"הסדר מאז ולתמיד": תגובה למתחרטים על אורך השירות - סרוגים

"הסדר מאז ולתמיד": תגובה למתחרטים על אורך השירות

ישיבות ההסדר הן "מלכות היופי" של החברה הישראלית, כשבחורים מקריבים ונותנים עוד שנתיים מחייהם כדי לתת לעצמם בסיס של אמונה. תחושת החרטה על קיצור השירות והרצון לקבל אות הכרה מהאחר, הוא לרוב רצון הנובע משיקול רגשי ולא לוגי

"הסדר מאז ולתמיד": תגובה למתחרטים על אורך השירות
  לימוד בישיבת הסדר- אילוסטרציה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

ב"קיצור תולדות האנושות", מתאר מחברו כיצד הצורך לרצות את האחר עבר כחוט השני לאורך ההיסטוריה האנושית. באחד הפרקים הוא מביא דוגמאות כיצד הרצון "להוכיח" גרם לאישים דגולים להמיט על עצמם אסון.

ברצון הזה נזכרתי בזמן שקראתי את הטור בעניין ישיבות ההסדר. אמרי, שעזב את החיים הדתיים, מצר על כך כי שירותו הצבאי במסגרת הישיבה היה קצר יחסית לשירותו של חייל ממוצע והירבה לספר אודות המחיר הנפשי הגבוה שקיצור זה גבה ממנו. לרגע נדמה היה לי שאני קורא את טורו של קצין שהפקיר את חייליו במלחמה, "קשה לי פיזית לעמוד בבתי עלמין ביום הזיכרון", כותב אמרי ומסביר: "אני תמיד חושש שאצטרך לספר על שירותי הצבאי הקצר מדי". אני רוחש כבוד לאדם שרוצה לתת את כל כולו לעם ישראל. אבל קצת פרופורציות לא יזיקו.

כתבת כי: "קשה לי פיזית לעמוד בבתי עלמין ביום הזיכרון", אל דאגה, אתה יכול לעמוד שם בגב זקוף. בבתי העלמין של צה"ל קבורים לא מעט בני ישיבות ההסדר אשר מסרו את נפשם להגנת המדינה. הרב שלי בשיעור א', הרב חיים סבתו, מספר בספרו "תיאום כוונות" על מלחמת יום הכיפורים אותה חווה כטנקיסט צעיר, תלמיד ישיבת הסדר שלחם בקרבות הבלימה הראשונים ברמת הגולן. קרבות קשים, בהם איבד את חברו הטוב במלחמה וחברים נוספים. זוהי רק דוגמה על קצה המזלג. הרי רק באפריל האחרון הוחזרה גופתו של זכריה באומל ז"ל. תלמיד ישיבה שלחם בקרב סולטאן יעקוב ומקום קבורתו לא נודע במשך שנים רבות.

הטור מודה אמרי בפה מלא כי: "הצער שלי על כך שלא השלמתי את שירותי הצבאי נוגעת בעיקרה לרגש הבושה ולזכות ההתקבלות לחברה הישראלית". הרצון לקבל אות הכרה מהאחר, הרצון של מי שחצה את הקווים מחברה מסוימת לאחרת ולקבל את גושפנקת ההשתייכות, הוא לרוב רצון הנובע משיקול רגשי ולא לוגי.

הלימודים והשהות בישיבה הם ברי השפעה לשנים

במדרש רבה על ספר שמות ישנו מדרש יפה על כך הקב"ה מבקש ממשה רבנו להפוך את ימת הנילוס לדם והאחרון מסרב. ולמה? "יש אדם שותה מן הבאר משליך אבן לתוכה?". משה התכוון לכך שבינקותו מי היאור הגנו עליו כאשר היה בתיבת גומא ולכן אין לו את החוצפה המוסרית להטיל דופי ביאור. המסר הוא ברור: גם אם עברת צד בחיים והחלפת תפיסה – אל תשליך רפש לבית הגידול שלך, אל תקרא למפלתו רק כדי לרצות את הצד אליו עברת. המדרש המופלא הזה ממחדד את עומק המוסר היהודי ומעביר מסר ברור: גם אם המקום בו חונכת הוא בצד השני של מפת חייך – אל תיידה לעברו אבנים.

אפשר מותר ורצוי להעביר ביקורת על כל תפיסה, רעיון, מסגרת או ארגון. אבל יש לעשות זאת בטוב טעם. למען הגילוי הנאות ולמען הידע הכללי כותב שורות אלו שירת בצבא ולמד בישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים. עברתי את המסלול הדתי לאומי "לפי הספר". בית ספר ממלכתי דתי, ישיבה תיכונית, ישיבת הסדר. הטיעונים בעד או נגד שירות מקוצר כבר העלו אבק, אבל תמיד יהיה מי שיוציא אותם מן הנפטלין. מעולם נמניתי על "הדוסים" בשיעור. ציציותיי לא התבדרו ברוח של שכונת מצפה נבו בה שכנה הישיבה, אך את הרוח החיה ספגתי גם אם לא הייתי מודע לכך באותה העת.

20 שנה אחרי הישיבה, אני יכול לומר בוודאות שהלימודים והשהות בישיבה הם ברי השפעה לשנים. קישון הסביר פעם באחד מטוריו הגדולים כי אם ניקח את מלכת היופי ונסרוק אותה במיקרוסקופ, נראה דבר מפחיד, נראה הרים וגבעות, סדקים וחתכים. אבל כאשר אנו מסתכלים על התמונה כולה, לא במיקרוסקופ דווקני, אנו רואים משהו אחר לחלוטין.

"מלכות היופי" של החברה הישראלית

ישיבות ההסדר הן "מלכות היופי" של החברה הישראלית. בחורים לפני גיוס מקריבים ונותנים עוד שנתיים מחייהם בכדי לתת לעצמם בסיס של אמונה ויהדות. עוגן רוחני שייתן להם תמיכה בהקמת משפחה בישראל על אדני התורה והקדושה. ברי, כי אם נסרוק במיקרוסקופ את הישיבות תמיד נמצא פגם כלשהו ולא רק בישיבות, הדבר נכון לכל מסגרת באשר היא ולכל אדם. אבל לא בוחנים מסגרת רוחנית עם היסטוריה ענפה כל כך באופן כזה.

אחת הטענות שהפתיעו אותי הייתה הרמיזה כי שירות מלא יחבר גם את הרחוקים מאיתנו ואולי ימנע התנתקות נוספת. ברצינות אמרי? עוד שנה וחצי של שירות צבאי במסגרת ההסדר ישנה את דעתו של השמאל? מוזר לשמוע טענה כזו דווקא בימים שהמכינות הקדם צבאיות נסקלות באבנים בידי אביגדור ליברמן והתקשורת. והמכינות הללו כידוע מנווטות את תלמידיהם לשירות צבאי-קרבי מלא ואף מעבר לכך, הנערים הלומדים בהן מכווני יעד אל קצונה קרבית.

שום דבר מכל זה לא עמד למכינה הזו בשנים האחרונות מול התקשורת הישראלית שראשיה אנשי שמאל מונעי שנאה לציבור הדתי לאומי. לא צבא של 3 שנים, לא הקצינים הבכירים שיצאו מהמכינות. לא רועי קליין ז"ל, לא אוריאל ואלירז פרץ ז״ל ולא דרור וינברג ז״ל האגדי שיש מי שצפה לו להגיע עד הכס הנכסף של הרמטכ"לות. כנס לרשתות החברתיות ותראה את עוצמת השנאה שיש לשמאל נגד המכינות ואל תטעה, הרבנים ואמרותיהם, גם אם הם שנויים במחלוקת הם רק תירוץ.

מי שנובר באלפי קלטות ומנסה למצוא בדל של אמירה מארכיון ישן נושן רק בכדי להכפיש את המכינות, שום שירות צבאי כזה או אחר לא ירשים אותו. לעיתים נדמה כי למרות שעזבת את העולם הדתי, לא הכרת עדיין את הרבדים העמוקים המרכיבים את נימי נפשה של התקשורת הישראלית וזרועותיה אשר מורכבת ברובה מהציבור החילוני.

ישיבות ההסדר הן נכס צאן ברזל לצבא

לא אשכח עד היום את טורו היהיר של יאיר לפיד אחרי ההתנתקות. כך כתב לפיד באוקטובר 2006: "מדוע היה דחוף וחשוב כל כך למדינת ישראל להתפנות מעזה? בפרספקטיבה של שנה אחת ומלחמה אחת אחרי, אני רוצה להציע תיאוריה: זה לא היה למרות המתנחלים, אלא בגללם". הוא הסביר כי: "לאמיתו של דבר איש לא רצה להתנתק מהם, אלא רק ללמדם שיעור בצניעות, ואולי גם בדמוקרטיה".

יאיר ביטא במקלדתו את רחשי ליבו של המחנה ממנו הוא בא. לפיד עשוי מה-DNA של החלק הזה בעם שהדבר האחרון שירשים אותו הוא שירות צבאי מלא. הם תמיד ירצו לראות את ישיבות ההסדר וגם את המכינות נעלמות מחיינו עם או בלי שירות צבאי מלא או קצר. גם אם כל לומדי ישיבות ההסדר יהיו טייסים – זה לא מה שיבנה כאן סולידריות.

ישיבות ההסדר, גם במסגרתן הנוכחית, הן נכס צאן ברזל לצבא, רוב הלומדים בהם משרתים ביחידות קרביות, מקריבים את עצמם למען המדינה ולא בקלישאה. לישיבות ההסדר היסטוריה מפוארת רוחנית וגשמית והם הטביעו חותם של ממש בצבא ההגנה לישראל ובחברה הישראלית כולה.

===

אורן רפאל, בוגר ישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים ועיתונאי בערוץ 20

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
35 תגובות - 27 דיונים מיין לפי
1
ישיבות ההסדר
שלמה | 05-07-2019 12:24
אכן לישיבות ההסדר נתונה הבכורה לבחורי ישיבה שעשו קידוש ה' ומסרו נפשם למען הגנת העם. מלמד זכות על הבחור שכתב מתוך כאב ליבו עם שאיפות חשובות.
צה"ל פירסם שהכי קרביים יוצאים מהציונות הדתית!
ר | 05-07-2019 18:42
מכל הארץ הם משקיעים את האיכות הכי גדולה בצבא ובמדינה!!!!. זה נתונים של צהל.
2
כמה נכון
דואדי | 05-07-2019 12:32
כתבה מאלפת וכל מילה נכונה. לשמחתי לא טרחתי לקרוא את מה שכתב הבחור למרות שהצצתי על תחילת הכתבה. אין לי ספק שהכל נכתב מהרצון למצוא חן. אין ולא יהיה לעולם בחורים מעולם ההסדר שכל מה שהם רוצים זה לתרום, זה האכפתיות, שנה שלהם שווה 5 שנים רגילות הם לא מוציאים כל מיני ג על ימין ושמאל ואני אומרת זאת מידיעה
3
קומבינה מגזרית טיפוסית
שטויות | 05-07-2019 12:47
מי שרוצה ללמוד מוזמן לעשות זאת אחרי שישלים את שירות חובה של 3 שנים. המיגזר רגילים להנחות חבר תקצוב ייתר, ג'ובים למקורבים, ותקציבים לעמותות. בסופו של דבר זאת שחיתות על חשבונם של מי שמשרתים 3 שנים מלאות.
תקציבים ?????
נתי | 07-07-2019 6:39
כאבא לשני תלמידי ישיבות הסדר (אחד כבר סיים) אני לא מבין על איזה תקציבים אתה מדבר? כל חודש שילמתי על כל ילד מעל אלף שקלים. אז די לשקרים. אנחנו בחרנו בדרך חינוך לילדנו ומשלמים על זה במיטב כספנו אז צאו לנו מהוורידים
את הקובינה אישר בן גוריון לגרעיני הנח"ל
קומבינת גרעיני הנח"ל | 05-07-2019 16:12
לעשות שירות מקוצר תוך כדי שירות לאומה. השירות התורני הוא אכבר שירות לאומה ומוריד אנשים תרומיים -שחייהם רצופים שליחות...מעבר לזה הם משלימים בשירות המילואים את כל מה שחיסרו ובגדול (בוודאי ביחס לשאר המשרתים ) וכל זאת כשמשך 30 שנים צהל קורא לקיצור שירות של רוב חיליו...
4
חצי שירות == חצי השתמטות!
משתמטים | 05-07-2019 12:59
שום התפלפלות וגילגול עיניים לא יסתירו זאת.
כל הבירבורים נובעים מחוסר ידע
רפול | 05-07-2019 15:46
אן תבדקו את מספר תלמידי ההסדר שמסיימים שרות מלא תגלו שמדובר במספר מאות בלבד מידי שנה.יבדוק כל אחד שהיה בהסדר כמה מחבריו סיימו את שעור ה לעומת כמות המתחילים את שעור א. וכל זאת ללא התייחסות לענינים הערכיים.
5
מילים נכונות מאין כמותן . אימרי פחד לכתוב שעזב את הדת אז
נתנאל טאוב | 05-07-2019 13:08
ביקר את ישיבות ההסדר . שבונות בחורים לתפארת בגוף ובנפש .
6
צהל צריך את ההסדר בגלל חיילי המילואים
ג'סי | 05-07-2019 13:51
כולם יודעים שהסדרניקים הם אלה שמתצייבים למילואים גם לאחר שנות השלושים לחייהם. למלחמות (וזה העיקר) צהל צריך ונשען על מילואים
תמשיכו לספר לעצמיכם סיפורים
דני | 06-07-2019 23:37
ואגב, אני מכיר גם ביינישים שנשרו ממילואים
יש אפילו "הסדר מרכז" רק בשביל שרות מילואים
וינו | 05-07-2019 17:46
מכשירים חיילים, רק בשביל שיוכלו להתייצב מידי שנה לשרות מילואים. אפשר לבדוק אצל קציני מילואים ביחידות השדה
מאיפה הבאת את השטות הזאת?
יואב | 05-07-2019 16:54
.
7
ישיבות ההסדר הן בהחלט היהלום שבכתר
שכוייח לכותב | 05-07-2019 14:26
אפילו במישור הטכני ימי המילואים הקשים לאורך שנים רבות (לעיתים 30 שנה ויותר) הן בזכות אותו הלימוד הישיבתי..בזמן שאחוז קטן מהציבור בכלל עושה מילואים. (וכמובן לא דיברנו על איכות השרות וההקרבה וכו וההקרבה של שנתיים לימוד למען עם ישראל ותורתו).
8
כל מילה!
חן | 05-07-2019 14:37
!
9
מברוק אורן כתבה נפלאה !!!
עלה בדיוק על הנקודה | 05-07-2019 16:07
ואל תשים פרוטה על כל המלעיגים !!!
10
כי הקב"ה לא נתן לך סמכות לסתום לאנשים את הפה.
יואב | 05-07-2019 16:57
.
11
כתיבה מתנשאת ומנותקת
איל | 05-07-2019 17:00
מי שמכיר את הרוח המנשבת בקרב חיילים ביחידות בהן משרתים בינישים, יודע כמה כעס ואיבה יש כלפי אלו שמשרתים זמן קצר ועוזבים, בעוד חבריהם ממשיכים לשרת. מי שלמד תורה, מתוך צניעות ולא מתוך תחושת עליונות, יודע שהמצב הזה, בו חבריהם ליחידה רואים בבני ישיבות ההסדר משתמטים, הוא בגדר חילול שם שמים עליו אומרים הבריות אוי לו למי שלמד תורה. הרצון להקדיש שנים ללימוד תורה, הוא מבורך. האמונה שבכך אתה מיטיב לא רק עם עצמך, היא ראויה. התכבד ושרת שלוש שנים, כמו כל חייל אחר, והוסף כמה שנות ישיבה שתרצה, לפני ואחרי השירות המלא.
הערה טכנית - כבר תקופה לא קצרה לא משרתים שלוש
דני | 07-07-2019 10:44
השירות קוצר ואולי יתקצר עוד.
12
שבת שלום
אני | 05-07-2019 17:14
רציתי לישאול האינכם בתור דתיים וכל הגמרתיים, רוצים להחליף את השמאל ששולט בכל מוקדי הכח. הפרשנות הדתית חייבת בשביל זה להישתנות. השמאל שולט בכל מקום בגללה בגלל מחדליה. בעוד שהאמונה כל כך אידיאליסטית לוחמנית ואנטי מימסדית. זו אמונת אדמה זו ולא אחרת. גלות הגמרא- כי היא כולה ספוגה זכרונות מימנה, מונעת היתחדשות התיישרות באמונה . ולדעתי ממש סכנה לעם. האליטות למעלה כולם מדורדרות כולל אלה של השמאל. חייבים הצלה בצורת אמונה מיתחדשת תוצרת אדמה זו שנימשכת לאידיאל הנבואה. מה שיש היום מלא אופל מדורדר מיצה את עצמו לא מתאים לארץ ישראל. ומלא בתעשייה של בוכטות כסף. הגמרא לא מתאימה לאדמה זו , וכולנו משלמים ועוד נשלם מחיר על כך.
13
אמת לאמיתו כל מילה מדויקת ונכונה
בנימן | 05-07-2019 17:23
הרבה זמן לא קראתי תגובה כל כך מדויקת ונכונה
14
מאמר אמיתי!!
5 | 05-07-2019 18:41
ץ.
15
לך בתלם
ישורון | 05-07-2019 19:15
לך בתלם ואל תתנשא על בני ישראל האחרים. תעצרו את הבידול הזה. לעזאזל. שמואל הרואה היה אומר לכם תביטו רחוק. ותשתדלו כמה שיותר להיות חלק אינטגרלי מעם ישראל. ובביתו איש באמונתו יחיה. האם אינכם רואים שאתם מובילים את ישראל לאבדון?
16
מתנשאים
מסכנים | 06-07-2019 15:36
בושה למקצרים. זה להגיד בעקיפין או במישרין שהם יותר טובים מאלה שושים שירות מלא. ההתנדבת פחות וגם שיקרת? הרצחת וגם ירשת? בושה
17
חצי משתמטים
אורי זכאי | 06-07-2019 21:18
תלמידי ישיבות ההסדר הם חיילים טובים ששרותם הצבאי הוא חצי משרותו של כל חייל חילוני ובעברית קוראים לזה השתמטות משרות מלא
18
אולי משפיע עליך אבל מה התרומה לעם ישראל שאתם כל כך מתהדרים?
אריק | 06-07-2019 21:24
19
יישר כוח אורן
המיואש | 06-07-2019 22:10
פעם אחת לעשות סדר בקישקושי המוח של המקשקשים עצמם ואותנו לדעת
20
אין לבעיה עם הסדר, יש לי בעיה עם שחצנות
דנח | 07-07-2019 0:02
אין לי בעייה עם הסדרניקים לא כל דתי צריך להיות ציוני נלהב וסופר קרבי. יש לי בעיה עם מלכות היופי בעיני עצמן. הכותב ציין כי ישיבות ההסדר הטביעו חותמן על הצבא והחברה הישראלית, ואני שואל איפה? בני ישיבות ההסדר 'מקריבים' שנתיים של לימוד תורה בתמורה לחצי שירות בשנתיים האלו הם עושים פסיכומטרי, משפרים בגרויות טסים ל'שליחות בחו'ל וכו'. עוד לא פגשתי הסדרניק שעשה חצי תואר בשביל לימוד תורה. אגב תואר, אחרי שנתיים רובם כבר מבלים במסיבות של בר אילן (לא נשאר הרבה מאותן שנתיים..). ואחרי כל זה, אין לי בעיה איתם. אני מכבד את בחירתם, הם לא עברו על החוק ולא חייבים כלום לאף אחד. ואפילו אעדיף שבני ילכו להסדר (פחות סיכון) אבל אני לא יכול לשאת את השחצנות של כותב המאמר
21
ישר כח על התגובה היפה
יואב | 07-07-2019 0:30
ויש להוסיף כי רבים מבוגרי ישיבות ההסדר ממלאים תפקידי שליחות בהוראה, ולא נדבר על התלמידי חכמים שיצאו מישיבות אלו, כשחלקם לא היו מגיעים לכך לולא המעטפת של מסגרת ההסדר
22
מאמר נפלא! אמיתי וחשוב!
הראל | 07-07-2019 6:22
הרבה זמן שלא קראתי מאמר דעה וכל כך נהנתי!!
23
}}}דתיים וחרדים כתות לא באמת חלק מישראל.
יהודי חרד. | 07-07-2019 9:02
)))יש להם חינוך נפרד יחדות צבא עם תנאים מקלים חיים בשכונות וערים נפרדות מי צריך את הדתיים וחרדים???
24
כל מילה בסלע!!
לימור | 07-07-2019 11:16
כתבה נכונה ומדויקת. יישר כח!
25
שטויות במיץ
אחד שיודע טוב | 07-07-2019 12:11
בתי המדרש לבוגרי צבא במכינות השונות יוכיחו שכל מסלול ההסדר זה חרטא. אם אתה תלמיד חכם תעשה הסדר מרכז או חוק טל ואם לא אז תעשה שירות מלא ואז תחזור לבית המדרש. למה לקצר? אתם לא יותר טובים מאף אחד אחר בחברה הישראלית. אפשר לעשות שירות מלא ועדיין לחזור ללמוד תורה להקים בית של תורה ולהתמלא לשנים ארוכות.
26
גם אני בוגר הסדר מעלה אדומים וזה לכתחילה
אריק | 07-07-2019 16:36
את השאלות שאלתי בשעור א ו-ג' אך אחרי שנים נפלאות עם הרב סבתו והר סמט והרב אבינר הבנתי שמצאתי אוצר . עברו 30 שנה ואני משתמש באוצר הזה.
27
סתירה
בעצם | 08-07-2019 3:37
אם אתה מדבר בשם עוגן רוחני אישי אתה יכול לכל היותר לשכנע את עצמך אבל מי שמסביבך לא יוכל להבין למה העוגן האישי שלך מצדיק חצי השתמטות מוסדרת בהסדר. אבל אם זה לא עוגן אישי אלא תקופת שרות בחיל ה' בסיירת של הקבה אז נשאלת השאלה למה לערוק מהסיירת? למה חצי השתמטות מהסיירת? או כדברי אליהו הנביא למה אתם פוסחים על 2 הסעיפים?