סכנת האלכוהול: בני הנוער הם לא הבעיה - סרוגים

סכנת האלכוהול: בני הנוער הם לא הבעיה

הייתי רוצה להכריז מלחמה על צריכת אלכוהול אצל בני הנוער, אבל כמו בהרבה מקרים אחרים אם אנחנו המבוגרים לא ניתן דוגמה לדור הצעיר, אין שום סיכוי שהדור הצעיר יבין את זה לבד // טור דעה

סכנת האלכוהול: בני הנוער הם לא הבעיה
  צילום אילוסטרציה שאטרסטוק

לא צריך אירוע נוראי ומבחיל בקפריסין בשביל להבין עד כמה אלכוהול הוא הרסני.

אני יודע. זה לא רק האלכוהול. יש הרבה סיבות מטלטלות למה בני נוער נורמטיביים מגיעים להתנהגויות מזעזעות שכאלו.

ובכל זאת, כולנו יודעים שאלכוהול נמצא כמעט בכל אירוע שמסתיים בטרגדיה. תאונות דרכים, פגיעה בנשים, דקירות בפארקים, או קטטות במועדונים. במקרים רבים מאוד האלכוהול נמצא שם והוא הגורם העיקרי לכך שמישהו מהמעורבים עובר את הגבולות. כי הרי זה בדיוק מה שגורם האלכוהול – לטשטוש גבולות.

אלכוהול הוא מסוכן. לכל אדם, ובפרט לבני נוער. הפרסומת הידועה "אם שותים לא נוהגים" נותנת לגיטימציה ברורה לשתייה שגורמת לטשטוש חושים כשההסתייגות היחידה היא שאתה לא נוהג.

אנשי חינוך יודעים לספר שאלכוהול מסוכן לבני הנוער הרבה יותר מאשר רוב סוגי הסמים, וודאי יותר מסיגריות. אנשי המחקר יודעים לספר שבני הנוער במדינת ישראל נמצאים במקום השני בעולם(!) מבחינת צריכת אלכוהול בגילאי בית הספר.

מבוגרים שותים לא פחות מצעירים

הייתי רוצה להכריז מלחמה על צריכת אלכוהול אצל בני הנוער אבל הבעיה היא שזו לא רק בעיה של בני נוער. המבוגרים שותים לא פחות מהצעירים, אין כמעט אירוע חברתי של מבוגרים שבו אין אלכוהול, ואפילו בחתונות של בחורי ישיבות בר פתוח ומצויד היטב הוא כבר ממש לא אירוע נדיר.

כמו בהרבה מקרים אחרים אם אנחנו המבוגרים לא ניתן דוגמה לדור הצעיר, אין שום סיכוי שהדור הצעיר יבין את זה לבד.

מבוגרים שותים לא פחות מצעירים, ואולי אף יותר. במסיבות, באירועים חברתיים, בסעודות שבת משפחתיות, או סתם בשביל להשתחרר אחרי יום קשה בעבודה. האלכוהול הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו, בשמחות או בהתמודדות עם קשיים.

המסר הוא שכולנו לא צריכים לצרוך אלכוהול

מבוגרים יקרים. המסר מאירועים נוראיים כמו אונס בקפריסין או רצח 'סתמי' בפארק שכונתי הוא לא לחנך בני נוער לא לצרוך אלכוהול. המסר הוא שכולנו לא צריכים לצרוך אלכוהול. לא רק בגלל שרק כך נצליח להעביר מסר ברור וחד לנוער, אלא גם בגלל שהאלכוהול מסוכן לכולנו.

אם בתחילת שנת הלימודים יחזרו אנשי החינוך לבתי הספר וינאמו שוב לתלמידים על סכנות השתייה ואפילו יביאו הרצאות של מומחים בתוספת סרטונים מזעזעים, הרשו לי להעריך שזה לא מה שישנה את המציאות.

אבל תארו לעצמכם את אותם אנשי החינוך, הורים ומורים, עומדים מול בני הנוער ואומרים להם: ראינו בחופש עד כמה האלכוהול מסוכן, ראינו עד כמה הוא הרסני, והחלטנו לעשות מעשה. אנחנו מפסיקים בעצמנו עם האלכוהול.

זה נקרא להעביר מסר חינוכי. זה בדיוק לתת דוגמא אישית ולא להשליך את כל צרות העולם על בני הנוער שבסך הכל מחקים אותנו, המבוגרים.

כולנו יודעים להגיד שסמים זה דבר מסוכן, אז הגיע הזמן שנפנים: אלכוהול הוא סם. וכמו שלא תשב לעשן סמים עם הילד שלך, אין שום היגיון שתפרק איתו בקבוק.

אלכוהול הוא רק דוגמה כמובן. בכל תחום חינוכי אתה לא יכול לחנך למשהו שאתה לא עושה אותו בעצמך. כמה פשוט ככה עמוק.

הכותב: צוריאל רובינס, מנהל מקיף אמי"ת באר שבע

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ישר כח!
מיכל | 22-07-2019 8:12
נקוה שהדברים יופצו ויופנמו!