הפוסט של יובל דיין הוא קריאת מצוקה של רבים

הפוסט הנוקב של יובל דיין הוא קריאת מצוקה של רבים מאותם חוזרים בתשובה שמרגישים שהם מהלכים בין העולמות ולא מרגישים בבית בשום מקום

הפוסט של יובל דיין הוא קריאת מצוקה של רבים
  צילום: איתן אלחדז

'המעורר' על פי יובל דיין

כחילוני סקרן שהולך אחר הרוח ('רוח נכון חדש בקרבי') אהבתי את הוויב שהביא איתו יובל דיין: חתירה עיקשת לגילוי לב אמיתי בצל קורתה של היהדות ובדגש על תורתו של רבי נחמן.

לפני ארבע שנים כאשר הוא הפך מחסן גרוטאות נטוש מתחת לבית הכנסת הגדול באלנבי למרכז 'התהוות' יצא להכיר אותו קצת יותר מקרוב, אפילו ראיינתי בזמנו למקומון תל אביבי ודיין הצטייר באמת ובתמים כמי שלא דחוף לו לשנות אותך לפי איזה מודל אורתודוכסי כזה או אחר כפי שהרבה חילונים חשים כשהם הולכים לטעום קצת 'יידישקייט'.

דיין אפילו לא נתן לך את התחושה שהוא במקום יותר אמיתי משלך. להיפך דיין נתן את התחושה שכולנו סובבים סביב 'האמת' לעיתים אנחנו יותר קרובים ולעיתים יותר רחוקים. באי השקט הפנימי שלו זיהיתי מחפש אמיתי שהוא הרבה יותר מסך ההגדרות שאנשים ניסו להדביק לו. כששאלתי אותו בסוף הראיון – אתה עדיין מחפש? הוא ענה לי "אני איש הגבולות שוכב על הגדר בשביל כולם. לא שייך לקהילה ולא רב של אף אחד. אני עדיין מחפש כי אני יודע דבר אחד: אדם יודע שהוא בדרך הנכונה כאשר יש לו מספיק כוח לחפש".

לכן כשקראתי את הפוסט 'הדרמתי' לאחר ההלם הראשוני עלה בי חיוך כי זה אומנם מפתיע אבל גם לא בהתחשב ברקע הרעיוני והאישי של דיין. כלומר צריך לראות את 'היציאה לשאלה' כחלק מאותו חיפוש והחשש מדריכה במקום ואולי אם להשתמש בלשון קבלית זהו גם סוג של 'רצוא ושוב'.

הפוסט של דיין הוא קריאת מצוקה של רבים

קראתי לא מעט מהתגובות למהלך של דיין וראיתי איך כל מגזר 'מנכס' את זה לעצמו: לחילונים זה היה מבחינת 'אמרנו לך ששם הכל רקוב' ואילו הדתייים פרסמו מאמרים אפולוגטיים נוקבים וניסו להפריד בין האדם ליהדות וטענו טיעונים לגופו של אדם אבל אני רוצה להתייחס דווקא לטיעונים לגופו של עניין – אותם הדברים שדיין מעלה בפוסט שזכה לאלפי תגובות ומאות שיתופים.

הפוסט הנוקב של דיין הוא לעניות דעתי קריאת מצוקה של רבים מאותם חוזרים בתשובה שמרגישים שהם מהלכים בין העולמות ולא מרגישים בבית בשום מקום. באותה שיחה עם דיין הוא אמר לי בעניין "הייתי דור הביניים ובשנות התשעים כדי לשנות הייתי צריך לעשות ממש הגירה ולשנות את זהותי ואופיו". ומאז נדמה שספקטרום הזהות הדתית התרחב עד מאוד וכולל המון גוונים כך שאין צורך לשנות זהות "רק להיות טובים יותר" כפי שציין בפניי דיין.

אבל זה לא נגמר בזה הפוסט הוא גם 'קול קורא במדבר' לאלו "שמרוב קדושות וטהרות ודקדוקים וביטול לעליון והשוואת צורה וזה. מה נשאר שם בסוף מתחת לכל השכבות והבגדים והכיסויים.." דיין מעלה פה נקודה קריטית שנוגעת ברבים גם חילונים ובעיקר דתיים: אהוד מנור כבר שר לנו פעם 'מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים שהמתיק סודות עם סביונים.."

כלומר מתישהו במירוץ של החיים פתאום הטבע הופך להיות נוף, הפליאה הופכת להיות נבירה בספרים והחיפוש אחר המופלא והנעלה הופך להיות סדרת אינסופית של ריטואלים שחוזרים על עצמם. עמוס עוז כתב כבר פעם שהיהדות היא לא מוזיאון שבו רק אוספים עוד ועוד ספרים ותילי תילים של פירושים ואז יש מחנק והמרחב היצירתי מצטמצם והכל חשוב ורציני כל כך.

דיין הוא 'המעורר' של המאה ה-21

עוד דבר מעניין שדיין מצביע עליו הוא אותה חשיבות עצמית שיש לרבים מהרבנים ומורי ההלכה שהוא פגש. אותם אלה שיודעים לדקלם תשובה לכל שאלה ואף פעם לא תשמע מהם 'אני לא יודע' וכאן הם צריכים ללמוד אולי מגדול הפילוסופים – סוקרטס שהעדיף את השאלה על פני התשובה, את הדיאלוג על פני השיח החד צדדי ואת העובדה שהמעלה הכי גדולה זה 'לדעת את מה שאתה לא יודע'.

בתחילת המאה שעברה התחיל להוציא לאור הסופר חיים ברנר את הירחון 'המעורר' שהפך עם הזמן לכתב עת שהוביל להתחדשות הספרות והשפה העברית בו כתבו גדולי אנשי הרוח באותה התקופה. אז אפשר לראות בפוסט של דיין מעין 'המעורר' של התקופה שאולי יוביל לחשבון נפש או רעיונות חדשים.

==

איתן אלחדז כתב וחוקר טקסים ומנהגים בישראל .

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
57 תגובות - 37 דיונים מיין לפי
1
אומנות האל
שבוע טוב | 29-06-2019 23:14
זה סימפטום כי ישראל חולה. כי העולם חולה. נגיד למשל מנתקים את הגמרתיים מעטיני הכסף מה ישאר מהתעשיית הכסף הדתית הזו. זה אפשרי. בא הכסף הדת ברחה יותר נכון האמונה. אמונה שנישענית על כסף זה מיצוי . הכל פה במדינה שבור הרוס. כל האידיאולוגיות. באה הטורפות של כולם. נהיו חיות טרף כולם על העם. זה המאבק שלהם עלינו העם. ההמון כולנו קרבנות שלהם של אלה למעלה. עובדים ומרמים את העם. הכל פה במדינה מוצה. הרי אין שום אידיאל. והנשמה כה עצובה. נורא כואב . ניראה כה מיסכן. נשמה של אומן היא כואבת מיצטערת נורא. אם היא רואה את האמת. אומנות החיים אומנות הנפש אומנות ההטעיה אומנות האפשרי. הנשמה היא אומן בחסד עליון כי האל הוא אומן.
אולי הגיע הזמן לתלוש תמונת דיין מפרצופנו?
עידו 2 | 03-07-2019 9:02
הוא נראה גועלי, כמו כומר נוצרי מהמאה ה13 המבקש לחסל יהודים.
תגובה על השניים
תגובה אומנות האל | 30-06-2019 8:48
רציתי לתת תשובה. ההויה הישראלית גרמה לשבר נורא לעדות המיזרח שבאו מערב וגם למיתנחלים שגורשו מעזה. אותו דבר בסוף יקרה לגמרא. זה יגיע לעולם החרדי מסיבה זו או אחרת ולא ישאר מהגמרתיים הרבה. אולי המדינה תפסיק להזרים כספים תוצר של שרשרת ארועים שירוקנו את הקופה או מסיבה אחרת. שיטות בסוף נישברות. מה נישאר מהמסורת של עדות המיזרח. כולם באו מערב דתיים. לא הרבה. מה קרה למיתנחלים אחרי הגרוש מעזה ואוסלו שבר נורא הרבה מהם עזבו. אז אותו דבר עם החרדים. גם אליהם זה יגיע. אבל זה לטובה כי אמונת אדמה זו היא לא כהונה ולא גמרא אלא נבואה. בסוף הנבואה היא שתיזרח. גם אהרון ברק הכהונתי יצטרך ללכת.
רבותי מספיק עם המשוגע דיין. לאשפז אותו !!
עידו 2 | 30-06-2019 1:28
הוא התשגע וחזר בתשובה ושוב השתגע וחזר בשאלה= משוגע
למגיב 1, על מה אתה מדבר?
מצדרביעי | 30-06-2019 1:05
היית פעם בישיבת מיר? אתה יודע כמה אברכים יש שם ובמקומות אחרים שחיים מבחינה כלכלית על הקשקש, ולא בכדי שיוכלו להמשיך ללמוד תורה??
2
נכון וברור
כתיבה לעניין | 29-06-2019 23:33
סוף סוף תגובה מאוזנת .פורפוציונאלית. ישרה ולא מנופחת ויומרנית שנכתבת בפשטות.
לא מסכים
אייל | 30-06-2019 18:04
עכשיו התור של אלו היושבים על הגדר לגזור קופון 'צודק'. החיים הם לא חקירות והסברים. הם דבר מחייב, עז וברור. השקפה על כולם מהצד ערבוב של כולם ביחד. נראים נורא צודקים, נכונים, מתונים ומאוזנים. אך מאחורי האדם העומד מן הצד,מסתתר אחד שפוחד לקפוץ למים, פוחד ללכת עם עצמו ופוחד להכשל. מי שלא הולך עם עצמו, ביקורתי, מאוזן וצודק ככל שיהיה - לא צורם לנו כלום.
3
כתבת יפה מאוד!
ערן בן חור | 29-06-2019 23:49
מתחבר!
יובל
ליבנת | 30-06-2019 1:50
אם ד' אוהב כל יהודי באשר הוא.....גם אנחנו צריכים לאהוב.... במקום לרשום שטויות תשבו ותתפללו.. צריך לקבל גם את השונה נשמה יקרה.
4
ניתוח שטחי ורדוד
איתי | 29-06-2019 23:49
יובל דיין לא מגיע לקרסוליים של ברנר
5
הפוסט הוא של ילד מפונק,שמאס בצעצוע ומחפש חדש.
פסיכולוג ילדים | 30-06-2019 0:11
.
6
החזרה בשאלה
גד | 30-06-2019 0:31
דיין הוא לא הראשון ולא האחרון שעושה את הצעד הזה, דיין הוא סלב לשעבר וזה סיפור שווה...
7
חקירות
אוהד | 30-06-2019 0:40
יובל דיין לדעתי נפל בתאוות נאוף וזה קרה לגדולים ממנו, יובל דיין נפל בחקירת הבחירה והידיעה, גם בזה נפלו טובים ממנו. אז מה עושים? א. מצפים לקום ב. מבינים שזה קורה ג. עובדים על הגאווה כשמצליחים לתקן את השורש- את הגאווה, יש סיכוי גדול לקום חזרה. תאות נאוף זה גאווה, להבין את הבחירה והידיעה תלוי במידת בגאווה, כי צריך להסכים (להוריד את הגאווה) ולקבל שאין לך יכולת להבין איך שני הפכים חיים יחד בהרמוניה למרות הסטירה. אתה קיים ועושה ופועל וחי ומרגיש הכל ויחד עם זאת אפשר להיות בביטול, לחיות בקדושה, לזכות להשוואת צורה וכו' וכו' ואין לך שום בעיה איך זה מסתדר, כי הענוה מביאה אותך להבנה שיש דברים שעובדים ככה בלי הבנה בלי תשובה והכל בסדר וזה עובדה וזה אמת מאה אחוז שניהם קיימים וביחד הבחירה והידיעה. כשתבין זאת תוכל לחזור לעץ החיים.
מוציא שם רע!
איך אתה מעז להלעיז? | 01-07-2019 19:40
הדברים שכתבת הם בגדר איסור דאורייתא
8
איתן אלחדז "כותב וחוקר טקסטים" כנס
Idor | 30-06-2019 1:04
אין צורך ללמוד מגדולי הפילוסופים ללמוד איני יודע זה כבר כתוב במקור למד לשונך לומר איני יודע מאמין שאם חקרת את הטקסט הזה אתה יודע מהיכן הוא , תפסיק לחפש חשיבות דרך חוכמות גויים חסרות כל נשמה
מרקל עיוני
יוסוף | 30-06-2019 21:22
פילוסופיה היא אסופה של שכלים ריקים מתוכן ששואבים את הלגיטימציה שלהם מהשורש שזו חוכמת התורה , אחד שלמד קצת ויודע...
חוכמת גויים - לגויים, חוכמת ישראל - לישראל
נעמה | 30-06-2019 13:36
זו הבאר שלנו, אלו המים.
מי שמך לקבוע "חוכמות גויים חסרות כל נשמה"
מרקל | 30-06-2019 6:40
לא נראה לי שיש לך מושג על חוכמות הגויים. המשתמע מדבריך שרק ליהודים נשמה היא כסילות ממדרגה ראשונה ואם אתה אדם דתי אתה כנראה גם עיוור.
9
פורק עול כפשוטו.עכשיו תציב בנוסחא מה שאתה
ירושלים של זהב | 30-06-2019 1:12
רוצה.ילדות עשוקה חברה לא מתוקנת פירסום כבוד תאוות.כל ההסברים טובים.אבל הדבר המעולה ביותר הוא להחזיק מעמד.עד הסוף,עם החרב ביד.
10
יובל דיין
טובה ויטלין | 30-06-2019 1:36
רק שכחת להגיד שהוא בסך הכל בן אדם. די להפוך אדם לאליל או שליח אלוהים מסביר כתבי רודש וכו בן אדם מתבונן מחפש שואל...זה בדיוק האדם. והוא הפך להיות העונה והיודע קודם ועכשיו?! אגב כל התורה כולה בנויה משאלות...עיקר התורה שאלות...ובחירה חופשית.
11
יובל דיין
אילנה אדר | 30-06-2019 2:50
אני חוזרת בתשובה והחלטתי מראש היתה לא להשתייך לשום מגזר .החזרה בתשובה זו נשמתי מול בורא עולם ומצוות היהדות .ולא מרגישה צורך להשתייך לשום קבוצה או מגזר דתי .ואם יחשבו חוזרי בתשובה כמוני לא ירגישו שהם לא רצויים ולא שייכים כי החזרה בתשובה זה ביו אדם לבורא ולא לחברה.
חינוך ילדים
אודי | 01-07-2019 8:06
לא צריך להכניס את הילדים למקומות קיצוניים . יש המון אפשרויות ! אבל , על דבר אחד ציבור החוזרים בתשובה מדלגים ! על הנחיה נכונה ! על התמסרות להנחיה ! אל תחשבו שתיה' משה רבינו בתוך 24 חודשים ! לא מדלגים על שלבים /מדרגות , מי שמדלג מועד ונופל !! עוד נקודה ! רוב ילדיהם של החוזרים בתשובה לא נשארים דתיים וכ'ו.. כנסו לישיבת נתיבות עולם ותבינו מה מה זה תהליך חזרה בתשובה . בהצלחה
שאלה לאילנה:
נעמה | 30-06-2019 15:31
ומה עשית עם חינוך הילדים? לאן שלחת אותם?
ויטמן
אליהו | 30-06-2019 11:14
נכון מאוד
כל הכבוד אילנה
עמרי | 30-06-2019 9:27
מסכים איתך מאוד, תמשיכי בגישה הזאת וגם אני אמשיך
12
תודה לך אדם יקר!!
חיים | 30-06-2019 3:19
מרענן לשמוע קול אוהב ותומך ולא שופטני כמו הדתיים המטיפים והחילוניים 'אמרנו לך' מצד שני וכו' באמת כל הכבוד לך אני בעצמי חוזר בתשובה שמאס בדתיים וחרדים הקיצוניים שהם רבים מדאי בשבילי וחושב גם כן להוריד מעליי כל סממן שמקשר אותי אליהם.
13
יובל דיין יובל דיין...
אליה | 30-06-2019 8:50
יאללה חבר'ה לחזור ללמוד תורה,התורה מחכה לכם!! מספיק להתרגש מכל מדומיין ניו אייג'י שהתורה לא באה לו בטוב עם האגו והתאוות שלו. הלאה בשס!!
14
יובל מעולם לא חזר בתשובה. פשוט החליף כת בכת
נחמה | 30-06-2019 8:51
אי לכך הדיון בו חסר טעם. מדובר בבחור מטורלל שחיפש כתות שירצו את טירופו ומצא את כת ברסלב, כת עובדי שטן שאיה קשורה ליהדות. מטורפים הנוסעים בראש השנה להשתטח על קבר של סכיזופרן בשם נחמן אינם יהודים ואינם שייכים לדת היהודית. אי לכך הדיון בחזרה בשאלה הוא אפעס כלום. לא הייתה חזרה בשאלה כיוון שמעולם לא הייתה חזרה בתשובה.
לא נכון
חלילה | 30-06-2019 10:30
חח נחמה את נשמעת עצבנית. הוא לא מייצג את ברסלב. וזאת חסידות מתוקה ובריאה. חלילה אפשר להגיד על התורה שהיא כת
15
דידי
בית שמש | 30-06-2019 9:58
מעניין שזה לא מעסיק את הציבור החרדי רק את הדתיים הלאומיים
16
תגובה ההקשר ליובל דין
דויד | 30-06-2019 10:38
חזק ואמץ אמת נקיה
17
הנ"ל
שמואל | 30-06-2019 10:59
דיין חיפש משמעות לחייו עבר עולם ומלואו בחיפושיו וגילה שתחנת המוצא היא גם התחנה המרכזית והבין שיש בורא לעולם ורצונו מתגלה בתורה הקדושה , רק שבימים קשים אלה לתורה יש המון סניפים רובם הם זיוף מוחלט , טעותו היתה בבחירת הסניף הנכון ומכאן נפילתו
18
החיפוש הוא לגימיטי והשאיפה לאמת לא מתפשרת
דון | 30-06-2019 12:34
אבל זה חילול ה' ממש!!! יש תנועות נפשיות שעושים בצינעה אבל לעשות כסף על חזרה בשאלה עם סדרה??? לשחק בחיים של אנשים שהלכו אחריו בתשובה??? צריך להוקיע בכל תוקף את הדבר והאיש ומעלליו, לא בגלל שהוא לא בחיפוש אמיתי של אמת אלא בגלל שהוא רואה רק את עצמו בדרך. מי שלא מרגיש גועל פנימי מהסיפור הזה צריך לברר איפה הלב שלו מונח. גם אמת כשהיא אגואיסטית יכולה להיות אכזרית
19
כתוב מעולה ומדויק
מורן | 30-06-2019 13:30
הרבה מהאנשים שחוזרים בתשובה או מתקרבים לדת נמצאים באורות... שבסופו של דבר דועכים, מן הסתם כדרכם של אורות... ורק אז אפשר להביט באמת בבחירה. כנראה שדעכו ליובל האורות הוא התחיל להביט באמת בבחירה שלו והוא ראה דברים שנוגדים את מהותו.ועל זה הוא כותב.
20
כתיבה מעולה וממוקדת. כמו כל מה שקראתי
דוד | 30-06-2019 13:57
עד כה מפרי עטו (ליתר דיוק - מקלדתו..) של איתן אלחדז
21
בעלת תשובה שאינה מסכימה לדברי יובל דיין
לילך | 30-06-2019 14:28
אין ספק שיובל דיין סובב הרבה סביב עצמו, ואכן כל מקרה הוא לגופו של עניין. גם אני בעלת תשובה, ואני לא מזדהה עם הדברים שהוא מביא. אני כן מזהה תהליך מהיר ובעיקר חיצוני של חזרה בתשובה, וכן מבנה אישיותי שזקוק לשחור או לבן, לטפיחה על השכם. לחזור בתשובה אינו מחייב אף אדם לשנות את מקום מגוריו, גם לא לפני 20+ שנים, דווקא ההפוך הוא הנכון. בעיקר לא אהבתי את ההכפשה של קהילה שלמה, וכנראה שהלימוד בתורה לא היה מעמיק מאוד כדי לדעת שכך לא נוהגים. בעולמות מקבילים כמו קיבוצים למשל, אדם שאינו מתאים לרוח ודרך המקום נפלט, אפילו מוקאה ממנה, ואני מכירה זאת היטב. כך שאין זה משנה חרידים או חילונים, זו בחירה שאנשים עושים, בחירה שה' נתן לאנשים לעשות באבחנה בין טוב ורע, ועם ישראל ערב זה לזה ולכן בימינו יש ריחוק, בלבול, ואף נסיון להכחיד את עצמינו. ללא התורה שניתנה לנו מהקדוש ברוך הוא, גם לא היינו כאן היום. בשורות טובות
על החרדים לראות לא רק את עצמם
אבי | 30-06-2019 15:23
אבל פה מדובר באנשי אמת אז תתנהג בהתאם בערכים של השם..אם רחום וחנון ורב חסד,איפה כל זה כשצריך באמת??אנשים עזבו הכל אז מה הצרות מחשבה הזאת. זה כמו קמצה ובר קמצה,על מה הדיקדוק?אם החרדים היו באמת חרדים לא הייתי אומר מילה אבל לא זה המצב.
22
יובל דיין
משה רבינו | 30-06-2019 14:39
באיסלם נכנסת למסגד תוריד את הנעלים ביהדות יש לומר לא בתורה .נכנסת ליהדות אסור שיהיה לך שכל תתבטל לפני הרבנים שליטא. במציאות הם חושבים שכל השכל נמצא אצלם .במציאות או שתחייה בשקר או שתתקומם .הרוב זורם חי בשקר כי זו הנורמה .יובל צעק המלך עירום לא רוצה להיות שם זו לא תורה
23
התבלבלתם
אבי | 30-06-2019 15:18
כל העניין שהחרדים צריכים לרדת מהעץ,צריך לקבל כל יהודי לפי זה שאם הוא שומר מצוות או לא,שומר שבת או לא..כל מנהגי חסידות למינהם כבר לא משחק פה.מנגד הרבה חוכמה יש שם אבל עובדה שגם שם יש אין ספור עבריינים.לכן תרגעו כולנו יהודים וכולנו משתדלים תקבלו אחד את השני נקודה.תכף יבוא המבקר האמיתי משיח צדקנו ואתם תתפלאו כמה תעינו או צדקנו..אין האדם רואה את נגעיו לכן מי שצועק נגד יובל כנראה קיבל מראה לפנים מי שהוא באמת לכן הוא צורח והיה רוצה להיות במקום של יובל אבל הוא לא יכול אז הם צורחים.יובל תהיה חזק אחי השם אוהב אותך ואני בטוח שאתה אותו.רק טוב אח
מי החליט
מוטי | 01-07-2019 8:18
מי החליט שצריך להיצמד לחרדים ? פה נמצאת טעות ראשונה . ב' לא צריך לעזוב את הסביבה הטבעית כבר בהתחלה . ג' לא עוזבים חברים משפחה וכ'ו ד' לא משנים ביגוד בצורה קיצונית ה' ילדים זה מורכב עבורם ביותר , ולכן הקונפליקט פה הוא ענק , ובגלל זה לא עושים דברים קיצוניים וכ'ו.. בקיצור ההליך אמור להיות מלוווה בהנחיה נכונה וברורה .
24
דיין ושכמותו תלכו כפרה על שערה מראשו של מוהרן
עמית | 30-06-2019 16:08
רבנו כבר כתב שיש יהודים שיעשו הכל למצוא דרך לפרוק עול. הם כל היום מתעסקים בזה. אז חולה נפש כמוהו יש לו מה לדבר? שילך לאלף עזאזל
25
עזבו אתכם מברעסלב, בואו לקאמרנא
בארי | 30-06-2019 16:53
איזה דבקות בעבודת ה'.
26
רבי נחמן
ישעיהו שלום | 30-06-2019 17:30
האמת יובל דיין צודק ב200 אחוז השקר הגדול שיש היום לבעלי תשובה הם רבנים וכוכבים שקרנים שלוקחים את הכבוד האמיתי מהשם ומהצדיק האמת רבי נחמן שלימד פשטות התבודדות ואמת חזקה נגד כבוד כסף ושקר שיש בכל החצרות היום בפרט בברסלב כל הגדולים שיק ברלנד ארוש סבא הפתק עופר ארז ועוד
האמת
סבא הוא רבנו | 01-07-2019 13:55
באמת יש המון שקרנים אבל סבא ישראל הוא אמת וגם הפתק אמת . אהרוש מרוקאי שמן נואף ושקרן , ברנלד המן עמלק נואף עולם תחתון . אבל סבא ישראל נ נח נחמ נחמן מאומן זה רבינו הקדוש זה אמת . יובל דיין הוא סתם עוד שקרן עלוב שנפל בשקריו.
27
לא מסכים עם אף מילה
שימי | 30-06-2019 22:27
חזרה בתשובה היא חזרה אל העצמיות הנשמתית שלך אל ה' ושבת עד ה' אלוקיך וידעת הבלבול של שייכות לזרמים קיים אבל אם נתקעים שם החזרה בתשובה היא חיצונית. מי שתקוע בעצמו עדיין לא חזר בתשובה. וזהו.
28
יובל דיין
הגיע הזמן להתעורר | 01-07-2019 0:56
מעולה ומדוייק !!! מה גם שנוגע לכולנו ללא קשר לדת . לקום כל בוקר ולגלות שאנחנו חיים בשקר שנקרא - ביקורת עצמית ורצון להוכיח שאני שווה - לעצמי , לאחרים , לאלוהים... מערכות חינוך שתורמות לעניין וגורמות לנו למדוד את עצמינו לפי ציונים ואיפוק ויום אחד בגיל 40 50 כשהבועה התנפצה אנחנו מגלים שאנחנו שווים נקודה !!! מכאן הדרך האמיתית לכיוון עצמינו מתחילה באמת .
29
מעניין מאוד. גם אני הייתי חילונית עד גיל 28
אופירה | 01-07-2019 1:16
ומאז אני חרדית כבר 28 שנה. גם אני התחלתי בתחילת שנות ה-90. בדיוק כמוהו. אז למה אני לא מרגישה לא בבית בשום מקום? להיפך, אני מרגישה בבית גם בחברה החילונית וגם בחברה החרדית? למה לא ראיתי בכלל שהכל שם כסף וכסף? למה אני ראיתי דווקא את ההיפך הגמור??? למה מהרבנים שהדריכו אותי שמעתי המון אני לא יודע? המון המון? ואילו הוא לא שמע? למה אני שמעתי מהם שקודם כל מטפלים בנפש, ואחכ לומדים לקיים מצוות? שלא מקיימים מה שקשה לך נפשית? שההדרכה צריכה להיות אינדיבידואלית, כדי שהנפש לא תישבר? למה אותנו לימדו לא לגור בשכונות הכי חרדיות של בני ברק, כי צריך לתת מקום בחיים שלנו לבני המשפחה החילוניים? למה אני הבנתי שאני לא מתאימה לתת הרצאות, למרות שהמון אנשים אמרו לי שאני חייבת לתת הרצאות? אולי כי הייתי ישרה ואמיתית? למה לי האמונה לא נגמרה בגלל ההגירה הזו שעברתי, למרות שכל השנים הללו בחברה החרדית, אכן, ראיתי בני עלייה והם מועטים? למה לא בעטתי בחברה החרדית, למרות שדעתי אכן לא נוחה מההתנהגות והמידות של רוב האנשים שהכרתי שם? למה ידעתי להפריד בין אנשים לבין יהדות, למרות שזה באמת לא קל? למה הבנתי איך ללמוד את ומהאנשים והמעשים שדיברו אל נשמתי ודיברו יהדות, ולהפריד מהמעשים ומהאנשים ההפוכים? ועוד המון למה כאלו. מעניין מאוד מאוד. אני חושבת שהרבה מהתשובות כתובות באותו פוסט של יובל בעצמו... צריך לקרוא שם בין השורות. לא צריך להכיר אותו או לשמוע מידע נוסף על חייו. רק לקרוא בתבונה בין השורות...
תודה
ענבל | 01-07-2019 9:39
יפה ישר כח על הבהירות ותודה
30
בילבולי מילים!!!
ג.י. | 01-07-2019 3:58
איזה בילבולי מילים!!!...איבד את עולמו בעולם הזה ובעולם הבא..גדולי עולם גאוני עולם מבינים שתורתנו הקדושה היא אמת.מסכן!! איבד את הדרך,מי שם אותו אפוטרופוס על תורתנו?!?! בדיחה מהלכת...חילונים יקרים אל תיסחפו.
31
בשביל לחזור בתשובה חייבים לשים את האגו בצד.
רם | 01-07-2019 11:01
ומי שלקח איתו את האגו לעשות תשובה הוא יחזור בחזרה.
32
חלאס עם הלבוש של מזרח אירופה, הדת היא ליברלית
שלומי | 01-07-2019 13:35
הגיע הזמן שהחרדים שלבושים כמו בגטו המזרח אירופאי יחזרו לגטו שלהם ויהודים ישראלים יץלבשו נורמלי וצנוע במידה וחלאס עם הקודים החמורים של לפני 200 שנה. אין לזה קשר לדת דת היא דבר נעים וטוב לא משהו מכוער ומכביד. תפסיקו לשפוט אנשים לפי הלבוש ותתחילו להתיחחס לאדם וככה לא תפסידו חוזרים בתשובה
33
דעות ועוד דעות...
עדלאידע | 01-07-2019 20:18
דעות ועוד דעות ועוד דעות... אוהב אותך יובל. ה' איתך. מודה אני בכל בוקר שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך. (דגש על החמלה. אמונתך זה קצת טריקי).
34
דייייייייי מספיק הכול כדי להתיר עריות
אחת | 01-07-2019 20:50
חטא הניאוף בגד באישתו ובילדיו
35
דיין
טליההוצאות | 04-07-2019 0:46
הוא ואשתו 2חרטטנים, שקרנים,ריקניים.
36
לאף אחד אין זכות לדון את יובל דיין
סמדר | 18-07-2019 11:24
אנשים עוברים דברים בחיים, לא כל אחד מסוגל להבין את הניסיון של השני.. דיין עם הקשיים האישיים שלו גם מדבר גלויות על בעיות רציניות שקיימות בחברה החרדית. אז תכלס צריך להסתכל במראה ולעשות שינויים במקום להכפיש ולרדת על הבן אדם. לא מבינה את היציאה הקיצונית שלו, אבל מבינה שלא פשוט לו בכלל..
אין
אמיתי | 10-08-2019 23:12
אם אין לנו זכות לדונם יש לנו חובה להוקיעם ולא להכניסם בגבול עבודתנו לבוראנו יתעלה שמו ומלכותו לעד אנו זועקים וכואבים כי אין נישמתנו חפצה באפיקורסות
37
כשקראתי
אמיתי | 10-08-2019 23:07
כשקראתי וראיתי את דיין ידעתי שישנם עוד מטומטמים כמותו רק לא ידעתי מי הם עד שראיתי את הכתבה הזו עזבו אתם לא מעניינים עוד רגע קט ואתם אוחזים מקרא הזועק כל באיה לא ישובון ולא ישיגו אורחות חיים