איראן מאיימת: "נעשיר אורניום לרמה של 20 אחוז" - סרוגים

איראן מאיימת: "נעשיר אורניום לרמה של 20 אחוז"

באיראן מאיימים להגביר את קצב העשרת האורניום ל-20 אחוז ולהגדיל את מספר הצנטריפוגות הפועלות. על פי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מהלך כזה יאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני תוך חצי שנה

איראן מאיימת: "נעשיר אורניום לרמה של 20 אחוז"
  נשיא איראן חסן רוחאני (צילום: אמיר לוי\פלאש 90)

לאחר שהודיעה אמש על הפרת הסכם הגרעין וחריגה של רמת האורניום המועשר מעל הרמה שהתחייבה לה, דובר סוכנות הגרעין האיראני איים כי המדינה שוקלת להגדיל את קצב העשרת האורניום וכן את מספר הצנטריפוגות הפועלות במדינה.

"העשרת אורנים לרמה של 20 אחוז והעלאת מספר הצנטריפוגות הן אפשרויות לצעד השלישי של איראן בנסיגה ממחויבויותיה בהסכם הגרעין" אמר. "המדינות החתומות על ההסכם צריכות לפעול במהירות. הזמן הולך ואוזל, נותרו 60 יום להציל את ההסכם".

כזכור, בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הביעו חשש ממהלך כזה, אשר עלול לאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני תוך חודשים ספורים. "המצב יכול להיות יותר גרוע אם איראן תחזיר לשימוש את הצנטריפוגות שהוצאו משימוש במסגרת הסכם הגרעין, או אפילו חלק מהן, וכן אם יותקנו צנטריפוגות נוספות" הזהיר אולי היינונן, שהיה סגן המנהל האחראי על אמצעי הביטחון בסבא"א. "כמו כן, אם היא תחליט בעוד 60 יום לקפוץ לרמת העשרה של 20%, כפי שהיא מאיימת לעשות כעת, זה יכול להפוך את התהליך למהיר יותר בהרבה. אם היא רוצה לצמצם עוד את זמן ההגעה לנשק גרעיני, היא יכולה לתקין עוד צנטריפוגות, ולקצר את זמן ההגעה לפצצה לחצי שנה בלבד".

אמש ממשלת איראן הודיעה כי היא תתחיל להעשיר אורניום מעבר לרמה של 3.67%- הרמה שאליה הותר לה להעשיר אורניום במסגרת ההסכם משנת 2015. לדבריהם, ההעשרה תיעשה ללא הגבלה "בהתאם לצרכי הממשלה". נציג איראן במו"מ על הסכם הגרעין, עבאס עראקצ'י, אמר כי  "האירופים נכשלו במילוי חלקם בהסכם. נתנו מספיק זמן לדיפלומטיה. צמצום התחייבויותינו אינו הפרה של ההסכם". עוד איים כי טהרן תודיע על נסיגה מסעיפים נוספים בהסכם בכל 60 יום. עם זאת, אראקצ'י הוסיף כי בימים הקרובים איראן תקיים שיחות עם מדינות אחרות החברות בהסכם- ומשאירה את הדלת פתוחה למו"מ גם עם ארה"ב. "אם ארה"ב תסיר את הסנקציות היא תוכל להצטרף לשיחות" הבהיר.

בעקבות ההודעה נציגי האיחוד האירופי התכנסו לדיון חירום על רקע ההפרה של הסכם הגרעין, בה קראו לאיראן להפסיק את הצעדים המפרים באופן מיידי. "איראן הפרה את תנאי ההסכם, בעוד שאנחנו נותרנו מחויבים לחלוטין להסכם" אמרו. "על איראן לחדול לאלתר מהפעילות שאינה עומדות בקנה אחד עם התחייבויותיה ולהפוך אותן". עוד הבהירו כי "אנו מתואמים עם המדינות האחרות החתומות על הסכם הגרעין לגבי הצעדים הבאים שננקוט".

ההודעה האיראנית התקבלה בזעם גם בארה"ב, כאשר מזכיר המדינה מייק פומפאו הבהיר כי יוטלו עוד סנקציות על איראן. "הרחבת תכנית הגרעין של איראן תוביל אותה להיות מבודדת יותר" כתב בטוויטר. "על אומות העולם לשוב לסטנדרט המגביל את רמת העשרת האורניום של איראן. משטר איראני חמוש בנשק גרעיני סכנה גדולה גדולה יותר לעולם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו