הטעות שהפריחה את השממה בירוחם - סרוגים

הטעות שהפריחה את השממה בירוחם

בזכות טעות של משרד הפנים הוקם המבנה בו שכן בית המדרש של ישיבת ירוחם, הערב יחנכו את בית המדרש החדש כש 400 תלמידים גודשים את הבניינים שהיו נטושים שנים רבות. איך הכל התחיל?

הטעות שהפריחה את השממה בירוחם
  בית המדרש החדש בירוחם (יח"צ)

בתחילת שנות השמונים הגיע למועצה המקומית של ירוחם תקציב בלתי רגיל (תב"ר) להקמת מפעל מוגן למוגבלים.

התקציב היה אמור להישלח לאופקים והגיע בטעות לירוחם, אבל מהנדס המועצה החדש לא שאל שאלות, ניצל את ההזדמנות והרים מבנה יפה ומיותר, לתפארת ירוחם. רק כשהגיש, כעבור שנתיים, לראש המועצה את המפתחות, התבררה הטעות.

מכיוון שלא היה צורך במבנה, מי שנהנתה מההפקר הייתה מכללה לאומנות שהוקמה באותה שנה בירוחם, ונסגרה כעבור מספר שנים. לא בררתי, אבל לא אתפלא אם התושבים באופקים המתינו במשך שנים לתקציב שהיה אמור להגיע עבורם. הפקידים בירושלים המשיכו מן הסתם לישון טוב. ירוחם, אופקים, מה זה משנה. הכול אותו דבר.

בא' באלול תשנ"ג, לפני 19 שנים ושבוע, נפתחה באותו מבנה שהוקם בטעות בירוחם, ישיבת הסדר חדשה. שלושים וחמישה תלמידים פתחו שם את דף ב עמוד א של מסכת גיטין, והחלו ללמוד.

שנה לאחר הקמתה כבר היה המבנה צר מלהכיל את ישיבת ההסדר החדשה. לצד המבנה הקטן, עמד אז נטוש ושומם מבנה גדול יותר. בעבר גם הוא שימש את המכללה לאומנות שנסגרה. בתקופות אחרות הוא שימש כסניף בני עקיבא, כאולם ספורט וכאולם חתונות. אחרי מספר גלגולים הוא נותר שומם ומוזנח.

בתחילת חורף תשנ"ה נכנסה אליו ישיבת ההסדר, ומאז היא לא יצאה ממנו. כמעט כל מה שניסו להקים במבנה הזה קודם לכן, בהשקעות כספיות לא קטנות, לא צלח. רק הישיבה שרדה. מי שרוצה יכול לראות בסיפור הזה פירוש חדש לפסוק: "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף".

הבית השלישי

ביום חמישי הקרוב ייחנך לצדם של בתי המדרש הישנים, בית המדרש החדש של ישיבת ההסדר בירוחם. זה הבית השלישי שלה והראשון שנבנה במיוחד עבורה. בשנת העשרים של הישיבה לומדים בה מאתיים ושבעים תלמידים. כן ירבו.

כבר מזמן לא מדובר רק בישיבה של בחורים שמשלבים לימוד תורה, שירות בצבא והתנדבות בירוחם, אלא גם בעשרות אברכים וביותר מארבעים משפחות של בוגרים שבעקבות לימודיהם בישיבה התחברו לעיירה וקבעו בה את ביתם.

הבחורים הצעירים בני ה-18 שהגיעו לישיבת ההסדר בלי יותר מידי תוכניות לעתיד, הפכו עם השנים לרבנים, מורים, מנהלים, רופאים, וגם אנשי היי-טק. הם מתגוררים בירוחם, פעילים בה, ומחנכים את ילדיהם בבית הספר הממ"ד היחידי בעיירה, ששוכן מול ישיבת ההסדר.

במבנה הראשון של ישיבת ההסדר, המבנה שהוקם בטעות, פועלת היום הישיבה התיכונית אמי"ת 'בלבב שלם'. זו ישיבה שהוקמה לפני שבע שנים על ידי אנשי ישיבת ההסדר ולומדים בה היום כבר מאה ושישים תלמידים, רבים מהם בני ירוחם. במבנה השני בו שכן בית המדרש, המבנה שהיה בעבר נטוש, ממוקמים היום חדרי האוכל של ישיבת ההסדר ושל הישיבה התיכונית.

השבוע תציין ישיבת ההסדר בירוחם את כניסתה לשנת העשרים. אירוע חגיגי יתקיים לרגל המאורע, אבל החגיגה האמיתית היא חגיגה יומיומית. בין שני מבנים בירוחם שהיו ריקים ושוממים בתחילת שנות התשעים, מתרוצצים היום יותר מארבע מאות נערים ובחורים.

==

המאמר המלא יתפרסם השבת בעלון 'מצב הרוח'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו