אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פולמוס הר ברכה: הרב מלמד נגד ראש ישיבת קרני שומרון

הרב אליעזר מלמד ראש ישיבת הר ברכה טוען כי הרב שמואל הבר ראש ישיבת קרני שומרון ורבנים נוספים מציגים את עמדתו בצורה קיצונית ומעוותת. הרב מלמד אמר את הדברים בעקבות מאמר של הרב הבר שטען כי "התפתח זרם בציונות הדתית שמחפש לחדד מחלוקות".

פולמוס הר ברכה: הרב מלמד נגד ראש ישיבת קרני שומרון
  פלאש 90

הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, התייחס השבוע במדורו "רביבים" בעיתון בשבע לפרשת תלמידי הר ברכה. הרב מלמד התייחס לדעות החלוקות על דרכה של ישיבת הר ברכה בציונות הדתית וטען כי יש מקרים שעמדתם עדיפה על עמדתו. "הנני יודע שהם מכוונים לשם שמים, ומן הסתם יש מקרים שעמדתם עדיפה על עמדתי. ובכל אופן, ברור שעל ידי שילוב של כל הדעות, נוכל להביע את דברי התורה באופן השלם והמאיר ביותר."

עם זאת, בהמשך המאמר תקף הרב מלמד גישה נוספת שקיימת לדבריו בקרב "רבנים מעטים בציונות הדתית", שלטענת הרב מלמד בחרו "בדרך הקלה" ואף מציגים את דבריו הצורה מעוותת לתלמידיהם. "אבל יש רבנים מעטים שבחרו בדרך הקלה", כתב הרב מלמד במדורו "וכדי לשכנע בצדקת דרכם הם מציגים את עמדתנו בצורה קיצונית ומעוותת, ואז הם מצליחים לשכנע את עצמם ואת שומעיהם. אבל באופן זה אין דיון פורה והאמת נעדרת. ונמצאים גם אנשים שמחזירים להם מנה אחת אפיים, ואז הם מתמרמרים שלא מכבדים אותם כראוי ואין אחדות…"

הרב מלמד התכוון בטורו לראש ישיבת קרני שומרון הרב שמואל הבר, שלמרות שלא ציין את שמו בחר לצטט את מאמרו שפורסם באתר ישיבת קרני שומרון.

"הנה לדוגמא, באתר של אחת מישיבות ההסדר מובאים דבריו של ראש ישיבה שהוא בין הפעילים באיגוד, שכדי לחזק את עמדתו הציג את עמדתנו בצורה מוקצנת כמי שרוצים "לחדד מחלוקות ולהגיע לעימות", ומתוך כך גורסים "כי על החייל הדתי לחתור לעימות עם פקודות הצבא בכל הקשור לקיום מצוות, גם אם אין הכרח בהתנגשות זו", מצטט הרב מלמד ממאמרו של הרב הבר.

הרב הבר טען כי התפתחה גישה בתוך הציונות הדתית לאחר הגירוש מגוש קטיף שעניינה מחלוקת עם הממסד השלטוני בכל עניין ובכל תחום: "הגישה השניה, אשר לדעתי התפתחה אחרי הגירוש מגוש קטיף", אומר הרב הבר, "היא שהיחס שלנו למדינה ולצבא צריך להשתנות. עלינו לחדד מחלוקות ועמדות כמה שיותר. חדל סדר ′הדתי הנחנח′, צריך להרים את הראש ולהתנהג כמו במדינה שהיינו רוצים שתהיה, הכל לכתחילה. אם חלק מן הציונות החילונית, אשר חש שהוא בעל הבית במדינה, נוהג בצורה פטרונית ושתלטנית, גם בציונות הדתית יש לאמץ דרך זו ולהשיב מלחמה השערה, גם עלינו לחדד עמדות ומחלוקות ולעמוד בכל תוקף על כל קוצו של יו"ד. עלינו להפסיק את ההתנהגות של שותף מדוכא ומסכן, אלא עלינו לחדד מחלוקות ולהגיע לעימות. עימות זה יבוא לידי ביטוי בכל התחומים, ולאו דווקא בנושא של א"י, אלא בכל תחומי ההלכה.

הדריכה על המדים והשתמטות ממילואים
במאמרו של הרב הבר מובאות כמה דוגמאות לאותם חידודי מחלוקות. "בעלי גישה זו מתייחסים לעתים לצבא כאל אויב שיש להתמודד איתו בדרכים שמתמודדים עם אויב", אומר הרב הבר ונותן דוגמאות לדבר: "יהודי שנעצר בגין הפגנה בלתי חוקית וישב במעצר 15 יום, קיבל היתר, על סמך הגישה הנ"ל, להשתמט משירות מילואים במשך 15 יום, יום כנגד יום. חייל לבוש מדים שהגיע לחתונה נתבקש להחליף את מדיו לבגדים אחרים כי זה ביזיון לבוא לחתונה עם מדי צה"ל, שכן צה"ל שעשה דברים מבוזים – הוא דבר מבוזה…"

הרב הבר הביא דוגמא נוספת על מחלוקת מיותרת והיא העקשנות להתאמן עם ציציות בחוץ. "טירונים אשר נדרשו להכניס את הציציות בזמן האימונים, סירבו פקודה ונכנסו לעימות על עניין זה. שיקול הלכתי פשוט היה מוביל למסקנה כי כיון שלא ניתן לבצע אמוני חי"ר עם ציציות בחוץ (-מעבר לביזיון הציצית שיש כאן), יש להסכים עם הפקודה להכניס את הציציות. בנוסף לכך, סברא נוספת לאשר את ההוראה שלא להוציא ציציות היא שיש חשיבות להרגיל את החיילים שהציציות ישארו בפנים כדי שגם בפעילות מבצעית כאשר הוצאת הציציות כרוכה לעיתים בפיקוח נפש, יתרגלו שלא לגלות ציציות."

על שתי הדוגמאות הראשונות אומר הרב מלמד כי "הדברים הללו שנכתבו עלינו, במקרה הטוב מוקצנים ובמקרה הרע אינם נכונים." והוא מביא בטורו את גרסתו לאירועים כפי שנכתבו בעבר במדורו רביבים:

(סיפור המדים)
"בשבוע שעבר חגגנו את נישואי בננו הבכור. לחתונה הוזמנו חברים ששירתו איתו בצבא, וגם עשרות תלמידים מהישיבה שמשרתים עתה בצבא, ביניהם קצינים צעירים. רציתי שיבואו עם מדים ונרקוד יחד, להראות שלמרות כל הסיבוכים, כולנו יחד למען העם והארץ. באו אמנם חיילים מהצבא, אבל כולם פשטו את המדים. אף אחד לא נשאר עם מדי צה"ל. בעבר, בחורים שהגיעו לחתונות מהצבא היו מתגאים במדים שלהם, היו רוקדים בהם. אילו הייתי יודע זאת, הייתי אומר להם מראש שטוב שיישארו עם המדים, כי אחרי הכול מצווה לשרת בצבא, שעיקר תפקידו להגן על העם והארץ. אבל אחרי כל מה שעברנו – הבחורים מתביישים במדים. לאחר החתונה שאלתי חיילים שהזדמן להם להתקשר אליי כדי לשאול בהלכה, האם גם הם מזדרזים לפשוט את המדים ביציאתם לבית. והתשובה היתה חיובית. אף אחד לא מדבר על זה, אבל בפועל פושטים את המדים בהזדמנות הראשונה. האשמים בכך הם המנוולים היושבים בממשלה, שהפכו את מדי צה"ל לחרפה".

וביחס למפגין שישב 15 יום בכלא והחשיב את אותם ימים כימי מילואים אומר הרב מלמד: "באותם ימים שאלו אותי רבים, האם לאחר עיסוקיו המכוערים של הצבא בגירוש יהודים נכון להתגייס לסדיר ולמילואים. ותשובתי הבסיסית היתה שיש מצווה גדולה לשרת בצבא, כדי להגן על העם והארץ. אמנם מי שנפגע מאוד ממפקדו במילואים, שהביע נכונות לגרש אותו ואת ילדיו לרחוב, רשאי שלא להתייצב למילואים עד שיחוש שוב את אחוות הלוחמים. ומי שהצבא מתנה את גיוסו ליחידה קרבית בהבעת התנצלות על השתתפותו בהפגנות, שלא יתנצל וישרת ביחידה עורפית. ".

ולשאלה הספציפית: "שאלה: בעקבות ההפגנות נגד הנסיגה והגירוש נעצרתי למשך חמישה עשר יום, הפסדתי ימי עבודה והרגשתי מושפל. אני כועס כיום על הממשלה והמשטרה ולא רוצה לשרת במילואים. מה לעשות?
תשובה הרב מלמד: כמו שיש מצווה להגן על העם והארץ בשירות הצבאי, כך יש מצווה להפגין למען העם והארץ. ואם כבר יצא שישבת בכלא חמישה עשר יום, תוכל להחשיב זאת כחמישה עשר יום במילואים…"

ובסוף דבריו כותב הרב מלמד: "הנכם רשאים לשפוט, האם כתבתי את דברי כמי שרואה את הצבא כאויב, או מתוך שיקול דעת מאוזן שנובע מרצון לתקן."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
הרב מלמד מהפכן!!
| 23-05-2010 11:24
2
זרקור שמאיר בתוך החשכה
יוסף שטיינברג | 23-05-2010 13:56
אני לומד את ספריו של הרב מלמד, פניני הלכה, והכתיבה הבהירה והמוטעמת שבתה את ליבי. לאחר שנים של יאוש מלימוד הלכה התחלתי לגלות בה טעם ועניין. ברור לי שגישתו המקורית של הרב מלמד ללימוד ההלכה קשורה קשר הדוק לגישתו המקורית בהדרכות לתלמידים. חבל שאין לרב ישיבה תיכונית, הייתי שולח לשם את בני חזק ואמץ
3
שהרב מלמד ילך ויפגש עם הרב הבר ויראה אחדות!
ירון | 23-05-2010 14:44
המרחק אינו גדול והאחדות חשובה מכל.
4
למה לא מביאים את תגובתו של הרב הבר?
אלון שטיינמץ | 23-05-2010 14:59
זה לא הוגן להציג אותו באור כל כך שלילי, ולא לתת לו הזדמנות להסביר. הרי ודאי יש בסיס מוצק לדבריו.
5
עצוב לראות שיש רבנים שעל מנת לתקוף את הרב מלמד מסלפים.
הציבו דחליל ותקפו | 23-05-2010 14:59
פשוט בזיון, זה מה שנאמר שלעתיד לבוא גם תלמידי חכמים ישבו בסטרא-אחרא מקווה שהרב הבר יבין שחטא כלפי הר ברכה ויתנצל שהרי "כל עוד הנר דולק אפשר לתקן". והאמת והשלום אהבו
6
נראה לי שהם דווקא נפגשו הרבה
למגיב 3 | 23-05-2010 15:17
הרב הבר הוא בהנהלת האיגוד והיו להם הרבה פגישות עם הרב מלמד
7
למגיב 3: מדוע הנפגע צריך ללכת לפוגע?
יהושע גרינוולד | 23-05-2010 16:18
8
מדוע הרב מלמד לא פרסם את השם של הרב הבר?
| 23-05-2010 18:32
הדברים פורסמו באתר של הרב הבר ואין סיבה לחפות עליו.
9
ראו גידולים שגידלתם
מיכה | 23-05-2010 22:03
הרב טוען שהוא לא הורה לתלמידיו לפשוט את המדים אלא שנגד רצונו הם פושטים אותם. אולי אם הרב היה מקיים שיחה בישיבה ומסביר לתלמידים שיש הבדל בין התיחסות למה שקרה בגוש קטיף לבין ההתיחסות לצה"ל עצמו הם היו פועלים אחרת, אולי אם הוא היה נוזף באלה שמתביישים במדים הם היו חושבים קצת. אבל הרב שומע ומקבל - אז למה לו לגלגל את האחריות אל התלמידים? אלה התלמידים שלו, והרוח היא שלו למרות כל התרוצים.
10
מה גרס הרב הבר בנושא גירוש יהודים מגוש קטיף??
ראובן | 23-05-2010 22:13
11
"הפכו את מדי צה"ל לחרפה"
מלמד תתבייש. | 24-05-2010 1:17
אוי לנו ממחרחרי ריב ומדון. סיקריקים.
12
נו, מה אפשר לצפות?
אביתר | 24-05-2010 12:21
מה אפשר לצפות מרבנים שהפכו את מדינת ישראל ראשיה שריה ויועציה לקודש קודשים לשרפים לאופנים ולחיות הקודש? מרוב הערצה יש רבנים שלא מוכנים להיכנס לשום עימות עם מדינת ישראל יהא המחיר אשר יהא - זו קיצוניות בלתי נתפסת. הם רבנים שלעולם לא יציירו קו אדום למדינה וכאן טמונה הסכנה
13
הרב מלמד מלך
רפי | 25-05-2010 20:36
סיפור אישי על הרב הבר חבר שלי שלמד בקרנ"ש היה בשבת שיעור והיה במקום גם הרב מלמד. הרב הבר הבהיר שמי שנשאר לשיעור של הרב מלמד אין לו מה לחפש בקרנ"ש וכדאי שימצא ישיבה אחרת
14
מגיב 13 - קבוצה מישיבת קרנ"ש שבתה בהר ברכה...
דוד | 30-05-2010 1:11
ישוב הבית של ישיבת הרב מלמד. בוא לא נחרחר מדון...
15
בואו לא ניגרר לאן שהמאמר מנסה לקחת אותנו
משה | 16-09-2011 12:19
מהיכרות עם הרב הבר, טענותיו טענות אמיתיות של איש הלכה שלא עושה הנחות לאף אחד. אם הוא זיהה את הבעיה בגישת הרב מלמד, אי אפשר לפתרו בקש. טענותיו כבדות משקל בייחוד אם נזכרים עכשיו בסיפור סירוב הפקודה המפורסם של הר ברכה, שם ראשי הישיבות והרב הבר אחד הבכירים שביניהם, חלקו נחרצות על הרב מלמד ואיגוד הישיבות יצא נגדו בצורה נחרצת. לרב מלמד יש טור חשוב בעיתון, אבל תורה לומדים בבית מדרש ובליבון סוגיות. הוצאת המחלוקת האידיאולוגית הזאת לרחוב העיר גורמת לזילות על ידי תלמידים דלא מהני. זה משטח את הדיון וגורר אותו לשאלה 'של מי הקבוצה הטובה יותר'. בואו נאמר שהמאמר הזה לא מרבה שלום בעולם וחבל, מדובר על תלמידי חכמים רציניים, שטענותיהם ראויים ליותר עמקות.
16
כזה הרבה הבדל בין:
| 18-07-2012 1:34
הרב הבר "יהודי שנעצר בגין הפגנה בלתי חוקית וישב במעצר 15 יום, קיבל היתר, על סמך הגישה הנ"ל, להשתמט משירות מילואים במשך 15 יום, יום כנגד יום" לבין: הרב מלמד "ואם כבר יצא שישבת בכלא חמישה עשר יום, תוכל להחשיב זאת כחמישה עשר יום במילואים"? חוץ מזה, הרב מלמד גם לא ממש טען כנגד אלה שאמרו שמדי צהל הם חרפה. נשמע דווקא כאילו הוא מסכים איתם. אגב, לכל מי שמאשים את הרב הבר ב'ממלכתיות' - נכון, על פינוי יישובים או קול אישה הוא יגיד לא לסרב פקודה (הוא יגיד? ההלכה אומרת!). אבל אני מכיר אותו ושמעתי אותו מספיק טוב בשביל לדעת שאין לו בעיה, במקרה הצורך, לקרוא לסירוב פקודה. הוא ממש לא קוקניק שגורס 'מדינת ישראל היא הדום רגליו של הקב"ה"...