משרד החינוך הציג היום (ה') את נתוני "התמונה החינוכית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשע"ח, מהם עולה כי נמשכת העלייה במספר הזכאים לבגרות.

התמונה החינוכית שמה זרקור על 117,100 תלמידי יב הלומדים במוסדות המגישים לבגרות. על פי הנתונים, בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 1.7% בשיעור הזכאות לבגרות מבין הלומדים בכיתה יב'- מ-68.2% ל-69.9%. בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מבין הלומדים בכיתה י"ב נרשמה עליה מזערית של 0.3% (7.9% בתשע"ז לעומת 8.2% בתשע"ח), וכן נרשמה עליה של 1.3% בתעודות הבגרות שכוללות 5 יחידות ועליה של 2% בשיעור תעודות הבגרות הכוללות 5 יחידות לימוד באנגלית. 

ניתוח נתוני התמונה החינוכית לשנה זו גם מעלה כי במרבית מדדי ההישגים הלימודיים נרשמה עליה, כך גם במדדי הערכים והאקלים הבית ספרי ובמדדי הצוות החינוכי. מגמה זו מצטרפת להמשך העליות שנרשמו גם בשנת הלימודים הקודמת, ובכך מסכמות התקדמות בשורה של תחומים. עם זאת, בדו"ח מוצג גם מגמת העלייה במספר מחברות הבחינה הפסולות נמשכת, כאשר בשנת 2015 רק 0.6% ממחברות הבחינה נפסלו, לעומת 1.1% ב-2018.

במדדי האקלים, המשקפים את תחושותיהם של המורים והתלמידים בסביבת בית הספר, נשמרת יציבות בכל הנוגע לרמת העניין והסקרנו- אך רק מחצית מהתלמידים דיווחו על עניין בלמידה. "הסקרנות בלמידה דורשת התייחסות מעמיקה יותר. רק 53% מהתלמידים דיווחו על מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה" אמר שר החינוך, הרב רפי פרץ. "התפקיד שלנו, של המנהלים והמורים, לגרום להם עניין ורצון עז ללמוד. שיאמינו בעצמם שהם מסוגלים. תלמידים צריכים לבוא לבית ספר עם ברק בעיניים ועם התלהבות, והאחריות מוטלת עלינו. בכוונתי להוביל שינוי בנושאים החשובים הללו".

"הנתונים גם מראים כי רק 57% מהתלמידים דיווחו כי בית הספר מעודד למעורבות חברתית ואזרחית" הוסיף. "אנחנו מסמנים את זה כיעד לשנה הבאה, לא לעלות באחוז אחד אלא ב10%. החברה הישראלית זקוקה לאזרחים בעלי מודעות ואכפתיות כלפי הסביבה שלהם. זה חשוב, לא פחות ממתמטיקה ומאנגלית". 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי "אני מברך על התוצאות המרשימות שעולות מן התמונה החינוכית. הן מצביעות על המשך מגמת העלייה בה נתונה המערכת לצד צמצום הפערים שהיא רושמת. אנחנו רואים את השיפור במרבית המדדים. גם בהישגים הלימודיים וגם בהיבטים הערכיים. יותר זכאים לתעודת בגרות ויותר ניגשים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה ובאנגלית".

"בד בבד, גם  שיפור ביחסי הקרבה והאכפתיות בין המורים לתלמידים ובצמצום הפער שבין העשירונים הנמוכים לגבוהים" הוסיף. "מערכת החינוך משקיעה משאבים רבים לאורך כל השנה כדי לצמצם את הפער ולהמשיך ולזנק קדימה. אבל, מחוללי השינוי המשמעותיים הם המנהלים והמורים שעובדים ללא לאות כדי להבטיח את הצלחת הבוגרים והצלחת המערכת. הם ראויים לכל הערכה והוקרה".