לא הנוסח: הבעיה האמיתית של הספרדים בישיבות הסדר

למחרת עמדתי על הדוכן וקראתי בטעמים אותם לימד אותי אבי כבר לבר המצווה את שלושת העליות הראשונות של הפרשה. עשיתי היסטוריה - קראתי בנוסח ספרדי בישיבה אשכנזית. רק לאחר כמה שנים הבנתי עד כמה אני לא בכיוון

לא הנוסח: הבעיה האמיתית של הספרדים בישיבות הסדר
  לימוד גמרא. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יוסי זליגר/ פלאש90)

הייתי בחור ישיבה צעיר וירוק בתחילת שיעור א' בישיבת ההסדר בקרנ"ש ולא העליתי על דעתי שלא אוכל לקרוא את פרשת בר המצווה בנוסח שלי.

מה? קוראים פה רק בנוסח אשכנזי? אז כן. זאת החלטת ראש הישיבה שליט"א. הוא לא רוצה בלאגן. הוא חייב סדר. חכו לסוף זה מתחיל עכשיו להיות מעניין.

אני לא נותן לדברים כאלה לעבור לידי. אני נזכר בכל שנה בפרשת 'חוקת' בסיפור הזה כי בשבת הזו בשנתי הראשונה בישיבה כמעט ולא נשארו בחורי ישיבה, וגם לא הקורא בתורה הקבוע. בצר להם פנו הגבאים אלי בבקשה להכין את שלושת העליות הראשונות של הפרשה, לא לפני שביקשו אישור מראש הישיבה (נו אם אין מישהו אחר מה נעשה?).

ברור שהסכמתי. אני הולך לעשות היסטוריה. התכוננתי לחלק שלי בטעמי המקרא הספרדים כמו שלא התכוננתי מעולם לקריאה בתורה, אפילו לא בבר מצווה שלי. הקפדתי על כל תג וכל נסוג- אחור. ידעתי את הקריאה ישר והפוך. היסטוריה, כבר אמרנו?

שישי בבוקר והגבאי מתבשר שהקורא בתורה כן נמצא השבת. עם חיוך גדול על פניו ניגש אלי ואמר; 'אין צורך הסתדרנו'. חרב עליי עולמי. כמה זמן השקעתי בהכנת הקריאה הזו. נשארתי בבית המדרש עד השעות הקטנות של הלילה, לפני ואחרי כל סדר, רק כדי שהרגע ההיסטורי הזה יהיה בהכי הוד והדר שהוא יכול להיות.

שקעתי בעלבון. אחד מבכירי הישיבה, בחור בשיעור ז' שעניין המסורת הספרדית בוער בעצמותיו שמע על העניין ולא היה מוכן שיעבור בשתיקה (לימים ירשתי את ה"תפקיד" ממנו לאחר שעזב, ובעוזבי בשיעור ט' כמובן שדאגתי שיהיה מי שיירש אותי). דיבר עם כמה ר"מים והגיע עד לראש הישיבה ובישר לי בסיום תפילת ערבית של שבת: אתה תקרא מחר את מה שהכנת.

לא ידעתי נפשי מרוב התרגשות. אכן למחרת עמדתי על הדוכן וקראתי בטעמים אותם לימד אותי אבי כבר לבר המצווה את שלושת העליות הראשונות של הפרשה. עשיתי היסטוריה – קראתי בנוסח ספרדי בישיבה אשכנזית. לפחות כך חשבתי בהתחלה. רק לאחר כמה שנים הבנתי עד כמה אני לא בכיוון – הנוסח זה ממש לא העניין.

אז מה כן? אז ככה זה עובד: הלב הפועם של כל ישיבה באשר היא הוא כמובן לימוד הגמרא בעיון. הוא מהווה את החלק הגדול ביותר של סדר יומו של בחור ישיבה, בחשיבות ובכמות. אבל כמעט כל הישיבות בימינו לומדות באותה שיטה שלמדו עיון בליטא בישיבות שושלת בריסק ולאחריהם פיתוח השיטה ע"י רבי שמעון שקאפ. לימוד הדוגל בדרך חשיבה אימננטית, של חילוקי "חפצא" ו"גברא" החורז בין הגמרא הראשונים והאחרונים, פעמים רבות רחוק מפשט הסוגיא, ובעיקר – אין בו שום שאיפה להגיע לפסיקת הלכה, ובקיצור בשמו העממי – "פלפול".

לעומתו עומד ה"עיון הספרדי" שבו למדו קהילות ספרד מדורי דורות ואף קהילות רבות באיטליה – לימוד השואף להגיע לפשט הסוגיא, להבנה ברורה ומדויקת של דעתם של הראשונים ופסיקת ההלכה על ידי השולחן ערוך ונושאי כליו. ובשמו העממי – "לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא".

מעטות הן הישיבות שלומדות בדרך זו, ובשנים האחרונות יותר ויותר ישיבות מבינות עד כמה שיטת הלימוד הזאת הרבה יותר רלוונטית לדור שלנו שבו רבים מהתלמידים זוכים לשבת בין 5 ל- 8 שנים בישיבה ולאחר מכן להתחיל את חייהם מתוך בסיס מוצק של עולם רוחני. זוהי שיטת הלימוד בישיבה שבה למדתי. בישיבות הסדר רבות יש קריצה לקהל פריפריאלי והן מתהדרות בכך שאצלן מתפללים וקוראים בתורה בכל הנוסחים, ששרים אצלם בחדר האוכל רק פיוטים, שכל חודש יש הילולא לצדיקים ושראש הישיבה מעביר שיעור עם טורבן על הראש.

אבל כולם מפספסים בענק. אם הן ימשיכו לנופף בנוסח הספרדי כעיקר אבל את מרכז הכובד של הישיבה הם ישאירו כפי שהוא בנוסח הליטאי הן פשוט משקרות לעצמן. אינני קורא ליסוד ישיבות "ספרדיות" כשם שאני לא רוצה שישיבות יהיו "אשכנזיות". אני מציע להתנסות ולשלב שיטות לימוד נשכחות שנותרו להן נושאי דגל יחידים (הגדולה שבהם היא ישיבת "כסא רחמים" בראשות הרב מאזוז שליט"א), שלדעתי גם הרבה יותר רלוונטיות לימינו. לומדי התורה שלנו יצאו משנות הלימוד כשהתורה שלהם לא נותרה בשמים אלא הגיעה מהלכה למעשה. כך מחזירים עטרה ליושנה.

=======

הרב הראל מקייס הוא ראש בית מדרש בתיכון תורה ומדע בכפר סבא ושחקן בתיאטרון ילדים 'אבני דרך'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
53 תגובות - 34 דיונים מיין לפי
1
מסכים איתך, אבל סגנון מחאתי גורר התנגדות.
אני מרוקאי | 07-07-2019 16:10
אם צורת הלימוד הספרדית של הגמרא היא רלוונטית יותר לדור, אז על זה צריך לדבר ולא על התמסכנות מזרחית. בוא נלך לגדולי הדור, לראשי ישיבות בציונות הדתית, נדבר על שיטת הלימוד שמביאה למעשה. והרבה גדולים יצאו נגד הפלפול. במיוחד יש עניין של תורת א״י והאוויר המחכים של א״י שהוא מתאים יותר לשיטה הספרדית של הלימוד גמרא. יש לפתור את זה בדרכים של תורה, ולא לאמץ גישות שמאלניות מעצבנות של התמסכנות. רק כך יקשיבו. כשנדבר רק על התורה ואפילו לא נזכיר שהשיטה היא ״ספרדית״, אלא פשוט טובה יותר לדורנו.
מה אתה דוחף לפה את הקשקוש על גישות שמאלניות
ארצי | 08-07-2019 23:52
מדברים פה על תורה ואתה בכח מכניס לפה פוליטיקה מוסתת.
צודק לגמרי. לא לחפש קיפוח איפה שאין
עמיחי | 07-07-2019 22:56
רצוי לטעון עניינית ולא לחפש קיפוח איפה שאין.
איפה ראית סגנון מחאתי?
אני | 07-07-2019 16:35
הכותב קרא לאמץ את שיטת הלימוד הזו. בניחותא.
2
לא לומדים בקרנ"ש אליבא דהילכתא?
בייניש | 07-07-2019 16:19
אז תכלס יצאת כנגד ישיבה שכן מהלילה את מה שאתה מבקש? ואישית ממה שהסתובבתי שם (אודה על האמת לא הרבה ) מעבר לנוסח האווירה האשכנזית לא מושלת בכיפה נקרא לזה ככה. ואי דיוק קטן ששמתי לב אליו, הנוסח הוא נוסח ספרד ולכאורה הוא לא בא ליצור סדר אלא לאזן בין נוסח אשכנז והנוסח הספרדי ונוסח ספרד (יש שיקראו לו אחיד) דיי באמצע מהבחינה הזו.
בתור אחד שלמד שם זה לא נכון
אביח | 07-07-2019 16:44
א. הסיבה שמתפללים נוסח ספרד זה כדי שיהיה נוסח אחיד ולא כדי לאחד נוסחים. ב. נכון בקרנש האווירה היא פחות אשכנזית מישיבות אחרות (היא באמצע) ג. מה שהראל בא לומר זה שהמטרה של הישיבה זה להנחיל את שיטת הלימוד הספרדי וזה יותר חשוב ממנגינה או קריאה בתורה בצורה כזו או אחרת(הראש ישיבה תמיד מספר שהרב עובדיה הגיע לישיבה וששמע שלומדים אליבא דהילכתא הוא קרן כולו מרוב אושר)
בהחלט לומדים אליבא דהלכתא
הראל | 07-07-2019 16:34
וזה גם צוין במאמר במפורש.
3
ישר כח על המאמר
איתמר עידאן | 07-07-2019 16:26
אני אוסיף ואומר שגם קריאה בטעמים ספרדים זאת התקדמות. עד היום בישיבת כרם ביבנה אסור לקרוא בטעמים ספרדים. בנוסף למה שאמרת על שיטת הלימוד שהיא העיקר, לדעתי הבעיה היא שתלמידים לומדים רק השקפת מרכז הרב,ולא לומדים השקפת עולם דתית לאומית ספרדית של חכמי המזרח.
בכרם יש רוב אשכנזי
הולך ללמוד בכרם | 08-07-2019 11:26
עם מתחשבים בבני חול בכרם דיבנה יש רוב אשכנזי בשונה מהרבה ישיבות כמו קרנש ולכן גם שירי שבת ספרדים הם שרים אחרי ברכת המזון
כרם ביבנה היא ישיבה אשכנזית
נועם | 07-07-2019 17:59
אם לא מוצא חן בעיניך לך לישיבה ספרדית, לשם כך הן קיימות שמי שרוצה את השיטה הספרדית ילך לשם.
גם אני למדתי בכרם
תלמיד | 07-07-2019 16:36
תגיד לי אתה היית בכרם בשנים האחרונות? תן לי עוד ישיבה שיש לה מניין בחגים ממש כמו בבית עם הרמים עצמם כמו שיש בכרם ביבנה. נכון שיטת הלימוד והאווירה הן ממש לא ספרדיות אבל דיכוי ספרדים שם לא מתבטא בנוסח התפילה והטעמים
4
טעית, ידידי.
יוחנן אמסלם | 07-07-2019 16:35
היטבת לחלק בין השיטה האשכנזית ולביןצהשיטה הספרדית, אבל לא היטבת להגדיר את ההבדלים בין שניהם. בין ר' שמעון שקאפ לבין ר' חיים מבריסק מפרידה תהום פעורה, וזו הטעות הראשונה שלך. אמנם טעות זו היא שולית. המרכז של הטעות במאמרך הוא לאבחן את שיטת הלימוד האשכנזי כפלפול. אין כל זכר בין שיטת הפלפול העתיקה לבין שיטת לימוד העיון האשכנזית. המשכת לומר שאין קשר בין הלימוד לפסיקת הלכה- שוב, טעית. אמנם שיטת לימוד העיון המוקבלתמהיא עיונית, מחקרית, מתעסקת בסברות ומושגים רוחניים, אלא שהיא מכשירה את היכולת לפסוק הלכה בישרות, לדמות מילתא למילתא בצורה נאותה וכהנה וכהנה רבות.
5
חזק חזק
דוד | 07-07-2019 16:38
חזק
6
אני דווקא כן בעד לפתוח ישיבות ספרדיות
דרומי | 07-07-2019 16:38
למה לא??? לא חייב לנסות ליצור כלאיים מלאכותיים בכל מחיר. האשכנזים רוצים לשמור למסורת שלהם ואכן עושים זאת בדבקות ראויה להערצה, הגיע הזמן שגם אנחנו אחרי 70 שנה נחזור למסורת המקורית שלנו ונבטא זאת ביסוד ישיבות הסדר ציוניות בהן ילמדו בסגנון הספרדי, עיון ישר לאוסקי שמעעתא אליבא דהלכתא....
7
בעוד דור או שניים לא יישארו כמעט ספרדים
רביד | 07-07-2019 16:47
הספרדים הדת''ל ייבלעו כי אצל הדת''ל ספרדים אשכנזים זה נושא שלא מדברים עליו וככה הכל מטושטש ונעלם הספרדים החרדים ייבלעו כי מי ששולט אצל החרדים זה האשכנזים ומי שירצה להרגיש שייך יצטרך להשתנות הספרדים הלא חרדים ולא דת''ל הם מיעוט שלא יחזיק מעמד יישארו רק בוגרי כסא רחמים ודומיהם אבל הם מיעוט וגם לומדים בצורה שמתאימה לאברכים ולא תופסת בחורי ישיבות כך שאין להם סיכוי להתרחב ולהיות בלעי עמדה בציבור לפי דרך הטבע זה מה שיקרה
8
הקשר הטוב של המצולמים לכתבה
א.י | 07-07-2019 16:55
כתוב על יד התמונה שהמצולמים לא קשורים לכתבה אך בלי שכותב השורות אולי ידע הצדיקים בתמונה הם רב ותלמיד חברותא שלומדים בישיבת הסדר שתלמידיה הם ספרדים, אשכנזים ותמנים. הדוגלת בעיקר בשיטת ההעיון הספרדי וד.א בישיבה זו יש מבחנים וכך באמת החבר'ה יודעים איפה הם עומדים. אך החשוב ביותר שעם ישראל בארצו לומד תורה והרבה.
מכיר את הרב המצולם ת"ח גדול וענו
שמשון | 08-07-2019 11:47
ישיבת ההסדר אורות יעקב ברחובות מרן ראש הישיבה הרב דנינו שליטא רא הכולל הדיין הרב צרפתי שליטתו בשס ופוסקים אדירה! אנשים לא יודעים כלל איז תח עצום הוא! והמצולם הרב ויקטור רב גדול וענו עצום
9
אי אפשר לשלוח בוגר תיכונית לכסא רחמים.ולסיפור
דרומי | 07-07-2019 17:02
גם אני אזבתי את ישיבת קרני שומרון עוד בתחילת שנות השמונים בגלל שלא איפשרו חהתפלל בחגים בנוסח ספרדי.. הרב התעקש שעאן ארק נוסח אשכנז. וכמובן גם נןסח הלימוד. אבל כדי שספרדים ילמדו נוסח חימוד נכון יש לפתוח הסדר ספרדי. או לשלב לימודים בכל הישיבות סרדי ואשכנזי. אבל המשיח יגיע לפני
10
עיות השיטה הספרדית המקורית
דוד | 07-07-2019 17:04
מי שלמד מחנה אפרים. משנה למלך, מהריט, עצמות יוסף ועוד. ויגלה כי כל השיטה האשכנזית היא רק שיפור של מה שהספרים הנחילו לעולם
11
שיח מש"ה
רה"י | 07-07-2019 17:12
בעזה בשנים הקרובות תוקם ישיבה ציונית דתית שהלימוד בה יהיה בשבילי מחשבתו של הרמבם. חפשו אותנו בפייסבוק - ישיבת שמש
ישיבה תימנית בע"ה - שיח משה
איתי | 08-07-2019 23:27
הבהרה לגבי תגובה 11
12
ומה עם שיטת הלימוד ההונגרית? והפולנית?
דני | 07-07-2019 17:14
בישיבות ליטא למדו בשיטה הליטאית, אבל היו גם ישיבות אחרות, בפולין והונגריה למדו בשיטה אחרת לגמרי, אז אולי הגיע הזמן לדרוש ישיבת הסדר בשיטת לימוד הונגרית? בקיצור שכל ראש ישיבה יבחר את השיטה המתאימה לו, ושכל תלמיד יבחר את הישיבה המתאימה לו, נפנוף בדגלים עדתיים מיותר לחלוטין. אגב גם הרב קוק לא למד בשיטת בריסק, ואם כבר יש לטעון מתי נתחיל ללמוד בשיטת תורת ארץ ישראל לה קרא הרב קוק.
התגובה הכי טובה פה.
בול | 07-07-2019 23:01
.
13
הנצחת הגלות
יאיר | 07-07-2019 17:43
מקסים. אחרי שנים רבות בארץ ישראל ועזיבת הגלות, נמשיך להרים על נס את דגל העדתיות והפילוג במקום שתצא ממאמר זה בשורה על תורה של ארץ ישראל.
ומה זה תורת ארץ ישראל?….
נח | 07-07-2019 18:01
זאת תורה אחרת? תלמוד בבלי שנכתב בגלות לא טוב לך?
14
את שיטת הלימוד גדולי ישראל קובעים
אודי | 07-07-2019 17:57
כשתהיה גדול בישראל אז תקבע, כרגע תן לגדולים ממך לקבוע.
השתלטות על מושגים.
אברך | 07-07-2019 22:01
אתה מה הבעיה? מגדירים לנו מושגים שלא ידוע כל כך מי המציא וקישר למשל כשרוצים לפסוק כמו מרן במשהו ישר קופצים בהרבה ישיבות אבל האחרונים אמרו ככה סליחה עם כל הכבוד לאחרונים כל האחרונים שמופיעים על הדף ושנלמדים בישיבות הם אשכנזים שאין קשר בינם לבין מסורת פסיקה ספרדית ויש עוד המון אחרונים אחרים ספרדים שלא מופיעים על הדף וזו הסיבה היחידה שלא מכירים אותם, בנוסף המושג הזה גדולי ישראל קבעו זה משפט שמגיע מתוך חוסר ידע וחוסר בקיאות בקרב גדולי ישראל אחרים גם מהדור שלנו כמו הרב משאש, הרב בן ציון אבא שאול, הרב עמרם אבורביע, הרב יהושע מאמן, הרב עוזיאל, הרב דוד שלוש, הרב משה מלכה, הרב טולידנו, והרשימה עוד ארוכה מאוד והם בטוח לא קבעו סדר לימוד שכזה.
וכשהרב עובדיה
אביח | 07-07-2019 20:21
הגיע לישיבת קרנש ושמע מראש הישיבה יבדלט שלומדים בשיטת אליבא דהילכתא, הוא היה מאושר עד הגג
הרב עובדיה מספיק גדול
אביח | 07-07-2019 19:12
כדי לבוא ולומר שצריך ללמוד אליבא דהילכתא, וגם בנו יבדלט הראשון לציון תמיד מזכיר שצריך ללמוד אליבא דהילכתא
15
כן, אבל....
ניב | 07-07-2019 18:32
הקושי האמיתי היום היום הוא איך מושכים אנשים צעירים ללימוד גמרא. ארבע שנים הכריחו אותם, הם כבר באים שליליים. מה עושים? מתחילים למכור להם מסביב. קצת חסידות... קצת אמונה... קצת רבי נחמן... קצת תנך... ואת הבעיה האמיתית משאירים פתוחה ולא פתירה. הדרך היחידה זה להראות את היופי, האור והניצוצות. וזה לא פשוט בכלל... לי לקח שלוש שנים בהסדר בשביל ליהנות מלימוד. קשה לי, קשה לי מאוד לראות את זה קןרה ללא ברק הלימוד הליטאי. אולי הבן איש חי מכוון יותר טוב למה שאלוהים רצה כשציווה אותנו והגית בו יומם ולילה, אבל כשאתה משווה לברק, להיגיון, למבנים הענקיים שהם מרימים בשיטת הלימוד הליטאית, ר' שימון ור' חיים לוקחים. לוקחים בנוק אאוט. זה מה יש...
צודק!
שלומי | 08-07-2019 21:11
חוויתי את אותו דבר. לימוד גמרא היום נתפש כמשהו ארכאי, מנוון, ממש לא התורה המשמחת, האתגר האמיתי הוא להנגיש את הלימוד. צורת הלימוד הספרדית חסרה את הברק הליטאי, אפילו אם בפרספקטיבה היותר רחבה היא יותר נכונה.
16
תודה רבה
איתמר דדוש | 07-07-2019 18:47
אני כל כל מזדהה עם הנאמר. אני היייתי מחזור א בישיבת הסדר במרכז וגם שם למרות שהיו גם חברה אשכנזים החליט הראש ישיבה שהנוסח בתפילה יהיה אשכנזי וכו וכו. אז קיבלתי את זה בשלווה היום אני קצת כועס. כמובן מכבבד אותו ומעריך מאוד אבל כועס על כך שהייתה ועודנה התעלמות מוחלטת. אבל כאמור העניין החשוב ביותר זה שהלימוד הספרדי והפוסקים בספרדים פוט לא נעשה וחבל
17
טוענים לכלליות (במלעיל!)
ח | 07-07-2019 19:01
אבל נשארים בשטעטל הבודד והאפרורי עם חיבוק קר לאחיהם הספרדים (עם המנהגים המשונים). הם יוציאו ספר תורה ספרדי אולי פעם בשנה או בראש חודש (אם מישהו במקרה תרם לעילוי נשמת) אבל יסכימו כולם כי מנגינות הסליחות של הספרדים ממש מרגשות... הבעיה היא גם שהספרדים עצמם הולכים כפופי ראש אחרי אחיהם האשכנזים כמו נעבעכים, בלי ללמוד מהם שאולי כדאי לשמור על מנהגי אבותם (כגון הרמבם וריהל שמרבים ללמוד מהם בישיבות אלו) בלי לחוש מעיקומי אף ואוזן כאילו מדובר במינות ממש.
18
די לילל ולהוציא לעז על רבני הישיבות. תקים ישי
אריאל | 07-07-2019 19:05
כל רב מעביר את מסורת אבותיו ומנהגו בידו. מי שהקים ישיבה זכותו לכך שבישיבתו ילמדו בדרך שהוא מבין לנכון. מי שרוצה מוזמן , מי שמחפש משהו אחר יפנה לישיבה אחרת. הכל בסדר. זה לא בית סוהר. בישיבות אשכנז לא לומדים בשיטה הספרדית וגם בישיבות הספקדיות לא לומדים בשיטה האשכנזית. ומיניה ומיניה יתקלס שמיה בה. אל תלין על אחרים ואל תפגע ברבותינו שהקימו עולה של תורה. וכמחנך עליך להבין משמעות פגיעה בכבוד הישיבות וראשיהן. השמטת בסיס של כבוד תח יביא למפלה גדולה של הבנין.
19
למה לשנות
שלום | 07-07-2019 19:33
תלמדו בישיבה ספרדית .
20
די הגיוני
א | 07-07-2019 20:15
נראה לי הגיוני שרב מלמד את מה שהוא יודע ...שזה את מה שהוא למד בעצמו בצורה שבא למד לכן לדרוש מרב אשכנזי ללמד בצורה ספרדית זה מגוחך
21
סוף סוף נושא רציני וענייני לדיון
חוקר בראש טוב | 07-07-2019 20:40
כמי שלמד הרבה שנים בישיבות עיוניות בשיטת ליטא. אני יכול לומר, שזאת שיטה שמחברת את הלומד לעולם התורני. מה גם שאם רוצים ללמוד אליבא דהילכתא, צריך להבין לעומק את משמעות הדיון. לכן לא ראוי לפסול את השיטה הזו. מה שכן, לעיתים יש כאלו שלא מתחברים אליה, בנוסף יש בעיה שלא מסיקים אליבא דהילכתא. לכן, לעניות דעתי צריך לשלב בין השיטות. כשנתיים ללמוד בעיון בשיטה הליטאית ולאחר מכן, להוריד את המינון לשעה שעתיים ביום ובשאר הזמן ללמוד בשיטות האחרות, שהמרכזית בהם היא לאסוקי הלכתא
22
יש ליטאים וחסידים ושיטות לימוד
למה להשמיץ? | 07-07-2019 20:47
ישיבות הסדר אינן ישיבות קטנות וצורת הלימוד שאתה מציין לא מתאימה לכל אחד. אם בחור רוצה שיטה מסויימת, שילך לישיבה מתאימה במקום להשמיץ ציבור שלם. יש בתי כנסת שבהם מקפידים על הנוסח, בלי קשר לספרדים ואשכנזים ומה פתאום נזכרת בזה כשמדברים על אתיופים? אפשר לחשוב שישיבות קטנות ספרדיות מקבלות או יוצאי אתיופיה שאינם למדנים ולא מתאימים לישיבה רק בגלל שהם אתיופים ומחפשים שיוויון זכויות במקום שאין
23
תופעה מכוערת בכל המגזר התורני
קרן | 07-07-2019 21:49
בישיבה של הבן שלי היו מעלים לרוב כחזן רק מישהו אשכנזי ,מזרחי היה ממודר ותימני מוקצה כש 90% מהתלמידים מזרחים. העלבון היה באויר תמיד, הגיע הזמן שבכל הישיבות במיוחד במגזר הנל יכבדו ויוקירו גם את השורשים הספרדיים, מבלי הלבנת פנים תרתיי משמע.
"מכוערת"? תקימי לך ישיבה גבירתי
אחד | 07-07-2019 23:10
ועשי בה כרצונך. התלונות האלו ממש לא לעניין ודי יורקות לבאר. לבוא ולנסות להפוך משהו קיים היא חכמה מאד קטנה.
24
לצערי כנראה כבודו לא יודע מה חושבים בבריסק
צחי | 07-07-2019 23:33
לא עלה על דעת אף ראש ישיבה ליטאי כי הוא מלמד רק פלפול כולם מבין שהכילים שהם נותנים הם הכלים כדי ללמוד אליבא דהילכתא חבל שאתה לא יודע זאת
25
הספרדים צריכים להתנתק מהאשכנזים
משה | 08-07-2019 0:32
כמו שעשה הרב יעקב משה הלל.
26
כשהחליטו להביא את כולם למקום אחד, צריך לייצר אינטראקציה בין כולם, לא זרם מרכזי אחד כשהשאר רק מסתפחים אליו בדיעבד...
בני | 08-07-2019 2:32
לכל קהילה יש מה לתרום, ומכל אחד יש מה ללמוד, החכמה היא למצוא את הגישה של מה שמאחד את כולם, ולא גישה שמנסה להתנשא, או להתנחת, או לחפש הבדלים.... הבדלים יש ותמיד היו ותמיד יהיו, צריך למצוא מה שמאחד, זו הגדלות שלנו כעם... ולא להיות עסוקים כל הזמן בלהתווכח... יש ישיבה יהודית!!!! שהיא יודעת לשלב מכל השיטות, זו המגמה שצריכה להיות, התבגרנו כבר 70 שנה, זהו, הגיע הזמן להתאחד, עם אחד בלב אחד!!!!!
27
מרכז
מוטי | 08-07-2019 7:33
קרני שומרון היא הישיבה הכי מכילה לימוד ספרדי ביסודה. משונה שדווקא אתה נזעקתה
הוא לא נזעק
אבי | 08-07-2019 8:53
הוא טוען שכולם צריכים לממש את שיטת הלימוד של קרנש
28
שיטת לימוד ספרדית
ערן אלפסי | 08-07-2019 10:10
ישר כחך על המאמר. א. יש גם שיטה ספרדית שהיא לאו דוקא אליבא דהלכתא אבל אכן כמו שנכתב מנסה להגיע לעומק הבנת הסוגיא על הפשט. ראסי ואחכ רשי נאמר במרוקו. ב. גם אוירת התפילה והקריאה בתורה היא חלק חשוב מעבודת ה' וכל בחור ספרדי צריך להיות חלק מזה בישיבתו באופן שמחבר את הכלל באהבה ולא מפריד. חל שינוי משמעותי בשנים האחרונות בישיבות ההסדר בה של יותר הקשבה ושיתוף אך עדין יש דרך לפנינו להגיע ליותר שיתוף בין הנוסחים ואולי אף שיטת הלימוד. דווקא הציבור הדתי לאומי שרבניו בראש מחנכים לאהבת ישראל ברוח הרב קוק נקראים לדגל ליצור יותר אחדות ומקום לנוסחים שונים. נ.ב הרב קוק בקש מהרב יוסף משאש לבא ממרוקו להיות רמ במרכז הרב מה הוא היה מלמד?...
אי הבנה מהותי
מאיר | 08-07-2019 13:10
לידידי ורעי הרב ערן דרך הלימוד הספרדית - אין הכוונה שיטת לימוד זו או אחרת אלא שבשיטה הספרדית יכולים לנתח וללמוד פסקי הלכה. ואילו בשיטה האשכנזית של המאה שנים האחרונות זו גישה אחרת שאין ללמוד דרכה הלכה. ובאמת בשיטה זו המקובלת בישיבות היום לא ניתן לברר הלכה ולהסיק מסקנות
29
אכן למשולמים יש קשר
דוד | 08-07-2019 11:52
הרב ויקטור מישיבת אורות יעקב תח גדול מאוד בקיאות אדירה בכללי אורות יעקב התפתחה וגדלה בכמה וכמה רמות רבניה תח גדולים כדוגמת ראש הכולל הגאון הדיין הרב צרפתי שליטא אנשים לא יודעים בכלל איזה רב עצום הוא וככל שהוא גדול כך גם צנוע!
30
כתבת נהדר
ספרדי | 08-07-2019 14:24
חבל שגם בתפילות הנוסח אשכנז
31
ספרדי
שלומי | 08-07-2019 18:12
אני לומד בישיבה אשכנזית חרדית שנמצאת עמוק בריבוע הפלפולי, אכן, טוב יהיה אם יוקמו ישיבות שבהם לומדים אליבא דהלכתא כי לפי המצב היום, בחור יוצא מהישיבה אחרי כך וכך שנים ואין לו מושג מה ההלכה הדברים היומיומיים ביותר. חזק וברוך.
32
כל הכבוד. הערה חשובה. כנסו.
דוד יצחקי | 08-07-2019 19:11
אני מכיר ישיבה שבה יש תפילות בכל הנוסחים, וגם העולים לתורה קוראים בנוסח בית אבא, ללא שום רגשי נחיתות, הסליחות משולבות מכל העדות וגם התפילות בימים נוראים. כולם באהבה ואחווה גדולה. בנוסף, הלימוד הוא אליבא דהילכתא ולא בשיטת הפלפול, ובכלל- נותנים מקום לכל אחד ואחד. הישיבה היא תורת החיים ביד בנימין, בראשות הרב שמואל טל שליטא. כולם מוזמנים לראות אהבת ישראל במיטבה. ברוכים הבאים!
33
כמה שזה נכוו
איציק | 08-07-2019 23:09
הרמב״ם כבר זיהה את זה ורמז שהעיקר זה ההלכה.. למדתי 5 שנים בישיבה (חרדית) ולא תרם לי לחיים
34
לימוד תורה כאבותינו
דורון | 09-07-2019 15:22
אבותינו למדו את הגמרא עם פירוש רשי בשיטת הפרדס. הלוואי וכך נלמד שזהו הלימוד הנכון.