'המעורר' על פי יובל דיין
כחילוני סקרן שהולך אחר הרוח ('רוח נכון חדש בקרבי') אהבתי את הוויב שהביא איתו יובל דיין: חתירה עיקשת לגילוי לב אמיתי בצל קורתה של היהדות ובדגש על תורתו של רבי נחמן.
לפני ארבע שנים כאשר הוא הפך מחסן גרוטאות נטוש מתחת לבית הכנסת הגדול באלנבי למרכז 'התהוות' יצא להכיר אותו קצת יותר מקרוב, אפילו ראיינתי בזמנו למקומון תל אביבי ודיין הצטייר באמת ובתמים כמי שלא דחוף לו לשנות אותך לפי איזה מודל אורתודוכסי כזה או אחר כפי שהרבה חילונים חשים כשהם הולכים לטעום קצת 'יידישקייט'.
דיין אפילו לא נתן לך את התחושה שהוא במקום יותר אמיתי משלך. להיפך דיין נתן את התחושה שכולנו סובבים סביב 'האמת' לעיתים אנחנו יותר קרובים ולעיתים יותר רחוקים. באי השקט הפנימי שלו זיהיתי מחפש אמיתי שהוא הרבה יותר מסך ההגדרות שאנשים ניסו להדביק לו. כששאלתי אותו בסוף הראיון – אתה עדיין מחפש? הוא ענה לי "אני איש הגבולות שוכב על הגדר בשביל כולם. לא שייך לקהילה ולא רב של אף אחד. אני עדיין מחפש כי אני יודע דבר אחד: אדם יודע שהוא בדרך הנכונה כאשר יש לו מספיק כוח לחפש".
לכן כשקראתי את הפוסט 'הדרמתי' לאחר ההלם הראשוני עלה בי חיוך כי זה אומנם מפתיע אבל גם לא בהתחשב ברקע הרעיוני והאישי של דיין. כלומר צריך לראות את 'היציאה לשאלה' כחלק מאותו חיפוש והחשש מדריכה במקום ואולי אם להשתמש בלשון קבלית זהו גם סוג של 'רצוא ושוב'.
הפוסט של דיין הוא קריאת מצוקה של רבים
קראתי לא מעט מהתגובות למהלך של דיין וראיתי איך כל מגזר 'מנכס' את זה לעצמו: לחילונים זה היה מבחינת 'אמרנו לך ששם הכל רקוב' ואילו הדתייים פרסמו מאמרים אפולוגטיים נוקבים וניסו להפריד בין האדם ליהדות וטענו טיעונים לגופו של אדם אבל אני רוצה להתייחס דווקא לטיעונים לגופו של עניין – אותם הדברים שדיין מעלה בפוסט שזכה לאלפי תגובות ומאות שיתופים.
הפוסט הנוקב של דיין הוא לעניות דעתי קריאת מצוקה של רבים מאותם חוזרים בתשובה שמרגישים שהם מהלכים בין העולמות ולא מרגישים בבית בשום מקום. באותה שיחה עם דיין הוא אמר לי בעניין "הייתי דור הביניים ובשנות התשעים כדי לשנות הייתי צריך לעשות ממש הגירה ולשנות את זהותי ואופיו". ומאז נדמה שספקטרום הזהות הדתית התרחב עד מאוד וכולל המון גוונים כך שאין צורך לשנות זהות "רק להיות טובים יותר" כפי שציין בפניי דיין.
אבל זה לא נגמר בזה הפוסט הוא גם 'קול קורא במדבר' לאלו "שמרוב קדושות וטהרות ודקדוקים וביטול לעליון והשוואת צורה וזה. מה נשאר שם בסוף מתחת לכל השכבות והבגדים והכיסויים.." דיין מעלה פה נקודה קריטית שנוגעת ברבים גם חילונים ובעיקר דתיים: אהוד מנור כבר שר לנו פעם 'מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים שהמתיק סודות עם סביונים.."
כלומר מתישהו במירוץ של החיים פתאום הטבע הופך להיות נוף, הפליאה הופכת להיות נבירה בספרים והחיפוש אחר המופלא והנעלה הופך להיות סדרת אינסופית של ריטואלים שחוזרים על עצמם. עמוס עוז כתב כבר פעם שהיהדות היא לא מוזיאון שבו רק אוספים עוד ועוד ספרים ותילי תילים של פירושים ואז יש מחנק והמרחב היצירתי מצטמצם והכל חשוב ורציני כל כך.
דיין הוא 'המעורר' של המאה ה-21
עוד דבר מעניין שדיין מצביע עליו הוא אותה חשיבות עצמית שיש לרבים מהרבנים ומורי ההלכה שהוא פגש. אותם אלה שיודעים לדקלם תשובה לכל שאלה ואף פעם לא תשמע מהם 'אני לא יודע' וכאן הם צריכים ללמוד אולי מגדול הפילוסופים – סוקרטס שהעדיף את השאלה על פני התשובה, את הדיאלוג על פני השיח החד צדדי ואת העובדה שהמעלה הכי גדולה זה 'לדעת את מה שאתה לא יודע'.
בתחילת המאה שעברה התחיל להוציא לאור הסופר חיים ברנר את הירחון 'המעורר' שהפך עם הזמן לכתב עת שהוביל להתחדשות הספרות והשפה העברית בו כתבו גדולי אנשי הרוח באותה התקופה. אז אפשר לראות בפוסט של דיין מעין 'המעורר' של התקופה שאולי יוביל לחשבון נפש או רעיונות חדשים.
==
איתן אלחדז כתב וחוקר טקסים ומנהגים בישראל .
מה דעתך בנושא?
57 תגובות
12 דיונים
אמיתי
כשקראתי וראיתי את דיין ידעתי שישנם עוד מטומטמים כמותו רק לא ידעתי מי הם עד שראיתי את הכתבה הזו עזבו אתם לא מעניינים עוד רגע קט ואתם אוחזים מקרא הזועק...
כשקראתי וראיתי את דיין ידעתי שישנם עוד מטומטמים כמותו רק לא ידעתי מי הם עד שראיתי את הכתבה הזו עזבו אתם לא מעניינים עוד רגע קט ואתם אוחזים מקרא הזועק כל באיה לא ישובון ולא ישיגו אורחות חיים
המשך 23:07 10.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סמדר
אנשים עוברים דברים בחיים, לא כל אחד מסוגל להבין את הניסיון של השני.. דיין עם הקשיים האישיים שלו גם מדבר גלויות על בעיות רציניות שקיימות בחברה החרדית. אז תכלס צריך להסתכל...
אנשים עוברים דברים בחיים, לא כל אחד מסוגל להבין את הניסיון של השני.. דיין עם הקשיים האישיים שלו גם מדבר גלויות על בעיות רציניות שקיימות בחברה החרדית. אז תכלס צריך להסתכל במראה ולעשות שינויים במקום להכפיש ולרדת על הבן אדם. לא מבינה את היציאה הקיצונית שלו, אבל מבינה שלא פשוט לו בכלל..
המשך 11:24 18.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיתי
אם אין לנו זכות לדונם יש לנו חובה להוקיעם ולא להכניסם בגבול עבודתנו לבוראנו יתעלה שמו ומלכותו לעד אנו זועקים וכואבים כי אין נישמתנו חפצה באפיקורסות
23:12 10.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טליההוצאות
הוא ואשתו 2חרטטנים, שקרנים,ריקניים.
00:46 04.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחת
חטא הניאוף בגד באישתו ובילדיו
20:50 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עדלאידע
דעות ועוד דעות ועוד דעות... אוהב אותך יובל. ה' איתך. מודה אני בכל בוקר שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך. (דגש על החמלה. אמונתך זה קצת "טריקי").
20:18 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומי
הגיע הזמן שהחרדים שלבושים כמו בגטו המזרח אירופאי יחזרו לגטו שלהם ויהודים ישראלים יץלבשו נורמלי וצנוע במידה וחלאס עם הקודים החמורים של לפני 200 שנה. אין לזה קשר לדת דת...
הגיע הזמן שהחרדים שלבושים כמו בגטו המזרח אירופאי יחזרו לגטו שלהם ויהודים ישראלים יץלבשו נורמלי וצנוע במידה וחלאס עם הקודים החמורים של לפני 200 שנה. אין לזה קשר לדת דת היא דבר נעים וטוב לא משהו מכוער ומכביד. תפסיקו לשפוט אנשים לפי הלבוש ותתחילו להתיחחס לאדם וככה לא תפסידו חוזרים בתשובה
המשך 13:35 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רם
ומי שלקח איתו את האגו לעשות תשובה הוא יחזור בחזרה.
11:01 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ג.י.
איזה בילבולי מילים!!!...איבד את עולמו בעולם הזה ובעולם הבא..גדולי עולם גאוני עולם מבינים שתורתנו הקדושה היא אמת.מסכן!! איבד את הדרך,מי שם אותו אפוטרופוס על תורתנו?!?! בדיחה מהלכת...חילונים יקרים אל תיסחפו.
03:58 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אופירה
ומאז אני חרדית כבר 28 שנה. גם אני התחלתי בתחילת שנות ה-90. בדיוק כמוהו. אז למה אני לא מרגישה "לא בבית" בשום מקום? להיפך, אני מרגישה בבית גם בחברה החילונית וגם...
ומאז אני חרדית כבר 28 שנה. גם אני התחלתי בתחילת שנות ה-90. בדיוק כמוהו. אז למה אני לא מרגישה "לא בבית" בשום מקום? להיפך, אני מרגישה בבית גם בחברה החילונית וגם בחברה החרדית? למה לא ראיתי בכלל שהכל שם כסף וכסף? למה אני ראיתי דווקא את ההיפך הגמור??? למה מהרבנים שהדריכו אותי שמעתי המון "אני לא יודע"? המון המון? ואילו הוא לא שמע? למה אני שמעתי מהם שקודם כל מטפלים בנפש, ואח"כ לומדים לקיים מצוות? שלא מקיימים מה שקשה לך נפשית? שההדרכה צריכה להיות אינדיבידואלית, כדי שהנפש לא תישבר? למה אותנו לימדו לא לגור בשכונות הכי חרדיות של בני ברק, כי צריך לתת מקום בחיים שלנו לבני המשפחה החילוניים? למה אני הבנתי שאני לא מתאימה לתת הרצאות, למרות שהמון אנשים אמרו לי שאני חייבת לתת הרצאות? אולי כי הייתי ישרה ואמיתית? למה לי האמונה לא נגמרה בגלל ההגירה הזו שעברתי, למרות שכל השנים הללו בחברה החרדית, אכן, "ראיתי בני עלייה והם מועטים"? למה לא בעטתי בחברה החרדית, למרות שדעתי אכן לא נוחה מההתנהגות והמידות של רוב האנשים שהכרתי שם? למה ידעתי להפריד בין אנשים לבין יהדות, למרות שזה באמת לא קל? למה הבנתי איך ללמוד את ומהאנשים והמעשים שדיברו אל נשמתי ודיברו יהדות, ולהפריד מהמעשים ומהאנשים ההפוכים? ועוד המון למה כאלו. מעניין מאוד מאוד. אני חושבת שהרבה מהתשובות כתובות באותו פוסט של יובל בעצמו... צריך לקרוא שם בין השורות. לא צריך להכיר אותו או לשמוע מידע נוסף על חייו. רק לקרוא בתבונה בין השורות...
המשך 01:16 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענבל
יפה ישר כח על הבהירות ותודה
09:39 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגיע הזמן להתעורר
מעולה ומדוייק !!! מה גם שנוגע לכולנו ללא קשר לדת . לקום כל בוקר ולגלות שאנחנו חיים בשקר שנקרא - ביקורת עצמית ורצון להוכיח שאני שווה - לעצמי , לאחרים , לאלוהים......
מעולה ומדוייק !!! מה גם שנוגע לכולנו ללא קשר לדת . לקום כל בוקר ולגלות שאנחנו חיים בשקר שנקרא - ביקורת עצמית ורצון להוכיח שאני שווה - לעצמי , לאחרים , לאלוהים... מערכות חינוך שתורמות לעניין וגורמות לנו למדוד את עצמינו לפי ציונים ואיפוק ויום אחד בגיל 40 50 כשהבועה התנפצה אנחנו מגלים שאנחנו שווים נקודה !!! מכאן הדרך האמיתית לכיוון עצמינו מתחילה באמת .
המשך 00:56 01.07.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר