הרב בזק מגיב לרב שלמה אבינר: "היום המצב שונה"

הרב אבינר יכול כמובן להחמיר ולחלוק על הגר"מ פיינשטיין והרב ליכטנשטיין זצ"ל בנוגע לשמיעת שיעורים מפי נשים בכלל, וכן לחלוק על מו"ר בעניין שיעורים בבית כנסת שלא בזמן התפילה, אך סבורני שאין זה ראוי לומר שבשל כך בתי כנסת ההולכים בדרכו של מו"ר אינם אורתודוקסיים

באתר 'סרוגים' הביאו את תגובת הרב שלמה אבינר שליט"א לדבריי, ובהם הסבר מדוע הוא סובר שבית כנסת שנשים מעבירות בו שיעורים הוא לא אורתודוקסי. הרב אבינר העלה שלוש טענות:

1. "נפסק שאסור לגברים להסתכל על נשים", וזאת על פי דברי הרמב"ם והשלחן ערוך שציטטתי בעצמי. אולם כפי שכבר כתבתי, קביעה זו מתעלמת מכך שרמב"ם והשלחן ערוך כתבו שהאיסור הוא רק אם מדובר בהסתכלות יצרית – "להביט ביופיה… ונתכוון להנות", ולא במסגרת של שמיעת איסורי תורה. לפלא הוא שהרב אבינר הביא מיד אחר כך את תשובת הרב משה פיינשטיין זצ"ל (בנוגע לסדרי בית הכנסת), אך לא ציין שבאותה תשובה ממש נאמר "ועצם הגדת השיעור על ידי אשה מותר", בניגוד לטענת הרב אבינר.

2. טענה שנייה היא ש"לא נהגו כן בכל הדורות". גם לכך התייחסתי במקור. אכן במציאות שהייתה בעבר, שנשים לא היו מעורבות בסדרי החיים, הייתה בכך פריצת גדר לא שגרתית, אולם במציאות של היום המצב שונה במידה רבה, וגדולי הדורות כבר עמדו על שינויים בנושא היחס לנשים בדורנו לעומת דורות קודמים. לדוגמה, כבר במאה ה-16 כתב בעל ה'לבוש' בנוגע למנהגי ישיבה נפרדת בחתונות: "ואין נזהרין עכשיו בזה, ואפשר משום דעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים ואין כאן הרהורי עבירה כל כך".

עוד קודם לכן כתב בעל 'תרומת הדשן' שבזמן הזה אין איסור ללכת אחרי אישה ברחוב, והסביר בעל ה'ציץ אליעזר': "דבזמן הקדום לא היתה האשה רגילה ללכת ברחובות קריה והיתה יושבת בירכתי ביתה… ולכן הפגישה וההילוך אחריה ברחוב היה מביא ביותר לידי הרהור, אבל בזמן הזה שהמציאות לא כן, אלא האשה אינה יושבת בירכתי ביתה כבזמן הקדום ורגילין יותר בראית אשה ברחוב… אין כל כך עתה חשש הרהור בהליכה אחריה כפי אז".

3. הטענה האחרונה הייתה: "ואין לשנות סדרי תפילה וסדרי בית כנסת ובוודאי לא לעשות כן בלי הוראה מפורשת להיתר מגדולי הדור בארץ ישראל". אבל כפי שציינתי, ההיתר לנשים לדרוש בבית הכנסת באלון שבות לאחר התפילה היה מגדולי הדור בארץ ישראל – ממו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל.

סוף דבר: הרב אבינר יכול כמובן להחמיר ולחלוק על הגר"מ פיינשטיין והרב ליכטנשטיין זצ"ל בנוגע לשמיעת שיעורים מפי נשים בכלל, וכן לחלוק על מו"ר בעניין שיעורים בבית כנסת שלא בזמן התפילה, אך סבורני שאין זה ראוי לומר שבשל כך בתי כנסת ההולכים בדרכו של מו"ר אינם אורתודוקסיים.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
43 תגובות - 29 דיונים מיין לפי
1
מעניין שתמיד הוא מגיב לדברי הרב אבינר
שמואל | 30-06-2019 17:23
ולא ההפך. כפייתי כנגד הרבנים הנאמנים להלכה ולמסורת. פלורליסט בגרוש. תמיד חולק ומוצא את המבדיל. תמיד יש לו מה לומר כנגד גדולים שהוא אינו מגיע לקרסוליהם. קצת ענווה. תנוח. אתה ממש לא בדרגה לחלוק על הרב אבינר. ועוד בפייסבוק. פשוט בדיחה. מר צזנור המוחק מגיבים בפייסבוק שתה מים קרים. הגאווה שלך עוברת כך גבול.
אולי מספיק עם 'ונשים עד נופח'?
עידו 2 | 30-06-2019 22:43
למה בכלי התקשורת החרדית לא ''מתעסקים בנושא נשים''?
אתה בעצמך ליצן .
זאב | 30-06-2019 17:47
לא בדרגה לחלוק על הרב אבינר....מי נראה לך הרב אבינר ? ומי אתה חושב שאתה ?.איזה מין יצור אתה...עוד איזה צדיק טיפש
2
יישר כח לרב בזק!
הרב אבינר כבר לא | 30-06-2019 17:25
יפה מאוד
3
דברי הרב אבינ שליטא מתאימים לדעת כל גדולי הדו
ליאת פרידמן | 30-06-2019 17:36
דברי הרב אבינר שליט'א מתאימים לדעת כל גדולי הדורות שקדמו לנו ובדורנו.
הראה מפורש בלבוש. ובאגרות משה שלא..
ד | 30-06-2019 18:24
ס
4
על כך נאמר הכלבים נובחים והשיירה עוברת
אריק | 30-06-2019 17:37
5
פסיקות רבנים
מוישי | 30-06-2019 17:44
הבל הבלים פסיקות שלא מתאימות למאה ה-21
6
פרשת
פרו | 30-06-2019 17:45
אפילו הרב עובדיה יוסף גדול הפוסקים של העת האחרונה לא אסר על שמיעת שעורי תורה מפי נחמה לבוביץ
7
למה הוא לא שולח לו SMS
א | 30-06-2019 17:48
כמו כולם?
8
הרב אבינר הוא חרדי קיצוני במסווה של ציוני דתי
לא צריך להתרגש ממנו | 30-06-2019 17:59
שכוייעח לרב בזק על תשובה מצויינת.
ציוני
חמי | 01-07-2019 10:29
הוא מנסה להראות בכאילו שהציונות לא גורמת לעזיבת הדת. אבל ליכטנשטיין טופח על פניו
ל-8 אהה מי שהולך על פי התורה..
רם | 30-06-2019 18:55
הוא חרדי קיצוני..אז אתם רפורמים בתחפושת.
9
סרוגים
יעקב | 30-06-2019 18:00
לא פעם ראשונה אני מזהה שכיפות סרוגות זה שלב בדרך לחילוניות גמורה. מבחינתם הכל מותר.
מה שאמרת זה כמו להגיד ראיתי אוטו דפוק
המיואש | 01-07-2019 1:36
אז כל המכוניות דפוקות, עזוב יש כאן שני רבנים גושניקים שהחליטו לפתוח מלחמה עם כולם, כנראה משעמם להם מדי, והן מלאים אותנו ואת רבותיהם בקישקושים שלהם
10
המצב רק מחמיר והולך
מוטי | 30-06-2019 18:00
יש מי שרואים פה מגזר דתי-לאומי שחלוק בכל מיני שאלות וסוגיות. לי נראה שכבר קיימים בישראל מספר מגזרים שתהום פעורה ביניהם ואין הרבה מה לעשות כדי לתקן זאת. יש מגזר שמתייחס לילדה, אפילו בת שלוש, כיצור מיני שעלול לגרות גברים. יש לעומת זאת מגזר אחר שלא רואה בעיה לשמוע שיעור תורה מפי אשה מלומדת. אז כן, כל מגזר מחזיק לו באיזה מורי ורבי משלו שדבריו דברי אלקים חיים. כל מגזר חושב שהוא, ורק הוא, בעל הסמכות לקבוע מהי היהדות האמיתית (או האורתודוקסית). אבל, מה זה חשוב? בפועל, יש לנו מגזרים שונים ששלמים עם עצמם ועם אורחות חייהם. אם הרב אבינר היה מבין שהרב בזק לא זקוק לאישור ממנו, כי הוא שייך למגזר אחר והרב בזק לא היה מרגיש צורך לענות לרב אבינר ולהתעמת איתו, כי הרב אבינר לא ישנה את השקפת עולמו, היה הרבה יותר פשוט.
11
תירוצים
ג | 30-06-2019 18:07
הגיע הזמן לומר את האמת לאנשי הגוש שמחדשים תורה נגד חזל ולא רק שנשים דורשות אלא גם פוסקות הלכה נו יש כאן כנראה כת חדשה שמחפשים תורה ליברלית וגורמים לפילוג ופגיעה בסמכות חכמים
אתה חי בחלום
מוטי | 30-06-2019 19:34
לא תאמין, אבל יש בציבור הדתי בישראל לא מעט אנשים שהרב אבינר לא משמש להם סמכות. אל תעלב, אבל חלק מהציבור קורא את התשובות שלו, לשות SMS, כתשובות מגוכחות.
איזה נודניק.
אשה | 30-06-2019 18:42
תורה ליברלית. על מה אתה מדבר ? רק תסביר מה זה תורה ליבראלית?
12
מי? מה? בזק?! חחחחחח
גל פינקלשטיין | 30-06-2019 18:08
בדיחה מהלכת על 2. תמשיך לחסום אנשים שמגיבים לך ברשתות. מר דיקטטור. פחחחחח. הצחקתם סרוגים
13
מדרון חלקלק - אולי גם נקבל עדות של אישה???
יאיר | 30-06-2019 18:10
זהירות. עוד מעט נשים יבקשו לקבל חלק שווה בבית הכנסת, שיתנו להן להעיד, ושחתונה לא תהיה קניין. נו באמת!
מר אחיתופל אף פעם אין לך משהו ענייני לומר
המיואש | 01-07-2019 1:39
הכל דמגוגיה בגרוש, מה הקשר שהם רוצות להיות מהנדסות, ורופאות איפה דיני צניעות, נכנס לכאן, אולי ברופאות וגם זה דיון אחר לחלוטין, אתה לא יכול בלי דמגוגיה, לך תגיב בהארץ
לא עדיף רב שמתיר לאשה להעיד מאשר רב אנס מיד ב
יעקב | 30-06-2019 21:36
אתמהההה
עוד מעט
התמים | 30-06-2019 18:44
נשים ירצו להיות רופאות, מהנדסות, עורכות דין, פסיכולוגיות, כלכלניות - ממש בנות אדם, רחמנא ליצלן.
14
זכריה בן אבקולס היה מהמחמירים בדורו
שלמה | 30-06-2019 18:20
לפני שנים היה נחשב הרב אבינר הנכבד לפוסק מקל (עיינו בשות עם כלביא) עד שבא מורו ורבו הנכבד הרב צבי טאו בשנת תשן ואמר עוזבים את ספר אורות של הרב קוק זצל וחוזרים למסילת ישרים של הרמחל ומאז חלה גישה קיצונית אצל ישיבות הקו ובכללם הרב אבינר.זכריה בן אבקולס מוזכר בתוספתא שבת החמיר יותר מהלל ושמאי בעניין קליפות ואגוזים מעל השולחן בשבת ומובא שם שענוותנותו גרמה לחורבן וחבל.
15
אסור בשום אופן לאשה לתת שיעור תורה וממה למדנו
רם | 30-06-2019 18:47
את זה? מכך שמרים הייתה מורה לנשים! ומעולם לא כתוב שדרשה לגברים. ואין מורה גדולה יותר ממרים בנשות ישראל ולא עשתה זאת.
לתמים. תמים תהיה אם ה' אלוהיך..
רם | 01-07-2019 10:56
כי כך הוא כתב בהלכה וכך הוא הורה והנהיג את ישראל תמיד. לא הכל קשור תמיד לצניעות, יש דברים שהם בעומקם של עניינם(תורת הסוד) ועל כן אנחנו מצווים גם אם איננו יודעים טעם המצווה לקיים אותן.
למה
התמים | 30-06-2019 19:29
אסור ? למה אישה יכולה להיות רופאה, מהנדסת, עורכת דין או מנהלת בנק ולא לדרוש בתורה ? רק גברים שמטבעם הם בעלי יצר רע חזק יותר מנשים יכולים ?
16
חשיבה מחודשת
י. | 30-06-2019 19:21
כל מאמץ לתת לנשים יותר מקום במרחב בציבורי ובמיוחד הדתי ראויה להערכה. המציאות השתנתה. פעם הגברים היו המפרנסים והנשים היו יושבות בבית ומגדלות את הילדים. היום הנשים עובדות וחלקן מביאות את ההכנסה העיקרית הביתה. הנשים כיום הן לדעתי בגדר דבורה הנביאה שפיקדה על ברק במלחמה ושרה את שירת הניצחון. הגיע הזמן לתקן לאט לאט את חטא עץ הדעת ושנשים יתפסו את המקום הראוי להן בחברה. כל התקנות ביהדות המפלות את הנשים גורמות להקטנת הרוח הנשית ל 4 אמות של מטבח במקום שתנשומנה אוויר פסגות. כל גבר דתי מוסרי וראוי צריך להכיר בעובדה שהמציאות משתנה ומהווה גם ברכה לקשר הזוגי שמתבסס על אהבה מתוך שוויון וכבוד שנותן סיפוק פי אלף מאהבה של אישה שמרגישה בדרגה פחותה מהגבר שלה.
17
הכל "ברשות התורה" בסוף תישארו רק עם הרינג
יהודה | 30-06-2019 19:52
משופמי אלון שבות, האלון הבודד, וגם אתם תישארו בסוף בבדידות וקרירות ללא שום להט של תורה, עינינו הרואות שאין בישיבת הגוש אירוע שמחת בית השואבה, הקפות שניות וריקודים ובישיבות הר המור ומרכז באים עשרות אלפים לידבק בתורה הק'. הכל בגלל קרירות האקדמיה שהכנסתם לשם. מי שיש בו ריח של תורה דהיינו עניין שאינו שיכלי אלא נשמתי- ירחק מישיבות אלו. ולגוף העניין- לא הכל שכלי.
18
שאלה ראשונה
אשי | 30-06-2019 20:02
איך בדיוק לבושות הנשים שמעבירות שיעורים? האם בצניעות? האם התנהגותן תואמת להלכה? הרי אם אינן לבושות כהלכה, אז לא רק שהן משפילות את התורה ומבזות אותה, מגלות פנים שלא כהלכה (תרתי משמע), אז במקום שיעור תורה זה בעצם נהפך להרצאה. בנוסף, יש איסור של לא תתורו שהגבר מחוייב לעמוד בו, אך אישה שלבושה בפריצות (כדברי המשנב) אז כבר לא שייך להטיל את כל האשמה על גבר, אלא היא מחללת את ה׳ ומכשילה את הרבים באיסור של לפני עיוור - זה לאו וזה לאו, ולכן היא מאבדת את זכותה לדרוש ברבים. האם בכלל אנחנו בדיון המתאים? האם הדיון הוא על ההיתר עצמו או על המציאות? איך נראות נשים בימינו? מי הן אלה שמרצות בציבור? אמרו נא לי
ברור שהיא לבושה בצניעות. מה נראה לך?
מה!?! | 01-07-2019 17:03
אין לך מושג על מה אתה מדבר...
19
8 יקר, אבינר לא חרדי במסווה
אבי | 30-06-2019 20:16
אבינר ספג אש על הקירבה היתרה והמיותרת לנשים ובנות כולל בגרוש ולכן על מנת לתקן את הרושם המאוד נכון הוא מקצין על מנת שיחשבו את מה שאתה חושב בטעות גדולה.
20
כל הכבוד לרב בזק
יעקב | 30-06-2019 21:37
קרן אור באפלה החרדית המאוסה
21
מרב בזק מוכה למשפחותיו
צחי | 30-06-2019 22:16
כבר חזל עמדו מתי הבכי נכון ומתי הוא למשפחותיו דוק ותשכח
22
צ
יהודי | 30-06-2019 22:25
אתה רציני... יש מצב בו אישה עומדת בפני המון גברים וזה לא יכול ליצור אסור ראייה... הרי השוע כותב להתרחק מנשים מאד מאד...... ולא נראה לאדם שפוי כשאישה עומדת מול גברים וכל המבטים מופנים אליה לא מסתכלים ונהנים מיופיה........
23
צ
יהודי | 30-06-2019 22:32
אגב, אני רואה שוב פעם תלישות..... אנחנו יודעים בדיוק מה קורה ברחוב ואיך זה שהדבר משפיע על ההולכים שם.... תחשוב מה קורה שכל המבטים ממוקדים באישה העומדת מול עינך.... גבי גדולי הדור לא להיסחף גבי הרב ל הגם שמדובר בתח רציני מאד... זה לא ר שלמה זלמן זה לא הרב אלישיב זה לא הרב ישראלי זה לא ר' אברום זה לא הרב גורן זה לא הרב עובדיה ואפילו זה לא הרב מרדכי שטרנברג למי שמכיר.... גבי הרב פיינשטיין מחילה אך אתה פשוט לא מדייק בתשובתך.
24
תפתחו את האגרות משה שם
בחור | 30-06-2019 23:01
אני לא בעד לפסול באופן שיטתי כל דבר שאישה באשר היא עושה (איזה פלא הא?), אבל תפתחו את פסיקת הרב פיינשטיין שם- הוא מסייג את העברת ד''ת ע''י אישה בכך שהיא תשב, שזה לא יהיה בבית כנסת וזה לא יהיה בקביעות (ניתן להתחבט בלשונו האם זה שאישה מעבירה לא צריך להיות משהו קבוע או דילמא שלא תהיה אישה אחת שמעבירה כל הזמן). אם כן נמצאה קושיית הרב אמנון על הרב אבינר בדברי האג''מ כלא קושיה. דעת הרב ליכטנשטיין זצ''ל מחודשת- עם הרבה כבוד לתורתו וזכרו, יש מקור לדבריו?
25
למה לצטט חצי משפט?
אבישי | 01-07-2019 1:21
לפלא הוא שהרב אבינר הביא מיד אחר כך את תשובת הרב משה פיינשטיין זצל (בנוגע לסדרי בית הכנסת), אך לא ציין ... ולפלא גם על הרב בזק שלא ציין את חציו השני של המשפט של הגרמ פיינשטיין :אם הוא באקראי בלבד. יצויין גם שאין מנהג בבית הכנסת של אלון שבות שאשה מעבירה שיעור בפני גברים . והגרא ליכטנשטיין בוודאי גם לא קבע את סדרי בית הכנסת.אלה נקבעו עי המרא דאתרא הרב גדעון פרל.
26
הרב אבינר מדבר על שיעור בבית הכנסת
אשר | 01-07-2019 8:20
הרב אבינר מדבר על שיעור בבית הכנסת ואתה שב וחוזר על עצמך בנוגע לשיעור בכלל
27
לאורה של הרבנית הדרשנית סיוון רהב מאיר נלך
שלהי סיוון | 01-07-2019 10:08
וכאשר יענו אותן, כן תרבנה וכן תפרוצנה!!! בנות מחזיק (געוואלד רח'ל) לכן ידיים....
28
כותרת מטעה
רפי | 01-07-2019 11:21
הרב בזק פרש שורה של טענות שונות ומנומקות, ואתם נתפסתם לדבר שולי שהוא אמר כדי להוציא אותו רפורמי.
29
תשובה שלמה
מאיר | 23-07-2019 18:55
הרב בזק לקח מהתשובה של הרב פיינשטיין מה שנוח לו לסדרים שקבעו באלון שבות מה היה קודם? הסדרים באלון שבות ולאחר מכן חיפשו מי שיסכים לכך תמיד התשובות שלו יש בהם ריח של ניאו רפורמים מעניין למה