עיסוק בתחום הסגור של הפלאות והרי נאמר :במופלא ממך אל תדרוש והניסתרות לה' אלוהינו וגם הנדר והנזירות מקוטלגים כ"חטא". והרבותא של עניין הנדרים בפרשת מטות היא הניסיון למזער נזקי הנדר במערכת הרגישה שבין האיש והאישה. לעניין זה הוטל לפתחם של ראשי המטות האתגר והמטלה לחנך בבחינת לכתחילה כנגד הנדרים ובדיעבד לחנך לקיים . התורה אם כן חרדה מכך שנדרי אדם יפגעו בזולת וביותר חרדה שיסכנו את שלום הבית שבין האיש והאישה . לכן גם הביטוי "לא יחל דברו " ולא נאמר נדרו אלא דברו לרמז על הלכתחילה כאמור שלא להתחיל בכלל בדיבור של נדר. אני יודע שהדברים לא יפלו על אוזן קשובה משום שהם לא נאמרו על ידי מי המכונה "גדול בתורה" אבל בדרך העולה אל ומלאה הארץ דעה את ה', הקב"ה זיכה את העולם במכשיר זה [האנטרנט]שגם פשוטי העם יאירו בנרם שלהם את תורת ישראל.
המשך 21:39 27.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
אמנם התייחסות חז"ל לעולם הנדרים היא מורכבת, אך בוודאי שהתורה אינה שוללת את מציאות הנדרים, שהרי אם כך יכולה הייתה לא להתייחס אליו כלל כאל אמירה בעלת משמעות. הנדר נכון לאנשים מסוימים בתקופות מסוימות - לכתחילה. יעקב אבינו נדר נדר, עם ישראל נדר והכל תלוי מצב. ראה על כך בשמונה קבצים ג, קפ"ה לראי"ה קוק, ובעין איה שבת א, פרק שני פס' ריג.
00:27 28.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציון בן גל
ישר כח
14:36 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
בס"ד. אומנם השבועה היא הצד השני של מטבע הנדר אך ההשוואה הגורפת בין נדר לשבועה ואך במימד החיובי היא בעיניי החטאה רעיונית. בכלל הנדרים שבכאן בפרשת מטות נזכרו להטיל מחוייבות...
בס"ד. אומנם השבועה היא הצד השני של מטבע הנדר אך ההשוואה הגורפת בין נדר לשבועה ואך במימד החיובי היא בעיניי החטאה רעיונית. בכלל הנדרים שבכאן בפרשת מטות נזכרו להטיל מחוייבות על ראשי המטות למנוע נדרים על שום נזקם הרב בעיקר בין האיש לאישה. לכן המובן הכפול של הביטוי "יחל" לכתחילה לא יחל לדבר בנדרים ואם דיבר בדיעבד לא יחלל
המשך 14:15 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים יוסף
הכותב עשה השוואה גורפת בין נדרים לשבוע כפי שטענת, אלא השווה את הנדרים לשבועות רק לעניין "לא יחל דברו", דבר המשותף הן לנדרים והן לשבועות. ההקבלה לנבואת ירמיה משלימה את הדברים ככפפה ליד.
16:21 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
תמהני מניין הנחת שהנדרים הם פעולה דיעבדית? שמא לכתחילה לאנשים מסוימים? כמו כן טענתך כנגד הכותב שהשווה באופן "גורף" בין דיני נדרים לשבועות אינה נכונה. הכותב השווה את דיני שבועות לנדרים רק לעניין שחל איסור על האדם לחלל את דברו בשניהם, כפי שכתבו כל הראשונים.
19:10 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
סתם, מאחורי כל דבר יש סיבה תכלית ומטרה וההוכחה לזה היא הקיום שלנו
13:43 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל דוד
יישר כוח למחבר , חילך לאורייתא !
13:14 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורלי
תמיד כיף להחכים , ישר כוח
12:27 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
מאמר מעמיק ומלא עניין.יישר כח
11:34 26.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר