הזיכוי של הרב שמואל טל בידי בית הדין המיוחד שהוקם לבירור הסוגיה, מותיר סימני שאלה גדולים.

כפי שפורסם בסרוגים, בית הדין קבע כי התקיים קשר פסול בין הרב טל לבין מ' אחת מנשות הקהילה, אך קיבל את עמדתו של הרב כי התנצל וסגר את הפרשה, ואת ההתחייבויות שלו לא לייעץ לנשים, ולהימנע משימוש ברוח הקודש.

בשורה התחתונה בית הדין מאפשר לרב טל להמשיך ולהתנהל בדיוק כמו לפני חודשיים וחצי – לפני הפרסום הראשון בסרוגים על הפרשה, כשהרב טל יוכל להמשיך לכהן כראש מוסדות תורת החיים, בכפוף להגבלות שהציב על עצמו עוד לפני ההתפוצצות המביכה של הסיפור.

כל אחד מפרש את פסק הדין כרצונו

בדיוק כמו בפרשת הרב מוטי אלון, כעת, כל צד יכול לקחת את פסק הדין, ולהשתמש בו לצרכו. סביבת הרב טל תגיד כי יש כאן זיכוי, בפרט על הסעיפים בהם בית הדין קבע כי לא מצא ראיות (סיפור התמונות במחשב) או שלא היו דברים מעולם (נשים נוספות). וכי העובדה שבית הדין הורה כי הרב טל יכול לחזור ולעמוד בראש המוסדות מלמדת שחוזרים לשגרה בתורת החיים.

מאידך, המתנגדים, יטענו כי בית הדין למעשה אישר שראש הישיבה ניהל קשר פסול עם אישה נשואה וגרם לגירושיה באמתלות של רוח הקודש, מה שהופך אותו לבלתי כשיר לעמוד בראש מוסד תורני. אלא שבית הדין אמנם קבע כך, אבל קיבל את סליחתו.

אין הכרעה חותכת

כמעט כל שורה בפסק בית הדין ניתנת לקריאה בצורה מחמירה או מקלה. היו מעשים, אבל חזרו עליהם בתשובה. הוא יכול להמשיך ולהרביץ תורה, אבל לא להנהיג את ציבור (איפה עובר הגבול?). הוא לא יכול לקבל נשים לייעוץ – מי יאכוף את זה ועד מתי?

אנחנו עדיין זוכרים את הבלבול בציבור אחרי הרשעתו של הרב אלון בבית המשפט, אך על עבירה פחותה יחסית תוך פרשנות השופטת. גם זעקותיהם של רבני פורום תקנה לא הואילו להניא את חסידיו שהמשיכו לנהות אחריו ואף קיבל גיבוי מרבנים חשובים, עד להתפוצצות הפרשה השנייה, בה נחתך בצורה סופית על ידי הרב שמואל אליהו כי מדובר באדם שלא יכול לשמש עוד ברבנות.

גם בפרשת הרב טל, קבע הרב אליהו נחרצות את דעתו, אבל הפעם הוא מחוץ לבית הדין ולמעגל "המכריעים" בפרשה. באופן זה נראה כי פרשת הרב טל מתפתחת להיות פרשת הרב אלון החדשה – ועד שלא ייחתכו העניינים לכאן ולכאן, כל צד יוכל להחזיק בעמדתו.