מחאת האתיופים היא סינדרום למחלה עמוקה של החברה הישראלית

תמונות ההרס והחורבן של התפרעויות האתיופים לא עוברות מסך. ובחלק גדול מהציבור בישראל הן מעלות זעם וסלידה כלפי כלל העדה האתיופית. ומתוך צדקנות טהרנית, באים מלומדים היושבים בכורסות העור שלהם ומטיפים כלפי אותם האתיופים: "נכון הוא שקרא אסון במקרה הרג אותו הנער, אך לא כך ראוי במדינה נאורה לטפל בבעיה, חמורה ככל שתהיה !". … כאילו היה מדובר במקרה בודד, החורג מהשגרה….

הבה ננסה להבין קצת לעומק ממה נובעת מחאה זו. מאז שנותיה הראשונות של המדינה, יהודים שעלו מארצות אירופה, עם כל פיתוח תרבותה, חשו עליונות כלפי עולי ארצות ערב, שנראו להם כפרימיטיביים.

כך שבמקרה הרע דיכאו, השפילו וניצלו אותם, ובמקרה הטוב פיתחו יחס פטרנליסטי כלפיהם והקימו מערך של קולוניזציה של בני אותן העדות, בדיוק כמו שהצרפתים והאנגלים נהגו בזמנם כלפי השבטים חסרי הדעת באפריקה, מתוך רצון כן לקדם אותם ל "תרבות הנאורה" האירופאית ובכך להטיב עימם.

האשכנזים עשו את זה לספרדים ועכשיו לאתיופים

כך בדיוק פעלו "האשכנזים הטובים" במגמה לפרמט מחדש את הספרדים, את בני עדות המזרח, את התימנים ואת האתיופים ולהחדיר בהם ערכים נאורים מבית היוצר התרבותי האירופאי. בתוך אטמוספרה זו, התפתחה לה החברה הישראלית כשתי כתות: האחת – אדוני הארץ, והשנייה – אזרחים סוג ב' הטעונים פיתוח.

לערי הפריפריה בהן התגוררו אותן האוכלוסיות, קראו עיירות פיתוח וכך הן נקראות עד עצם היום הזה, והינן עדיין מהוות ערי מקלט לכל אותם "אזרחים סוג ב'".

הנורא מכל הוא, שגם אותם "אזרחים סוג ב'" נכנסו למשחק הזה ופיתחו רגשי נחיתות כלפי אותם האדונים, שכן השתכנעו שהינם נחותים ביכולותיהם האינטלקטואליות, הארגוניות וכו'…  ולצערנו, גם הנאמנים לדבר ה', בין אלה החרדים ובין אלה הלאומיים, ואף לומדי התורה ואפילו תלמידי החכמים נכנסו לקטלוג האתני הדמיוני והנורא הזה.

בצרפת – המרוקאים כן הצליחו

אלא שכיום לאחר 70 שנות קיומה של המדינה, יש דברים שכבר לא עוברים מסך, ולכן מנסים לטאטא זאת מתחת לשטיח, אך לכלוך זה עדיין מעלה צחנה.

בציבור החרדי – שטרם נלכד טוטאלית בידיה של התקשורת – המצב עדיין גלוי בשיא חומרתו. בציבור הלאומי-דתי, החשוף יותר לכלי המדיה, המצב העגום הזה קיים גם, אך באופן מטושטש. ובציבור הכללי, הוא לרוב מוסווה באמצעים 'קוסמטיים', אך יש גם כאלו "נאורים" שלא מתביישים לכתוב מאמרים פסבדו-מדעים על הנחיתות הקוגניטיבית של אותו ציבור סוג ב'.

בכדי להפריך תיאוריות גזעניות וחשוכות אלה, די להתעניין קצת במה שקרה למשל עם יוצאי ארצות ערב שבמקום לעלות ארצה, הגיעו לצרפת. שם, האשכנזים שהיו לפניהם, קיבלו אותם יפה מאוד כשווים אל שווים ואף עזרו להם להיקלט ולתפוס עמדות מפתח. וכיום אותם יהודים יוצאי ארצות ערב הגרים בצרפת הינם בעלי משרות גבוהות מאוד במשק, מדענים בעלי שם עולמי, פילוסופים דגולים, מנהלי מחלקות בבתי החולים המוצלחים ביותר, שרים, אנשי עסקים מבריקים, וכמובן תלמידי חכמים ענקיים ובעלי שאר רוח וכו'…

ולכן ברור כי מראות הזוועה שראינו אתמול, מעידים על תסכול מתמשך שהתגלע בזעם אלים החותר לשבור מוסכמות של דיכוי נורמטיבי, בדומה למהפכות רבות שקראו בהיסטוריה, שהולידו צדק חברתי, כמו המהפכה הצרפתית שהייתה פי מאה יותר אלימה ושלבסוף הביאה הטבה כוללת לכלל האנושות.

דרוש טיפול שורשי למחלת הגזענות

לאור זאת, במקום לצאת במתקפה כלפי אותם אתיופים שיצאו מגדרם אתמול בהפגנה (שאינני מצדיק כלל את צורתה האלימה), נראה כי נדרש ובהקדם טיפול שורשי למחלה שורשית זו של הגזענות והתנשאות כלפי השונה, המקננת בחברה הישראלית.

יאמר ברורות, אין לי כל כוונה חלילה לטפח את תחושת הקיפוח של בני עדות אלה, ובטח שלא את רגשי הנקם כלפי אלה שהביאום לתחושת נחיתות זו. אלא להביא את שני הצדדים לחשבון נפש שיגרום לתשובה אמיתית ולסליחה עמוקה, ובכך יתקיים בנו "והאמת והשלום אהבו", ואז נוכל לפעול כולנו יחד באהבה ובאמונה להעצמתה של מדינת ישראל ולמימוש מטרות-העל שלה.

==

הרב יוסף בן שושן הוא בוגר ישיבת "מרכז הרב"